Onzeker over wat wel en niet kan

Discussie in 'Gezondheid' gestart door FashiOn, 13 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FashiOn

FashiOn Niet meer actief

Ik lees veel dingen over wat wel en niet kan bij de zwangerschap. Bij voedingscentrum staat bijvoorbeeld dat je eieren goed moet koken en bakken als je het wilt eten. Maar er staat niet bij of je producten als bijv. ijs(ben&jerry) mag eten(daar zit eigeel en eieren in). Ook weet ik niet of je rauwe eieren in een sausje mag doen en dan in de oven, zonder de eieren te bakken. Ze hebben het dan over kruisbesmetting als je rauwe eieren over een ander product heendoet zoals gekookte bloemkool. Daarom durfde ik gisteren niet eens die bloemkoolschotel uit de oven te eten.

Ik weet nou niet precies wat wel en niet mag(behalve rauw vlees, lever en bepaalde kazen is wel duidelijk)
    Maar ik weet ook niet of je wel mag schoonmaken zonder handschoenen aan, want heb net gelezen dat de schadelijke stoffen van het schoonmaakmiddel schadelijk kunnen zijn als ze in aanraking komen met je huid. En ik maak altijd zonder handschoenen schoon, was ze daarna wel gewoon.

Weet iemand misschien wat voor producten je wel en niet kan eten waar ei of iets anders inzit? En wat voor soort avondeten, want moet nu elke keer bedenken of ik het wel of niet kan eten..
    Zit er wel over in want wil gewoon lekker kunnen eten(ook naar een restaurant kunnen gaan)en dat het gewoon allemaal geen kwaad kan.

Groetjes

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Eigeel of eieren in toetjes uit de supermarkt of ijs zijn allemaal wel bewerkt, zolang je het ei maar gewoon verhit in de oven of bakt kookt is het ook goed.

Verder maak ik ook gewoon schoon zonder handschoenen, en was daarna mijn handen.

3. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    geniet van de zwangerschap en ga niet als een hele streng iemand op je voeding letten.

Wat niet goed voor je is als je niet zwanger bent, doe dat nu ook niet. Bak en kook lekker een eitje, alleen als je wat voorzichtiger bent, bak het goed en kook het goed (dus het eigeel hard)

In een restaurant ga je gewoon lekker eten. Bij het kiezen van het menu let je erop dat je geen carpaccio of rauwe vis ofzo pakt.
    Geef gewoon even aan dat je zwanger bent en dan weten de koks genoeg.

Laat filet american gewoon staan, ook gerookte zalm en een biefstukje met t rood eruit lopen ook even niet.

Als je zelf kookt goed doorbakken en dan mag je alles. Groente/ salade even wassen maar dat deed je als t goed is ook van te voren al.

4. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    ow ja schoonmaken wat je zelf prettig vind, ik doe het zonder handschoenen. Je krijgt er behalve droge handen niks van. Als je je er prettig bij voelt die je handschoenen aan.

Ik verschoon ook de kattenbak als niet anders kan. Daarna goed de handen wassen, geen probleem. Ook na het tuinieren goed handen wassen enz

5. FashiOn

FashiOn Niet meer actief

Bedankt:) Ik werd er helemaal zenuwachtig van toen ik die dingen aan het lezen was..
    Ik dacht al dat ik bijna niks meer zou kunnen eten..
    Maar een ben&jerry ijsje kan dus echt? En fruit wat al een paar dagen ligt?

6. belliebel

belliebel VIP lid

11 jun 2009
    14.226
    648
    113
    Vrouw
    Buschauffeur
    eeeeh gerookte zalm mag dan weer wel (niet de vacuüm verpakte zalm) maar vers mag je gewoon hebben hoor. Dit heeft ook een bewerking gehad (gerookt). En net als haring mag je ook gewoon hebben, ook al is dit rauwe vis. Er zitten heel veel omega vetten in die goed zijn voor de hersens van het ongeboren kind.

Met witte vis soorten moet je wel mee uitkijken. Daar kan teveel kwik inzitten wat dan weer niet goed. Mja dta is pas als je er kilo's van gaat eten. Maar als jij op zijn tijd een bakje kibbeling wilt eten is dit geen enkel probleem hoor.

Ik heb me in het begin ook zo onzeker gevoeld. Had het idee dat ik helemaal niets meer mocht eten en dat ik op een streng dieet zat. Tot ik een gesprek had met mijn VK. De meeste briesoorten in de supermarkt mogen gewoon worden gegeten. Behalve de verse franse kaasjes. Niet dat ik brie heb gegeten tijdens mijn zwangerschap, ik gruwelde ervan.

Lever(varkenslever, leverpastij, saksische leverworst enz.) Moet je mee matigen. Het is niet zo dat je dit helemaal niet meer mag. Heb zo een keer bij de slager gevraagd om 1 plakje lever. Stonden ze me raar aan te kijken. Je bedoeld zeker 1 ons. Nee gewoon 1 plakje. Ik ben zwanger. Aaaaah oke nu snappen we je haha. Wat ik meestal deed is van die mini smeerleverworstjes halen. Elke zondag mocht ik dan zo'n mini leverworstje van mezelf eten. Heerlijk op een afgebakken broodje. Daar kon ik mezelf echt blij mee maken.

Zou er ook niet al te zwaar aan tillen hoor. Je moet echt niet denken dat je nu helemaal niets meer mag hebben. Anders de eerstvolgende keer bij de VK even vragen voor je eigen gemoedsrust. En je kunt ook altijd kijken op voedingscentrum.

7. belliebel

belliebel VIP lid

11 jun 2009
    14.226
    648
    113
    Vrouw
    Buschauffeur
    Fruit wat je bijv. al 3 dagen hebt liggen mag je gewoon eten hoor. Tenzij er schimmelplekken op zitten, dan zou ik het maar niet doen:p.

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Als je onthoudt dat je niet ziek bent maar zwanger... dat scheelt al een heleboel. Praat er eens over met je vk die kan je vaak precies vertellen wat wel en wat niet.
    Rauwe eieren zijn trouwens niet gevaarlijk specifiek voor een zwangerschap. Iedereen moet opletten met rauwe eiereren ivm salmonella. Goeie stelregel: rauwe eieren zitten NIET in producten die langer dan 2 dagen houdbaar zijn!

Rauwe vis (sushi bijvoorbeeld) mag trouwens weer wel.. lekker ingewikkeld hè? Nee hoor.. onthou dit:

- geen rauw vlees (Carpaccio, filet americain, osseworst etc)
    - geen rauwmelkse kazen (zijn in NL bijna niet in de schappen te vinden en het moet op de verpakking staan!)
    - matig met leverproducten (zie advies voedingcentrum)
    - geen alcohol, drugs of sigaretten
    - matig met roofvissen zoals makreel of tonijn (uit blik mag wel weer onbeperkt!) (zie advies voedingcentrum)
    - geen vacuümverpakte vis (dat is de verpakking waar de lucht uit is.. dus vers mag wel)

niet doen: in de aarde vroeten met je handen (handschoenen aan doen) en de kattebak verschonen (ook handschoenen aan doen maar liever helemaal niet)

schoonmaken, verven, benzine tanken etc etc mag gewoon allemaal prima. Nogmaals je bent niet ziek.. MAAAR je kunt natuurlijk je zwangerschapschap wel als een 'goed' excuus gebruiken om het allemaal niet te doen ;)

9. FashiOn

FashiOn Niet meer actief

Heel erg bedankt, durf nu wel wat makkelijker iets te eten waar ei inzit.
    Vis eet ik eigenlijk nooit. Ik lust alleen af en toe kibling maar eet ik ook nauwelijks.

Ik had net iets heel stoms, mijn vader had thee gemaakt en ik wilde een slokje nemen maar ik rook al aan de thee dat het een soort yogi tea was. En de kruiden die daar inzitten zijn slecht(heb ik op een kruidenlijst gelezen op internet)heb het wel meteen uitgespuugd en mn mond heel erg gespoeld maarja ik zit nou zoo met de zenuwen omdat ik had gelezen dat die kruiden kwaad kunnen.. :( Zou het pas kwaad kunnen als je echt een slok hebt gehad of een klein beetje ook al?
    Ik ben echt moeilijk, ik weet het maar ik wil zo graag dat het goed gaat.

10. love 8

love 8 Bekend lid

16 jan 2009
    580
    0
    0
    nee hoor dat kan heus geen kwaad. ook al had je een kopje thee gedronken is echt niet erg.

je moet je niet zo druk maken hoor dat is ook niet goed voor de kleine in je buik.

11. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

23 jan 2010
    4.337
    1
    0
    Almere
    Meis wat de andere ook zeggen.. Zwanger is geen ziekte;)
    Ik eet ook gewoon leverproducten (niet te veel helaas:p) en eet ook 1 keer in de week lekker broodje met brie:D

Ik kijk wel uit met rauw vlees en die andere dingetjes..

Wij zijn ook aan het verbouwen.. Manlief doet het zware werk en ik ga zo gewoon lekker schilderen..
    Als je overal op gaat letten mag niks meer! Mensen zullen wel zeggen mag dat wel?? Zou je dat wel doen? gewoon doen wat je wil;)
    Vroeger eten mensen ook van alles.. Elk jaar komen er weer meer dingen op de verboden lijst bij;)

Liefs en geniet ervan!!:D

12. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Sorry maar zou echt niet zo panisch doen hoor, nergens voor nodig. Je hoeft die thee echt niet uit te spugen en je mond te spoelen haha.

13. FashiOn

FashiOn Niet meer actief

@Umm: Ja ik weet het, komt idd nogal panisch over maarja ik wil gewoon voorzichtig zijn.

@Sanjor: Oke, nou ik ga proberen niet meer te veel erover te lezen:p En lekker eten:) Maarja als je zo'n kruidenlijst leest over die en die kruiden is slecht voor de baarmoeder en weeenopwekkend enz. Dan ga ik toch wel opletten waar die kruiden inzitten.. :O
    Maar ook fijn om te horen dat verven geen kwaad kan, wil misschien ook gaan schilderen in de zomer

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Maar meis, dan moet je echt heel veel en regelmatig van die kruiden eten he..

Vrouwen in andere landen eten ook allerlei kruiden etc.

15. FashiOn

FashiOn Niet meer actief

Ooh oke, dat wist ik niet. Stond ook niet op die site, er stond dan alleen: deze kruiden ten alle tijden vermijden gedurende de zwangerschap

16. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Welke kruiden moeten dat zijn dan?

17. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

23 jan 2010
    4.337
    1
    0
    Almere
    Meis gewoon niet teveel op internet lezen;)
    Ik lees alleen op dit forum verder niks:)

Lekker genieten!!

Liefs

18. FashiOn

FashiOn Niet meer actief

@Umm: Dit is de site, is nogal een lijst met kruiden:p
    Zwangerschap en Kruiden

@Sanjor: Je hebt gelijk, als ik teveel dingen ga lezen word ik helemaal zenuwachtig..

19. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    zou me niet veel van die lijst aantrekken, sorry maar vind het echt zwaar overtrokken en volgens mij zijn veel dingen die daar staan niet waar.

Zou me gewoon aan de lijst van het voedingscentrum houden.

20. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

23 jan 2010
    4.337
    1
    0
    Almere
    Geef je gelijk! Als je het zo leest mag je bijna niks.. Overal zit kruiden in.. Let ik persoonlijk dus echt niet op.. Blijf ik aan de gang:p

Deel Deze Pagina