Wij gaan voor in mei naar het mcl ivm mijn pcos. Omdat de gyn in het andere ziekenhuis mij niet wil helpen ivm mijn BMI. Zijn er al meer van jullie die ervaringen hebben met de fertiliteitspoli van het mcl? Starten zijn bijv wel een behandeling ondanks hogere bmi? Mijn bmi is nu 35
Wij zijn zes jaar onder behandeling geweest bij de fertiliteitspoli van het MCL. Wij zijn er tevreden over de artsen en assistentes daar. Ze zijn erg lief, meelevend en persoonlijk! In het verleden waren ze niet heel erg streng qua gewicht. Maar de eisen zijn door de jaren heen langzamerhand wel wat aangetrokken. Als je BMI veel te hoog is en je hebt hormoonmedicatie nodig, dan kan het zijn dat je eerst iets moet afvallen. Het hangt ook wel een beetje van je gyn af. De ene gyn is strenger dan de andere. Mijn BMI was op zijn hoogst rond de 32, daar heb ik nooit gedoe mee gehad. Een vriendin heeft een hogere BMI en zij moest eigenlijk wel eerst afvallen. Ze heeft de medicatie wel gekregen, ze raakte zwanger op het moment dat de Clomid stop gezet zou worden en ze eerst moest afvallen. Dus daar heeft ze geluk mee gehad. Haar BMI zat rond de 40. Maar dat is allemaal al een paar jaar geleden, ik weet niet of de richtlijnen inmiddels veranderd zijn. Heel veel succes! Als je meer vragen hebt, laat je het maar weten.
Bedankt voor je reactie! Ik hoop echt dat ik de hormoonbehandeling mag starten. Wellicht in combinatie met afvallen. Ik ga iig heel hard mijn best doen om mijn bmi nog een beetje naar beneden te krijgen, maar het is wel moeilijk! Kwam jij daar ook voor pcos? ( als ik vragen mag)
Ik loop niet in het MCL maar heb er toevallig van de week door omstandigfheden ene uitgangsecho gehad en ze waren heel lief en behulpzaam. Wat ik wel weet is dat ze samewerken met jet UMCG en dat voor IVF zij de norm van max 30 hanteren maar volgens mij doen ze spuiten ook tot 35 wel. je kan ze ook gewoon bellen om te vragen. wat je wel kan doen is ene afspraak maken met de obesitaskliniek die ook in het MCL zitten, misschien kunnen zij je ook ondersteunen. ik loop daar omdat ik een maagverkleining krijg over een paar weken maar ze doen volgens mij ook begeleiding (mijn BMI is 37). Ik loop voor mijn fertiliteit in Drachten en daar mag je spuiten als je rond de 35 zit (ben helaas weer wat aangekomen na 4 maand spuiten ) Maar de FA is nu ziek en het hele programma ligt daar stil
Dat is balen voor jullie zeg. Dat wachten is wat! Ze zeiden dat ze bij ons ging kijken wat ze gingen doen. Of ze kunnen helpen. Ik wil iig proberen of ze me wel clomid willen geven. En ik lees overal dat het wel verstandig is dat ze iig 4x per jaar de menstruatie moeten opwekkken ivm baarmoederslijm kanker. En dat vrouwen met pcos meer kans hebben op suikerziekte. Daar heeft mijn gyn helemaal niks over gezegd. Die zei alleen afvallen en dan komt de cyclus vanzelf terug. Vind eigenlijk dat mijn gyn mij dat ook had moeten vertellen.Maar goed, onze hoop ligt nu bij het mcl Jullie succes en ik hoop dat ze de behandeling snel weer voortzetten!
Ik heb inderdaad ook PCOS. Ik heb twee jaar Clomid gebruikt, daarna overgestapt op Menopur. Maar uit onderzoeken bleek ook nog eens dat mijn man een verminderde zaadkwaliteit heeft en er treedt geen bevruchting op. Dat laatste zijn we pas achter gekomen toen we met IVF bezig waren, maar we hadden zelf al heel lang een voorgevoel dat het bij de bevruchting niet helemaal goed ging. En dat voorgevoel werd bevestigd tijdens de eerste IVF-behandeling. Daarna overgestapt op ICSI en dat heeft bij de eerste poging een prachtige dochter opgeleverd. Het MCL werkt bij IVF/ICSI samen met het UMCG. Het UMCG hanteert wel strenge eisen aan je gewicht. Je maximale BMI-waarde mag 30 zijn. Toen wij steeds meer richting IVF gingen, ben ik daarom zelf begonnen met afvallen zodat ik in ieder geval onder die grens zou komen. Want ik wilde niet dat we verplicht zouden moeten stoppen om eerst af te vallen. Ik ben op eigen houtje 22 kg kwijt geraakt en zat daarna op een BMI-waarde van 28. Het MCL was echter lang zo streng niet als het UMCG. Als je bij het MCL loopt, bepalen zij grotendeels de regels. Ik weet echter niet wat er was gebeurd als ik niet was afgevallen en boven de BMI-grens had gezeten. En ik denk dat de eisen inmiddels ook strenger geworden zijn, omdat overgewicht toch steeds duidelijker een nadelig effect lijkt te hebben op het aanslaan van de hormoonmedicatie en slagingskansen van de behandelingen. Succes!
Het is niet zo dat afvallen zaligmakend is maar het werkt wle ene heel eind. Ik heb ook PCOS en mocht van de FA wel Clomid gebruiken toen mijn BMI ene paar jaar geleden nog 43 was. Voor het spuiten van hormonen hebbenw e afgesproken dat ik eerst 10% zou afvallen want dat maakt al een heel verschil. Ik mijn BMI toen naar 34 gekregen zwanger geraakt van mijn dochter. Zit nu helaas weer op een BMI van 37. Daarom kies ik nu ook eerst voor een maagverkleining. Ik heb zo 5 ronden Ovulatie Inductie gehad (dus spuiten mar zelf klussen) en de stap daarna is IUI. Om mezelf de beste kansen te geven moet ik afvallen maar ik heb met levenlang al zeer extreem overgewicht dus kies ook voor een meer extreme manier van afvallen. Ik hoop zo ook een andere relatie met eten te krijgen om vooral ook het goede voorbeeld voor mijn dochter te zijn. Ik heb trouwens van mezelf ook gene menstruatie maar de kreeg ik ook niet van clomid aangezien ik daar geen eisprong van kreeg. je kan je huisarts of gyn gewoon om provera vragen en dat wekt de menstuatie op (als je niet wil wachten op je FA)
Afvallen is inderdaad niet zaligmakend en het is ook niet zo dat je door af te vallen volledig geneest van PCOS. Het kan wel zijn dat je hormoonwaardes iets beter worden als je minder overgewicht hebt en dat je daardoor uit jezelf weer een cyclus en eisprong krijgt, of dat je cyclus iets korter wordt. Ik had eerst helemaal geen cyclus. Ik werd hooguit één keer per jaar ongesteld. Mijn BMI was 32. Ik ben 22 kg afgevallen en toen kreeg ik ineens een cyclus van zes weken met eisprong. Helaas heeft het niet al te lang geduurd. Toen mijn lichaam eenmaal gewend was, werd mijn cyclus langzaam aan steeds weer wat langer. Primolut of Provera wordt in het MCL voorgeschreven door je gyn of de fertiliteitsarts. Ik heb het nooit van de huisarts gekregen.
Respect voor de dames die zijn afgevallen. Ik ben gewoon na 4 weken 1 kg kwijt.. Het is moeilijk.. Meer dan mn best kan ik niet doen. Ik hoop gewoon dat we een kans krijgen en met clomid mogen beginnen. Iederen kans is er een..
Inderdaad knap om zoveel af te vallen!! Ik ben ook onder behandeling van het MCL en heb nu een BMI van 31 (was eerst 33, ben ook iets van 7 kilo kwijt). maar onze gyn in het MCL zei dat het UMCG een maximaal BMI van 35 hanteert. Hier lees is nu 30, dus nu raak ik een beetje in de war. Maar misschien omdat mijn cyclus goed is, alleen het zaad heel slecht, het niet uitmaakt voor ICSI ofzo? Weet het ook niet... Maar tot zover in ieder geval zeer tevreden over het MCL, er is momenteel geen wachtlijst voor ICSI/IVF, ik vind de artsen en verpleegsters erg vriendelijk en de sfeer is er ook wel prettig. Ik irriteer me soms alleen in de wachtkamer een beetje aan de horden zwangere vrouwen die voor de "gewone" gynaecologie afdeling komen, maarja, dat heb je natuurlijk in ieder ziekenhuis wel. Verder zijn ze ook heel duidelijk, wij kregen een hele map met allemaal informatie enzo, en daar komt steeds weer nieuwe info bij.
Marliesje Het UMCG was in het verleden heel streng. De grens lag op een BMI van 30. Misschien dat het versoepeld is. Maar zolang je in het MCL onder behandeling bent, dan bepalen zij grotendeels de regels. Als je volledig overstapt naar Groningen, dan ben je aan hun regels gebonden. Inderdaad erg vervelend dat de wachtkamer voor zowel de algemene gyneacologie als de fertiliteitsafdeling is. Je zit daar constant tussen de zwangeren, babietjes en kleine kindjes. Ik vond dat ook ontzettend confronterend. In het UMCG hebben ze de IVF-afdeling op een geheel andere plek dan de gewone gyn's, een stuk fijner!
@Jippie, vandaag in het UMCG geweest voor een 2e zaadonderzoek. (ik moest ook mee, we moesten beide een ponskaartje maken) Kwa wachtkamer was dit een verademing! Maargoed, ik snap ook wel dat daar in het MCL misschien niet de mogelijkheid voor is. Mijn man vond het in het UMCG trouwens vreselijk, omdat iedereen die in de wachtkamer zit je het "productiekamertje" in ziet gaan en uit ziet komen. Snap ik trouwens ook wel... Die deur had wel even op een wat discretere plek kunnen zitten...
@panter. Jij bent dus ook onder behandeling bij het mcl? Ook pcos? En heb jij ook problemen met je bmi? Als ik alles zo lees, dan maken wij dus wel een kansje om met clomid te starten.. i hope so
Blue, nee ik ben onder behandeling in Arnhem omdat MCL ons niet kan helpen. Maar doe wel de follikelmetingen in MCL, met grote uitzondering hebben ze daar toestemming voor gegeven. Wij zijn ooit via MCL doorgestuurd naar Nijmegen, en via Nijmegen terecht gekomen in Arnhem. Maar de ervaring die ik heb in MCL is positief, dat wilde ik gewoon even delen.