Vroegtijdige ontsluiting 2e zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door misty1984, 16 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. misty1984

misty1984 Fanatiek lid

17 mrt 2009
    1.550
    1
    0
    Noord Brabant
    Hallo,

Is er iemand bekend met vroegtijdige verwerking van de baarmoederhals en ontsluiting?

Ik ben nu 22,5 weken zwanger. Afgelopen donderdag veel pijnlijke harde buiken die aanhielden ook na rust. De verloskundige is langs geweest en heeft mij onderzocht. Hierbij kwam ze er achter dat de baarmoederhals week/zacht was en kon zij ontsluiting voelen.

Ik maak me hier best zorgen over. Gaat dit verder doorzetten? Ook vroeg ik me af of dit komt door een cerfixinsufficientie.. En kan dat ontstaan door een zware vorige bevalling? Ik ben toen met 40,6 weken bevallen, waarbij het een en ander mis ging. Waaronder dat ons kindje bleef hangen met haar schouder achter mijn schaambeen, waarop ze haar terug hebben moeten duwen en vervolgens met lomp geweld eruit getrokken, omdat haar hartslag weg was gevallen..

Is er iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt en wat te doen met het advies rustiger aandoen... Is dit thuis blijven van werk, of bedrust? Ook vraag ik me af hoe in de gaten gehouden wordt of de ontsluiting niet erger wordt. Nu moest ik direct contact opnemen als ik bloed of vochtverlies krijg of toenemende harde buiken, maar ergens denk ik: dan is het toch te laat, want dan is de bevalling al op gang?!

Al met al veel vragen... Hopelijk kan iemand wat vragen voor mij beantwoorden...

Groetjes,
    Misty

2. dpbovenkamp

dpbovenkamp Fanatiek lid

14 jan 2014
    1.628
    3
    36
    Jemig, wat spannend voor je/jullie!! Ik heb er geen ervaring mee en hoop dat ook niet te krijgen, maar ik wil je alleen heel, heel veel sterkte wensen!!!

3. Lieflief

Lieflief Fanatiek lid

12 jan 2013
    1.715
    206
    63
    Coördinator/ Teamcoach
    omgeving Zwolle
    Wat vervelend zeg! Ik zou als ik jou was aan de vk vragen wat er precies wordt bedoeld met het advies rustiger aan te doen. Ik kan me voorstellen dat je even helemaal rust moet houden, maar dat weet ik niet. Ik zou dit echt ff checken.
    Heel veel sterkte!

4. Musty

Musty VIP lid

2 jul 2008
    10.414
    0
    36
    ben je niet doorgestuurd geworden naar de gyn?

mijn lijf schijnt zwanger zijn niet te snappen

bij zowel dochter als zoontje vanaf wk 19 en wk 20 vroege weeen, dit is nauw gevolgd geworden door de gyn met metingen. bij beide wel niet meer gewerkt ( mede door bi zat ik al thuis, thuiszorg) ondanks meerder opnames met 38+5 (spoed ingeleid alsnog) en 37 wk bevallen

deze zwangerschap is t vanaf wk 26 feest alleen veel heviger, nu ook weken weeenremmers gehad in pil vorm om zolang/veel mogelijk thuis te kunnen blijven, vorige week moeten stoppen met de tabletten en nu afwachten hoe eigenwijs ons meis is, kan elk moment

wel t/m 34 wk kunnen blijven werken... maar dit kon doordat ik adm kraamzorg doe, en echt alleen zittend computer werk, en zowat naast de gyn en ik toch al in t huis was een aan de overkant woon.

5. misty1984

misty1984 Fanatiek lid

17 mrt 2009
    1.550
    1
    0
    Noord Brabant
    Bedankt voor jullie reacties!

Musty, rot dat het bij jou 3x zo is gegaan. Het gekke bij mij is, is dat ik een prima 1e zwangerschap heb gehad en toen pas bevallen ben bij 40,6 weken. Wel een wel pittige bevalling, waarvan ik me nu afvraag of dit ervoor heeft gezorgd dat ik nu een slappe baarmoedermond heb, wat voor de vroege ontsluiting kan hebben gezorgd...

Na de controle van d en verloskundige ging ze gelijk de Gyneacoloog bellen. Ze verwachtte dat we gelijk langs zouden moeten komen. Echter werd het advies van de Gyneacoloog afwachten en rustig aan doen. Wel uien moeten inleveren bij de huisarts om te controleren. Echter was dit prima, geen blaasontsteking. Nu morgen opnieuw inleveren, zodat ze het op kweek kunnen zetten. Verder moest ik direct contact opnemen bij bloed of vochtverlies en opnieuw of regelmatige harde buiken. Beetje vreem vind ik zelf, want dit zijn tekenen dat de bevalling op gang is. Dan is het al te laat lijkt me. Omdat ik nog maar 22,5 week zwanger ben vraag ik me ook af waarom ze niet verder kijken waar se ontsluiting vandaan komt en of het niet verser toeneemt, de zodat ze mogelijk iets kunnen doen om het tegen te houden. Ook vond ik het advies rustiger aan doen niet echt duidelijk...

Groetjes,
    Misty

6. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Wat een vreemd advies.
    Hier 2 weken terug ook ontsluiting (lichte verweking gevoeld.) Dit kwam volgens de verloskundige puur omdat het een tweede zwangerschap is.
    Als je je zorgen maakt gewoon bellen.
    Verder wordt er bij harde buiken e.d. aangeraden bedrust.

7. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Heel apart dat je niet door een gyn gezien hoeft te worden...
    Ik had ook veel harde buiken die met 18 weken voor ontsluiting hebben gezorgd. Moest gelijk plat en werd per ambulance naar het ziekenhuis vervoerd... Helaas mocht het voor ons niet meer baten.

Ik zou zelf zeker geen genoegen nemen met dit advies!

8. misty1984

misty1984 Fanatiek lid

17 mrt 2009
    1.550
    1
    0
    Noord Brabant
    Fleursylvano; oke als ze tegen jou ook hebben gezegd dat dit puur komt door een Tweede zwangerschap, dan zal dit wel niet erg zijn. Wel zie ik dat jij al een stuk verder bent dan mij. Weet niet of dat nog verschil maakt... Heb jij ook advies gekregen rustiger aan te doen?

Madelein, wat verschrikkelijk dat het bij jullie mis is gegaan! Vind het ook vreemd dat de Gyneacoloog adviseert om af te wachten, terwijl ze me zelf niet eens heeft gezien. Wellicht dat ze er anders naar kijken omdat ik mijn eerste zwangerschap heb uitgedragen tot 40,6 weken. De tweede zwangerschap is geëindigd in een miskraam bij 8 weken. Nu dus 22,5 week, maar die vroege ontsluiting en harde buiken vind ik niet fijn. Gister en vandaag ook steeds zo'n zwaar gevoel in mijn bekken en wat kramperig gevoel in mijn buik/rug.. Ik bel morgenvroeg toch nog een keer naar de verloskundige om mijn zorgen te bespreken...

9. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ja moest inderdaad rustiger aan doen, ondertussen heb ik ze nog steeds echt duidelijk voorween nu.
    Ja ben wel verder misschien dat het uitmaakt.
    Neemt niet weg dat ik merk dat je je zorgen maakt dus gewoon bellen!

10. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ik zou idd morgen nog een keer bellen, en desnoods naar de seh gaan. Ik vind dat ze gewoon moeten kijken. Het lijkt mij namelijk wel belangrijk om te weten of je harde buiken ook wat doen met je ontsluiting. Zo ja moet je misschien wel medicatie gaan krijgen om de boel rustig te houden.
    Volgens mij is welke ontsluiting dan ook namelijk niet normaal in deze termijn, ook niet bij een 2e zwangerschap. Neem daarbij dat je kindje nog niet een levensvatbare termijn heeft bereikt... Vind het echt heel raar. Maar misschien zie ik te veel beren op de weg door wat ik mee heb gemaakt. Maar merk wel dat veel vk en gyns erg makkelijk zijn, terwijl er soms echt wel reden is om iemand even wat beter na te kijken. Als je er op staat dat je gezien wordt heb je er zelf in ieder geval alles aan gedaan...
    Tot die tijd zou ik echt rust nemen. Op de bank met een pot thee. Niet tillen of actieve dingen gaan doen. Zekere voor het onzekere!

11. misty1984

misty1984 Fanatiek lid

17 mrt 2009
    1.550
    1
    0
    Noord Brabant
    Rustig aan doe ik zeker nu. Beetje bankhangen en zo nu en dan een dutje. Verder eigenlijk vrij weinig. Inderdaad het zekere voor het onzekere. Ik ga morgenvroeg even bellen om her nog eens te bespreken...

Bedankt voor jullie antwoorden en medeleven!

12. Musty

Musty VIP lid

2 jul 2008
    10.414
    0
    36
    heel vreemd advies, hier zijn alle 3 de keren direct alarmbellen gaan rinkelen en kreeg om de haverklap cervix metingen en echo's

ik zou hier zeker niet mee akkoord gaan met dit beleid!

13. liefde88

liefde88 Bekend lid

21 jun 2011
    984
    14
    18
    Nederland
    Potjandikkie had een heeeeeeeel verhaal getypt alles weg:(
    Wat een raar advies heb jij gekregen! heb je vandaag nog gebeld? Ik zou echt na een gynocoloog gaan!
    Ik ben bij me 1e zwangerschap mijn zoontje verloren met 21 weken ook harde buiken met 18 weken waar ze nieg na luisterde. Uiteindelijk op 21 weken 4 cm ontsluiting niks meer aan te doen, niemand die ons hielp.

2 maanden later weer zwanger. Op 13 weken cerclage gezet. Dit is mijn redding geweest anders was ik weer een zoon kwijt. met 15 weken weeen. Per direct gestopt mer werken en rustig aan. Dit hielp niet genoeg met 22 weken in t ziekenhuis verkorte baarmoederhals en per direct weeenremmers. T werd iets rustiger met 24 weken weer na huis. Week later met loeiede sirenes naar t amc longrijpingsprikken en ons zoontje zou volgens hun geboren worden. Gelukkig heeft de cerclage nog 5 weken stand gehouden en is ons mopje met 30 weken geboren! Hij doet t super

Nu 14 weken zwanger van ons 3e wonder vorige week is de cerclage gezet. Ik heb sinds week 12 al een onrustige buik en zit dus nu al aan de weeenremmers nu maar 1 per dag ipv 4. Maar het helpt wel!
    Wat ik wil zeggen meis alsjeblieft vraag of ze alles goed bij je controleren en sta op je punt! Laat je niet weg zagen. Ik deed t toen ook en ik wist dat t niet goed zat en ben mijn zoontje verloren. Wat zeiden ze vandaag?

14. misty1984

misty1984 Fanatiek lid

17 mrt 2009
    1.550
    1
    0
    Noord Brabant
    Bedankt voor alle reacties en medeleven! Wat verschrikkelijk dat sommige van jullie een kindje zijn verloren!

Vandaag de verloskundige gebeld. Deze heeft mij uitgelegd dat ik over mijn grens ben gegaan waardoor de harde buiken aanhielden. Bij een tweede zwangerschap kan dat voldoende zijn om wat ontsluiting te veroorzaken. Op zich is dat geen probleem en kun je hier heel lang mee rondlopen. Wel een signaal van je lichaam dat je echt rustiger aan moet doen. Voorlopig dus even niet werken en dan rustig aan opbouwen en kijken wat ik wel kan. Niet meer over die grens gaan. Een bevalling komt niet zomaar op gang aldus de verloskundige. Wellicht dat dit anders is bij een eerste zwangerschap, maar omdat ik al eens bevallen ben bij 40,6 weken gaan ze er denk ik minder snel van uit dat het nu mis zal gaan.. Vandaag nog wel urine ingeleverd wat ze op kweek zetten, verder vooral heel rustig aan...

15. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Oké... Ik heb geen ervaring met wat de vk zegt, maar klinkt op zich wel logisch.
    Ben je gerust gesteld hierdoor?

16. misty1984

misty1984 Fanatiek lid

17 mrt 2009
    1.550
    1
    0
    Noord Brabant
    Ja, ik en nu wel gerustgesteld. Lekker rustig aan. Zit voorlopig in de ziektewet, dus komt goed. En volgende week weer controle, dus dan kan ik alles even laten checken.

Jullie ook allemaal veel succes met alles!

Deel Deze Pagina