slecht werkende schildklier? hoe zijn jullie er achter gekomen?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door zuurtje, 22 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zuurtje

zuurtje VIP lid

11 mei 2007
    19.073
    305
    83
    Vrouw
    Limburg (B)
    Ik vraag me af hoe jullie er achter zijn gekomen dat je schildklier slecht werkt? Bedoel dus voordat er bloed is geprikt en alles is gecontroleerd. Wat waren jullie symptomen?

ik heb enkele klachten waardoor ik ga denken dat er wel iets met mijn schildklier zou kunnen zijn.
    ik zal even neerzetten welke klachten ik heb
    * ik heb het bijna altijd koud
    * lage lichaamstemperatuur
    * onregelmatige cyclus terwijl die voor mijn mk altijd heel stipt was
    * overgewicht wat altijd meer wordt ook al let ik op mijn eten
    * afvallen lukt zo goed als niet
    * ik ben veel moe zonder reden eigenlijk
    * te hoge cholesterol
    * broze nagels
    * vaak krampen in mijn been (vooral linkerbeen)
    * droge huid
    * dikke enkels sinds mijn laatste zwangerschap (ik dacht dat het vocht was maar na bijna 3 jaar is het nog niet weg)

ik ga zeker een bloedonderzoek laten doen maar ben benieuwd naar jullie verhalen

2. Dani84

Dani84 Niet meer actief

Deze klachten hadden mijn moeder en zusje ook (hebben ook traag werkende schildklier)

mn zusje heeft vooral na het eten het zoooo koud en duizelig.
    en moe moe moe
    bloed laten prikken en inderdaad niet goed
    oh ze was ook erg dik.. afvallen ging moeizaam

nu tabletjes en ze heeft er veel minder last van.
    zit het bij jou in de familie ook?

idd afspraak maken om bloed te prikken :) succes!

3. zuurtje

zuurtje VIP lid

11 mei 2007
    19.073
    305
    83
    Vrouw
    Limburg (B)
    nee het zit niet in de familie zover ik weet
    mijn stiefmoeder heeft het wel maar dat is geen bloedverwante

zijn er bepaalde waardes die moeten nagekeken?
    mijn ha laat schildklier soms nazien maar hij duid dan maar 1 waarde aan en die was altijd goed (is wel al enkele jaren geleden dat het nagekeken is)

4. Dani84

Dani84 Niet meer actief

Dat durf ik niet te zeggen
    mijn schildklier waardes zijn ook geprikt. en ik kreeg ook 1 waarde te horen op google is er wel veel over te vinden :)

5. Lian29

Lian29 Lid

20 apr 2014
    24
    0
    1
    NULL
    NULL
    De huisarts laat meestal testen op 1 waarde, de TSH, waarbij, als deze waarde niet goed is, er vaak automatisch getest wordt op FT4. Mochten beide afwijkend zijn, dan test hij vaak enkele weken later weer.
    Na een bevalling hebben vrouwen wel vaker een ontregelde schildklier. Meestal trekt dit vanzelf wel weer bij, als alle hormonen weer wat gestabiliseerd zijn.

6. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.328
    681
    113
    Utrecht
    Ik ben ook bekend met een traagwerkende schildklier. Al een aantal jaren geleden is dit ontdekt dankzij een heel uitgebreid bloedonderzoek door de huisarts. Ik had al jaren vage klachten. Ook die al beschreven zijn. Behalve dan het aankomen in gewicht. Ik was daarbij ook wat lusteloos/somber.
    Nu ik zwanger ben is mijn schildklier weer wat van slag zodat ik al direct na de positieve test een pil heb moeten bij slikken. Ik zit nu op 1,5 tablet per dag extra. Mijn TSH en FT4 zijn nu prima.
    Het advies is om tijdens de zwangerschap een TSH van rond de 1 mIU/l te hebben. Dat geldt voor vrouwen die dus al bekend zijn met hypothyreoïdie (traagwerkende schildklier).
    Ik moet elke 4-6 weken opnieuw mijn bloed laten controleren.

7. Hallobaby

Hallobaby Actief lid

1 mrt 2014
    228
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had ook die klachten, maar ik ben er achter gekomen toen iemand mij wees op mijn dikke schildklier in mijn nek. Deze was goed te zijn vanaf de buitenkant, maar omdat ik dit altijd al had heb ik er nooit iets achter gezocht. Nu slik ik al 13 jaar thyrax.

Tijdens mijn huidige zwangerschap ben ik doorgestuurd naar een internist en ben iets wijzer geworden. Tijdens de eerste weken van de zwangerschap heb je extra hormoon nodig. Dus je schildklier moet harder werken (vandaar ook de vermoeidheid). Bij de meeste vrouwen gaat dat vanzelf goed. Sommige vrouwen niet. Die hebben dan tijdelijk een kleine dosering thyrax nodig. Als je thyrax al slikt dan moet je extra slikken. Ik ben ondertussen verhoogd van 0,125 (5 blauwe tabletjes) naar 0,175.

8. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik heb het ook altijd koud, kwam/kom veel aan, concentratieproblemen, vergeetachtig, moe echt extreem moe (tsh was 150.) Ondertussen tsh binnen normaal maar absoluut niet klachten vrij. Heb dus Hashimoto. Ook een vitamine b12 tekort dat tekort kan dezelfde klachten geven dus laat ook dat even prikken..
    Ik zit ondertussen op 0,325 mcg thyrax, na de zwangerschap ga ik afbouwen omdat ik meer dan 25% omhoog ben gegaan, dit is om hypoklachten voor te zijn ook vanwege de borstvoeding. Denk dat ik rond de 0,200 mcg zal eindigen.

9. Silinde

Silinde Fanatiek lid

8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    De enige manier om zeker te zijn is inderdaad bloedonderzoek. Vraag zeker om de eerste keer (keren - tot je goed staat) je FT4 mee te nemen.

Ow, en bij mij is het geprikt bij extreme vermoeidheid, ik sliep letterlijk hele weekends en dat werd erger. De andere klachten (overgewicht en slecht afvallen, koud, lage bloeddruk, slecht haar en nagels maar dat heb ik dus nog steeds) waren nooit aanleiding voor een dokter om me daarop te prikken, zelfs niet toen geweten was dat mijn ma ook schildklierisues had.

10. Corina1985

Corina1985 Fanatiek lid

29 mei 2011
    1.239
    0
    36
    Van alles!
    Oude Pekela (Gr)
    Denk dat je niet te lang moet wachten met bloedprikken veel van je klachten komen overheen met hypotheroide (traagwerkende schildklier)

Lijstje gekopieerd van de schildklierstichting..

• Vermoeidheid • Kouwelijkheid • Droge, koude, bleekgele huid • Traagheid in denken en handelen • Langzame spraak • Geheugenverlies (concentratiestoornissen) • Psychische klachten zoals depressiviteit en apathie • Myxoedeem verdikte huid waarin je geen ‘putjes’ kan drukken, bijv. rond de ogen • en op de onderbenen • Spierzwakte • Spierpijn en stijfheid, met name in armen, benen en heupen • Gewrichtspijn • Carpale tunnelsyndroom: tintelingen in de handen • Hartklachten • Bros en uitvallend haar • Breekbare, brosse nagels • Wenkbrauwuitval • Gewichtstoename • Kortademigheid (oppervlakkige ademhaling), benauwdheid • Hese, krakende stem • Verstopping • Doofheid • Nervositeit • Oogklachten (exophthalmus bij ziekte van Hashimoto) • Heftige menstruaties en onregelmatige cyclus.

Alvast beterschap.

11. zuurtje

zuurtje VIP lid

11 mei 2007
    19.073
    305
    83
    Vrouw
    Limburg (B)
    ik ga zeker binnenkort laten bloedprikken
    eerst even kijken wanneer mijn ha er is ( die is nogal vaak afwezig de laatste tijd en ik ben moeilijk te prikken)

Deel Deze Pagina