Wij verkeren in de luxe positie dat we mogen kiezen of onze dochter aankomend schooljaar, wanneer ze start met school, wel of niet bij haar beste vriendinnetje in de klas komt. Zij en haar vriendinnetje kennen elkaar sinds hun geboorte en zijn heel lief, maar ook héél druk en fysiek met elkaar (wild). Met andere vriendinnetjes is ze over het algemeen een stuk rustiger. Verder is ze, wanneer ze bij haar vriendin heeft gespeeld vaak veel brutaler tegen ons. Het vriendinnetje zelf is overigens een hele, lieve leuke meid met ouders die qua levenstijl en normen en waarden erg op ons lijken. Redenen om het niet te willen zijn dat ik bang ben dat ze samen minder gaan luisteren/opletten dan apart, dat ze minder in de gelegenheid zijn om nieuwe vrienden te maken en misschie nog wel het belangrijkste: Mn dochter is vrij verlegen en afwachtend van aard en stapt niet zo snel op nieuwe kindjes af. Wij weten nu al dat we over twee jaar gaan emigreren en zij naar een andere school zal moeten (groep 3) en daar opnieuw zal moeten beginnen. Ik zou het daarom wel fijn vinden als ze nu alleen in een klas komt en leert dat dit niet eng hoeft te zijn en ze best vrienden kan maken. Tegelijkertijd, wat als dit een ramp wordt en ze maanden lang geen vrienden heeft. Dan wordt die emigratie straks helemaal een ramp!
Ik zou het dan wel doen. Ze kan in de andere klas ook en vriendinnetje krijgen waarmee ze minder goed naar juf luistert en uitdagender gedrag gaat vertonen.
Stimuleren ze dat niet in de klas, dat ze ook eens met anderen spelen, en als ze te druk zijn zullen ze dat toch ook wel beetje sturen? Ik zou het sneu vinden om het nu al af te breken, alleen omdat jullie straks weggaan. Misschien hebben ze wel een vriendshcap voor het leven!
Hier kent mijn oudste dochter haar beste vriendinnetje ook sinds haar geboorte. Ze zitten sinds 2 jaar bij elkaar in de klas en dat gaat prima. Ze spelen veel met elkaar maar ook met andere kindjes. Dat is natuurlijk ook belangrijk. En als ze teveel naar elkaar toetrekken oid dan grijpt de juf wel in. Dit zou met elk kindje in een klas kunnen gebeuren natuurlijk waarmee ze vriendinnen worden. Zeker geen spijt van. Neem aan dat de juf/meester ook oplet dat ze ook met andere kindjes spelen ed. Hoe de ken de ouders van haar beste vriendinnetjes erover? Ook al hadden we de keuze niet gemaakt twee jaar terug dan kwamen ze nu alsnog komend schooljaar bij elkaar in de klas omdat alle groep 2 kindjes bij elkaar in groep 3 komen. Ik sta er dus positief in
Als je nu al weet dat je toch weg gaat, zou ik haar met haar vriendinnetje in de klas laten. Super leuk voor hen en straks zien ze elkaar waarschijnlijk bijna nooit meer. Tegelijkertijd zou ik haar ook stimuleren om ook andere vrienden te maken of haar op een sport doen zonder haar vriendinnetje oid.
Samen met vriendinnetje laten starten! Want dat geeft meteen steun en vertrouwen. De juf zal na enige tijd als het goed is ook stimuleren om met andere kinderen te spelen of ze juist niet in te delen in 1 groepje. De kleuterjuf hier deed dat wel...
Dat lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk. We hebben het hier over kinderen van 4 jaar. Die spelen allemaal met en door elkaar. Als ik mijn dochter vraag wie haar beste vriendinnetje in de klas is, noemt ze alle 15 meisjes uit de klas op.
Onze dochter heeft ook een beste vriendin, ons buurmeisje. Ze zitten (gelukkig) ook bij elkaar in de klas. Heerlijk toch als je zo'n fijne vriendschap hebt. Ze hebben ook ieder hun eigen vrienden/vriendinnen. De juffen hebben hen op een gegeven moment gestimuleerd met andere kinderen te spelen. Maar voor de eerste tijd is het erg fijn een bekend kindje in de klas te hebben.
Ik wordt wel blij van jullie reacties. Misschien zie ik wel gewoon teveel beren op de weg en moet ik het gewoon doen, omdat het voor hen leuk is. Ergens wil ik graag dat ze nu leert hoe ze succesvol nieuwe vriendschappen kan aangaan, zodat onze emigratie straks een grotere kans heeft om succesvol te worden. Maar ik heb hier sowieso natuurlijk vrij weinig controle over. Dus misschien moet ik het dus maar laten gaan. Bedankt!
Ik zou haar gewoon bij het vriendinnetje in de klas laten. Ik denk dat de juffen ze wel uit elkaar halen als ze teveel naar elkaar toe trekken, je kunt ook vragen of ze daarop willen letten.
Ik zou juist eerder neigen om haar niet bij haar beste vriendinnetje in de klas te doen, als ze zelf nogal van de kat uit de boom kijken is. Net als Eylem zegt, de kans dat ze maandenlang geen vriendinnetjes heeft is klein hoor, op die leeftijd maken ze zo nieuwe vrienden. Al merk je dat kinderen die erg aan elkaar geplakt zijn, minder open staan voor nieuwe vriendschappen. Straks moet ze echt in haar uppie in een vreemde omgeving nieuwe vrienden maken, is toch fijn als ze door ervaring van zelfverzekerder wordt op het gebied van nieuwe vrienden maken. Anders samen in de klas, maar dan zou ik wel vragen of de juf goed op ze wil letten.