Hoge kosten vloerverwarming

Discussie in 'De lounge' gestart door Knabbelvanbabbel, 18 dec 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Knabbelvanbabbel

26 sep 2020
    60
    18
    8
    Vrouw
    Iemand hier verstand van vloerverwarming?

We hebben onze op 16 graden staan en hij krijgt het niet warmer dan 14 graden.

Per uur verbruiken we iets meer dan 1m3 gas.
    De kosten worden hierdoor behoorlijk hoog.

Vraag me af of dat normaal is of dat er iets mis is met onze vloerverwarming

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Mijn ervaring is wel dat opwarmen meer kost dan op temperatuur houden, als hier de temperatuur echt een paar graden omhoog moet verbruikt ie ook een kuub per uur. Maar is ie op temperatuur veel minder. Dus dat lijkt me niet raar, echter is het wel vreemd dat het niet warmer dan 14 graden wordt. Zo blijf je natuurlijk opwarmen. Dus ik zou het wel laten nakijken ja.

3. lindajl

lindajl Fanatiek lid

25 jan 2016
    1.914
    1.505
    113
    Vrouw
    Dat lijkt me niet goed nee.
    Staat de temperatuur van de cv laag?
    Dan zou het kunnen dat hij het met deze temperaturen niet warm krijgt.
    Anders zou ik een monteur laten komen.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Staat de temperatuur van het toevoer water goed ingesteld? Nu blijft je cv pompen om die temperatuur van 16 graden te bereiken en als het water niet heet genoeg is waardoor de ruimte niet voldoende opwarmt blijft de thermostaat vragen en de cv geven.

5. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.252
    12.628
    113
    Vrouw
    Moet de ketel/warmtepomp bij gevuld worden?

6. bluedrake

bluedrake Fanatiek lid

1 aug 2018
    3.691
    4.051
    113
    Vrouw
    Verander je steeds je vloerverwarmingstemperatuur of laat je hem constant op dezelfde temperatuur staan?

Jessi79 vindt dit leuk.
  7. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Hier hebben wij hem s nachts altijd op 18 staan en overdag 19. We verbruiken met die koude dagen nog geen 7 kuub per dag met douche erbij! Dus denk dat je best veel verbruikt ja..

hier is het vooral de ochtend dat er veel gas word gebruikt om het 19 gr te krijgen. De rest van de dag slaat de kachel af en toe aan

8. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Hier precies dit verhaal, maar wij zitten rond de 10 kuub per dag. Soms wat meer.

9. Knabbelvanbabbel

26 sep 2020
    60
    18
    8
    Vrouw
    Dankjewel allemaal!

We gaan er een monteur bij laten kijken.
    Vloerverwarming zat al in dit huis en hebben er zelf totaal geen verstand van hoe zoiets werkt.

10. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Kan je niet bij de pomp van de vloerverwarming kijken hoe warm het water is dat door de buizen loopt? Bij ons zit daar een soort thermometer waarop je kan zien hoe warm het water is dat door de buizen loopt, en daarnaast zit een draaiknop waarbij je de watertemperatuur kan instellen.
    Op het moment dat wij de thermostaat op 20 graden instellen, de cv pomp water van 60 graden geeft, maar wij de watertemperatuur van de vloerverwarming op 10 graden zouden instellen, dan zou het binnen natuurlijk nooit 20 graden worden...

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  11. Mammavantwee

Wij hebben vorig jaar en dat jaar daarvoor het huis beter geïsoleerd gelukkig! Wij merken echt verschil. Verbruiken nu meer dan de helft minder dan vorig jaar!

12. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Wat goed! Hier een goed geïsoleerd huis, snap ook niet goed waar dat verschil dan vandaan komt? Nooit over nagedacht eigenlijk, we zijn maar met tweetjes en had niet het idee dat we veel verbruiken. Maar zou niet weten wat we er nog meer aan kunnen doen om het terug te dringen. Man wil niet in 18 graden leven (snap ik hoor) en voor baby is het ook net te koud. Douchen doen we kort, niet overdreven kort maar ook niet heel lang.

We verbruiken wél veel warm water beneden om flesjes en speelgoed af te spoelen/ontsmetten. Wel 5 keer per dag behoorlijk wat. Dat zal ook wel meespelen besef ik me!

Mammavantwee vindt dit leuk.
  13. Mammavantwee

Nee dat snap ik! Ik vind 19 gr ook net aan hoor :p
    Wij doen de kinderen nu ook om de dag onder de douche en in het weekend mogen ze in bad! Vind soms jammer, maar als ik zie wat we betalen voor 6 kuub gas verbruik :eek:, is het even niet anders!

Achterkantvandemaan vindt dit leuk.
  14. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Hier ook vloerverwarming en een gigantisch verbruik. Nu hebben we ook wel heel veel vloerverwarming, twee modules die in totaal bijna 100 vierkante meter vloeroppervlak moeten verwarmen. Hij gaat hier 's ochtends om half 7 aan, en dan om 8 uur weer uit en dan is er soms al 5m3 verstookt (nu ook alweer).

De thermostaat hangt bij ons op een hele ongelukkige plek, de allerkoudste plek van het huis. Dus die staat ;s avonds op 16 graden en overdag en 's nachts op 13 graden, anders blijft hij maar aanslaan. Wij stoken de laatste week voornamelijk op hout. Houtkachel in de woonkamer aan, de thermostaat zo laag dat hij niet aanslaat. De rest van het huis is daardoor echt koud, maar het gasverbruik liep de spuigaten uit. Als ik niet oplet zitten we op een dag zo op 15m3. We douchen om de dag en kort, mijn man doucht zelfs vrijwel nooit thuis, maar na het sporten of na zijn werk bij de brandweer.

En dan hebben we afgelopen zomer al heel veel geïsoleerd: de hele vloer, een groot deel van de muren, deel van het dak, bijna al het enkel glas is vervangen voor dubbel glas. Ik wil echt niet weten wat het verbruik anders zou zijn geweest (we wonen hier nog maar net).

15. Gloveforever

Gloveforever Actief lid

21 nov 2022
    182
    218
    43
    Vrouw
    Toevallig zijn wij bezig met vloerverwarming (en een nieuwe vloer) voor het nieuwe huis en wij hebben in totaal 130 m2 voor vloerverwarming en dan heb je -als vloerverwarming de hoofdverwarming is- 13 groepen nodig. Begrijp ik goed dat jij maar 2 groepen hebt? Misschien dat het hem daarin zit? Geen idee hoor, heb er verder geen verstand van.
    Verder is de vloerverwarming in ons nieuwe huis 30 jaar oud en dan kan er slijtage ontstaan. Daarom gaan wij hem nu vervangen voordat het gaat lekken. Dat is hij het systeem met zwarte slangen (de blauwe slangen hebben dit probleem niet of veel minder volgens mij). Misschien speelt dit bij jullie ook?

16. Leesteken

Leesteken Fanatiek lid

14 okt 2018
    3.698
    3.491
    113
    een vloerverwarming verbruikt het meest bij opwarming. Die moet je dus niet steeds aan en uit zetten. Dan word je verbruik idd heel hoog. Ik zou eens een temperatuur aanhouden voor een hele dag en dan kijken wat hij op een dag verbruikt. Wij zitten rond de 10m3 voor een hele dag en verwarmen dezelfde oppervlakte. Is het verbruik dan echt heel hoog dan zou ik er naar laten kijken.

17. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Dat hadden we eerst zo, maar toen was het verbruik echt enorm. Ik heb een p1 meter dus ik kan het goed monitoren. Als we hem continu op 16 of 17 graden laten staan verbruiken we rond de 15-20 m3 per dag.

nu springt hij ‘s ochtends vroeg even aan en ‘s avonds nog een keer, maar tussendoor is hij uit. Hij straalt dan nog wel een paar uur na. En dan zitten we rond 10 m3 per dag. Zeker als we niet thuis zijn vind ik het jammer om maar door te stoken. Maar ik werk vandaag thuis en het is in mijn werkkamer 13 graden. Dat is wel echt koud hoor.

18. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    nee ik heb twee modules, maar daar zitten in totaal 16 slangen aan. Wij hebben een huis met hoogteverschillen dus dat moesten twee aparte systemen worden. En rode slangen. Het is splinternieuw, dus zou eigenlijk goed moeten zijn. Maar het verbruik valt mij wel tegen.

19. Gloveforever

Gloveforever Actief lid

21 nov 2022
    182
    218
    43
    Vrouw
    Oh ja, nee, dan gaat die vlieger bij jou niet op. Maar ik begrijp helemaal dat het tegenvalt!

20. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.800
    1.619
    113
    Zou er echt even iemand naar laten kijken want dat verbruik is echt wel heel erg veel. Wij hebben ongeveer hetzelfde oppervlakte aan vloerverwarming en verbruikte tussen de 10 en 11m3 (dat is dus ook incl. douchen e.d.) de afgelopen dagen. En dan staat de thermostaat overdag op 19 en 's avonds/'s nachts op 18.

Leesteken vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina