Mijn oudste dochter (22 maanden) flipt echt totaal als haar luier verschoond moet worden. Vooral een poepluier is problematisch. Ze krijst alles bijelkaar, wil omrollen. Ik moet haar in de houdgreep houden maar dan heb ik geen handen meer over om te verschonen. Net ook weer. Paar rake trapppen in mijn buik (ben 16 weken zwanger). Heeft iemand de gouden tip? Iets in de hand geven helpt heel soms maar lang niet altijd, dan smijt ze dat gewoon keihard weg. Ze heeft wel de leeftijd voor woedeaanvallen, is ook niet erg ik negeer ze veelal. Maar kan haar niet in een poepluier laten lopen, haar billen gaan heel snel stuk. Heb al een potje gehaald om te kijken of ze daar interesse in heeft, en dat vind ze wel leuk maar vooral om mee rond te lopen. Als de luier verschoond is veranderd ze acuut weer van een duivel in een engeltje ... Maar die enorme strijd telkens weer ben ik een beetje zat. En daarbij die trappen in mijn buik vind ik ook niet prettig. Nooit niet, maar nu ik zwamger ben helemaal niet natuurlijk. Dus ... Zijn er mama's die een trucje/trucjes hebben om dit niet zo dramatisch te laten verlopen telkens.
Meestal volstond een klein tikje op de billen wat al snel een spelletje werd en zo afgeleid worden en ze stil bleven liggen en natuurlijk heel hard lachen
Maar dat wil je met een poepbroek ook niet doen Kan ze al staan? Dan kan je een luierbroekje proberen zodat ze kan staan. Ondertussen aan de salontafel een puzzeltje maken, voor de tv verschonen oid. Hier bleek het een fase te zijn. Houdt ze van tellen? Ik maakte/maak er nog wel eens een wedstrijdje van. Mama wed dat ik binnen 15 seconde je luier heb verschoond. Inclusief rare kreten dat er niet gaat lukken, wilde gebaren etc. Echt een spannend wedstrijdje. Lag hij in een deuk. En soms won hij, want dan gaf hij me maar 10 seconden en hij telt veel sneller
Hier ook een dochter van 22 maanden, hier helpt het om even goed streng te zijn. Een beetje m'n stem verheffen en haar naam zeggen, maar het blijft een drama 😅
Ja mijn zoontje had dit ook op die leeftijd hij heeft mij een keer express keihard in mijn gezicht geschopt! toen was ik er klaar mee heb even zijn bovenbeentje goed vast gepakt en goed hard gezegd dat het nu klaar was....daar schok hij heel erg van en heeft sindsdien bijna altijd heel stil gelegen. Maar als hij weer een bui had hoefde ik alleen meer te zeggen....denk erom he!
Ik herken het alleen van een jongere leeftijd. Mijn zoontje wilde ook niet liggen en ging trappen. Dan hield ik hem vast legde uit dat als hij stil lag ik hem zou verschonen en wachtte tot hij stil lag. Na een paar keer snapte hij dat als hij stil lag zn luier verschoont werd en hij snel weer kon gaan spelen. Houtgreep is niet handig, want dan heb je geen handen vrij om iets te doen.
Mijn dochter is een stuk jonger maar elke luier is drama! Word er doodmoe van. Ze kan nog niet los staan dus staand is erg lastig en ze moet dus blijven liggen tot ik een schone luier aan doet. Ik heb expres luierbroekjes gekocht voor de momenten dat ze echt heel lastig doet. Maar hier gaat het ook zo, omrollen, omrollen omrollen en omrollen. Vervolgens gaan zitten en dan gaat ze gauw tegen me aan staan. Als mijn vriend er is leid hij haar even af dat maakt het een stuk makkelijker.
Hier ook een drama een luier verschonen huilen rollen zitten tegen me aan gaan staan trappen met z'n voetjes en het ergste nog met zijn handjes naar zijn billen grijpen als hij heen poep luier heeft! Nu geef ik iets wat hij eigenlijk niet vast mag houden mijn telefoon en dan blijft hij wel even liggen Dat vind hij reuze interessant!
Hier een stuk jonger, 14 maanden maar precies hetzelfde gedoe. Ik probeer haar af te leiden met speelgoed en liedjes zingen en een beetje gek doen maar dat werkt maar heel eventjes. Als manlief er is dan leidt hij haar af en de andere momenten is het dus een gedoe om te verschonen en maar zo snel mogelijk proberen te doen. Het zal wel weer overgaan.
Oh bedankt voor alle reacties! Ik ben dus niet de enige 😅. Mijn jongste is 10 maanden die probeert ook wel om te rollen maar als ik die iets geef blijft ze nog braaf liggen. Ik kan proberen de oudste eens een afstandsbediening ofzo te geven. Die mag ze niet dus wellicht vind ze dat interessant. Tellen kan ze nog niet. Ik probeer eerst gewoon te negeren en stoïcijns door te gaan maar het is bijna niet te doen. Als ik streng word gaat ze alleen maar harder gillen 😑. Een potje heb ik dus gekocht. Ze loopt er mee rond, gaat er ook wel op zitten met kleren aan. Maar bloot wil ze niet. Wil ook niet gaan dwingen want ik wil dat dat leuk voor haar blijft en geen 'moet'. Bovendien ik weet pas dat ze gaat poepen als ze rood aanloopt van het persen 😅. En gister ging ze poepen met het potje op haar hoofd 😂.
Staand verschonen? Dat doe ik eigenlijk heel vaak, op de eettafel staan, shirt omhoog, romper omhoog en helemaal in zijn nek stoppen (onder de bovenkant van zijn shirt frommelen zeg maar, zodat het goed omhoog blijft zitten), dan schoonpoetsen en nieuwe luier om. Even handigheid in krijgen, maar het scheelt geschopt worden. Nu loopt mijn zoontje wel regelmatig de tafel heen en weer, maar ik loop gewoon mee met mijn doekjes Eigenlijk gaat dat best.
Op zich is dat ideaal dat je duidelijk aan haar ziet dat ze moet poepen. Mijn zoontje kan ook niet poepen zonder dat iemand het door heeft. Dus vaak als ik zie dat hij begint zet ik hem snel op de wc. Wel heeft hij eerst moeten wennen hoor aan de wc met verkleiner en hij is echt nog niet zindelijk, maar voor zulke momenten vind ik het wel handig. Verder zet ik 'm hier als hij niet meewerkt gewoon in z'n bed. Natuurlijk niet als z'n luier al af is, maar het 'geklier' begint meestal al daarvoor. Dan zet ik 'm dus in z'n bed, vind hij niet leuk en geef aan dat als hij kan luisteren en mee kan werken er dan weer uit mag. Als ik 'm er dan weer uit haal werkt hij meestal wel mee (zij het met wat afleiding). Een filmpje kijken op m'n telefoon wil hier ook nog wel werken, maar het gaat hier (gelukkig) eigenlijk al maanden weer goed.
Zo doe ik het ook (ik kan in ongeveer alle houdingen wel verschonen onderhand). Extra handig: Je kan de romper omhoog klappen over een schouder en een drukknoop vastmaken. Dan hoef je niet te frummelen.