Gezamelijk gezag met nieuwe partner

Discussie in 'Samengesteld gezin' gestart door Memmie1986, 4 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Memmie1986

Memmie1986 Actief lid

3 jun 2013
    409
    0
    0
    Hallo. Even in het kort mijn verhaal. In 2010 ben ik na een ongeplande zwangerschap bevallen van een dochter. Vader en ik waren 3 maanden "samen" toen ik zwanger raakte. Wel allebei bewust gekozen voor ons kind (dacht ik). Toen mijn dochter een paar maanden oud was zijn we uit elkaar gegaan omdat we niet bij elkaar passen. Hij heeft haar wel erkent maar geen gezag (gehad). Het contact loopt daarna stroef. Contact tussen vader en kind komt vaak van mijn kant. Meerdere keren heeft hij afspraken afgezegt omdat hij wat beters te doen had. In mijn ogen ontloopt hij zn taken als vader en ook financieel heeft hij nooit naar zn dochter omgekeken. Hij heeft nog 2 kinderen waar vrijwel geen contact mee is.

Nu heb ik een nieuwe relatie. Mijn dochter ziet hem als haar vader en zo noemt ze hem tegenwoordig uit zichzelf ook zo. Ik ben in verwachting van nog een wondertje en we hebben ons leven zo samen heel goed voor elkaar. Mijn dochter heeft haar biologische vader al een jaar niet gezien en in januari heb ik hem voor het laatst gesproken en kreeg ik van hem te horen dat hij twijfelt of het zijn kind wel is.

Nu vraag ik mij af wat de mogelijkheden zijn voor de toekomst. Graag zou ik samen met mijn vriend het gezag over mn dochter hebben. Mocht er wat met mij gebeuren dan wil ik niet dat ze uit haar vertrouwde omgeving gehaald wordt. Ook vraag ik mij af hoe het zit met veranderen van achternaam etc. Ik heb hier al naar gegoogled maar sommige dingen vind ik erg ingewikkeld. Misschien dat er iemand op deze site is die deze weg al bewandeld heeft en tips heeft??

Bedankt alvast!

2. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Hai,

Ik ben bang dat je nieuwe partner je dochter uit je vorige relatie niet kan erkennen omdat ze al is erkend door de vader. Hij kan daarom ook zeker geen gezag over je dochter krijgen. Gedeelde gezag kan alléén als het kind ook is erkend door dezelfde persoon.

3. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Ik zou even de Jurofoon bellen voor gratis juridisch advies. Je kan ook langs gaan. Succes1

4. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Dat denk ik ook. Wat je wel zou kunnen doen is bij de notaris een testament laten opmaken waarin je aangeeft dat hij de voogd wordt mocht jou iets overkomen.

5. FreSa

FreSa Actief lid

10 sep 2013
    247
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij is het wel mogelijk om je nieuwe partner bij het gezag te betrekken. Alleen de biologische vader moet dat toestemming voor geven. Ik kom net uit de molen, waarbij mijn ex graag wilt dat mijn nieuwe partner zijn gezag over de kinderen krijgt mocht er iets met hem gebeuren. Het is wel dergelijk mogelijk kregen we toen te horen.

6. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Dat is niet waar. Het is wel degelijk mogelijk, maar het moet in het belang van het kind zijn. Je kan dit niet zomaar 'regelen', je zal hiervoor sowieso naar de rechter moeten.

Daarbij wordt dan iedereen betrokken, dus ook je ex-partner.

Deel Deze Pagina