Weer wat geleerd!

Discussie in 'De lounge' gestart door SushiLover123, 17 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Zo af en toe leer je eens wat nieuws, maakt niet uit hoe oud je bent of hoeveel je al weet. ;)

Wat heb jij vandaag geleerd, wat je nog niet wist?

Ik:
    - Het wordt/werd afgeraden om nitraatrijke groente (zoals spinazie, andijvie, rode bieten) in combinatie met vis te eten, omdat er dan nitrosaminen vrijkomen, die kankerverwekkend kunnen zijn. Ik kan echter ook dingen op internet vinden, die zeggen dat nieuwere onderzoeken beweren dat dat niet is en dat de stelling dus achterhaald is. Is het dan iets nieuws? Nou ja, voor mij wel, want ik had überhaupt nog niet gehoord dat je die combi moet vermijden! :D
    - Zelfde met spinazie later (voor een tweede keer) nog opwarmen. Dat raadden ze vroeger af, omdat er dan nitriet vrijkomt. Maar ook daarvan zijn er bronnen, die zeggen dat nieuw onderzoek heeft aangetoond dat de hoeveelheid nitriet die vrijkomt, niet schadelijk is. (En toch ga ik het vermijden tijdens de zwangerschap, want dan gelden toch andere regels) ;)
    - Limoen heeft geen pitjes! in tegenstelling tot citroen dus. Ik heb wel vaker limoen geperst, maar het viel me net pas op, dat ik bij citroen altijd de pitjes eruit moet halen en bij limoen dus niet :D Nuttig om te weten? Niet echt. ;) Maar vond het wel grappig. :D

2. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Zo werd mij laatst verteld dat het daarom belangrijk is om bij spinazie een ei te eten. Vanwege dus dat nitraat. Dat schijnt dan weer dat nitraat af te breken ofzo. Of het waar is weet ik niet, maar ik ken genoeg mensen die dus altijd een ei eten bij hun spinazie daarom. ;)

3. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Haha, ik eet altijd een ei bij de spinazie, dat vind ik gewoon lekker :).
    Over het nogmaals opwarmen van spinazie, op veel vriesverpakkingen van spinazie staat ook de waarschuwing dat je het niet meer dan eens mag verwarmen. Iets zal er dus wel waar van zijn.

4. zustertje

zustertje Niet meer actief

wel apart want als het uit de diepvries/pot komt is het al een keer verwarmt... blijkt echt onzin te zijn dat het slecht is,

5. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Aha! Ja dat deed mijn moeder ook altijd!
    Weer wat geleerd!

En dat er in deze tijd van het jaar NERGENS papaya te vinden is... :(
    Nettorama, EM-TE, Albert Heijn (een hele grote), C1000... Mijn man nog naar de groenteboer gestuurd, maar die was dicht. :( AH vertelde dat die alleen rond de kerst in het assortiment zit...

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar die soort verwarming schijnt weer anders te zijn oid.

Wat trouwens wel apart weer is dan dat ze bijv van iglo wel van die gerechten verkopen met oa pasta, zalm en spinazie

7. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Laten we hier nu vanavond spinazie met ei eten :)
    Maar als spinazie en vis niet samen kunnen/mogen.waarom heb je dan visquisine met spinazie er op ?

Ik heb vandaag niets nieuws geleerd :) Alleen dat ik dingen niet moet uitstellen want bedacht me vandaag opeens dat het alweer de 17de is en mijn auto deze week gekeurd moest worden.

8. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Ik heb geleerd dat je niet gelijk moet denken dat je stofzuiger slang kapot is maar dat je het er gewoon in moet draaien omdat er een draaimechaniekje inzit ... Whahahahh

9. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Het is ook onzin, hoor je de topkok van tegenwoordig ook zeggen.. Is allemaal achterhaald.

En ik eet eigenlijk ook altijd standaard een ei bij de spinazie maar nooit met de intentie dat het dat nitraat afbreekt maar puur omdat ik het lekker vind :D

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Pfff... mijn moeder heeft heel veel dingen van vroeger meegenomen, maar vaak weet ze dus niet eens waarom... Zonde is dat...

11. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Spinazie opnieuw opwarmen kan nu gewoon, MAAR ze adviseren om dat niet te doen bij baby's/jonge kinderen, mensen met een zwakke gezondheid en tijde s de zwangerschap..bij deze groep kan een kleine hoeveelheid nitriet dus wel schade aanbrengen..
    Bij gezonde mensen kan het niet veel kwaad maar ook hier wordt het advies gegeven om dat met mate te doen.. dus niet 3x per week ofzo..

Het terugkoelen/invriezen gebeurd bij o.a. spinazie op zo'n hoge snelheid dat bacterien geen kans krijgen.. bij thuis terugkoelen is totaal iets anders. al zet je het direct na het koken in de koeling/vriezer, dan nog duurt het te lang.. vandaar dat je ingevroren spinazie uit de supermarkt zonder probleem of risico kan opwarmen

12. linnim

linnim Fanatiek lid

24 mrt 2009
    2.027
    367
    83
    in nederland
    laat ik nou net spinazie met zalm hebben gegeten.

is het echt waar?:(

13. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Dat van die spinazie: ik warm het nooit nog 'es op of het nu wel of geen kwaad kan. Bij twijfel neem ik het zekere voor het onzekere haha!

En van die vis had ik nog nooit gehoord. We eten zo zelden vis, dat overleven we vast wel, die ene keer dat we het met spinazie (hebben geg)eten.

Wat ik laatst heb geleerd is dat horeca gewoon een afkorting is voor HOtel REstaurant CAfé is en dat er geen vertaling voor is whahaha slecht hè?

14. Daar gaat mijn spinaziemetvissticks-liefde! :(

15. pinter

pinter Fanatiek lid

9 jan 2010
    4.015
    1
    36
    noord limburg
    Ik heb vandaag geleerd dat als je een jasje hebt met achterop een splitje dat je het kruis wat daar doorheen gaat altijd los moet maken,dus dat kruisje is er niet voor dat het splitje dicht blijft,maar dat het in de winkel er netter bij hangt!!
    En ik loop zo al een tijdje met een jasje met achter een dicht splitje omdat ik dacht dat het zo hoorde???

16. Amy32

Amy32 Bekend lid

28 jun 2010
    700
    76
    28
    Het geldt alleen voor spinazie i.c.m. witte vis. Zalm mag dus wel :D!

17. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    Wat ik vandaag heb geleerd is:

Dat vis icm spinazie niet goed is
    Dat ei bij spinazie is omdat het de nitraten afbreekt

;) :p :D

Ik eet trouwens wel altijd ei bij mijn spinazie maar gewoon omdat we dat thuis bij mijn moeder ook deden en ik het dus lekker vind haha en volgens mij doet mijn moeder het ook gewoon omdat ze het lekker vind (en misschien van huis uit heeft meegekregen? haha)

18. MoederK

MoederK Fanatiek lid

19 jan 2009
    1.833
    46
    48
    Haha, ik heb én gisteren spinazie met vis gegeten én ik heb het vandaag nog een keer gegeten, dus opgewarmd..

Tja...zal allemaal wel meevallen die ene keer in de paar maanden

19. Melief

Melief Niet meer actief

Haha daar kwam ik ook pas achter, tot groot vermaak van mijn man ;)

20. klavertje4

klavertje4 Bekend lid

15 jun 2009
    788
    5
    18
    NULL
    NULL
    dit haha

Deel Deze Pagina