Hogere bloeddruk bij kinderen uit lage sociale milieus

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door zogelukkig, 17 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Oh ik eet ook niet elke dag hollandse pot hoor:D
    Maar met aardappels en groente kun je veel meer maken als alleen hollandse pot;)

2. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Klopt, als je wil kan het. Maar bij veel mensen ontbreekt die wil gewoon. En uit onderzoek blijkt gewoon dat dat bij mensen uit bepaalde ses-groepen die motivatie minder is. En bovendien hebben ze vaak geen tijd of energie om er mee bezig zijn omdat ze bijv. bezig zijn met geldproblemen, relatie-issues, ruzies met allerlei instanties, veel werken (meerdere banen, lange uren, onregelmatig) etc.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    :cool:
    Nou, volgens mij doen de Hollamders het al meerdere eeuwen prima op de Hollandse pot. Elke pot kun je zo gezond en zo ongezond maken als je maar wilt.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Van vrijwel elk budget valt wel min of meer gezond te leven.
    Dat sommige (en dus duidelijk niet de mensen die hier posten) mensen met een laag budget toch ongezond eten, leven en zijn, is volgens mij geen onwil of luiheid, maar onkunde. Niet iedereen heeft de geestelijke bagage om gezond boodschappen te doen en het gezin van gezond eten te voorzien.
    Ik heb op meerdere soorten scholen gewerkt en echt op scholen met veel kinderen uit de groepen die volgens dit onderzoek een slechtere gezondheid hebben zag je echt vaker kinderen die in hun mepalbekertje cola hadden en in hun brooddoos een mars. En ja er waren op die scholen even goed kinderen met gezonde brooddozen, en op scholen met een andere bevolking zul je ook wel eens een colachipschocolade kind tegenkomen. Maar de verhoudingen liggen nou eenmaal anders. Het is een wereldwijd gegeven dat mensen met lagere inkomens, lagere opleiding, korter leven en vaker ziek zijn. Dan kun je wel heel boos zijn dat dat zo is, maar wordt dan liever boos op de maatschappij die dit laat gebeuren ipv boos te worden op onderzoekers die feiten vastleggen.

5. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben het zo oneens met je als je zegt dat gezond leven duur is. Sorry, maar ik moet rondkomen van 60 euro per week en ik kook dagelijks alles van verse producten. Geen potjes of iets dergelijks, ik maak het zelf klaar en dan hou ik nog dik 25 euro over van die 60. Daarnaast drinken wij gezond en is er zelden iets slechts in huis. Ik heb overigens nog steeds overgewicht hoor.

Ben ook niet laag opgeleid en dom ben ik ook niet.

Tuurlijk is dat persoonlijk maar ik kijk dan ook liever op een persoon dan dat ik een persoon afbreek omdat men naar 'groepen' wijst. Alhoewel ik best snap dat dat met een onderzoek niet anders kan. Maar of zo'n onderzoek dan degelijk is vraag ik me dan weer af.

Sorry, maar dat gezond leven duur is is gewoon niet waar.

6. Bri

Bri Niet meer actief

Er zijn al tientallen zo niet honderden onderzoeken gedaan, die allemaal het zelfde zeggen: mensen uit lage sociale milieus leven vaker ongezond en zijn vaker ongezond dan mensen uit hoge sociale milieus. Het verschil in levensverwachting tussen lage en hoge klasse is al 7 jaar, het verschil in gezonde levensverwachting al iets van 20 jaar (lage klasse krijgt ongeveer 20 jaar eerder dan hoge klasse gezondheidsproblemen, zoals chronische aandoeningen).
    En dat verschil wordt alleen maar groter en groter.
    Je kunt je dan afvragen hoe dat komt, maar belangrijker is de vraag wat we daar aan kunnen doen.

Ik denk dat er een breed pakket aan maatregelen voor nodig is. Met stip de eerste plaats:
    1. Roken ècht ontmoedigen (nog duurder maken, aantal verkooppunten drastisch omlaag, minimumleeftijd omhoog, en het roken op nog veel meer plekken dan nu verbieden - en handhaven). Ik vind dat roken niet behoort tot de vrije keuze van mensen, omdat het zulke gigantische gezondheidseffecten heeft. 30% van alle gevallen van kanker heeft te maken met roken, ongeveer 80% van de gevallen van COPD wordt hierdoor veroorzaakt. Niemand wil kanker of COPD, dus laten we er nu eens echt werk van maken om het roken heel ver terug te dringen.

In vrij willekeurige volgorde op grote afstand achter die maatregel:
    2. Investeren in scholing op het gebied van leefstijl, o.a. door het op te nemen in schoolprogramma's (leer kinderen hoe ze gezond en lekker eten kunnen klaarmaken)
    3. Veel meer aandacht voor bewegen / sporten, o.a. in het onderwijs, zodat ieder kind kan ervaren hoe leuk sporten kan zijn (jong geleerd is oud gedaan)
    4. Een veel grotere mate van 'bemoeizorg' bij mensen die ondanks alle voorlichting ongezonde keuzes blijven maken; waar bijvoorbeeld sprake is van een verslaving of andere psychische of fysieke factoren. Denk bijvoorbeeld aan het met flinke drang aanbieden van 'stoppen met roken' cursussen, of van dieetzorg.
    5. Meer aandacht voor stress en hoe daarmee om te gaan (eten is geen oplossing voor stress, roken is geen oplossing voor stress, alcohol is geen oplossing voor stress - maar deze middelen worden wel vaak zo ingezet).

Ik ben het er overigens niet mee eens dat gezond leven duurder is dan ongezond leven.

Deel Deze Pagina