Hoe zit het als je zwanger wordt, je zwangerschapsverlof krijgt en je na de zwangerschap minder wilt gaan werken? Moet mijn baas dan mij doorbetalen op basis van 30 uur, dus die uren die ik nou werk, of 18 uur, die uren die ik na de zwangerschap wil gaan werken?
Dat ligt eraan vanaf wanneer jij en je werkgever afspreken dat de wijziging word doorgevoerd. Slim is natuurlijk om dat pas na je verlof te laten gebeuren, dan krijg je van het uwv 30 uur betaald in je verlof. Je baas betaald namelijk je verlof niet maar het uwv.
Ik heb met mijn leidinggevende zelfs afgesproken dat we het pas over het nieuwe contract gaan hebben na de bevalling. Je weet tenslotte maar nooit hoe alles gaat lopen. Bovendien is er na je bevalling voldoende tijd om alles te regelen. Je hebt minimaal 10 weken verlof na de bevalling dus tijd zat.
Je zou er ook eerst voor kunnen kiezen om een deel ouderschapsverlof op te nemen. Op deze manier kun je kijken of het je bevalt om zoveel uren te gaan werken, zonder dat je je contract meteen hoeft aan te passen. Wanneer je aan je baas hebt aangegeven dat je na je zwangerschapsverlof minder wil gaan werken dan wordt tijdens je verlof nog gewoon je oude salaris doorbetaald.