a) kortom..... Omdat ik alleen een Havo papiertje heb en geen verdere opleiding..... Ben ik dom en onwetend? en dat is een bewezen feit? ehm.. au? Ik denk eerder dat dit per persoon verschilt! Iemand kan een schoonmaker zijn en nooit de kans gekregen hebben een opleiding te doen maar best wel een universitaire studie aankunnen.. Dat je geen (of een lage) opleiding hebt wil ECHT niet zeggen dat je dom bent.. b) Helemaal mee eens. hier een héél laag inkomen en iemand die wekelijks eindjes aan elkaar moet knopen maar ongezond eten doe ik toch echt niet, hoor! Gewoon, aardappelen vlees en groenten. Af en toe rijst, pasta weet ik het... maar het is niet zo dat ik dan maar in de verleiding kom om het vriezerschap leeg te plunderen omdat dat nou eenmaal goedkoper is...
Zo'n reactie had ik kunnen verwachten. Kijk, het zijn echt feiten, ik verzin dat niet, google it anders even. Het gaat hier om de groep lageropgeleiden. Niet om persoonlijke individuen. Jij noemt jezelf nu dom en onwetend, jammer, moet je niet doen. Het is echt een feit dat mensen die lageropgeleid zijn minder weten van gezonde voeding/levensstijl. Mensen die lager opgeleid zijn roken en drinken meer en hebben vaker overgewicht, aan die feiten verander ik niks.
Dat geldt voor bepaalde mensen, maar zeker niet voor allemaal. Er zijn ook mensen die 'laagopgeleid' zijn en wel op eten letten en niet roken, niet drinken enz. Je opleiding heeft er niet altijd mee te maken hoeveel je weet. @Noukjetygo: Als je havo hebt ben je zeker niet laagopgeleid.
Zucht ... hoe vaak moet nog gezegd worden dat het geldt voor die hele groep en niet voor individuen! Ik zeg bewust 'vaker'.
Maar toch betrek je die 'individuen' er bij, want die horen zogenaamd ook tot de 'laagopgeleiden'. Dan kan je beter zeggen: een groot deel van de groep laagopgeleiden.
Wat ik al zei; het is niet waar dat de hele groep 'laagopgeleiden' ongezonder leven en niet weten hoe ze gezond moeten leven. Dat is gewoon onzin.
ik snap je Zogelukkig Ik noem mijzelf ook niet dom, hoor. Begreep al dat je het niet geheel zo bedoelde maar toch voelde ik me op de een of andere manier wel aangesproken. Ik dacht serieus dat alleen middelbare school afgemaakt hebben ook onder lager opgeleid viel? Gut, kan ik mijzelf weer even op de schouder kloppen haha!
Maar meid, dat zegt toch ook niemand? Zo zullen er in de groep hogeropgeleiden ook mensen zitten die te dik zijn, nooit sporten en ieder dag een 'lekker sapje' (lees: hele fles rode wijn) naar binnen gieten.
Familielid van mij betaalde ruim 33000 euro aan belastingen. Een groot deel daarvan gaat natuurlijk naar de zorgkosten. Voor sommige mensen is dit een jaarinkomen.
Is het niet zo dat als je in een samenleving woont waarin o.a. een sociaal zekerheidsstelsel bestaat je dit kan verwachten? Kies je daar dan niet zelf voor? Ik geloof dat een hogeropgeleide kennis genoeg heeft om dit te bedenken en dit dus maar moet nemen hoe het is. We weten het onderhand toch wel...hoe dat werkt... Oud nieuws en dit zal altijd zo blijven ( ik heb er geen problemen mee) Tenzij er goede voorlichting komt. Dat doen ze toch ook in ontwikkelingslanden...dat kan hier ook.
Tja ik ben het wel met een hoop mensen eens dat sinds Rutte MP is er steeds meer over "rijk en arm" gesproken word en dit ook steeds duidelijker word. Ik vind dat best jammer zeker in de tijd waar we nu in leven! Waar mensen bijna arm gemaakt worden door alle hoge kosten baan verlies baan aan moeten nemen wat minder verdiend etc etc. Mijn man en ik zijn er in 2 jaar tijd 1100 euro op achteruit gegaan alleen door baan verlies! Dat is gewoon inkrimpen! Kijken waar je op kan bezuinigen. Ik rookte al niet meer mijn man is ook gestopt drinken doen we al niet auto word alleen voor werk gebruikt ik doe alles op de fiets OV neem ik ook niet meer. Maar ik bezuinig NIET op mn eten! Ik kook gezond en we eten zelden een frietje of pizza oid eten wel maar 3x pw vlees omdat dat meer dan genoeg is en 1x pw vis. Gelukkig kan ik ondanks dat nog wat centjes sparen en eens in de zoveel tijd wat leuke dingen doen. Ik denk dat het er vooral ook aan ligt hoe men met geld om gaat. Voor ik mn baan kwijt raakte had ik geen idee waar mn geld naar toe ging ( en dat ging allemaal op aan onzin dingen!! ) Mensen willen veel met name veel voor de buitenwereld ( en nee ik zeg hier niet dat iedereen zo is ) Hebben vaak spullen zat maar bijna alles op afbetaling! Als je dan je baan kwijt raakt kom je financieel in de prut te zitten. En de zorg word nou eenmaal duurder daar doe je niks aan. Er komen steeds meer mensen en ook steeds meer zieke mensen die behandeld moeten worden en dat kost geld.
Ik vind dit artikel een beetje kort door de bocht. Mijn man en ik hebben bijv. beiden een vmbo opleiding gehad,maar hebben nog nooit 2200 euro pp in een jaar aan zorgkosten verbruikt. Ook krijgen wij absoluut geen 3300 euro per jaar geld voor de zorg. En zo zullen er zat mensen zijn bij wie deze bedragen totaal niet kloppen,zowel voor de lager als hogere opgeleiden mensen.
maar heerlijk dat nu iedereen reageert. maar zoals gezegd: het gaat niet om de individu. onderzoeken generaliseren nou eenmaal wanneer groepen worden onderzocht. Zoals "rokers sterven jonger" , dat is nu eenmaal een feit.. als je de groep neemt en niet stelt dat elke roker afzonderlijk eerder sterft. mijn man en ik zijn allebei hoger opgeleid en hebben veel zorgkosten. En als het een beetje tegenzit zullen we vast ook geen 100 worden.. Maar dat spreekt het onderzoek niet tegen he.. En dan een beetje inhoudelijk: ik ben voor goede zorg, en de breedste schouders dragen de zwaarste lasten. Maar.. ik vind onze schouders helemaal niet zo breed maar de lasten zwaar. Wij hebben een heel normaal inkomen, maar onder de streep houden wij waarschijnlijk minder over dan iemand die net iets minder verdient, maar wel lekker toeslagen ontvangt, minder ouderbijdrage betaalt etc etc..