Beste Teddy, Ik heb een aantal (verwante) vragen. Op 6 december ben ik bevallen van een dochter, zij is dus nu iets meer dan 7 weken oud. Na wat opstartprobleempjes geef ik nu volledige borstvoeding. Over 4 weken ga ik weer aan het werk (3 dagen per week) en ik wil kijken of ik via kolven borstvoeding kan blijven geven. Onze dochter zal 1 dag per week met haar vader thuis zijn en twee dagen naar de opvang gaan. Ik heb begrepen dat je moet kolven op de momenten dat je normaal borstvoeding geeft, maar ik zal eerst ook iets van een voorraadje moeten opbouwen om mee te geven aan de kinderopvang. Nu is mijn vraag hoe ik dat het beste kan doen. Ik heb namelijk een paar keer geprobeerd te kolven, maar ten eerste kwam er niet veel uit en ten tweede kwam de kleine al snel weer voor de borst, maar had ik door het kolven eigenlijk niks meer voor haar. Vandaag heb ik de vraag ook aan het consultatiebureau gesteld en zij raadden aan te kolven na de eerste ochtendvoeding of eventueel vroeg in de middag. Dat zal ik ook proberen. Raad jij dat ook aan? Maar ik vroeg me ook af of je, wanneer je afgekolfde melk geeft, nog steeds 'op verzoek' geeft, of dat je dan wel volgens een planning de fles geeft? Toen ik dat vroeg zei die mevrouw dat ik nu (vanaf 6-7 weken) met de borstvoeding ook toe zou moeten werken naar een vast ritme, voor als ik straks werk. En dat ik haar overdag zeker niet langer dan 3-3,5 uur zou moeten laten slapen. Dit was nieuw voor mij, ik geef op dit moment geheel op verzoek en het komt vaak voor dat er overdag 4 uur tussen de voeding zit, soms ook 5 uur. Ik maak haar dan niet wakker. Zou ik dat inderdaad wel moeten doen? Ze zit op de 6-8 voedingen per etmaal. En hoeveel melk moet ik straks meegeven aan de opvang, hoeveel drinken kindjes van 11 á 12 weken per keer ongeveer? Er is ons ook aangeraden alvast te oefenen met het flesje, dit doen we ook, ongeveer 20 cc. Dat gaat niet van harte, maar uiteindelijk lukt het wel dat ze alles opdrinkt. Is dit de juiste manier van oefenen, of kunnen we beter een volledige voeding met de fles geven? Hoeveel zou ze op dit moment dan ongeveer moeten drinken per keer? Nou, een hoop vraagjes, hopelijk kun je me hiermee helpen. Overigens vind ik het kolven niet bepaald prettig, dus ik moet ook maar kijken of ik dat vol ga houden... maar dat zien we dan wel weer! Alvast bedankt!
Hoi, Wat mij betreft krijgt je kindje nog steeds de afgekolfde melk op verzoek. Ik drink mijn koffie over het algemeen ook op verzoek en wordt nijdig als ik dat van iemand niet zou mogen Ik ben geen voorstander van schema's. Volg daarin vooral je eigen gevoel en kijk naar wat voor jouw baby het beste werkt. Dat zou ik als leidraad nemen, niet wat de CB mevrouw of ik ervan vindt Kolven om voorraad op te bouwen doe je het beste na de ochtendvoeding, elke dag op ongeveer hetzelfde moment. Dan gaat je lichaam ook meer melk maken voor dat moment. Uiterlijk 1 uur na de voeding. Je kindje mag ongeveer 150 ml per kg lichaamsgewicht drinken per 24 uur. Dus; als je kindje 4 kg weegt mag het per dag 600 ml melk. Verdeeld over het aantal voedingen heb je het aantal ml. per voeding. Iets meer of iets minder mag natuurlijk ook. Heb ik zo al je vragen beantwoord?
Beste Teddy, Heel erg bedankt voor je reactie, je hebt mijn vragen zeker beantwoord en het kolven in de ochtend gaat goed en verder geef ik borstvoeding nog geheel op verzoek en maak haar dus niet wakker voor voedingen. Het enige probleem is toch nog het flesje. We proberen nog elke dag te oefenen, maar eigenlijk wil ze er nu helemaal niet meer van drinken. Ik maak me hier een klein beetje zorgen over, voor als ik straks weer werk. Zelfs de 20 cc die we proberen drinkt ze niet op. Moeten we gewoon blijven volhouden en elke dag gewoon proberen? Zal ze dan uiteindelijk toch uit de fles gaan drinken, of zijn er nog gouden tips?
hoi het is goed om elke dag te oefenen. Als ze er echt gefrustreerd van raakt kun je het een paar dagen overslaan en dan weer proberen. Het kan helpen als jouw partner het flesje geeft en jij zelf niet in de buurt bent ( even naar een andere kamer gaan). Bij jou kan ze namelijk ook de borst krijgen, en dat wil ze blijkbaar liever op dit moment! Uiteindelijk zal de die fles wel drinken, en anders kan ze de melk uit een cupje krijgen of eventueel met een lepeltje. Maak jezelf niet te druk hierover! Mirjam