Beste UWV webcare, Vanaf 1 januari veranderen de wetten, een flexwerker krijgt dan recht op 1 uur per week. Ik vraag mij af of dit belangrijk is bij het aanvragen van een zwangerschapsverlof. Kijken ze dan naar je contract uren, of kijken ze naar je gemiddeld gewerkte uren van de tijd dat je in dienst was bij je laatste werkgever. Met een 0 uren contract weet ik dat ze het gemiddelde pakken, maar ik weet helaas niet hoe het zit met vaste uren. Mocht het zo zijn dat ze uit gaan van de contract uren dan wil ik (vanzelfsprekend) dit contract niet aangaan. En als je eerder de ziektewet in moet vanwege de zwangerschap, geldt dit dan ook? Alvast bedankt. Groeten Lisette
Beste Lisette, De wetswijziging voor flexwerkers die je noemt is dus niet van belang voor het aanvragen van de Zwangerschapsuitkering (WAZO). De hoogte van de WAZO-uitkering wordt bepaald door het loon dat je daadwerkelijk hebt verdiend. Het aantal uren in je contract is daarbij niet van belang. Dit geldt ook voor de hoogte van de Ziektewet-uitkering als je voor ingang voor je verlof ziek wordt ten gevolge van je zwangerschap. Actuele informatie over de hoogte van de WAZO-uitkering vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team UWV Webcare Team - UWV - Over UWV