Afbouwschema, help?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Gentle, Mar 18, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Meiden, ik zit in de knoop. Ik geef op dit moment nog 3 keer BV en 2 keer FV op een dag. Ik wil afbouwen vanwege mijn studie die in juni begint (daarvoor moet ik weekenden weg en kolven gaat nauwelijks) en inmiddels begint ze op een of andere manier erg te spugen van de BV, terwijl ze na een fles alles netjes binnenhoudt. Geen idee waarom, maar nu ik toch al half over ben wil ik de komende weken langzaam echt afbouwen. Ik vind het echt heel jammer, maar m'n besluit staat vast. Dit is op dit moment mijn schema:

5.30 BV
    9.30 FV
    14.00 BV
    17.30 FV
    22.00 BV

Uiteraard verschilt het wel eens, en er zit overal ook brood/groente/fruit e.d. tussendoor, maar dit is ongeveer ons schema.

Nu kom ik er niet goed uit hoe ik nu af kan bouwen naar 2 keer BV. Tot nu toe deed ik gewoon een BV vervangen voor FV, maar dat kan ik niet tot het einde blijven doen, want zoveel FV mag ze niet. Ik merk nu al dat ik haar niet echt voed omdat ze honger heeft, maar in het schema. Ze kan dus best nog langer zonder voeding. Alleen, welke voeding ga ik nu dan weg laten, en hoe verdeel ik het dan?

Ik dacht eerst, ik bouw die van 's middags af, dan heb ik 's ochtends en 's avonds alleen nog (dat heb ik wel eens gehoord). Maar dan heb ik dus 's avonds laat en 's ochtends heel vroeg (dat is namelijk ook wel eens 4 of 5 uur al) een BV, en dan een hele dag niet. Dat lijkt me niet bevorderlijk voor de productie. 's Ochtends weglaten, dan krijgt ze veel vroeger een fles en ik heb geen idee hoe mijn schema dan uitkomt. 's Avonds weglaten is nog niet echt een optie, omdat ze dan de laatste tijd nog zelf wakker wordt voor een slokje...

Iemand ervaring? Ik heb echt geen idee hoe ik dit ga doen...

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou wat gaan schuiven en dan iig 14.00 een flesje geven en 17.30 BV. En dan de avondvoeding weer een flesje.
    Dan verdeel je de voedingen voor je borsten wat beter over de dag en zal afbouwen wat gemakkelijker gaan... Als het te lang is van 5.30 tot 17.30, dan zou je ook nog om 5.30 een flesje kunnen geven en om 9.30 BV.
    Met die voeding van 5.30 valt overigens niet te schuiven? Dat ze nog even gaat slapen zonder voeding, zodat je rond 7 uur uitkomt voor het ontbijt?

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Als je kind gewoon goed bijvoeding eet, vind ik het sowieso veel melkvoedingen. Hoe groot zijn de flessen die je geeft?
    Ik zou 's ochtends vroeg en eind van de middag (12 uur later) borst doen en dan na de lunch en voor het slapen gaan kv. Proberen op verzoek te voeden. Hier geeft mijn ventje erg goed aan wanneer hij dorst heeft. Nu krijgt hij nog 4x borst, en bij de lunch en eind van de middag vaak thee.

4. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Bedankt!

Op verzoek voeden is erg lastig, want ze maakt er dan een potje van. Ze geeft slecht aan of ze honger heeft overdag, maar haalt dat dan 's avonds/'s nachts in, omdat ze dan niet kan slapen. Dan zijn het 2 voedingen overdag en 4 's nachts...

@Rozemarijke, die voeding van 's ochtends vroeg is al opgeschoven van 4 uur naar half 6, dus daar ben ik al heel blij mee. Ze wordt dan echt hongerig wakker.

@Zogelukkig, ik ben van 6 BV gaan afbouwen met 6 maanden. Ik heb dus een BV steeds vervangen door een fles, en heb er inmiddels al 1 voeding afgehaald. Of ik nog minder melkvoedingen red, dat weet ik niet. Bijvoeding eet ze niet geweldig. 1 boterham in totaal en een half stuk fruit, en soms een paar hapjes groente. Ik kan dat nog niet als vervanging voor een voeding zien.

Zou ik kunnen proberen om mijn flessen en BV's precies om te draaien? Kan ik dat in 1 keer doen? Dan heb ik inderdaad 's ochtends de eerste een flesje, en 's avonds de laatste ook. Hierdoor zou ze ook best beter kunnen gaan slapen, en dan kan ik er nog een BV af gaan halen. Enige vraag is dan of dat zou kunnen, in 1 keer het heel schema andersom doen?

5. misstiana

misstiana Fanatiek lid

Mar 13, 2008
    1,565
    0
    0
    zonder stuwing kon je het beste elke twee weken een bv vervangen door fles.

6. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Je zou ook kunnen proberen of ze rond een uur of 8 al een flesje wil, ipv om 9.30. Dat deed ik op een gegeven moment ook, dan kom je ook de rest van de dag iets beter uit.

Het was hier zo, rond de 7-8 maanden:
    's Nachts en de ochtend voeding, rond 7.30 bv
    9.30 fruit
    11.00 bv
    12.00 brood met kv na (dan slapen)
    15.30 bv (later werd dit diksap en een liga)
    17.00 warm eten
    19.00 flesje kv
    23.00 bv.
    In het begin van dit "schema" waren het natuurlijk maar kleine beetjes wat ze at van de bijvoeding, maar rond de 8 maanden was dit een stuk meer.

OP een gegeven moment heb ik de voeding van 23.00 afgebouwd en een poosje een fles gegeven, ik dacht vanaf 7,5 maand tot 9 maand. Toen was het niet meer nodig. (vanaf dat moment wel rijstebloem aan de fles van 19.00 gaan toevoegen, dan had ze net iets meer binnen voor de nacht) Daarna heeft ze nog een tijd om 7.30 en 11.00 bv gehad, toen de voeding van 11.00 vervangen door niks, ze liet hem zelf vallen, ze dronk gewoon niks. En daarna de voeding van 7.30 vervangen door een fles. (bij 9.5 maand)

De nachtvoedingen zijn er eigenlijk ook vanzelf afgegaan toen ze overdag beter ging eten.

Nou ja, heel verhaal weer, ik hoop dat je er iets aan hebt!

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Op deze leeftijd heeft ze genoeg aan 3 borstvoedingen.
    Ik zou dus eerst wat flessen gaan stoppen en daarna die borstvoedingen afbouwen. Je kunt een borst ook prima vervangen door een portie yoghurt.
    Ze is nu al 7 maanden, ik zou zelf zeggen:
    Borst bij het opstaan, yoghurt tussen de middag, borst bij het slapengaan en verder gewoon eten, zoals groente, fruit, brood en eventueel pap. En wat sap of yoghurt tussendoor.

Tegen de tijd dat het juni wordt en je weg moet is je kind al een stuk ouder, en minder afhankelijk van je, dan is het ook makkelijker om die 2 laatste bv's te staken, en in de ochtend een bord pap te geven bijvoorbeeld en voor het slapengaan wat melk of yoghurt.

Share This Page