Mag ik geen vers gekochte, vacuümverpakte, ingevroren vis??? Mijn schoonouders hebben voor kerst vis gekocht bij de visboer en het daar vacuüm laten verpakken. Bij thuiskomst ingevroren. Mag ik dat nu wel of niet eten??? Denk wel dat ik ze tegen het plafond heb als ik zeg dat ik dat niet mag... Maar goed, alles voor hun eerste kleinkind natuurlijk
ligt eraan wat ze na het ontdooien ermee doen... Gaan ze het nog bereiden of houden ze het rauw. Bij het laatste zou ik het niet doen
Ik lees net in n andere topic dat dat wel mag, mits de vis bij aankoop écht vers was, en niet al uit een vacuumverpakking kwam.
Als het verwarmt wordt is er sowieso niets aan de hand. De vacuümverpakte vis gaat alleen over rauwe vis die niet meer verder wordt bereid zoals gerookte zalm.
Oh ja dat klopt! Ik was al helemaal zenuwachtig! Maar logisch dat ik het mag omdat het nog gebakken wordt! Bedankt dames!
en wat mijngun ook nog eens tregen mij zei is dat als iets uit de diepvriep komt en daar minstens een week heft gelegen de bacterien ook dood zijn.. xxxx
Omdat voorverpakte gerookte vis, zoals zalm in een vacuümverpakking, lang bewaard kan worden, kan de listeriabacterie zich vermenigvuldigen tot schadelijke hoeveelheden. Gerookte vis uit de diepvries is wel veilig. Bij een temperatuur onder het vriespunt kan de listeriabacterie zich niet vermenigvuldigen. De vis moet dan na het ontdooien wel meteen gegeten of bereid worden, omdat de bacterie temperaturen onder het vriespunt wel overleeft en dus bij ontdooien zich weer kan vermenigvuldigen. Ook gerookte vis die is gegaard, zoals in een ovengerecht, is veilig: alle ziekmakende bacteriën worden bij het verhitten gedood. Om dezelfde reden is ook vers gebakken, gegrilde, gepocheerde of gekookte zalm geen probleem. Zoute haring wordt kort bewaard waardoor er geen gevaar is voor uitgroei van en schade door listeria. Ook zure haring is veilig. bron: Listeria | Voedingscentrum (dit geldt dus alleen voor vis die meteen is ingevroren en dus niet even in de diepvries is gelegd)