Hoe ging het namen zoeken bij jullie?

Discussie in 'Babynamen' gestart door zegenwens, 9 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zegenwens

    zegenwens Fanatiek lid

    28 sep 2021
    4.732
    4.725
    113
    Vrouw
    Hoe zijn jullie op de naam/namen van jullie kind(eren) gekomen? Kwam jij ermee of je partner? En wie nam het voortouw in het zoeken van een naam, of ging het gelijk op?

    Hier moet ik het voortouw nemen ;) Wat prima is! Mijn man gaat niet zelf op zoek naar namen. Ik draag ze aan en hij keurt ze af of goed :roflmao: Ik heb hem laatst wel aan zo'n babynamen 'Tinder' app gekregen, dat was al heel wat. :p Verder is hij makkelijk eigenlijk, en heeft hij zoiets van: als je een bepaalde naam echt heel graag wil, doe die dan maar gewoon. Hoewel hij over bepaalde namen zelf ook echt enthousiast kan zijn!

    Ik ben benieuwd naar jullie! Zijn jullie partners makkelijk of moeilijk? En jullie zelf?
     
  2. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.286
    4.154
    113
    Bij de oudste had ik de naam al jaren in m’n hoofd, maar niet meer aan gedacht toen ik eenmaal zwanger was. Toen zei mijn man op een avond wat vind je van de naam X? Dat was de naam, toen was ik 20 weken zwanger.

    Mijn man zei na de geboorte van de oudste, als we nog een zoon krijgen noemen we hem Otis.

    Toen ik 7 jaar geleden voor de 2e keer zwanger was had ik 100% rekening gehouden met Otis, maar mijn man begon te twijfelen. De naam is het uiteindelijk wel geworden :D, net voordat hij mega populair werd.
     
    zegenwens vindt dit leuk.
  3. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Leuk topic!

    Poe nee, ik stel wel (hele) hoge eisen aan de namen van onze kinderen hoor!
    Zelfs teveel om op te noemen hier :roflmao:
    M’n partner is makkelijker wat dat betreft: als hij de eerste naam maar mooi genoeg vindt (en geef m eens ongelijk ;)) :p

    De naam van de oudste kwam m’n partner mee aanzetten. Ik moest er -ondanks dat ie voor de helft overeenkwam met míjn #1 toen) héél erg aan wennen. Maar uiteindelijk heb ik water bij de wijn gedaan en heb ik als “voorwaarde” een compromis gesloten met m’n man voor een naam voor een (toen nog eventuele) 2e kindje :p

    En toen diende de 2e zich aan… en vond ik zelf die naam die we tot compromis waren gekomen niet bijzonder genoeg meer :roflmao:
    Dus toen net zolang doorgezocht tot we iets vergelijkbaars hadden waar ik (en m’n man) wél weer heel blij van werd(en) :)

    Ik had het geloof ik niet getrokken als m’n partner zó makkelijk met namen kiezen zou zijn als de jouwe!
     
  4. Hemeltjelief

    Hemeltjelief VIP lid

    23 mrt 2020
    12.936
    1.183
    113
    Vrouw
    Bij mijn dochter had ik zelf de keus.
    Haar vader was niet echt betrokken bij haar opvoeding.
    Hij vond het allemaal wel best.

    Bij mijn twee zoons .Kwam ik net de namen En vond ze helemaal super.
    We houden beiden erg van Ierse/Keltische namen .
    Onze zoons heb ik met mijn tweede partner gekregen .
    En nog steeds als ik bv met een naam kom vind hij ze meestal ook erg leuk .
    Heel soms niet...
     
  5. Suzi98

    Suzi98 Fanatiek lid

    30 mei 2022
    4.209
    3.923
    113
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Ohh mijn vriend is echt ontzettend kieskeurig haha. Voor een meisje had ik een heel lijstje die ik leuk vind en daar vond hij er 2 leuk van(gelukkig). De naam die we nu hebben zagen we in de serie sex education (Maeve) en is blijven hangen hahaha. Eerst hadden we Nova, die naam had ik altijd al in m’n hoofd voor een meisje maar het voelt gewoon als dat is het niet ofzo.

    Voor jongens vind ik het heeeel lastig. Ik weet ook niet meer hoe ik aan zijn naam ben gekomen. :roflmao:
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  6. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.972
    7.897
    113
    Vrouw
    Bij allen heb ik de namen aangedragen. Bij de eerste twee werd nog bijna alles van tafel geveegd. Bij de derde had ik wel duidelijk zo iets van dit is het en dat vond hij ok. Nu voor de vierde toch twee namen die hij eerder afgekeurd heeft voor een jongen. Het ging om stomme associaties met onbelangrijke mensen of dingen. Ik heb gezegd dat hij anders een naam moest aandragen die ik leuk vind.
     
    zegenwens vindt dit leuk.
  7. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Toch wel samen hoor. We hebben wel een verschillende smaak in namen. De eerste suggesties die ik gaf vond hij kak (zoals Myrthe, Thirza, Jasmijn, dat soort dingen, beetje kak smaak heb ik wel :roflmao:) Wat hij opperde vond ik dan weer niet leuk. Uiteindelijk een soort compromis qua schrijfwijze. Ik wilde heel graag Daphne, hij vond die schrijfwijze niet leuk en hebben we er Dafne van gemaakt.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  8. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Hier heel verschillend. Hij heeft namen aangedragen die het geworden zijn en ik ook. Eigenlijk waren we het snel eens samen. Ook niet veel gewisseld. Een of twee avonden erover gehad en dan was het oke. Rond 30/35 weken even checken of het nog oke was.
    Alleen de jongste ging anders. Toen droomde ik over een jongen (wisten niet wat het was) en een naam. Welke het ook werd uiteindelijk.
     
    Vedra en hummeltje5 vinden dit leuk.
  9. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Ik kwam met namen en hij keurde ze goed of af.
    Zo kwamen we al snel op dochter haar naam en bij zoon ging het ook weer hetzelfde.
     
  10. kimmv2

    kimmv2 Bekend lid

    7 mei 2015
    870
    357
    63
    Mijn man heeft dislexie en kan heel moeilijk namen onthoude en haal ze snel door elkaar.
    Hij noemt de primera primark en vind het dus ook moeilijk om namen tegen te komen en te onthouden.

    Ik verzon dus namen en hij moest ze goedkeuren of afkeuren.

    Vervolgens hadden we dan nog een halve zwangerschap om te oefenen als we samen waren want tja je moet toch wel onthouden hoe je kind heet.
    Als ze er eenmaal zijn lukt het hem wel gelukkig.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  11. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Wat grappig dat over die droom!
    Hier wel een beetje vergelijkbaar: we wisten het geslacht niet. Over een jongensnaam waren we het eens, maar we hadden beiden een andere meisjesnaam op #1 staan.
    Toen droomde ik op een avond over een meisje die overduidelijk onze dochter moest zijn en zij zei: ik heet *partners #1 naam*.
    Et voilá, zo geschiedde :)
    En tot op de dag van vandaag nog altijd méga blij met haar naam, ondanks dat het dus niet mijn eigen #1 was!
     
    Zuul en WWJD vinden dit leuk.
  12. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Bijzonder om zoiets mee te maken. Het was bij ons niet een naam op ons lijstje. We hadden een naam die we bij de mk al hadden. De naam uit de droom is heel anders maar wel dezelfde betekenis. We moesten er even aan wennen maar nu zooooo blij mee!
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  13. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Wat mooi zeg!
     
  14. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.111
    113
    Vrouw
    Mijn man draagt ook namen aan maar uiteindelijk zijn alle namen gekozen die ik heb aangedragen. Hoewel hij niet perse een slechte smaak heeft hoor, Lucas kwam hij mee aanzetten. Prima naam, mij te populair.

    Bij de jongste en nr 3 zijn de namen gewijzigd tijdens de zwangerschap
     
  15. frummelke86

    frummelke86 Fanatiek lid

    17 feb 2017
    1.984
    2.530
    113
    Vrouw
    Aan het begin van ons traject reden we in de stad langs een huis met een geboortebord met de naam l.ou. Het was geen vraag maar een mededeling, kijk schat mocht het ooit lukken dan gaat het kindje zo heten. Hij sputterde niet tegen dus in mijn hart was het kindje met de naam l.ou toen al geboren. In de zwangerschap droeg hij nog Jolie aan. Daar heb ik serieus over na gedacht maar uiteindelijk samen toch voor deze naam gekozen.
     
    Zuul en GroeneBomen vinden dit leuk.
  16. Doortje25

    Doortje25 Fanatiek lid

    25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    De naam voor een meisje stond al vast vanaf mijn 15e. Mijn man was het er gelukkig meteen mee eens. We hebben nog wel andere namen laten passeren, maar het bleef toch bij mijn allereerste favoriete naam.

    Ik had hem wel ooit een verhaal verteld over de naam die mijn moeder eigenlijk voor mijn 10 jaar jongere zusje had, maar die mijn vader niet wilde. Dat ik die zo mooi vond en toen had geroepen dat ik 'later' mijn dochter wel zo zou noemen. Nooit meer aan gedacht overigens bij de oudste! Toen we na de geslachtsbepalingsecho van de tweede in de auto zaten, zei hij meteen dat ze zo moest gaan heten. Ik vond het heel bijzonder dat hij het had onthouden. Ik vond hem alleen niet matchen met de naam van de oudste, maar omdat ik het zo'n mooie naam vond, ben ik met 36 weken overstag gegaan haha! Nooit spijt van gehad!

    Voor dit kindje denkt hij weer actief mee. Een jongensnaam hebben we wel al, denken we. We zitten in ieder geval op 1 lijn. Een meisjesnaam hebben we niet... Denk dat we dus samen maar even zo'n babynamen app moeten gaan installeren!
     
  17. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.919
    3.968
    113
    Vrouw
    Wij hebben een appgroepje samen met babynamen. Daar gooien we af en toe wat in als we een leuke naam lezen/horen.

    Voor onze dochter waren we een tijd bezig en wisten we al een jaar voor ik zwanger was hoe ze zou heten als het een meisje was. We hebben het er 's nachts een keer over gehad, nadat ik ongesteld was geworden. Keus is toen gemaakt. Vervolgens tijdens de bevalling totale paniek "maar wat nou als ze helemaal niet bij de naam past?":roflmao: Haar 2e naam vonden we vooral heel mooi bij haar voornaam passen, maar gebruiken we eindelijk nooit.

    Voor een 2e meisje weten we ook al hoe ze gaat heten. Alleen de 2e naam is nog een ding. Ik vind Ysolde, Leonore/Leonora, Elvira, Isabella, Florentine etc heel mooi. Maar dat vindt hij dus helemaal niks. Hij vond Nova nog heel leuk, maar daar krijg ik 'supernova' vibes van. Verder is hij fan van Milou, Mette en Roos. Maar voor mij voelt dat meer als een voornaam dan als een 2e naam, al zou Roos nog wel mooi passen.

    Voor een jongen is het een groot drama. Hebben inmiddels een hele lijst en niks is dé naam. Nu op het lijstje staat oa Jorian, Floris, Julan, Elmar, Valentijn, Kristof. Hoe we daar uit gaan komen geen idee. Waarschijnlijk kijken wat icm een 2e naam en de achternaam het lekkerst uitspreekt. En waar je niet over struikelt als je boos bent:o:

    Wij korten zelf namen vaak af, dan moet het ook nog een beetje leuk zijn. Vindt Flo voor een jongen dan bijvoorbeeld niet zo leuk, zou dan eerder dan voor Tijn... Al vind ik Floris dan weer leuker dan Valentijn.
     
  18. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    Samen zoeken, namen voorstellen, afschieten (heen en weer) en uiteindelijk 4 prachtige namen gevonden!
     
  19. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Even off-topic: maar is Rosalie dan geen optie als combinatie tussen jouw voorkeur voor een langere naam en de naam Roos?
    Moest ook nog denken aan Florine ipv. Florentine en Elena dacht ik ook nog aan.
    En voor een jongen misschien Julian (combinatie tussen Julan en Jorian), Florian (Floris en Jorian), Julius of Silvian/ Silvan?
     
  20. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.919
    3.968
    113
    Vrouw
    :D behalve Rosalie staan ze allemaal in de appgroep dus je zit zeker op het juiste spoor :D ik had Sylvan, maar vind het met een i eigenlijk mooier. Dus dank daar voor! Ik kende vroeger een meisje Rosalie dat echt enorm gepest werd. Dus die naam is het voor mij niet. Moet zeggen dat we een hoop namen wel mooi vinden maar dat we dan iemand kennen met die naam waardoor het toch geen optie is. Soms wel stom hoe dat werkt.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina