Ik hou er niet van, man ook niet zo en dus is er geen probleem: maken we lekker allerlei andere dingen. Maar nu hebben we een dochtertje en die willen we steeds meer met de pot mee laten eten. Spaghetti vindt ze heerlijk, een beetje kluiven aan een stronkje broccoli of een wortel o.i.d. wil ze ook nog wel. Maar aardappel, speciaal voor de gelegenheid gekookt, wij eten ook wat mee om het goede voorbeeld te geven... nee hoor! Net papa en mama... Ik ben er niet rouwig om, alleen nu weet ik het even niet meer. Wat kan ik haar nu nog meer aanbieden? Gebakken aardappeltjes vindt ze lekker, maar die eten we niet zo vaak. Puree vindt ze niet zo lekker en van die dingen uit de oven vindt ze ook maar 'zo zo'. Wij eten zelf heel graag rijst en pastagerechten. Rijst met wokgroente, kip en sojasaus. Of een grote gepofte aardappel (die ze dus niet lust) met een salade. Een courgette/paprika gevuld met gehakt, groente en kruiden. Kan ik haar dat wel geven? Spaghetti is makkelijk, ik snij de groentes er in wat fijn en door de saus plakt het wel. Lepel ik het zo naar binnen. Maar zo'n gevulde courgette wordt wat lastig en een salade lijkt me helemaal mission impossible. Terecht of...? Wat eten jullie bijna dreumessen nog meer behalve aardappelen? Het is zo makkelijk, gekookte aardappel, stukje groente, beetje vlees/vis eventueel... maar ik vind het zo niet lekker Edit: ovenschotels zijn in principe ook uitgesloten van deelname
ik lust zelf ook geen "gewone' gekookte aardappelen, maar je kan nog eens wat anders proberen met je piepers: mijn favorieten: - zelfgemaakte rösti: aardappel raspen, beetje bloem en een eitje erdoor, en eventueel gebakken spekjes en een (lente)uitje. In een grote koekenpan bakken tot een dikke koek. - duits-joodse aardappelsalade: in blokjes gekookte aardappel mengen met in kleine blokjes gesneden augurk, lepeltje mosterd en lepeltje azijn en gefruitte gesnipperde ui en bleekselderij - aardappel-bieten salade: gekookte blokjes aardappel mengen met gekookte blokjes rode biet en erwtjes en mengen met een bakje creme fraiche, versgemalen zwarte peper en (verse) dille. - aardappel-champignonkoekjes: afgekoelde aardappelpuree mengen met heel kleingesneden en gebakken champignons en bieslook. Met natte handen tot koeken kneden en aan beide kanten bakken. misschien zit er iets bij dat je lekker lijkt?
Oh fafa, LEKKER! En volgens mij ook harstikke dochter-proof. Dankjewel! Hoe doen jullie dat met rijst en pastagerechten die niet aan elkaar kleven door saus?
Nou Fafa, dat ziet er allemaal lekker uit... gaan we hier ook eens proberen! Onze meid lust overigens wel graag aardappels, maar ook pasta en rijst gaan goed. TS wat bedoel je met rijst en pastagerechten die niet aan elkaar kleven door saus??? Hier wordt ook gewoon 'droge' pasta gegeten. Bij rijst heb ik toch altijd wel saus of in de vorm van nasi... Al zou ze hem droog ook wel eten denk ik.
Ik doe soms een beetje water bij haar bordje met rijst of pasta. Dan is het net wat kleveriger en slurpt ze de pasta zo naar binnen.
fafa; daar zitten zeker goede ideeën bij zeg ! en verder .. tja ik maak regelmatig stamp-potjes. dus aardappel prakken beetje melk en boter erdoor en daardoorheen de groente en het vlees heel klein gesneden of bv in stukjes gesneden kipfilet ( broodbeleg ) Rijst met sausje ? lust ze dat ook niet? Risotto ? Maak ook regelmatig zelf pizza door naanbrood met verse tomatensaus te beleggen en dan verschillende groentes erdoor. Sanne smult daarvan, maar ja die is wel wat ouder natuurlijk
Nou... wij eten nasi gewoon droog. Kruiden, groente, vlees en rijst. Dat is denk ik echt te droog voor dochter? Ze zou zich er nog in verslikken. Zoals yessie schreef kan ik het weleens proberen, een beetje water er door om haar eerst te laten wennen. kris8; rijst met sausje lust ze wel, maar eten we zelf niet Ik probeer heel erg de balans te vinden tussen gezond voor ons (ik doe zelf ook nog eens aan de lijn) en te eten voor haar en ben daarbij behoorlijk de inspiratie kwijt geraakt
Jullie eten zelf toch wekgerechten? Daar zit toch ook altijd saus bij, ik heb nooit een wokgerecht meegemaakt waar alleen groente/vlees in stukken in een wok zitten. Of bedoel je dat niet? Ik zou niet te moeilijk denken, en dochter gewoon mee laten eten met wat jullie eten. Ze moet leren eten 'met de pot'. En dat is degene wat in huis wordt gekookt. In Italië of China zou ze ook geen gekookte aardappels krijgen van mama Enige wat je op moet passen is zout (en dus ook soyasaus). Voor de rest maken kruiden niks uit.
Adi, ik wok enkel met een scheutje ketjap en sojasaus. Hartstikke lekker, maar het mag de naam sausje niet hebben. Binnenkort in elk geval maar eens de heerlijke recepten van fafa proberen en eens kijken hoe het gaat als ik rijst iets vochtig maak. Dank jullie wel!
Waarom zou je dat niet kunnen geven?? Inderdaad misschien wat meer water er door dat het iets natter is? Wij hebben hier ook geen saus bij de nasi hoor... of bij de bami. Ook alleen groenten, vlees, rijst/bami en kruiden. Neem aan dat je kindje wel kauwt en niet alles in z'n geheel door slikt?? Maak ook wel regelmatig penne met een champignon/courgette saus. Snij dan een bakje champignongs en kook deze in een beetje water, courgette ook in blokjes snijden en even wokken in olie. Vervolgens doe ik dit alles in de blender (van de Philips Avent heb ik er een) met wat van dat champigonvocht en mixen maar. Doe er vaak ook nog een klein blikje tomatenpuree doorheen en dan water toevoegen afhankelijk van hoe dik je de saus wil hebben. Inmiddels wat penne gekookt en dan mengen maar met de saus. Nog een beetje kaas erover en klaar! Je kunt er evt nog gehakt/kipfilet of wat je ook wil aan toevoegen. Groot succes hier! De penne kan ze al vanaf heel klein zelf goed eten, makkelijk in de handjes te pakken en prima formaat voor in de mond.
Hoi, hier ook geen echte pieper-fans. Dochterlief vind een aardappelkoekje met tonijn wel lekker: aardappel koken, fijn stampen, tonijn uit blik erdoor en even bakken. Is ook in te vriezen dus zonder problemen in grotere aantallen te maken. Als je rijst te droog voor je dochter vind kun je misschien risottorijst gebruiken, net iets vochtiger en plakkeriger
Ook al zo'n lekker idee! En inderdaad risottorijst is vochtiger en plakkeriger, gaat misschien beter....
Wij zijn met zn allen dol op alle soorten risotto, heerlijk Toen de kids bezig waren met leren eten van een lepel was risotto een heerlijke maaltijd. Het plakt aan de lepel en valt er niet af bij een wat lompere beweging van een dreumes
Ik lees even mee... hier ook echt geen Hollandse pot-fans... Voor dochterlief maken we het wel, en die smult er ook van. maar tis wel zo praktisch om haar met de pot mee te laten eten in plaats van steeds apart te koken voor haar. Af en toe eet ze al mee met ons. Pasta kun je ook zo gevarieerd klaarmaken zodat ze het toch steeds iets anders is wat je aanbied. Pasta eet ze altijd wel mee, voor haar even de blender erop Pasta met tomatensaus, beetje Italiaanse kruiden er door heen, wat broccoli/ courgette/ champignons/ spinazie etc en willekeurige pasta erbj. Pesto is ook lekker erdoor heen ipv tomatensaus. Ene keer met kip, andere keer met gehakt. Risotto eten we eigenlijk nooit... hebben jullie een lekker recept?? Lijkt me zo smakeloos zo zonder saus? Ik lees hier veel lekkere tips!