Lucas is nu 4 maanden oud, we mogen dus beginnen met bijvoeden. Echter heeft de KA gezegd dat het mag (als wij de indruk hebben dat Lucas er echt aan toe is), maar dat het beter is om te wachten met bijvoeden omdat hij ook eczeem heeft en deze twee elkaar snel triggeren. Wanneer zijn jullie begonnen met bijvoeden van je baby? Hoe heb je dat aangepakt? Ons is geadviseerd eerst met groenten te beginnen. Maar hoeveel geef je dan?
Bij koemelkallergie wordt altijd geadviseerd te wachten tot 6 maanden en dat hebben wij ook gedaan hoe erg ze er eerder ook al aan toe leek te zijn. Begonnen met rijstebloem zodat ze wat kon lepelen. Toen met groente echt volgens het introductieschema dat jullie neem ik aan ook zullen krijgen via de dietiste? Neem aan dat jullie ook begeleiding krijgen? Begonnen met 3/4 eetlepel voor de allereerste keer en de dag erna 1/2 en de dag daarna normale portie. Dan de groente die ze verdroeg blijven geven. Eerst diverse groentes geintroduceerd; wortel, doperwt, bloemkool, bietjes, witlof, courgette, broccoli. Nu is ze bijna 9 maanden en we zijn nog steeds bezig. Wel iets minder streng qua groentes omdat ze nog nergens op heeft gereageerd. Fruit doe ik wel op de manier zoals het moet. Maar veel fruitsoorten zijn er nog niet zoals perzik en abikoos. Heb nu pruimen liggen. Ik ben nog lang niet door de lijst heen. Ben met 7 maanden begonnen met granenpap en inmiddels eet ze brood zonder korst. Ik hou me toch aan het advies en met 1 jaar moeten we weer provoceren om te kijken of ze nog reageert. Ik zou dan ook met rijstebloem beginnen als je toch wilt beginnen. Maar het kan zijn dat hij het nog niet kan verdragen. De zoon van een vriendin kon het met 4 maanden niet verdragen en nu inmiddels wel en hij is nu 6 maanden. Zij wilde ook met iets beginnen omdat hij er aan toe was maar zijn darmpjes lieten het niet toe.
Wij willen ook zo lang mogelijk wachten hoor, maar we zijn bang dat hij het niet gaat redden omdat hij nu al op de liter voeding zit en 30 schepjes. En ik wil liever ook niet dat hij honger krijgt. We zijn nog niet naar een dietist gegaan, hebben jullie daarvan een echt schema gekregen? Dat hoop ik nl ook, ik weet ook niet zo goed hoe te beginnen en met welke hoeveelheden. En pureer je alles of geef je ook in stukjes? Of maakt dat verder niet uit voor de darmen?
Ik sluit mij volledig aan bij Frannie. Bij mijn zoontje toen ook rond de 4 maanden eens rijstebloem geprobeerd en dat ging totaal niet. Na de 6 maanden wel. Bij mijn dochter pas een week voordat ze 7 maanden was begonnen. Dit omdat ze pas over was naar andere dieetvoeding en ook nog eens verkouden was. Wij hadden van de dietiste een boekje gekregen waar dan ook een introductieschema in staat. Als je dadelijk het idee hebt dat je kindje echt niet meer genoeg heeft aan de fles, dan kan je het toch voorzichtig uit proberen. Je merkt snel genoeg of het wel of niet goed gaat. Maar mijn zoontje zat ook met 4 maanden al aan de liter en heeft het toch uitgehouden tot 6 maanden.
Ik ben ook pas begonnen met 6 maanden, met groente. Hier zat J. ook aan/tegen de max met 4 maanden, maar kon het (vrij makkelijk) volhouden. Uiteindelijk met 5,5 maand wat extra water toegevoegd op dagen dat het nodig was. Nog maar een paar keer overigens. Hier begonnen met groente en dat in de ochtend gedaan. Soorten die goed gingen kreeg hij als avond eten, nieuwe soorten bleven in de ochtend. Pas na een aantal soorten groente ben ik fruit gaan introduceren. Alles vers (weet je zeker dat er niets aan toeoegingen inzit) en of heel klein (bijv geraspt) of bijna gepureerd. Nooit de moeite genomen om het glad te pureren, vond ik ook niet nodig. De hoeveelheid; eerste dag voornamelijk proeven, 2de dag wat meer en 3de dag nog iets meer. Zodra het goed zat, zoveel als hij zelf aangaf. Via een dietiste kan je een schema/boekje krijgen.
Hier ook een meisje met koemelkallergie. Ik ga met 6 maanden beginnen met de bijvoeding. Ik wil eerst rijstebloem doen en dan groentes (ik ga ze klaarmaken in de babycook) Ik heb bij het consultatiebureau gevraagd of ik een verwijzing naar een dietiste nodig had maar volgend de mevrouw daar was dat allemaal niet nodig. Ik heb nu online een introductie schema gevonden.
Zou je me de link kunnen sturen van je introductieschema? Ik wil proberen de rijstebloem te skippen. Volgens de kinderarts zijn het voornamelijk veel calorieen en geeft de nutriton ook die vulling. Nou heb ik daar geen ervaring mee dus ik weet niet of dat ook echt zo is? Wil wel alles vers gaan maken, heb via hier een babycook overgekocht van iemand.
Wij zijn na zes maanden begonnen. Met groente. Eerst broccoli, dan pompoen, zoete aardappel, courgette. Gewoon in stukken.
@heppie, ik heb het schema via www.babyallergie.nl Ik ben wel blij dat ik volgende week kan beginnen, ze zit echt al weken heel zielig te happen en smakken als wij aan het eten zijn
Wij zijn met 6 maanden begonnen omdat dochter ook een koemelk allergie heeft. We zijn via de dietiste begonnen met adviezen en een soort schema. Waar je natuurlijk je eigen weg in kan zoeken. Maar vooral ook het schema op borstvoeding.com is erg behulpzaam, ook als je de fles geeft. Daar staat nl alles in met maanden, zoals bv sinasappel pas na 9 maanden, aardbei na een jaar, tomaat is ook wat allergeen dus niet als eerste. En 1 ding tegelijk, dus geen wortel/pompoen prakje, maar eerst beiden 3 dagen geven! Wij zijn bewust begonnen met stukjes. Daar krijgen ze namelijk veel minder van binnen en is dus milder op de darmpjes als gepureerde prut. Ik zag het verschil ook, soms gaf ik wel gepureerde prut, maar dan had ik de volgende dag bijvoorbeeld een streep poep, een streep oranje en weer een streep poep in de luier. Bij stukjes zaten de stukjes wortel die ze kon afhappen echt door de poep heen. Bovendien heeft ze hierdoor heel goed zelf leren doseren te eten, wij hebben ons nooit blindgestaard op "zoveel gram, of zoveel potje" en met allergieeen zijn potjes zowizo heel lastig omdat er heel veel aan toegevoegd is. De adviezen zijn zo lastig, door de media en de koopindustrie word je verteld dat handjes sabbelen, smekken, interesse in wat jij eet signalen zijn. Maar zelf geloof ik daar - net als anderen die overtuigd zijn van 6 maanden exclusief melk - niet zo in. Zo heeft mn dochter ook veel interesse in de autosleutels, bierflesjes of een telefoon, maar heeft ze geen van 3en zelf nog gekregen. Ze weten niet wat eten is, eten = melk en dus kunnen ze het nog niet missen zoals het door de industrie voorgehouden wordt. Wel kan een kindje wat sneller hongerig zijn dan kan je voeden op verzoek proberen, wat vaker een kleiner flesje, of iets meer water erin, maar daarentegen staat dat veel mensen rond de 4 maanden juist nog een fles af gaan bouwen ( = 4 flessen ) en dan zeggen "Hij is toe aan bijvoeding." Ik zou echt echt echt kost wat het kost wachten, elke week is er 1. 5 maanden 3 weken is bv al een stuk beter als 4 maanden 1 week. Mn dochter reageerde ook zo gevoelig op bijvoeding, zo kon ze pas bij 8 maanden brood verdragen, appel heeft ze ook heel veel van gespuugd, veel andere dingen die allergeen zijn eet ze nogsteeds niet. Ze is bijna 1,5 en eet nog geen kiwi, aardbei, ananas en dit zijn toevallig ook fruitsoorten die erg allergeen zijn. Ze stopt ze gewoon niet in dr mond terwijl al het andere fruit zo achterover gaat. Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - BLW - Introductie van vast voedsel na zes maanden Zoek je ook een beetje in in dingen als: Soja, kippen ei, varkensvlees. Deze geven namelijk ook vaak reacties bij allergische kindjes.
Sorry voor de late reactie! De cb arts had ons al doorverzezen naar de dietiste en daar zijn we geweest. In het begin alles gepureerd en nu steeds grovere groentes. Zachte groentes prak ik zoals wortel, broccoli en bloemkool. Sperziebonen, peultjes, witlof en courgette krijg ik niet geprakt en dat vliegt de hele keuken door. Die doe ik in de hakmolen en laat ik wel grof. Ik heb een nieuwe staafmixer aangeschaft met heel veel onderdelen en verschillende snelheden. Dan kan je zelf bepalen hoe fijn je iets wilt hebben. Erg fijn.