Jongetje van 10 overleden na aanrijding

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door frannie82, 14 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Volgens de krant zag hij de auto van rechts over het hoofd.

Ik woon dicht bij een school waar veel kinderen alleen naartoe rijden maar die absoluut geen verkeersregels kennen!

Ik stoor me hier enorm aan want in mijn ogen mag je dan nog niet zonder begeleiding alleen naar school.

Ik sta dus regelmatig stil terwijl ik degene ben die voorrang heeft.

Maar er worden geen handen uitgestoken, er wordt midden op straat gefietst.

Volgens mij kregen wij ooit in groep 7 verkeersles hoe het nu is geen idee!

Wanneer mochten jullie kinderen alleen naar school?

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Wat vreselijk zo'n aanrijding: voor alle betrokkenen! Ga niet oordelen over wel of niet hebben van zijn kennis op dat punt. Misschien was er slecht zicht, misschien wat het relatief donker daar, misschien kwam de auto harder aanrijden als dat hij verwachtte en misschien heeft hij wel helemaal niet gekeken, maar daar kunnen wij niets over zeggen. Blijft gewoonweg vreselijk!

Als antwoord op je vraag: vanaf groep 3. Lopend over stoep en zebrapad. Fietsend had ze dat nog niet gemogen aangezien ze dan een relatief drukke weg moet oversteken en een lastige afslag moet maken waar je als fietser altijd bijna van je fiets gereden wordt.

Zie trouwens ook veel kinderen zonder ook maar enig fatsoen op stoepen crossen met de fiets etc. Zelfs een keer mijn jongste aangereden door een fietser op de stoep. Maar het zijn hier toch eigenlijk vooral asociale automobilisten: geen voorrang verlenen waar dat wel zou moeten, geen ruimte laten voor een moeder met een kind, parkeren echt overal op de stoep om maar zo dicht mogelijk bij school te staan en scheuren als idioten met het liefste vier/vijf kinderen los achterin ;) Gelukkig worden er de laatste tijd flink bekeuringen uitgeschreven rondom school, is het weer een week of 2 rustiger. Heeft helaas geen blijvend effect.

Verkeersles hadden ze hier al in groep 3. Over de dode hoek, gordels dragen, wie wanneer voorrang heeft en hoe je fiets er uit moet zien om er veilig mee in het verkeer te kunnen fietsen etc.

3. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik wil niemand veroordelen maar ik zie dit om me heen en toen vroeg ik me wel af of hij daar alleen reed.

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.067
    3.861
    113
    Ik moet een heel gevaarlijke en drukke route rijden naar school, dus ik fiets de komende jaren nog wel met ze mee.
    Bijna dagelijks zie ik dingen gebeuren waarvan ik denk 'goh, dat ging maar net goed'. Sommige kinderen gaan met net 4 jaar al op de fiets mee en fietsen dan niet eens aan de binnenkant bij de ouder, maar sjeezen onvoorspelbaar alle kanten op, zoveel meter voor of achter hun moeder.
    Regelmatig zie ik ook een jongetje van een jaar of vijf wat met zijn broer van een jaar of 7 naar school fietst, het kind slingert werkelijk alle kanten op, kijkt niet op of om en snapt (natuurlijk) al helemaal niets van voorrangsregels enzo.
    Vaak fietsen ze ook met zijn drieeën naast elkaar, ook zo fijn, het is al zo smal. Moet je ze met je eigen fiets en kinderen inhalen en lig je zowat zelf in de berm, omdat ze de halve straat in beslag nemen.

Overigens, als we nog in onze vorige woonplaats hadden gewoond, hadden ze vanaf groep 4 al alleen naar school mogen fietsen, rustige route, weinig tot geen autoverkeer, bijna alleen fietspaden. Ligt wat mij betreft erg aan de route en aan het kind zelf.

5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Vreselijk!!
    Heb een 11 jarige zoon en die fietst ook zelf overal naartoe.
    Pasgeleden is een vriendje uit zijn voetbalteam aangereden op een rotonde.
    Auto zag hem niet of zat niet op te letten en hij werd geschept.Mijn man en onze zoon reden er een paar meter achter.Zijn zich rot geschrokken.Gelukkig allemaal goed afgelopen behoudens flinke schrik en wat lichte kneuzingen en observatie in het ziekenhuis.

Ik zie ook vaak genoeg onveilige situaties van kinderen in het verkeer waar de ouders gewoon bij zijn.
    Onveilige fietsen en vaak te kleine fietsen en dan ook nog met zijwieltjes die helemaal naar 1 kant buigen.Als zo'n kind omvalt heb je hem dus gewoon onder je auto.
    Ongelukken zijn vaak een samenloop van omstandigheden.

6. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Ik moet ook eerlijkheidshalve zeggen dat de meeste autobestuurders ook geen heiligen zijn hoor! Als ik zie hoe dat hier gaat... het is een 30 zone en geen hond die er 30 rijdt, ja per wiel ja... en dan liggen er nog van die hoge snelheidsdrempels waar je echt je auto op beschadigd als je er te hard overheen gaat. Met piepende remmen wordt daarvoor gestopt, om dan vervolgens weer weg te scheuren zodra men eroverheen is. Als het dan vervolgens nog heel slecht weer is, wil men het liefste de auto de schoolplaats oprijden om maar niet nat te worden. Alles is sochtendsvroeg met dit weer slecht verlicht.

Ik vind het de verantwoordelijkheid van de ouders om ervoor te zorgen dat je kind goed zichbaar de straat op gaat.

Hier krijgen de kids op school verkeersles en fietstraining, waarbij door verkeerspolitie gekeken wordt of de fiets wel deugdelijk is.

Ik heb vroeger trouwens ook een fietsexamen moeten afleggen, bestaat dat niet meer dan?

Heel triest dat er een kind is doodgereden, echt verschrikkelijk. Had nooit mogen gebeuren.

7. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Niet. Maar dat heeft niet alleen deze reden. ;)

8. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

Fietsexamen is volgens mij groep 7 of 8 - afhankelijk van de school.

Over de zichtbaarheid: Ik zie steeds meer sporters met het hesjes of reflecterende bandjes. Eigenlijk ben ik daar voor fietsers ook wel een voorstander van... Die zie je veel beter dan een klein fietslampje...

9. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Hier heb ik ook al over nagedacht om dit bij mijn kinderen te doen. Zag pas 2 kinderen met van die hesjes rijden. Je ziet ze echt goed.

Maar mijn kinderen mogen voorlopig nog niet alleen naar school fietsen. Is ver weg met een paar hele vervelende verkeerspunten.
    Zal wel groep 8 zijn, eer dat ze echt helemaal alleen mogen.

10. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Het is bewezen dat kinderen tot 8 jaar sowieso geen goed zicht hebben met fietsen in het verkeer alleen. Hoe en wat precies ben ik alweer vergeten :)
    Hier krijgen de kinderen vanaf groep 1 al verkeersles. In alles klassen ieder jaar opnieuw maar elke groep heeft een andere methode. Bij groep 1 en 2 hebben ze een verkeersplein gemaakt op school waar ze spelenderwijs elke dag nog wat mee krijgen.

Wij weten niet wat daar precies gebeurd is kan wel zeggen zijn ook erg veel mensen in het verkeer die totaal niet opletten met rijden. Wat sneu voor deze jongen en zijn familie :(

11. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Wat ik heb begrepen is dat het knulletje de auto over het hoofd heeft gezien en mede omdat het een elektrische auto betreft ook niets heeft gehoord.

12. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Hier gaat het lang duren voordat hij 'alleen' naar school mag fietsen, het is maar 5 min fietsen, maar een steile heuvel af, waar ik al met 30km per uur af rij, dus best eng.

13. Bootsje

Bootsje Fanatiek lid

12 jul 2013
    1.228
    0
    36

in groep 3 al alleen naar school??

14. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Even off-topic, ik en mijn collega hebben beiden een geel hesje aan op de fiets als we naar huis fietsen in het donker. Als mijn zoontje bij mij achterop zit, krijgt hij ook zo'n hesje aan.

En mijn dochter mag pas op oudere leeftijd alleen op de fiets, een jaar of 10 gok ik zo :) We wonen wat achteraf, en de plattelandswegen zijn rond 8 uur 's morgens echt gevaarlijk.

15. fayenne

fayenne Bekend lid

3 sep 2013
    935
    0
    0
    NULL
    Als ik een iets niet vertrouw in het verkeer zijn kinderen op een fiets.
    Dus die geef ik altijd voorrrang en ik houdt afstand.
    Kinderen weten de voorrangs regels nu eenmaal niet en zien gewoon weg geen gevaar.
    Mijnn kinderen worden altijd gebracht maar de kinderen die alleen gaan fietsen op de stoep.
    Die is breed genoeg want op de weg rijden de autos zo asociaal snel.
    En ze kregen verkeersles vanaf groep 3 .

16. mamabri

mamabri Niet meer actief

wat verschrikkelijk weer :$

Hier al verkeersles in groep 1, wel op de simpele manier, maar ik vind dat mijn dochter van 4 er echt wel wat van heeft opgestoken. Zij zoekt steeds de "veilige weg", zoals ze zegt. Dus zodra ze uit de auto stapt, loopt ze direct naar de stoep aan die kant, ipv langs de auto te staan en naar de overkant te lopen waar de school staat.
    Ze rent niet met oversteken, loopt keurig aan de binnenkant, ipv langs de stoeprand en kijkt goed naar links en rechts voordat ze oversteekt. Vind echt dat ze het héél keurig doet voor een meisje van 4.

Uiteraard mag zij nog lang niet alleen naar school.

17. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Hier verkeersles vanaf groep 1, oversteken, verkeersregels en fietsen op zowel de school van mijn kinderen als op de school waar ik zelf werk.
    Maar tja, kinderen he? Jarenlang geef ik al les aan de bovenbouw en we behandelen echt van alles. We hebben ook meerdere keren per jaar fietslessen en met groep 7 intensieve oefeningen voor het verkeersexamen. Ze weten ALLES, doen het netjes voor het examen en vervolgens rijden ze terug van het examen met losse handen, over de stoep, met meerdere kinderen naast elkaar, zonder handen uit te steken en noem maar op! Ze overzien dee consequenties niet van hun acties en denken niet aan hoe het voor andere verkeersdeelnemers moet zijn.....zucht....

18. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Uh ja? ;) Het betreft een prima veilig te lopen stuk van zo'n 500m over stoep en zebrapad. Eerste keren 'meegelopen' op voor haar niet zichtbare afstand om te kijken hoe dat gaat en ze loopt nu samen met andere kindjes van school die hier in de buurt wonen. Vindt ze reuzegezellig!

19. penseel

penseel Niet meer actief

Tot 12 jaar ben je als automobilist altijd de schuldige ook al maakt een kind die fout. Kinderen zijn nog niet zo ver dat ze alles goed kunnen in schatten.

Zoon mocht met 10/11 wel alleen weg op de fiets deed die niet nu met 14 gaat hij wel dagelijks met de fiets en merk meteen dat hij er beter mee kan om gaan. Als ik toevallig met hem mee rijd dan moet ik wel soms hem waarschuwen hij steekt zo over zonder te kijken en dan zegt hij mam ik ben al 14 en dan zeg ik ik ben je moeder voor altijd en let op de weg en kijk voor je oversteekt wij fietsen dus niet meer samen zoon lief en ik.

20. Islah

Islah Niet meer actief

Wat iemand zei over geen handen uitsteken: Dat merk ik ook, niet alleen bij kinderen maar eigenlijk bij bijna iedereen... Heel vervelend!

Deel Deze Pagina