homeopatische geneesmiddelen geloof jij erin?

Discussie in 'De lounge' gestart door sorien, 22 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Even vraagje: waar gaat het hier om? TS vraagt of je gelooft in homeopathische middelen en ik zie bijna iedereen antwoorden geven over kruidengeneeskunde. Dat is heel wat anders.

Klassieke homeopathie: nee. Geloof ik niet in, is ook nog nooit aangetoont dat het werkt.

Kruidengeneeskunde: Van sommige kruiden is bewezen dat ze een geneeskrachtige werking hebben en daar geloof ik wel in.

2. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Of het nou wetenschappelijk is aangetoond of niet, het blijft een feit dat er heel veel succes verhalen zijn bij klassieke homeopathie.
    Verhalen waar kinderen/mensen jaren bij reguliere artsen lopen en niet genezen, na een consult met een klassiek homeopaat bijv. volledig van hun eczeem af zijn. Kinderen kunnen zelfs van astma af komen met behulp van klassieke homeopathie. Noem jij dat dan het placebo effect? Bij een klein kind? Toeval? Geluk? En dat telkens weer keer op keer?

3. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.239
    6.699
    113
    Mee eens Juul75: velen halen homeopathie en kruidengeneeskunde door elkaar.

Homeopathie is de ziekte door de ziekte bestrijden door dat wat de ziekte veroorzaakt in heeeeeel kleine hoeveelheden toe te dienen. Hier geloof ik niet in. Ik geloof wel in het grote placebo-effect (als je er maar in gelooft, dan helpt het al bij de genezing) van homeopathie. En wat er gezegd wordt: homeopathie heeft zijn tijd nodig. Maar wie zegt dat reguliere medicijnen en je eigen lichaam er in diezelfde tijd ook niet voor die genezing zou hebben gezorgd?

Kruidengeneeskunde: veel van onze medicijnen zijn afgeleid van kruiden/planten. Denk aan aspirine (uit de bast van een wilg) en verschillende middelen tegen hartkwalen. De planten hebben het oorspronkelijk bedoeld als gif, maar het kan net wel je lichaam dat duwtje geven om weer de goede weg op te gaan.

4. Lindanails

Lindanails Niet meer actief

Sluit me hier volledig bij aan...

Jarenlang ziekenhuis in- en uit..bloedafnames, allergietesten, hormoonzalven en dankzij twee korreltjes die hij onder zn tong moest doen helemaal genezen...

Al zou ik het niet willen geloven...het feit ligt er...

5. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Ik moest het eerst even opzoeken, wat is nou homeopathie en wat niet. Dit stond op wikipedia:
    Homeopathie (Oud Grieks: ὅμοιος, homoios, gelijksoortig en πάθος, pathos, lijden of ziekte) is een alternatieve geneeswijze gebaseerd op de ideeën van Samuel Hahnemann (1755 – 1843). De homeopathische behandeling bestaat in het voorschrijven van homeopathica, extreme verdunningen van stoffen die dezelfde symptomen als de te bestrijden ziekte zouden oproepen.
    De homeopathische leer wordt niet ondersteund door wetenschappelijk bewijs; het gelijksoortigheidsbeginsel is in het algemeen onjuist en extreme verdunning maakt elk middel onwerkzaam.[1] Homeopaten beroepen zich echter op de theorie dat bij het zogenaamde "potentiëren" de werking van de grondstof op het oplosmiddel zou overgaan. Homeopathie wordt daarom tot de pseudowetenschappen gerekend. Eventuele effecten als gevolg van een homeopathische behandeling kunnen aan het placebo-effect worden toegeschreven.[2]

Ik geloof niet in homeopathie, verspil er ook geen geld aan. Ik geloof wel in de geneeskracht van planten en kruiden, als aanvulling op of vervanging voor medicatie. Honing en tijm bij keelpijn, salie bij hoesten, gember bij kou en misselijkheid, lavendel bij onrust, guarana om wakker te worden, appel en/of kaneel bij verstopping, banaan bij diaree, kurkuma bij ontstekingen... dat soort dingen. De meeste zijn bij ons thuis beproefde huis, tuin en keukenmiddeltjes. Maar het idee dat als je iets 1000x verdund het dan 1000x krachtiger is.... sorry.

6. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Jazeker. Ik ben als kind van mn eczeem afgekomen dankzij homeopathische middelen. Is het ziekenhuis nooit gelukt.

7. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Ja, ik geloof in homeopatische geneesmiddelen.

Niet alles is te genezen met homeopatische middelen maar ook niet met medicijnen uit de reguliere geneeskunde.

8. Elleke

Elleke Fanatiek lid

1 mrt 2011
    1.835
    170
    63
    Ik geloof er ook zeker in!

Ons meisje had tijd lang last van krampjes, toen ze klein was. Cinababy van VSM gebruikt en.. de krampjes waren weg, in tegenstelling tot andere medicatie!

Ga volgende week zelf naar een natuurarts voor duizeligheid/oorsuizen. Mijn man had destijds Pfeiffer, homeopathie heeft hem hierdoor heen geholpen en ook mijn schoonvader had af en toe behoorlijke dipjes --> de homeopaat zag dat hij niet tegen een bepaalde stof kon en hij voelt zich nog nooit zo vrolijk als tevoren!

Zelf de laatste tijd erg last van maagzuur.. Ik neem Gastronol van A. Vogel in en... het werkt!

Dus ja, ik geloof erin en ben er zeker voor! :)

Deel Deze Pagina