Hommelnest bij terras...

Discussie in 'De lounge' gestart door JisL, 24 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JisL

JisL Niet meer actief

Toch maar even een topic aangemaakt.

Afgelopen week viel me op dat er telkens 1 hommel in een beschadigde voeg naar binnen vloog. Dit is zo'n 20 cm naast de terrasdeur en op 30 cm hoogte. Alhoewel het er maar 1 was, ben ik toch even gaan googelen. Ik las dat in het voorjaar een koninginhommel een nest in haar eentje bouwt; dan eitjes legt en een paar dagen daarbinnen blijft tot de werksters uit de eitjes komen die dan verder helpen. Uiteindelijk groeit het nest dan uit tot een paar honderd hommels.
    Omdat de locatie echt heel onhandig is (zeker met een kindje van 2), hebben we gekeken wat we konden doen, zonder de hommel dood te maken.
    We lazen dat wanneer de koningin nog geen eitjes gelegd heeft, je de toevoer dicht kunt maken, zodat ze ergens anders haar nest kan bouwen. Dit leek ons een vriendelijke oplossing.... dus we hebben gewacht tot de hommel naar buiten was en de voeg gerepareerd.

Maar toen... tot onze schrik bleken er al veel meer hommels te zijn (stuk of 8), die allemaal weer terug in het nest wilden. Voelde me echt heel rot; zeker met de wetenschap dat er nog levende hommels in de gerepareerde muur zaten.
    Maar goed; die hommels die dus in het nest wilden terugkeren, waren duidelijk overstuur... Hebben de hele dag tegen ons huis aangebeukt; continue gezocht naar een plekje om naar binnen te kunnen; mijn man is gestoken, enz. Hebben de kinderen 2 dagen binnen gehouden.

Nu was ik vanmorgen buiten en zag eerst geen enkele hommel, maar op gegeven moment kwam er eerst 1 die, na duidelijk zoeken, pal naast de deur in een kiertje kroop. Later kwamen er nog 2 aan. Het ziet er naar uit dat ze toch nog een gaatje hebben gevonden om bij het nest te komen. Ergens vind ik het wel fijn dat het ze gelukt Is, maar tegelijkertijd, is dit gewoon echt een superonhandige plek. We moeten continue door de vliegroutes van de beestjes heen. Zeker gezien de huidige bijensterfte, wil ik het liefst de dieren in leven laten... maar om dan de hele zomer de achterdeur dicht te houden, is ook niet realistisch.

Was benieuwd wat jullie zouden. Of misschien heeft iemand tips...

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier hetzelfde gehad in zo’n ventilatiegat in de gevel.
    Beestjes doen niets. Hebben het nest laten zitten en hem in de winter pas dichtgemaakt.
    Het gaat inderdaad vreselijk slecht met de insecten. Dat was hier ook een overweging. Al zeg ik eerlijk: als het wespen waren geweest had ik vast anders besloten.

3. sydneys

sydneys Niet meer actief

Owww moeilijk.
    Hommels doen niks. Ze zijn ook nog eens zo fluffie en schattig dat je ze wil aaien. :roflmao:
    Ze vallen echt alleen aan uit noodzaak en erge bedreiging.
    Maar met een kindje van 2 is het wel echt een onhandige plek.

Zou je daar geen imker voor kunnen bellen ?

4. JisL

JisL Niet meer actief

We hebben tot nu toe weinig last gehad ervan. Wel een keer door door een hommel weggejaagd omdat de stoel waar ik op zat, 5 cm afstand was van de ingang. Begon rondjes om mij heen te vliegen. Denk alleen dat het wel erger gaat worden omdat we, wanneer we naar buiten gaan, continue door de vliegroute lopen. Daar bij kan ik onze jongste heel gemakkelijk bij de ingang van het nest... dan voelen ze zich bedreigd en gaan steken.

5. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Kinderen leren dat na 1 keer heel snel af. Daarbij vallen de aantallen bij hommels ook best mee vergeleken met bv bijen. Hier was het echt naast onze buitentafel en we hebben echt geen overdreven overlast gehad.

6. JisL

JisL Niet meer actief

Haha deel je mening helemaal. Vond het eerst ook wel schattig (totdat man gestoken werd:rolleyes:).

Zou je daarvoor bij een imker terecht kunnen?

7. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.155
    113
    Gezien de plek zou ik het toch laten vernietigen :(

8. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

Haha vind het schattig dat je zo begaan bent met de hommels! Ik zou het nest laten zitten. Wespen had ik absoluut de verdelger laten komen, maar ik vind hommels altijd zo lief en schattig.

Kinderen leren snel genoeg dat ze er niet aan moeten komen ;)

Hommeltje vindt dit leuk.
  9. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ze leren het na 1 keer af ja maar een steek van een hommel doet veel meer pijn dan een wespensteek.
    Ik ben nog nooit door een hommel gestoken en wil het nooit meemaken want een wespensteek doet bij mij minimaal 2 weken pijn. En met pijn bedoel ik ook echt pijn met hoofdletters.
    Dan wil ik een steek van een hommel echt voorkomen bij een klein kind.

10. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

Of een imker bellen idd! Zou ze niet verdelgen :(

11. dotje1986

dotje1986 Fanatiek lid

25 apr 2007
    1.759
    194
    63
    Wij hadden vorig jaar ook een hommelnest op ons terras. Wij hebben ze laten zitten en hebben er geen last van gehad. In het najaar de gaten dichtgemaakt. Ik heb ze nu nog niet gezien gelukkig.

12. sydneys

sydneys Niet meer actief

Dit mag niet. Hommels zijn beschermd.
    En in vergelijking met 10 jaar geleden is het aantal wat je nu tegenkomt echt absurd.
    Zonder bijen en hommels is het leven op aarde zo goed als verdwenen.

Hommeltje, marb, maartje84 en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Wij hebben enkele jaren geleden ook een hommelnest gehad op ons terras. (In een vogelhuisje. :rolleyes: ) We hebben er niet eens over nagedacht om deze weg te halen. Het zijn beschermde dieren en ze doen in principe geen vlieg kwaad, zo lang je ze maar met rust laat. Hommels zijn niet agressief en ze prikken alleen als ze zich bedreigd voelen. Bovendien leven ze maar kort, dus je hebt er niet lang 'last' van. We hebben gewoon op het terras gezeten en de kinderen hebben er gespeeld. Niemand is gestoken.

Mocht je het toch allemaal erg vervelend vinden, dan zou je contact kunnen opnemen met een imker in de buurt om het nest te laten verplaatsen. Maar dat lukt niet altijd en het mag maar maximaal 50 cm per dag opgeschoven worden. (Ik denk dat het in jullie geval erg moeilijk of zelfs onmogelijk is vanwege de plek. Maar je zou sowieso een imker kunnen bellen om advies in te winnen.)

14. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.155
    113
    Dan wordt het de tijd uitzitten, ik las net dat het ong 14 weken duurt TS :p

JisL vindt dit leuk.
  15. JisL

JisL Niet meer actief

Het probleem is voor ons ook niet zozeer dat het bij het terras is, maar vooral dat het direct naast de deur is. De kier die ze nu gevonden hebben is tussen het kozijn en de muur in. Het schijnt dat wanneer je door hun vliegroute loopt, ze zich bedreigd voelen. Nu er nog maar een paar zijn, kunnen we gewoon even goed uitkijken, maar als het er echt een paar honderd worden, lukt dat niet meer.

Heb zojuist met man gesproken en afgesproken dat zolang niemand zonder aanleiding, gestoken wordt, we het nest gaan laten zitten.

Verplaatsen gaat idd niet lukken.

16. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    ten eerste je moet die gaten NOOIT maar dan ook NOOOOIT dichtmaken.... ze zoeken namelijk altijd een uitweg, degene die er nog in zitten en als je een beetje pech hebt komen ze dus gewoon naar binnen, je huis in, door de muur heen.

Als je ze weg wilt hebben, bel dan gewoon iemand die er verstand van heeft

17. Mama&Go

Mama&Go Actief lid

5 mei 2017
    305
    107
    43
    Vrouw
    Ik heb een nest net naast de voordeur, de kinderen vinden het wel grappig en aangezien ze in de herfst toch weer verdwijnen laat ik ze lekker zitten. De kinderen snappen heel goed dat ze er niet aan komen en de hele kleintjes daar let ik op. Ze zijn ook niet agressief want gisteren stonden we er met de hele bups er voor en de hommel die naar huis wilde vloog zo tussen ons door zijn nestje in. Geen probleem. In de tuin ook al eens gehad, ook nooit iets gebeurd en daar stond ik ook gewoon naast. Hommels zijn niet schadelijk voor je muur, wespen wel. Wespennest had ik wel laten weg halen.

JisL vindt dit leuk.
  18. JisL

JisL Niet meer actief

Heb je een link?

19. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Dat mag niet. Hommels zijn beschermd.

Je kan het nest wel laten verplaatsen

20. JisL

JisL Niet meer actief

We waren ook in de veronderstelling dat er geen een meer in zat...

Deel Deze Pagina