" Vroeger" in mijn tijd speelde het ook al. Ik was op de mavo beland van een school die de mavo erbij had gekregen. Docenten vonden het 3x niks. Zo had ik op mijn lijst het boek: "De donkere kamer van Damocles" van W.F. Hermans. Nou dat kon niet als mavo leerling, dat boek kon ik niet begrijpen. Tijdens het examen moest hij toegeven dat hij het mis had. Maar bijna het gehele examen is over dat boek gegaan. De rest van de boeken had ik niet hoeven lezen. Dochter zat op de havo, wat een drama was dat. Bijna de hele klas rookte/dronk/blowde/vappte en spijbelden erop los. Dochter had het er niet naar haar zin (logisch) ze was de enige die niet meedeed. Mentor zag het probleem niet. Docenten wilden geen les meer geven aan deze klas. Pas de laatste maanden hielpen ze Dochter om over te gaan. Nu op het mbo is ze helemaal weer vrolijk en gaat weer graag naar school. Maar toch mensen vinden deze overstap raar. Zoon doet maar vmbo wel een school waar je alles hebt van basis tot 2 talig vwo. En dat bevalt heel goed. Hij zou op zijn tenen een niveau hoger kunnen, maar nu heeft hij genoeg tijd voor zijn sport waar hij het liefst 24/7 mee bezig is.