Ik heb een shit zu Hij luistert wel, maar hij 'vergeet' het steeds. Ik blijf daardoor de hele dag aan het herhalen.
Ik vind het onder commando zetten toch echt handiger dan elke keer nee moeten 'schreeuwen' tegen mijn hond. Likken is ook een soort natuurlijk gedrag, daarom is het zo lastig. Daarom ben ik ook van een vriendelijkere aanpak, omdat je een hond geen natuurlijk gedrag kunt kwalijk nemen alsof hij een ernstige overtreding begaat. Als je je hond bepaalde commando's leert... dus je leert te communiceren met hem... en je leert een rustig uitgesproken nee aan als hij zaken moet laten dan krijg je een hond waarbij je nooit hoeft te schreeuwen. 'Nee' kun je ook aanleren als commando namelijk en dan kun je het op een rustige toon uitspreken. Succes gegarandeerd. Helaas gaan veel mensen roepen en schreeuwen tegen hun hond... en dan leer je dat ook aan. De intonatie hoort dan bij het commando. Rustig uitgesproken heeft het dan geen betekenis meer helaas.
Hier een kruising retriever die altijd enthousiast is en kindjes helemaal leuk vindt en ze dat inderdaad altijd wilt likken. Op of in zijn gezichtje en de handjes. Wij zijn bezig hem aan te leren dat hij niet mag likken door te zeggen 'niet likken' of 'klaar'. Dit gaat al veel beter, maar ons kereltje heeft er toch altijd al 1 of 2 te pakken. Gelukkig stopt hij dan meestal dus wel als we het commando geven