Mijn schoonmoeder pffffff

Discussie in 'De lounge' gestart door Appie1988, 6 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Appie1988

Appie1988 Niet meer actief

Sorry het zoveelste topic over schoonmoeders denk ik, maar wat een schijtwijf zeg.

Graag jullie mening over of ik haar nog op moet bellen of niet.....

Hieronder het verhaal;

Op het moment dat we zwanger waren hadden mijn vriend en ik besloten dat zijn moeder (mijn schoonmoeder dus) zou oppassen samen met mijn moeder. Schoonmoeder werkt niet dus dat is mooi want ik werk in de zorg en heb onregelmatige diensten. 1 dag in de week gaat mijn moeder proberen op te passen als ik dan natuurlijk aan het werk ben.
    Vanaf het moment dat ik zwanger ben, heb ik veel goedbedoelde adviezen gekregen van schoonmoeder. In het begin luister je hier met alle liefde naar, maar na een half jaar zwanger te zijn heb je je zelf ook verdiept in de meestte dingen en ik kwam tot de conclusie dat ik toch echt de dingen anders wil gaan doen. Ik ga geen borstvoeding geven bijvoorbeeld. Dit valt nogal in verkeerde aard bij schoonouders.
    Op het moment dat het hele gezeik rondom mijn ziekenhuisopnames begon en ik dus in de ziektewet zat (nu 12 weken terug) belde ze me regelmatig op en kwam mijn schoonmoeder regelmatig (onverwachts of niet) langs. Ik heb nogal een hekel aan onverwachts bezoek want ik ben nogal gesteld op mijn privacy en als ze hier komt en ik zit hier nog net als nu om half 3 met joggingbroek en slobbertrui aan voel ik me niet happy.
    De laatste tijd belde ze wat minder, maar als ze belde gaat het alleen maar over de baby en ze wil ook alles weten. Wat ik doe en wat ik gedaan heb. Laatst was ze hier en ik heb haar toen via een subtiele hint laten weten dat ik hier niet op gesteld ben. Dit in de trant van; U bent ook niet nieuwschierig? (U ja u ja, want ze heeft nog steeds niet gezegt dat ik je/jij tegen haar mag zeggen). Nee zei ze; ik ben niet nieuwschierig dat is belangstelling. Nougoed ik reageerde er niet op dus ik dacht de boodschap is wel duidelijk.
    Oudjaarsdag was ik bij hun want mijn vriend gaat standaard carbitschieten en dat doen ze altijd bij hun op het land want hun wonen afgelegen. Ik had mn nocht op een gegeven moment en ging naar binnen, voor de 6e keer alle bevallingsverhalen van haar aangehoord en hoe dit allemaal ging. Ja nu weet ik het wel hoe het is gegaan. Dus dat kwam me behoorlijk mn strot uit en reageerde weinig op wat ze te vertellen had. Ik was moe en ging weer naar huis. Gewoon op een normale manier gezegt met respect van ik ga naar huis ben moe en anders hou ik het niet vol. Niks aan de hand.
    Ja natuurlijk wel wat aan de hand; ik vreet me op van binnen en ben stiller als normaal, maar niet onfatsoenlijk en hou mijn respect (zal wel moeten want ze zijn van de oude garde, mijn oudes zijn wat moderner met communicatie bijvoorbeeld, als mijn moeder iets zegt en ik heb een andere mening kan ik dat tegen mijn moeder zeggen, maar als ik dat bij hun doe heb ik een grote mond (echtwaar want dit hebben ze een keer gezegt)).

Nougoed, oudjaarsdag kwam bij mij ook het hoge woord eruit naar mijn vriend toe dat ik het toch echt niet zag zitten dat ze ging oppassen dan dat ik het gevoel heb dat ik helemaal geen privacy meer heb, alles moet ik vertellen, alles moet ze weten en als ik zeg waarom wilt u dit weten dan krijg ik het antwoord; nou ik mag toch wel belangstelling tonen? Mijn vriend heeft dit zelf nog niet meegemaakt (iedere keer als hij er was dan deed ze het niet of dan was hij net weg naar buiten ofzo). Dus hij vond het erg jammer maar goed dat ik het gezegt had en dat we het nog wel zouden aankijken want gastouder vind hij weer niks. Ik zal me hiernog nog wel verder verdiepen en aan hem uitleggen hoe en wat, dit wou ik van de week ook gaan doen.

Nougoed dit was het voorstuk, je kan begrijpen dat ik dus wat op ontploffen sta.

Dinsdag na de cursus samen bevallen reden we langs schoonouders naar huis want vriend zou met hun auto bezig in de pauze van zijn werk (= automonteur). Ik reed direct door naar huis want het was al 22:15 ik was moe en wou nog ff bankhangen en dan weer naar huis.
    Vriend komt thuis en zijn vrolijke humeur was helemaal omgeslagen. Jezus wat een gezeik thuis zei hij (hij is gelovig en vloekt nooit!) Ik zeg wat is er nou dan? Nou je moet maar een bed beneden hebben in je kraamtijd want je zal er nog wel achter komen volgens mama dat je niet zomeer weer alles kan doen en dat je moet rusten. De hele tijd op de bankhangen dat is ook niks en traplopen zal je ook zwaar tegen vallen. Ja en borstvoeding was toch echt een stuk beter had schoonvader gezegt. Ook moesten we maar een wiegje beneden want het kindje boven de hele tijd was ook z'n gedoe (we hebben een box en de kinderwagenbak van de kinderwagen kan eraf dus daar kan het kindje ook in liggen). Gaan jullie volgende week weer naar cursus? Nee dan gaan we niet zei vriend. Oh waarom niet? Nou dat gaat jullie niks aan julliehoeven niet alles te wten toch? Nou wat is dat nou voor antwoord we mogen dat toch wel weten? Nou had vriend gezegt dat het niet van toepassing op ons was. Nou waarom dan niet, vriend had hier niet op gereageerd en was kort daarna ook vertrokken. Kortom, hij had nu een keer meegemaakt wat ik al een paar maanden te horen krijg. Ik was eigenlijk blij dat hij dit ook meemaakte heb dit ook gezegt tegen hem. Eindelijk begreep die mij nu ook een keer. Het opdringerige/bemoeierige gedrag. Natuurlijk gezegt dat ik het jammer vond dat hij zo chagie hier om was en hem wat gekalmeerd. Later was het weer klaar en verder niet meer over gehad.

Totdat jaaaaaaaa nu komt het echte verhaal hoor :p:p
    (trouwens, heerlijk even van je afschrijven).
    Schoonmoeder belde vanmiddag, ik zat al te twijfelen of ik op zou nemen, maar toch maar met alle fatsoen gedaan. Weer standaard gelul hoe is het blablabla. Ja ik hoorde van mijn vriend (zal geen naam noenmen uit privacy) dat je gister met je moeder de stad in was (mijn vriend had gister de auto terug gebracht en had dit blijkbaar verteld). Ik zeg dat klopt ik was gister met mijn moeder de stad in. Oh, was het leuk? Ja het was leuk, gezellig (ik heb dan direct al zoiets van goh, wat fijn dat je dat ook al van me weet). Moest je nog wat kopen dan voor de baby? Nee ik hoef niks meer te kopen, ik was gewoon even gezellig de stad in mn moeder. Oke zei ze. En heb je alles al wat klaar voor de kleine, ja alles is klaar. Alles gewassen. Nee ik heb niet alles gewassen (ik heb ook veel 2e handskleertjes zgan) en die heb ik niet allemaal gewassen als ze nog gewoon fris en fruitig waren. Oh naja misschien moet je dat nog even doen, nee dat doe ik niet. Dat was wrijving 1.
    Toen begon ze over dat ze zich de laatste tijd niet welkom hier meer voelde, nieuwjaarsdag was ze hier even kort geweest met broertje en zusje van vriend. Ik was net wakker (had in de middag nog geslapen en vriend was ook net ontwaakt uit coma/kater en stond in de keuken). Vriend die komt naar mij toe in de huiskamer en zegt kom je even naar de keuken, moeder etc is er om nieuwjaar te wensen. Dus ik hun nieuwjaar wensen en zo staan we nog even te praten in de keuken (broertje en zusje hadden het over patat eten en al dus ik denk die gaan zo weer weg). Nu zei ze net aan de telefoon dat ze niet eens even naar binnen werd gelaten. Dat dit door mij kwam terwijl ik door mijn vriend geroepen was. Ik zei nou C en G hadden het al over eten dus ik denk die gaan zo weer weg. Nou dat had ook wel een half uur laten gekunt. Ik zeg ja dat weet ik toch niet? Ik denk jullie gaan zo weer. Nou ze vond het maar raar dat ze niet naar binnen werd gelaten en ze voelde ze zich de laatste tijd sowieso niet meer welkom.

2. Appie1988

Toen begon ze over de kraamzorg; heb je dat al geregeld. Ja dat heb ik allang geregeld ze is al voor intake geweest. Hoeveel uur komt ze dan op een dag, 6 uren. Oh dat is ook niet veel. Nou ik zeg ik vind van wel. Ik werk zelf in de zorg dus ze hoeft me niet te leren hoe een een pampertje hoef te verschonen of hoe ik een kindje in bad moet doen. Ja naja daar zul je nog wel achter komen. (ergenis 2).
    Hoe gaan jullie het met de kraamvisite doen dan? Nou die mogen van te voren even bellen, dit gaat ook op het kaartje staan. Bovendien is mijn vriend er niet als de kraamzorg er is (vind ik zonde want als de kraamzorg hier is en vriend vind ik zonde tijd). Vriend neemt 2 weken vakantie op als de kraamzorg weg is. Nou dat vond ze maar raar want dan kan mooi de visite komen als vriend thuis was. Nou ik zei; dit willen we niet. We willen genieten van de tijd als vriendlief thuis is met z'n 3tjes. Daarna kan de visite wel langskomen.
    Oh en wij dan zei schoonmoeder? Ik zei; nou ik hoef jullie niet iedere dag op de stoep te hebben (zo het hoge woord is eruit). Weer begon ze te huilen want ze stond nu ook niet iedere dag op de stoep dus het was maar een onzin opmerking. Ik zei nee dat zeg ik niet, maar ik zeg alleen maar dat ik dat niet wil. Ik geef m'n grens aan. En als jullie langskomen graag even bellen vooraf. Voor hetzelfde geld lig ik op bed. Zonde om hier dan heen te reizen (naja die 5min autorijden).
    Nou dat was helemaal belachgelijk. Ik zeg nou het is heel makkelijk je belt; mag ik langskomen ik zeg ja of nee en je weet het. Nou dat vond ze toch zo raar. Dat ze niet spontaan mocht langskomen. Ik was het zat en ik zei dat ze dat maar te respecteren had.

Ze begon nog over het gesprek met vriend dinsdag en toen had ik zoiets van weetje wat fuck maar nu ga ik me ook zeggen wat me allemaal dwars zit;
    Dus ik op een gegeven moment (weet niet meer hoe we er op kwamen) zeg; ja ik ben het zat om al die goedbedoelde dwingende adviezen van u op te volgen. Ik kan niks goed doen en alles moet op uw manier. Nou toen begon ze te huilen en ik bleef heel kalm. Ze zei nou je volgt mn adviezen ook nooit op en ik heb 4 kinderen gebaard dus ik zal het wel weten niet? Ik zeg ja 4 kinderen gebaard maar wel in een hele andere tijd en als ik het zo wil doen dan wil k dat zo doen, dan heeft u dat maar te respecteren.
    Nou en een bed beneden dat moest toch echt volgens haar want ik zal er nog wel achter komen en ik zei ja en dan komt vriend thuis met een smoor in ik zei dat vind ik niet leuk. Al die adviezen. Nou toen begon ze nog harder te huilen en allemaal vragen/verwijten naar mn hoofd dat ik wel naar mijn moeder luisterde en niet naar haar en dat ze er geen zin meer in had. En toen hing ze op :eek:

Schijtwijf. Ze smoort er maar in. Niet denken dat ze nu nog op ons kind maar oppassen als het aan mij ligt.

Tuurlijk zal ik ook vast wel dingen hebben gezegt in dit gesprek wat niet helemaal klopt maar ik was het zooooo zat. En ben best wel blij dat ik nu eigenlijk gezegt heb wat me al zo lang dwars zit.

Ik ben alleen bang dat mn vriend dit echt niet leuk gaat vinden (die zit er maar tussen in) en ik hoop dat die mij begrijpt (vast wel).

Ze heeft maar te respecteren wat wij willen en als ik in mn kraamtijd haar niet om de 2/3 dagen wil hebben dan niet toch? Want ik ben toch zo moe ook volgens haar, nou dan hoef ik haar hier ook niet te hebben daar heb ik de kraamzorg dan wel voor.

Wat een dom mens zeg, jezus

3. brigges

brigges Niet meer actief

Ik denk heel eerlijk gezegd dat het echt wel goed bedoeld is.... en dat ze jullie wel alle goeds gunt, alleen komt het wel heel erg bemoeiierig over... Alles wat ze nu zal zeggen zal bij jou als een rode lap op een stier werken.. dat is ook logisch nu.

Maar het gevalletje "nieuwjaarsdag" .... je had haar toch kunnen uitnodigen voor een kop koffie? Je had kunnen vragen willen jullie wat drinken vooral ook omdat ook broertje en zusje erbij waren.

Nee, een schijtwijf vind ik niet gepast...maar da's mijn 4 cents... Uiteraard zal er veel meer spelen wat wij allemaal niet weten...

4. Mamalicious

Mamalicious Bekend lid

23 aug 2010
    730
    0
    0
    Overijssel
    Pfffff... Wat een vreselijk verhaal zeg. Ik snap je wel hoor dat je daar beroerd van wordt. Al die goedbedoelde adviezen zit je helemaal niet op te wachten. En al helemaal niet in combinatie met je hormonen hahaha...
    Ik lees geregeld verhalen over "vervelende schoonmoeders" maar gelukkig is dat bij mij niet het geval. Ik heb een hele lieve schoonmoeder en vader die wat mij betreft elke dag wel langs mogen komen.. :D Maar daar bof ik dus maar mee ga ik maar vanuit. Heb natuurlijk liever mijn eigen papa en mama.. ;)

Vind het knap dat je toch nog aangegeven hebt waar je last van hebt en ik hoop dat zij erover na zal denken en misschien vanavond belt om haar excuses aan te bieden, of nou in ieder geval dat ze je begrijpt en er in het vervolg rekening mee zal houden.. Sterkte meis!

5. Engeltje1

Engeltje1 Niet meer actief

wat een lang verhaal :$ maar zou ook wel gek worden denk ik hoor!
    ik heb geen schoonmoeder, vind het ook jammer dat ik haar niet heb gekend, maar als ik kijk naar mijn ex s.moeder, daar werd ik ook wel gek van, onverwachts op de raarste tijdstippen voor de deur.

ik vind het goed dat je het gezegd heb. misschien bedoeld ze het wel goed, maar we leven nu indd in een andere tijd als vroeger.
    maar misschien nu het hoge woord eruit is, zal het beter gaan en misschien kan ze dan alsnog oppassen toch, ze zal het nu wel begrijpen dat er grenzen zijn..

ben ook wel benieuwd wat je man hiervan gaat zeggen, misschien heeft je s.moeder hem al gebeld en ingelicht ;)

iig succes, laat je niet opfokken, denk aan die laatste weekjes die je doormoet.. succes :)

EDIT: zijn wel een hoop misschientjes he ;)

6. Mamalicious

Mamalicious Bekend lid

23 aug 2010
    730
    0
    0
    Overijssel
    Schijtwijf vind ik inderdaad ook een beetje overdreven. Het blijft wel de moeder van je vriend en dus ook een beetje je eigen 2e moeder.. ;)

7. Appie1988

Klopt hier heb je ook gelijk ik (over de adviezen). Maar als ze nou iedere keer als ik met haar praat zegt dat ze het anders deed en dat het in haar tijd heel anders was. Dan komt dat bij mij op een gegeven moment m'n keel uit.
    En inderdaad bedenk me nu net dat er nog veel meer kleine irritatie factortjes zijn.

Over de nieuwjaars wens. Vriend wou net eten maken het was namelijk half 6/6 uur. Dus vandaar de conclusie.
    Hiervoor ook excuses aangeboden aan haar tijdens gesprek. Dat dit niet zo de bedoeling was.

Bedankt voor je eerlijkheid. Iedereen overigens hoor. Het lijkt nu met alsof ik een dwarskop ben. Dit is niet zo. Sta erg open voor kritiek en feedback maar wil graag wel met respect behandeld worden...

8. Mama Esther

Mama Esther Actief lid

10 feb 2009
    160
    0
    16
    Thuismoederen
    Home sweet home
    Hoi appie88,

Nou het zit je blijkbaar wel hoog. Ik zou zeggen, als zij de telefoon heeft opgehangen, dan zou ik dat lekker even zo laten!
    Volgens mij ben je duidelijk geweest in wat jou ideeën zijn over de kraamtijd en het moederschap, je moet doen wat je gevoel ingeeft, alle goedbedoelde adviezen ten spijt.

Ik heb zelf 3 kinderen en heb bij alle drie geen bed in de woonkamer gehad, terwijl mijn slaapkamer op de tweede verdieping ligt. Fietsen gaat niet echt lekker na de bevalling, maar een trap lopen lukt nog wel. En stel dat je na de bevalling merkt dat traplopen toch zwaar valt, kun je nog altijd een bedje beneden zetten toch? Mijn kleintjes hebben vaak beneden in de box liggen slapen, ik ga echt geen bedje beneden zetten.

Borstvoeding, nog zo'n punt waar iedereen een mening over heeft. Ik heb het 3 keer geprobeerd, 3 keer geen succes en bij nummer 3 heb ik volgens mij alleen de eerste dag hem aan de borst gelegd en daarna heb ik een ruime week gekolfd, maar daarna ben ik overgestapt op de fles.

Wat ik wil zeggen meid, je moet nog maar een paar weken tot de bevalling. Spaar je energie voor de topsport die je straks gaat leveren en laat je schoonmoeder de eerste stap maar even zetten. Zij hangt de telefoon op! En als ze gaat opscheppen dat ze het allemaal wel weet omdat ze vier kinderen heeft opgevoed, dan kun je zeggen dat ze dan ook wel zal begrijpen dat een moeder doet wat haar goed lijkt en niet wat een ander vind/zegt.

En wat oppassen betreft, ik zou daar nu nog geen beslissing over nemen.
    Wacht tot de kleine er is en je verlof er bijna op zit. Je zult zien dat jullie er dan waarschijnlijk allebei anders tegenoverstaan. Zolang je partner en jij op 1 lijn zitten moet er toch een oplossing te vinden zijn?

Succes met de laatste loodjes, trek je maar lekker terug in je nestje om je rustig te kunnen voorbereiden op de komst van jullie kleintje!

Kop op!

Groetjes esther

9. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Schoonmoeder om de 2/3 dagen? Die van mij wil straks iedere dag langskomen, op meerdere momenten per dag zelfs. Dus zal binnenkort ook wel een gesprek erover aan moeten gaan :(
    Het is inderdaad misschien allemaal wel goed bedoeld, alle adviezen en dergelijke maar op een gegeven moment ben je er zat van! Helemaal als het op een bepaalde manier toch opgedrongen wordt. En als je dan iets zegt was niet in het straatje past, zitten ze te rollen met hun ogen.

Dus meid, ik begrijp je wel en respect dat je het hebt durven zeggen (heb ik zelf wat moeite mee).

Liefs

10. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Heel vervelend die schoonmoeders inderdaad. Die van mij was nog net niet zo erg maar ook ik moest me heel erg inhouden na de geboorte. Ze denken echt dat het hun kind is of zo en vond het ook maar raar dat toen al haar zussen hier in een kringetje zaten lawaai te maken, dat ik niet wilde dat die baby van zus tot zus ging met 1 week oud. Schoonmoeders denken gewoon dat ze een soort recht hebben of zo...om gek van te worden, ze denken vaak dat ze het beter weten.

Nu zegt ze ook wel eens: nesteldrang? dat bestond niet in onze tijd....krijgt je dat soort dingen...lekker belangrijk. Daarbij vond ze inbakeren niets, en toen ik de speen ging afbouwen met 2 jaar werd ze ook bijna link.

Pas maar wel op, want de zorg van een kindje is niet zo eenvoudig en je zult straks echt blij zijn met hulp van ze als je even weg wilt of zo. Ik ben ook blij dat ik me toen redelijk heb ingehouden, het zijn ook echt veelal de hormonen die dingen lijken te verergeren.

Maar nu heb je het lekker van je af geschreven. Ik verwacht dat je vriend aan jou kant is, dit is jullie leven en niet dat van de ouders. Op een gegeven moment ben je je eigen gezin en bepaal je zelf wel hoe of wat, wie en wanneer en hoe en met wie we kerst vieren...;) de ouders moeten er maar mee leren leven dat ze hun zoon op dit moment gewoon echt kwijt zijn aan de 'nieuwe' vrouw van het huis. Kennelijk hebben veel schoonmoeders daar enorme moeite mee.

Veel succes er laat je niet gek maken.

Charlie

11. Appie1988

Ja haha. Dat is nou even mijn frustratie wat eruit moet. Ook niet echt respectvol

12. Tinusje

Tinusje Bekend lid

Sorry, maar ik denk dat jij veel te lang alles op hebt lopen kroppen. Ook al bemoeit ze zich overal mee, het is waarschijnlijk goed bedoeld en als jij dat over je heen laat gaan zonder iets te zeggen weet jouw schoonmoeder niet beter. Nu barst bij jou de bom en moet zij ineens maar snappen dat ze, in jouw ogen, al die tijd verkeerd bezig is geweest. Ik kan me voorstellen dat ze daar niets van begrijpt en dat het haar kwetst.

Ik begrijp echt wel dat je gek wordt van alle bemoeienis en dat je hier klaar mee bent, maar het draait allemaal om communicatie en ik denk dat jij niet voldoende je grenzen hebt aangegeven.

Ik hoop dat je met haar rond de tafel kan om jullie problemen eens even goed uit te spreken. Desnoods zet je eerst alles op papier. Zorg voor opbouwende kritiek (knal dus niet meteen al je frustratie eruit) en geef aan dat jullie over bepaalde zaken anders denken en de opvoeding op jullie eigen manier aanpakken.

Dat wil overigens niet zeggen dat zij niet kan oppassen. Mijn schoonmoeder en ik denken ook niet overal hetzelfde over (ook opvoedkundig niet) en ze kan zich flink bemoeien met van alles, maar ze is een perfecte oppasoma (en een hele fijne schoonmoeder) en zolang we met elkaar blijven communiceren gaat het hartstikke goed.

Heel veel succes!!

13. steenbokje

steenbokje Niet meer actief

Hahahaha owww wat een geweldig afreageer verhaal! Ik hoop dat het een beetje heeft opgelucht?

Natuurlijk heeft je schoonmoeder gewoon jouw wensen (ook m.b.t. kraambezoek) te respecteren. Jij bevalt, niet zij! Onverwachts bezoek komt tijdens de kraamweek hier ook niet over de drempel, heel simpel hoor! Bel maar voor een afspraak - geldt voor iedereen.

Denk ook echt wel dat haar adviezen goedbedoeld zijn, en dat jij wat last van je - mag ik het zeggen? - hormoontjes hebt op dit moment.
    Ik herken namelijk heel veel van mezelf er in van de afgelopen weken, maar dan richting mijn eigen moeder, die ik ook zeker niet elke dag op bezoek wil hebben! Gelukkig is het makkelijker om wat tegen je eigen moeder te zeggen, maar ook haar heb ik al aan het huilen gemaakt helaas :(

Enne, dat "schijtwijf" mag je wel denken, maar uitspreken vind ik niet zo netjes... Hopelijk is nu wel het kwartje gevallen, en kunnen jullie straks het ook weer bijleggen.

Sterkte met de situatie!

14. Appie1988

Bedankt voor alle lieve reacties. Doet me goed.
    Niet dat ik nu zoiets heb van; zie je nou wel ik hen gelijk. Daar gaat het me niet om.
    Het is fijn in zulke situaties dat er even mensen van afstand van kijken en er een oordeel over geven. Daarmee kan ik weer goed relativeren.

15. kimv

kimv Fanatiek lid

8 jul 2009
    1.055
    0
    0
    Ja wat moet ik hier nu op zeggen ik weet wat je voelt hier precies hetzelfde. Ik was 20 weken zwanger en toen had mijn schoonmoeder van vrienden een campingbedje en een kinderstoel en beddengoed gekregen dus ik dacht dat is lekker dan hebben we dat alvast in huis. Ging er een beetje van uit dat dat voor ons was dus ik ging even kijken nee hoor dat bleef bij hun dus is onder het genot van een bakkie toch maar even gezegd dat ik zo weg moest want moes mijn kleine alvast inschrijven bij kinderdagverblijf;);). Nou toen brak de hel los waar ik het lef vandaan haalde dat ik hun klieinkind naar kdv ging brengen en dat ging nog even door. En zo heb ik nog taloze voorbeelden. Als mijn kleine mannetje ziek is of niet in zijn hum dan is dat de schuld van het kdv:$:$:$. Maar het blijft heel moeilijk mijn vriend zit er tussen in en het blijft zijn moeder dus het blijft een lastig verhaal dus doe ik meestal effe schelden tegen mijn moeder:p:p dat lucht vaak wel op

succes ermee
    groetjes kim

16. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    He Meid!

Wat een verhaal zeg! :$
    Ik denk inderdaad dat het alle dingen bij elkaar zijn, en je vriend was van die ene keer al niet gecharmeerd dus laat staan hoe hij had gereageerd als hij al die keren had meegemaakt zoals jij ze hebt meegemaakt.

Ik denk wel dat je goed hebt gehandeld hooguit vanuit je emoties gesproken wat niet lekker kan vallen bij de schoonmams.
    Maar ik denk in dit geval dat het hoe dan ook niet goed gevallen was bij haar ;)

So.. het hoge woord is eruit, praat er vanuit rustig over met je mannetje en daarna.... ~*ZEN*~

17. Mamalicious

Mamalicious Bekend lid

23 aug 2010
    730
    0
    0
    Overijssel

Snap je wel hoor Appie. Ik lees inderdaad dat schoonmoeders soms vreselijk op je zenuwen kunnen werken haha.. ;) Zelf geen ervaring mee gelukkig, maar wat niet is kan nog komen, ben ook net zwanger dus wie weet wat ik voor mijn kiezen krijg hihi.. :p

18. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik snap je wel, zou er zelf ook helemaal gek van worden. mijn sm kon er ook wat van maar draaide een aantal maanden na de geboorte vanzelf bij.

maar ik vind je wel hard hoor, het loopt natuurlijk ook hoog op maar ze bedoelt het goed. in haar generatie was haar gedrag doodnormaal en werd verwacht van een oma. hou dat ook even je achterhoofd ;)

19. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Pff mijn schoonmoeder is ook zo, maar dan iets minder. Ik negeer der heel vaak haha

Succes :D

20. Bernie

Bernie Actief lid

11 feb 2009
    258
    17
    18
    Ook hier veel herkenning.
    Ook een kleine waarschuwing: het wordt nog erger na de bevalling, maar het goede nieuws is dat het daarna ook weer beter kan worden. Ik denk dat het key word voor de komende tijd is: duidelijke communicatie!

Je hebt nu goed gezegd waar het op slaat, afhankelijk van het karakter van je SO kun je misschien nu even een ´goedmakertje´ doen: even bellen om te zeggen of je/jullie samen koffie komen drinken oid. Dan moet je niet op je woorden terugkomen, maar gewoon rustig uitleggen dat je blij bent bepaalde dingen eens gezegd hebt, jullie moeten tenslotte nog x jaar met elkaar verder en je vindt een goede communicatie/relatie heel belangrijk (hier zal zij niets tegenin kunnen brengen).

Bij ons werd het bemoei na de geboorte zo erg dat mijn man het gelukkig ook merkte. Ik ben een keer fors tegen SO uitgevallen (dat luchtte op, maar hielp niet) en ik heb haar een keer met man+beeb meegestuurd naar het consultatiebureau. Dan kon ze daar alles vragen wat ze wilde en kreeg ze meteen uitleg over de moderne opvattingen. Ik ben heel blij dat ik dat gedaan heb: ze heeft de meest achterlijke dingen gevraagd (of mijn bv wel goed genoeg was en of het niet getest kon worden) maar ik was er gelukkig niet bij. Natuurlijk was ze het met de helft van wat de consultatiebureau arts zei niet eens (domme doktoren tegenwoordig), maar nu bemoeit ze zich toch minder met mij. Ook mijn man hanteert tegenwoordig een soort goed-gedrag-beloningssysteem: heeft ze zich goed gedragen, dan zegt hij dat expliciet (wat ik belachelijk vind, maar bij hen werkt het). Slecht gedrag negeren we zoveel mogelijk.

Over het oppassen: zolang jullie nog goed met elkaar communiceren en het ´enige´ probleem haar bemoeizucht is, zou ik dit niet van haar (en jou) afnemen. Maak wel duidelijk wat je regels zijn (maak desnoods een lijstje met al jou niet-onderhandelbare standpunten) en maak duidelijk dat deze regels gelden voor beide moeders en eraan voldaan moet worden. ´Kleine´ irritaties over de wijze waarop zij met beeb omgaat MOET je negeren, je kiest er zelf voor/ze helpt je ook vrijwillig/je kan in het leven niet over alle kleinigheden vallen/zolang het geen blijvende schade oplevert etc.

Je hebt nu door je uitvallen een nieuwe stap gezet in de verhouding met je smoeder en je hebt nu de kans om dit op een goede draai te geven, zodat jullie verhouding voor allebei leuker wordt. Ga van het positieve uit en breng het ook zo naar haar toe. Veel succes!

Deel Deze Pagina