Hond doet vreemd

Discussie in 'De lounge' gestart door Ineke1983, 15 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ineke1983

Ineke1983 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.322
    0
    0
    Limburg, België
    Hoi,
    Onze Border Collie reu van 14 maanden oud is echt een schatje. Hij is heel slim en gehoorzaam en speels. Toch is hij van kleins af aan redelijk dominant. Hij gromde vaak toen hij klein was, maar dat hebben wij altijd netjes gecorrigeerd. Dit heeft hij dan ook al sinds nieuwjaar niet meer gedaan.
    Nu is hij sinds 2 weken een beetje vreemd gaan doen: 's morgens wil hij niet opstaan uit de bench en hij wil niet gaan plassen buiten. Als ik hem roep komt hij voor me zitten, kwispelt, bibbert en gromt tegelijk. Hij reageert niet meer vrolijk huppelend als ik thuiskom en wil bijna niet meer eten... MAAR bij mijn man kan hij wel nog een beetje vrolijk doen?!?
    Ik ben echt helemaal in de war... Je ziet dat beestje graag en wilt er mee bezig zijn, maar als ie gaat grommen als ik hem aai, ja dan laat ik het maar he. Heb al meerdere boeken gelezen van Martin Gaus en m'n hele leven honden gehad maar dit heb ik nog nooit meegemaakt...
    Donderdag gaan we op jaarlijkse controle bij de dierenarts... Misschien vindt zij iets?
    Heeft er iemand goede raad?

2. onsukkie

onsukkie VIP lid

29 jun 2007
    6.874
    1
    0
    Monnickendam
    Het klinkt heel erg alsof hij ergens pijn heeft, ik zou dat zeker nader laten onderzoeken.

3. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Klinkt idd als pijn en gok dan iets met de spijsvertering (niet willen eten/plassen/poepen)
    Ik zou donderdag niet afwachten, maar meteen vandaag een afspraak maken.

4. Ineke1983

Ineke1983 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.322
    0
    0
    Limburg, België
    Ja ik heb gebeld, maar blijkbaar kan ik pas donderdag gaan... De dierenarts heeft me wel al ontwormingspilletjes laten halen en die ben ik meteen beginnen geven...
    Toch vreemd dat hij het feller met mij doet dan met m'n man.

5. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Heeft hij ook diarree of maakt hij ineens veel wind?

Onze hond heeft dat een tijdje geleden gehad. Ze bibberde toen ook, wilde ook niet eten, ... Bleek dat ze een darmontsteking had van iets verkeerd te eten.

6. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Misschien iets heel vreemds wat ik zeg maar kan je misschien zwanger zijn ?? De hond van mijn oma deed namelijk erg vreemd tegen mij als ik er was ( tijdens mijn zwangerschap ) terwijl dat we altijd de beste maatjes waren, toen zei de dierenarts dat zo'n beestje dat aan kan voelen en zich daar dan een beetje ongemakkelijk bij kan voelen en zich zo kan gedragen ..

7. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Als een hond veel bibbert, duidt dit 9 van de 10 keer op pijn. Jouw hondje zal dus vast en zeker ergens last van hebben! Hopelijk vind de dierenarts donderdag iets! Heel veel sterkte.

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.085
    3.869
    113
    Ik denk ook dat hij pijn heeft. Misschien kun je zijn temperatuur opnemen, heeft hij ergens een ontsteking? De temperatuur ligt bij een hond wel iets iets hoger, gemiddeld tussen de 38 en 39 C.

9. Ineke1983

Ineke1983 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.322
    0
    0
    Limburg, België
    Nu maak ik me toch echt zorgen hoor... Hoop ook dat de dierenarts iets kan vinden donderdag zodat we hem kunnen helpen!
    Hij geeft altijd zijn pootje en dat heb ik al onderzocht maar ik kan niets vinden...
    Zwanger ben ik normaal gezien niet, ben 2 weken geleden ongesteld geworden...

10. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    En kan je niet snel onder bij een andere dierenarts? Die van ons heeft elke avond vrije raadpleging en daarnaast zit hij overdag nog op afspraak.

Ik maak mij ook nogal snel zorgen over onze hond (zij is ook pas 16 maanden...) maar dan ben ik toch blij dat ik dezelfde dag kan gaan!

11. Ineke1983

Ineke1983 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.322
    0
    0
    Limburg, België
    Nee, jammer genoeg zijn de dierenartsen bij ons in de buurt enkel te raadplegen op afspraak... Daarnet is hij wel weer uit z'n bol gegaan toen m'n moeder op bezoek is gekomen dus dat stelt me wel gerust. Maar toch moest hij even daarna weeral brommen bij het aaien...

12. Ineke1983

Ineke1983 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.322
    0
    0
    Limburg, België
    Hoi, morgen ga ik dus naar de dierenarts met onze hond. Maar eigenlijk is hij sinds gisterenavond weet helemaal bekomen :)
    Hij is weer vrolijk en we zijn net een leuke wandeling gaan maken! Zijn eten gaat nog altijd niet gemakkelijk naar binnen, maar we gaan het nog wat meer mengen met zijn oude eten (is overgegaan op volwassenvoeding).
    Ook het grommen gaat beter en gisteren deed hij het gewoon bij het aaien terwijl hij stond te kwispelen en zijn ogen sloot dus misschien is het wel een teken dat hij het leuk vindt !?
    Gaan morgen toch nog op jaarlijks onderzoek, maar ik ben toch al superopgelucht dat het weer beter gaat met hem :)

13. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Gelukkig dat het al beter met hem gaat! Je kan je dan zo slecht voelen als zo'n beestje niet in z'n doen is. En een check-up kan nooit kwaad. Moest er toch iets zijn, zullen jullie het snel weten.

Brokken is hier ook nog steeds een probleem (ze is ondertussen 16 maanden!). Ze eet eigenlijk maar 1 soort brokken, maar daar krijgt ze schilfers van. Dus mengen wij steeds haar brokken met Lam & Rijst.

Ze is eind december gesterilisseerd en sindsdien eet ze wel elke dag haar brokken op. Wel alleen als die Cavom eronder zit, anders blijft ze koppig weigeren... En dat kan ze goed! Als pup bleef ze regelmatig een paar dagen zonder eten... ;) Er scheelde niets met haar hoor, als we zo'n bakje 'cesarvlees' (van delhaize-merk) eronder deden at ze wel hoor :) Alle ja, ze at het vlees ertussen uit en haar brokken bleven steeds liggen. Daarom deden we ook nooit een volledig bakje onder de brokken.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ze de volwassenbrokken niet zo goed verdraagt... Ben benieuwd wat de diagnose is.

14. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    En heeft de dierenarts iets gevonden?

15. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.085
    3.869
    113
    Ja, ik ben ook benieuwd of er iets gevonden is.
    Onze hond is 15 maanden en sinds een maand ben ik helemaal overgegaan van brokken op kant en klaar versvoer (voornamelijk Carnibest, afgewisseld met Smuldier, dat koop je ingevroren). Daarvoor kreeg ze Eukanubabrokken, maar at er steeds minder van. Zat toen te dubben, of overgaan op volwassen brokken of gewoon een totaal andere weg in slaan (al at ze al 1 a 2 x per week een dag vers, dus dat scheelde denk ik wel met over gaan). Tot nu toe bevalt dat vers voeren prima, en een voordeel dat ze er een stuk minder van poepen :D!

16. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Oh, dat wist ik niet! Dan ga ik ook terug meer vers vlees voeren. :D We hebben het ook een tijdje minstens 2x per week gedaan omdat ze niet at, maar zijn er eigenlijk van af gegaan toen ze terug begon te eten na haar sterillisatie. Hoeveel gram vlees voer jij? Die van ons krijgt 2x 140g brokken per dag (kan al eens iets meer of minder zijn, hangt een beetje van de activiteit van de dag af).

17. Ineke1983

Ineke1983 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.322
    0
    0
    Limburg, België
    Hey,
    Onze jongen is helemaal gezond bevonden! :) Gelukkig!
    De dierenarts denkt dat hij een verkoudheid heeft gehad en koorts maakte (kan blijkbaar ook bij een hond) maar dat is gelukkig voorbij. Ze denkt dat het grommen een soort van genieten is, maar dan wel van "niet stoppen" op een dreigende manier. Hij is de laatste tijd ook helemaal zelfzeker en steeds opstandiger (zoals 's ochtends niet willen opstaan en zo) en daarom raadt ze aan om hem te castreren. Dit zou zijn om te voorkomen dat hij binnenkort in zijn "pubertijd" terechtkomt en dan pas echt dominant gaat worden...
    We gaan het volgende week woensdag laten doen. Hebben echt geen zin om onze lieve hond te zien veranderen in een dominant mannetje en dan constant te moeten strijden met hem!
    Heeft iemand hier al ervaring mee?

Dat van dat vers vlees is misschien ook geen slecht idee want vlees eet hij echt heel graag, maar brokken niet dus kunnen we dan eens afwisselen :)

Wat voor hond hebben jullie eigenlijk?

18. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Jeetje ik word toch altijd zo verdrietig van het feit dat een dierenarts iemand aanrad om de hond te castreren omdat hij misschien wel eens dominant(er) kan worden.. ;)

Wil je trouwens nog wel even een tip geven over het grommen, ga het je hond alsjeblieft niet afleren want grommen is een manier van waarschuwen.
    Als jij je hond het grommen bestraft of afleert bestraf je dus eigenlijk zijn waarschuwing waardoor een hond in een bepaalde situatie de waarschuwing over gaat slaan en dus meteen bijt.
    En dat wil je denk ik niet.

19. Ineke1983

Ineke1983 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.322
    0
    0
    Limburg, België
    Hey Tesske, maar wat moet ik dan wel aan dat grommen doen?
    Daarstraks kwam ik binnen en hij ging gewoon in de keukendeuropening staan en grommen met de staart omhoog. Ik heb toen hard buiten gezegd en toen is hij opzij gegaan en naar buiten gelopen... En toen m'n man hem aan het aaien was en ik kwam erbij (doen we eigenlijk altijd zo) gromde hij ook zo "van mij alleen"... Wat moet ik dan doen als hij weer gromt?

20. msroxy

msroxy Fanatiek lid

12 dec 2007
    1.040
    0
    0
    ineke, ik denk dat het een goed idee is om een gedragstherapeut in te schakelen. Anders zou het best eens op bijten uit kunnen draaien. In de tussentijd inderdaad het grommen niet bestraffen en probeer hem maar een beetje te negeren. Dus niet enthousiast proberen zijn aandacht te trekken gewoon eten geven en wandelen. Een aai over zijn bol vind hij nu niet goed, omdat hij volgens hem hoger in rang staat dan jou en dan accepteerd een hond dat niet. Snel iemand bellen! Want dit kun je alleen niet oplossen. Als je nu zelf zou gaan "dokteren" met tips zoals (eerst door de deur, hond platleggen, zelf eerst eten enz enz) kan hij daar best even heftig op reageren en "vechten" voor zijn rang. Onder begeleiding doen dus...

Deel Deze Pagina