hond en baby op komst

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door sdeterink, 15 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sdeterink

sdeterink Actief lid

4 apr 2008
    136
    0
    0
    Overijssel
    Doe je dat als je rustig op de bankt zit? Hoort jullie hond dan de baby bewegen? Laat je hem op je blot buik luisteren?
    Lijkt me wel leuk om een keer te proberen. Ben erg benieuwd wat onze hond daarvan vind.

2. elasMIEKje

elasMIEKje Actief lid

14 feb 2006
    152
    0
    0
    Wat leuk, wij hebben ook een heidewachtel van ruim 4 jaar oud!

Onze hond kan heel goed met kleine kinderen overweg, gelukkig!

Waar komt jullie heidewachtel vandaan? Onze Timo komt bij een fokker uit Dodewaard vandaan, super lief beest is het!

groetjes,
    Miek

3. sdeterink

sdeterink Actief lid

4 apr 2008
    136
    0
    0
    Overijssel
    Onze hond komt van een fokker in harbrinkhoek, overijssel.
    Dicht bij ons in de buurt. Hij is best een schatje.
    Gebruiken jullie de hond ook voor de jacht?

4. elasMIEKje

elasMIEKje Actief lid

14 feb 2006
    152
    0
    0
    Nee niet voor de jacht, hij vind apporteren en zoeken wel geweldig om te doen.

Ik laat Timo ook alles even ruiken en zien wat we voor de baby kopen.

Omdat Timo heel enthousiast is als er bezoek komt en je straks natuurlijk veel (korte) bezoekjes gaat krijgen doen wij hem nu al af en toe bij een korte visite even in de garage (grenst aan het huis) zodat hij dat niet in verband gaat brengen met de baby straks. Daarnaast is het zeker van belang dat de hond straks niet vergeten wordt in de aandacht door de visite, wij gaan ze ook nadrukkelijk vragen hem ook aandacht te geven.

De box gaan we ook al eerder in de kamer zetten om hem langzaam aan een veranderende omgeving te laten wennen.

We zijn ook zeker van plan om hem direct in contact te brengen met de baby zodra we thuis komen, hij hoort erbij en dat moet hij duidelijk weten want anders krijg je toch jaloers gedrag van de hond, is mijn mening.

Timo snuffelt ook vaak aan mijn buik, ik ga ook eens proberen om hem te laten luisteren, benieuwd wat hij doet!

Hoe reageert jullie hond nu op kleine kinderen dan?

5. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Hoi,

Hieronder wat tips die ik van internet gehaald heb.

Voorbereiding voor en tijdens de zwangerschap

• De meest ideale voorbereiding op de komende gezinsuitbreiding is, om er voor te zorgen dat men van pup af aan een hond goed opvoedt. Indien er toch gedragsproblemen met de hond zijn, kunnen deze het best opgelost worden voordat het gezin wegens zwangerschapsperikelen niet meer aan heropvoeden toekomt.

• Begin tijdens de zwangerschap liever niet aan een pup. De opvoeding vereist tijd, energie en aandacht. Bovendien moet uw hond goed opgevoed zijn als de baby geboren wordt.

• Laat de hond vooraf zoveel mogelijk kennis maken met verschillende kleine kinderen en baby's, zodat hij o.a. aan kindergeluiden kan wennen. Neem hem bijv. mee naar vrienden met kleine kinderen, loop eens langs de school etc.

• Geef de hond een eigen veilige plaats in huis en leer hem op commando naar de plaats te gaan.

• Geef de hond niet meer privileges dan hij voor de zwangerschap had.

• Het verdient de voorkeur de babykamer al bij voorbaat verboden terrein te verklaren voor de hond. Het is erg lastig om een baby te verzorgen en gelijktijdig consequent tegenover de hond te blijven.

• Laat de hond kennismaken met (snuffelen aan) nieuwe speeltjes, kleertjes, de box etc.

• Leer de hond naast de kinderwagen te lopen. U kunt dit oefenen met de kinderwagen, maar ook met een winkelwagentje.

• Laat kinderen, die uw hond kennen, hem een brokje of koekje geven. Zorg dat uw hond daarbij zit en voorkom dat hij opspringt.

• Er zijn honden, die hun 'zwangere vrouwtje' beschermen. Moedig dit gedrag niet aan en lach er niet om.

• Introduceer flexibele tijden, ook al bent u gewend alles op vaste momenten te doen. Is er straks een baby, dan komt er vaak niet veel van "iets doen op 'n vast tijdstip". Laat uw hond bijv. uit op wisselende tijden.

• Instrueer familie en vrienden dat het erg belangrijk is dat zij de hond op dezelfde manier blijven behandelen als voor de bevalling. Dus het bezoek dient eerst de hond te begroeten (zoals meestal gebeurt) en daarna pas de aandacht op moeder en kind te richten.

• Maak van tevoren afspraken wie er op de hond past tijdens een eventuele ziekenhuisopname etc.

Hond en bevalling

Laat de hond niet bij de bevalling aanwezig zijn. Dit niet alleen uit hygiënische overwegingen, maar ook omdat het "vreemde" gedrag van de aanstaande ouders een onvoorspelbaar effect op de (normaal zo gehoorzame) hond kan hebben.

De hond kan het best op zijn vertrouwde plaats gehouden worden. Zorg dat hij een flinke wandeling achter de rug heeft en geef hem wat lekkers. Indien nodig kunt u de hulp van vrienden inroepen om op de hond te passen.

Hond en baby

• Zodra moeder en kind fit genoeg zijn, kunt u de hond kennis laten maken met de baby.

Laat de moeder eerst binnenkomen, zodat de hond haar kan begroeten, vader volgt met de nieuwe "roedelgenoot". Vader neemt rustig plaats met de baby in de armen en de hond krijgt de gelegenheid om rustig aan het kind te ruiken. Of men de hond toestaat te likken is afhankelijk van wat men zelf acceptabel vindt. Reageer echter nooit paniekerig als dit wel gebeurt. De hond begrijpt daar niets van en zal alleen maar opgewondener raken.

De hond wordt bij goed gedrag rustig, belonend toegesproken, bij ongewenst gedrag wordt de hond zo rustig mogelijk weggeleid.

• Geef de hond geen poepluier, laat hem ook de nageboorte niet opeten. Dit zijn hardnekkige fabels, die echter volkomen tegen de natuur van de hond ingaan.

• Leg de baby niet op de grond om de hond te laten kennismaken. De baby bevindt zich dan in een kwetsbare positie. Houd de baby op de veilige (hoge) schoot.

• Leg de baby ook niet in de hondenmand; dit is zijn territorium.

• Dring de baby niet aan de hond op. Geef hem de kans om aan de nieuwe situatie te wennen.

• Als uw baby huilt, blijf dan rustig. Als u paniekerig wordt, zal uw hond in dat gedrag meegaan. De hond kan het huilen van de baby associëren met iets vervelends en zich daarnaar gedragen.

• Duld niet, dat de hond de baby verdedigt. Lach er ook niet om, want dit ziet hij als een aanmoediging!

• Als de deurbel of de telefoon gaat, leg uw baby dan even in de box. Laat uw baby nooit 'alleen' (zonder voldoende toezicht) met de hond.

• Hebt u een kruipende baby, zet dan eerst de hond op een veilige plaats en haal pas daarna de baby uit de box.

6. Merijn

Merijn Niet meer actief

Wat betreft het likken trouwens: dat is een onderdanige handeling. Dus inderdaad: reageer hier nooit bestraffend op! Als je het niet prettig vindt, haal gewoon rustig je kindje weg zonder verder op de hond te reageren. Maar inderdaad: een hondenlik is een stuk hygienischer dan vele andere zaken waar een baby mee te maken krijgt.

De hond van mijn moeder kan dus ab-so-luut niet met kinderen. Die maken onverwachte bewegingen en hij reageert hierop steevast door te bijten. Fijn. :rolleyes: (gelukkig is ie heel klein) Het is een hele lieve hond hoor naar bekenden toe, ik kan ALLES met hem doen en hij zal me gewoon nooit bijten, maar mijn kind vertrouw ik hem dus niet toe. En bah, dan moet ik dus mijn moeder en haar man erop vertrouwen dat ze goed opletten. Dat ze de hond gewoon niet los laten lopen in het bijzijn van ons kind. Ik vind het maar stront vervelend :p

Onze hond kan gelukkig wel heel goed met kinderen. Alleen hebben we sinds kort een buurjongetje dat hem de stuipen op het lijf jaagt. En bedankt :rolleyes: Gelukkig is ie inmiddels al wat rustiger (dat buurjongetje), maar de timing kon gewoon niet beter.

7. Iggylover

Iggylover Fanatiek lid

25 jan 2008
    3.649
    0
    0
    NS
    labjesland
    ik lig dan op mijn knieen en druk dan zijn flapoor tegen mijn blote buik eerste paar keer was erg wennen en wilde hij niet maar nu is vaste prik iedere dAG....

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.071
    3.862
    113
    Daar moet je een filmpje van maken, leuk voor later!

9. Iggylover

Iggylover Fanatiek lid

25 jan 2008
    3.649
    0
    0
    NS
    labjesland
    ja idd dat is een goed idee.... tis ook schitterend om het te zien als je ziet hoe pret die hond er van heeft ;)

10. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    ik ben ook erg benieuwd hoe onze hond reageerd. Ze is haast nog nooit in aanraking geweest met kinderen en heeft bij het dochtertje van mn vriendin het eerste half uur haast alleen maar liggen blaffen en moperen. Maar dat was ook echt de 1e keer dat ze een kindje zag, en zei was toen al 1,5 jaar.

Ik denk dat ik idd het mutstje laat ruiken en verder haar gewoon overal bij probeer te betrekken. Mensen begroeten die binnenkomen doet ze zowiezo niet omdat ze vreemde mensen stom vind, ze gaat gewoon in haar mand liggen.

11. sweetdushi

sweetdushi Bekend lid

24 jun 2007
    685
    0
    0
    Wij hadden het de hele tijd over de baby. ook toen hij nog in mijn buik zat. En kamertje laten zien en allemaal spulletjes. Ook aan mn buik laten snuffelen. Net of ze het al wist. Ze is nu heel lief voor Jayden. Al was het wel even wennen. En vooral niet wegsturen straks gewoon overal bij betrekken.

12. Samama

Samama Niet meer actief

Dat hebben wij ook gedaan, en zodra we uit het zh kwamen eerst de hond laten snuffelen. We hebben nooit geen problemen ondervonden verder, hij is zelfs stapelgek op ons dochtertje terwijl hij ook geen kleine kinderen gewent was.

En wat betreft de gadver over de lik; een hondentong is schoner dan die van een mens.

13. Merijn

Merijn Niet meer actief

:)

14. suzeep

suzeep Lid

28 dec 2007
    36
    0
    0
    coevorden
    onze hond, nu 2 jaar oud, gedraagd zich de laatste weken een beetje anders als voorheen. ze is veel rustiger, slaapt veel meer, achtervolgt me tot aan het irritante aan toe en wil als ze daar de kans toe krijgt ook constand bij me liggen bij voorkeur op m'n buik (t'is maar een klein hondje). dus volgens mij heeft ze al lang in de gaten dat er binnenkort wat te gebeuren staat. is wel leuk als ze op mijn schoot ligt dat ze dan ook echt ruikt en drukt met haar neus op mijn buik. dus al met al vind ik haar gedrag wel aandoenlijk.
    hoe ze straks reageerd dat is maar weer afwachten, je kunt de toekomst niet inkijken maar wel vind ik het slim om her en der toch wat te lezen over dit onderwerp en alvast een paar tips voor straks te onthouden wat wel te doen en niet te doen.

15. sdeterink

sdeterink Actief lid

4 apr 2008
    136
    0
    0
    Overijssel
    Bas kent nog niet zo heel veel kleine kinderen. vrienden van ons hebben een zoontje van 1,5 en nog een stel vrienden hebben een zoontje van 9 mnd. Gelukkig zijn zij heel makkelijk en mag hij dan ook snuffelen zoveel als hij wil. Als ze op bezoek zijn vind bas alles ongelooflijk interesant.
    Mijn zus heeft een dochtertje van 1, maar die heeft zelf niks met honden dus houd ze mijn nichtje ook ver bij bas uit de buurt. Dat vind ik dan wel weer jammer, want ik merk wel als de hond maar een keer gesnuffeld heeft dan is het goed en gaat hij wel rustig in de mand liggen. Mag hij niet even snuffelen dan blijft hij nieuwschierig en druk.
    Maar dit is de enige ervaring die onze hond heeft.

Hij had zijn mand voorheen altijd in de woonkamer staan maar die hebben we voor de zomer al verhuisd naar de keuken omdat de plek waar de mand stond de enige plek is waar de box kan staan. Hij mag nog wel rustig door de woonkamer scharrelen. En hij komt ook geregeld even bij ons neuzen, maar als ik hem naar de mand stuur dan gaat hij wel en blijft hij ook liggen.

We wouden na de kerst de box op gaan zetten. Dat is ongeveer 4 weken voordat ik ben uitgerekend. Dan heeft hij ook genoeg tijd om daar aan te wennen. Weer een nieuw ding in de woonkamer.

Ik vind het wel grappig om te zien dat als we wat nieuws voor de kleine aan hem laten ruiken hij hier wel aan snuffelt maar dit niet probeert vast te pakken, maar als ik een nieuw floss touw voor hem heb gekocht zet hij hier gelijk zijn tanden in. :D

Die hele rij tips zijn ook handig. ga ik even uitprinten.

16. elasMIEKje

elasMIEKje Actief lid

14 feb 2006
    152
    0
    0
    timo doet dat precies zo met spulletjes voor de baby, met alles eigenlijk wat niet voor hem is. Heidewachtels zijn super intelligent! De Jack Russel van mijn schoonzusje b.v. die probeert alles meteen te pakken, wil zich alles toe eigenen.

Ik laat timo nu al een paar dagen steeds aan mijn buik luisteren, hij gaat er helaas niet van kwispelen maar blijft heel rustig een hele poos staan met zijn koppie tegen mijn buik, zooooo lief! Hij doet ook regelmatig even snuffelen aan mijn buik.

17. sdeterink

sdeterink Actief lid

4 apr 2008
    136
    0
    0
    Overijssel
    Bas vind het maar niks om aan mijn buik te luisteren. Hij kan me dan aankijken alsof ik niet goed wijs ben.
    Dit weekend nog maar eens proberen, en anders houd het op. Dan ziet hij vanzelf wel dat er een nieuwe inwoner bij komt. Lijkt me wel leuk als hij wil luisteren. Ben dan wel benieuwd wat hij hoort.

Deel Deze Pagina