Hond en eerste kindje

Discussie in 'De lounge' gestart door Romymama, 31 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Romymama

Romymama Fanatiek lid

2 dec 2014
    1.409
    28
    48
    Ongeveer eind mei verwachten wij ons eerste kindje.

Nu hebben wij een kleine hond van 2,5 jaar oud.
    Onze hond doet het opzich prima, maar is nogal enthousiast en soms wat lomp. Ik ben niet bang dat hij het kindje wat zou doen maar ergens heb ik toch wel zorgen. Het is een klein hondje maar weegt toch aardig wat, zo'n 12 kilo.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Hoe ging het? Hoe hebben jullie het aangepakt?

Ik wil het graag zo goed mogelijk doen vanaf het begin af aan natuurlijk..

Heeft iemand nog tips voor me?

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Wij hebben de hond overal bij betrokken. Direct laten ruiken en als ik met de baby bezig was dan gaf ik altijd ook even een aai over de hond.

We hebben ook een hondentrainer in huis gehad.

Het ging helemaal goed.

Nu dik 7 jaar later is de hond 9 en dikke maatjes met de kinderen.

3. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Hier een lompe labrador die altijd zo blij was dat die kinderen van vrienden altijd omver liep.
    Maar toen onze dochter er was is het goed verlopen.
    Inderdaad overal bij betrekken, de hond nergens voor weg stoppen.
    Goed gedrag belonen en slecht gedrag negeren.

En nu zijn ze de beste maatjes.:)

4. tjiptjap

tjiptjap Bekend lid

24 okt 2014
    950
    0
    0
    Na de feestdagen laat ik een hondentrainer komen, niet dat ik me echt zorgen maak, maar wil toch wat extra ondersteuning.

Mijn hondje is net 10 kg maar naast mn kleintje vind ik haar ineens zo groot, hadden jullie dat ook?

5. pregnantje

pregnantje Bekend lid

17 dec 2012
    788
    656
    93
    Wij hebben een lief hondje dat allesbehalve dominant is. Het is altijd goed gegaan, alleen lukt het ons niet om haar onze zoon niet te laten likken. Ook pakt ze, als je even niet kijkt, het houten speelgoed om op te kluiven. Knuffels zijn ook om in de bek te pakken en dan hard mee weg te lopen. Die liggen hier dus alleen maar in bed. Maar het is zooooo leuk, een baby en een hond. Onze zoon is intussen helemaal gek op haar!

Ons hondje mocht van begin af aan bij onze zoon. We hielden ze dan beide vast, zodat ze kon snuffelen. Ze weegt ook maar 10kg gelukkig ;)

Edit: toen mijn zoon en ik na twee dagen uit het ziekenhuis kwamen, werd ze helemaal wild van enthousiasme, erg lief en leuk. Maar ze voelde over het algemeen wel dat hij een kwetsbaar wezentje was. Toch moesten we oppassen, als we in de bank zaten, dat zij er niet keihard opa kwam gestormd, omdat ze erbij wou zitten (wat wel altijd mocht).

6. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Een hondentrainer is handig, en het is handig om alvast voor jezelf te bedenken wat jij wel en niet fijn vindt, hier niet pas mee te beginnen op het moment dat de baby er is.

Bvb hondje mag op de bank, hou er rekening mee dat als jouw baby er straks is dat hondje op de bank nog weleens op jouw kindje kan gaan staan.
    Zelf heb ik zoiets van hond gewoon niet op de bank, niet pas mee beginnen als de kleine er is, want die link is er dan al snel, maar nu al mee beginnen.
    Zelfs de laagste in rang hond zal proberen op 1 of andere manier iets hoger te komen, en de laagst in rang "vechten" nooit met de hoogste, maar beginnen juist laag.
    Het kan natuurlijk ook zijn dat je juist zoiets hebt van ook de hond mag gewoon op de bank, maar het is in ieder geval handig nu alvast voor jezelf af te vragen waar jouw grens ligt.

Ik als hierboven iemand die het niets vond als de hond kind likte, daar heb ik zelf dus weer geen problemen mee, het is dus heel persoonlijk en als je weet waar jij jouw grens wilt trekken dan kan je hiermee nu al aan de slag (desnoods met hondentrainer)

7. MariSam

MariSam Actief lid

13 nov 2014
    115
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij verwachten ook eind mei ons eerste kindje en hebben een hond van ongeveer 20 kilo. Een echte stuiterbal, werkhond..

We zijn hem nu al aan het afleren dat hij op de bank mag.
    Hij is gewend aan een bench dus kan daar altijd even in, ook voor zijn eigen rust, dit doe ik ook als mijn nichtje van 3 bij ons is.

Hij heeft ook de neiging om speelgoed e.d. op te pakken en dan bij ons te brengen "gooien aub?" maar luistert goed als ik zeg dat dit niet mag.

Verder vinden wij het erg belangrijk dat de hond zijn beweging en aandacht blijft krijgen, ook wanneer ik door de zwangerschap / bevalling misschien minder mobiel ben. Wij gaan nu dagelijks met hem naar het bos en hebben al met wat familie en vrienden afgestemd dat zij hem wat vaker mee nemen, mocht dit nodig zijn.

Hij weet al dat een kinderwagen betekend dat we gaan wandelen van de dagen dat mijn nichtje er is, dus dat vind hij al helemaal tof.

Ik vind het ook wel opvallend dat hij precies lijkt te weten hoe lomp hij kan zijn.. hij past echt wel op met kleine kinderen. Nichtje wilde hem een koekje van haar zelf in zijn bek duwen en hij keek ons aan, alsof hij wilde vragen; mag dat wel?

Een goeie tip die ik ook eens hoorde is om je hond vast te wennen aan kinderen, bijvoorbeeld door vrienden die kinderen hebben op te zoeken of regelmatig langs een schoolplein met spelende kinderen te lopen. Zo wennen ze ook vast aan wat oudere, drukkere kinderen met het bijbehorende lawaai ;)

8. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

29 mei 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Wij hebben een vreselijk enthousiaste en lompe boxer van rond de 40 kilo. Helemaal gek op kinderen van een ander, maar ook vreselijk lomp dat hij ze gewoon omver loopt en zelfs likt :p
    In april verwachten wij ons eerste kindje en ik ben heel erg benieuwd hoe dat zal gaan! Ik probeer me er niet al te druk om te maken. Eerste kennismaking maar de baby in de maxicosi en even laten gaan. Natuurlijk wel goed erbij blijven!
    Wat we meestal merken is dat hij heel snel went aan mensen die langer in huis zijn oid. Dan word hij rustig en gaat hij weer lekker z'n eigen ding doen. Ik denk dat dat straks met de baby ook wel zo zal zijn. Maar het is een feit dat het altijd oppassen geblazen is met huisdieren en kleine baby's :) Komt vast goed!

9. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Hier een lompe reus gehad van bijna 30 kilo... en die werd na de geboorte van de kids ineens heel erg waaks! Heel erg leuk.

Idd. hond overal bij betrekken, eerste vieze luier laten ruiken en gewoon mee laten gaan met luier verschonen, in bed stoppen, dat soort dingen. Aandacht verdelen over hond en kind, zodat hond niet jaloers hoeft te worden. Je zult zien dat er een hele mooie vertederende vriendschap zal ontstaan....

10. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Wij hebben onze hond overal bij betrokken, nog steeds. Hij is gewoon deel van het gezin, maar wel duidelijk de laagste in de rang zeg maar. We hebben bij thuiskomst de maxicosi op de grond gezet en hem laten kijken. Toen we nog in het ziekenhuis lagen kreeg hij de tweede romper van haar. Zodat hij kennis kon maken met haar luchtje. Hij is nog steeds gesteld op dat ding haha. Al is hij inmiddels wel regelmatig gewassen

11. mammievan2

mammievan2 Fanatiek lid

31 mrt 2012
    1.207
    0
    36
    Hier hadden we een rottweiler toen ons zoontje geboren werd hij was zo lief voor hem wel beschermend ze waren de beste vriendjes. Heb vanaf het begin de hond overal bij betrokken
    De kinderkamer laten zien en toen ik in het zk lag na de geboorte had mijn man de kleertjes mee genomen en het aan de hond laten ruiken en bij thuis komst gelijk de hond laten kijken in de maxi cosi

12. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.156
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Mijn ouders hebben mij toen ik een week oud was gewoon op de grond gelegd , bij de hond. De hond was gelijk ontzettend lief voor me, wat ik begreep. En beschermde me echt met zijn leven. Helaas is hij in 1994, toen ik 8 was, en hij 12, ingeslapen.

Deel Deze Pagina