Hond en kind

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door jada08, 17 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0

Helemaal mee eens. Toen ik je verhaal las, dacht ik meteen aan een rangordeprobleem. De hond ziet jouw kind duidelijk als mindere. Dit komt omdat hij op een plaats ligt waar ook de volwassenen zitten. Het kind staat letterlijk lager dan de hond en da's nooit goed. Je hond doet iets (grommen) wat ingegeven is door zijn instinct zijn plaats te verdedigen en je hebt hem dit zelf toegestaan. Als je de hond nu zou straffen is de hond compleet in verwarring. Aan de ene kant mag hij hoger als het kind staan en aan de andere kant mag hij het kind niet corrigeren. In de hondenwereld zou iets soortgelijks nooit voorkomen, of je bent hoog in rangorde en je wordt niet gecorrigeerd of je bent laag in rangorde en je mag wel gecorrigeerd worden. Zoals al eerder aangegeven zou ik een gedragstherapeut inschakelen om de hond zijn nieuwe plek in het gezin kenbaar te maken zonder dat dat met problemen richting je kindjes gepaard gaat. Maar al te vaak gaat de hond de deur uit bij dit soort problemen terwijl het niet aan de hond ligt maar (met alle respect) aan de onwetendheid van de baasjes. Succes en hopelijk gaat alles goed komen.

2. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Nou het is absoluut geen onwetendheid bij ons. Wat dat betreft heb ik mijn hele leven al honden gehad. Het is alleen nu zo ineens dat ze zo doet. Terwijl het 16 maanden lang goed is gegaan En de hond zal ook nooit maar dan ook echt nooit weg gaan.

3. MarjoM

MarjoM Actief lid

24 jun 2007
    402
    0
    16
    Blaricum
    Hier ook een hondenbezitter en liefhebber. Ik ben het toch ook eens met de mening dat de hond van de bank moet (dat was inmiddels wel duidelijk ;)). Ik wil alleen maar toevoegen dat het voornamelijk voor jou een moeilijk punt zal zijn omdat je het zielig vind je hond dat 'af te nemen'. Ik denk echter niet dat je hond dat ook zo zal zien. Voor veel honden is het juist fijn om wat meer duidelijkheid in rangorde te hebben. Daarnaast heb je ook van die hondenbankjes wat net zo comfortabel kan zijn en dan ook ECHT voor je hond ALLEEN. Heel belangrijk voor de hond om echt een eigen plekje te hebben (zie bench, maar daar ben ik zelf ook niet zo van hoewel ze echt wel heel prettig kunnen zijn voor een hond).
    Heel veel succes met de situatie, het is echt te merken dat je veel om je hond geeft. Super! ;)

4. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    @ MarjoM: Dank je voor je lieve reactie. Tja misschien vind ik het wel moeilijker dan de hond om haar van de bank af te halen. We hebben sinds kort ook een nieuwe bank dus we hadden afgesproken dat ze niet meer op die nieuwe bank zou. Maar ja dan kijkt ze me aan van waarom mag ik er nou niet op. Tja en dan heb ik alweer zo iets van toe maar. Het idee voor een eigen hondenbank is ook wel een idee inderdaad. Zal eens even rond kijken wat dat kost.

5. misa

misa Niet meer actief

Ja, het is zeker te merken dat je veel om de hond geeft! Het rangorde verhaal klinkt logisch, maar de verandering zal even wennen zijn voor jullie beiden.
    Succes ermee!!

(goed om te horen dat de hond niet weg gaat, dat gebeurt al zoveel..!) :)

6. MarjoM

MarjoM Actief lid

24 jun 2007
    402
    0
    16
    Blaricum
    Haha ja het blijft moeilijk. Ze kunnen ook zo aandoenlijk kijken. Hier ook hoor, waardoor ik dan bijna al de regels en principes uit het raam gooi ;) Maar uiteindelijk doe ik het niet en ik merk echt dat het goed voor hem is.
    Ik vind deze bankjes altijd zo leuk: Hondenbank Millingen - wehkamp.nl

Maar ja het kost nogal wat ;)

7. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    @Jois: Nee ik zou het nooit over mijn hart kunnen krijgen om haar weg te doen. Gelukkig kun je veel hulp krijgen voor dit soort dingen. En wil dat ook absoluut proberen.

@ MarjoM: Die is inderdaad wel duur. Had ook even gekeken op marktplaats. Daar staan ook hele leuke banken op. Zal er morgen eens goed voor gaan zitten. Dank je voor de tip

8. misa

misa Niet meer actief

En van die mandjes/ bankjes bij een dierenzaak/ internet dierenzaak! Even neuzen dus!

9. Skye

Skye Niet meer actief

Eindelijk baasjes die verstandig zijn en daadwerkelijk om hun viervoeter geven. Wordt ik altijd vrolijk van!!!

10. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Dank je wel!

11. Skye

Skye Niet meer actief

Ik heb voor mijn hond zo'n grote Fatboy!!!! Nou, ze is er niet uit te slaan hoor hahahaha, heerlijk vind ze het!! Zoiets zou ook lekker zijn!

12. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Hoi, het probleem is bekend bij ons. Een beetje dezelfde situatie met onze hond.. Onze hond ligt ook graag op de bank, maar had toen ik zwanger was, wel ook een plek voor haar op de grond gemaakt. een supercomfortabele mand met fleecedeken op de grond. Als Luca beneden en wakker was, lag zij op de mand en als luca savonds naar bed was op de bank. In het begin (toen luca nog niet kon kruipen/lopen) was het allemaal nog makkelijk en hebben wij haar te makkelijk toch op bank laten liggen, want dat ligt zo lekker voor haar. Op een gegeven moment kwam luca bij haar en klom ook op haar. toen kwam er wel gegrom. Een keer teveel en ik heb toen gezegd dat dit zo niet kon.
    Luca was wat de hond betreft een puppy en die corrigeer je met een grom. Vanaf toen heb ik haar een afgeschermde plek gegeven met veel rust, waar ze lekker kindloos kan liggen als dat nodig is. Ik stuur haar er consequent heen als luca op de grond loop ligt zij daar en luca kan haar daar niet storen. Sindsdien is onze hond ontspannener en relaxt en vriendelijker tegen Luca. Ze weet waar ze aan toe is en accepteerd zijn knuffels en aaien veel beter. Wij hadden geen ruimte voor een bench en ik laat haar dus in de keuken liggen. Wel zo dat ze contact heeft met de huiskamer. Ik zou haar ook niet zomaar weg doen, maar het is heel belangrijk er goed op in te spelen, want je weet nooit wat er kan gebeuren, met een hond.
    Wat belangrijk is voor een hond is dat hij weet dat hij de allerlaagste in rang is. Lager dan je kind! Dat lijkt oneerlijk, maar zo werkt het bij honden. Als dat duidelijk is, is de hond gelukkiger, dan als hij neit weet was zijn plek is. succes!

13. marbo

marbo Actief lid

26 mrt 2008
    336
    0
    16
    belgie
    Heb je al hulp gevonden?

Het in de gaten houden van de rangorde moet je ook consequent blijven doorvoeren. Eerst je dreumes een boterham, dan de hond eten, eerst jij en je dreumes ergens naar binnen, dan de hond..
    Ook proberen af te leren dat je kind naar je hond toe gaat, de ranglagere komt altijd naar de ranghogere. Ik heb hier ook een dreumes rond lopen en 2 honden en ze kijkt er al niet meer naar om..de honden gaan trouwens ergens liggen waar ze niet bij kan wanneer ze behoefte hebben aan rust;)

Let wel op: een hond die gromt geeft een waarschuwing en dat is ergens een gezonde reactie. Een hond die vals is, bijt zonder waarschuwing!

Ik wens je heel veel succes en ik ben benieuwd hoe het afloopt:)

14. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    @Jada, waar in het noorden woon je? Ik ken hier een hele goede hondenschool waar we zelf ook veel getraind hebben met onze hond.

15. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Nou even een update, ik heb contact gehad met onze dierenarts en heb het telefoonnummer van Tinley gekregen. De dierenarts had meer mensen na hun toegestuurd met veel succes.
    Tinley zit door heel nederland en dan hebben ze per regio mensen in dienst.

Ik kreeg een gedragstherapeute aan de telefoon en heb mijn verhaal gedaan. Het heeft inderdaad grotendeels met rangorde te maken. Ze kon zich goed voorstellen dat ik er moeite mee had dat de hond nu van de bank af moest, en zij kon er ook in komen dat het voor de hond moeilijk is omdat deze al haar hele leven op de bank mag. Zoals ik gister schreef hebben we nu een plek gecreerd op de andere bank waar de jongens niet bij kunnen. Dit vond de gedragstherapeut eerst een goed idee. Ze zei zelf wel dat het beter was dat de hond er af zou gaan. Zoals ik gisteren schreef ga ik opzoek naar haar 'eigen'bank zodat ze echt een eigen plek heeft die lager is dan de bank zelf.

Ook gaf ik aan dat als wij met de kinderen op de grond spelen dat onze hond dan ook normaal mee speelt en dat er dan weinig aan de hand is. Ze heeft me tips gegeven betreffende het spelen. De jongens pakken namelijk ook wel eens de bal, om deze naar onze hond toe te gooien. Ze gaf me aan dat als we met de hond en kinderen spelen dat de jongens dan op schoot moeten zitten zodat ze hoger zitten en dat wij als eerste bijvoorbeeld de bal of een speeltje aan pakken van de hond inplaatst dat de kinderen dit doen.

Ook gaf ze aan dat we er voor moesten zorgen dat de hond een kind als leuk ervaart. De hond moet natuurlijk al inleveren als er kinderen bij komen. Ze gaf als voorbeeld dat als de kinderen uit bed komen s'middags en ze krijgen een koekje dat de hond dan bijvoorbeeld ook iets lekkers krijgt. En meer van dit soort tips heeft ze gegeven.

Ze heeft ook aangegeven dat ze het een erg goed teken vind van onze hond dat ze erg blij is dat ze bijvoorbeeld mee gaat wandelen. Zoals ik gister schreef is ze erg trots als ze mee mag wandelen met de wandelwagen.

Ik heb met haar afgesproken dat we een week met haar tips aan de slag gaan en mocht het niet gaan dan kunnen we bij haar komen of zij komt bij ons om de hond en kinderen te observeren.

Daarbij heb ik met mijn man afgesproken dat we ook flink aan de slag gaan met onze zoon. Het is verschrikkelijk druk mannetje en daar moeten we ook aan gaan werken. Hij is 16 maanden maar begrijpt niet wat wel en niet goed is.

We hadden ook al een grote box gekregen vorige week van mijn ouders, zo'n grote buitenbox van 7.2 meter. Hier gaan de jongens nu ook vaker in. Hier moeten de jongens weer aan wennen want ze vinden de box niet geweldig. Maar goed dat valt ook te leren natuurlijk.

Al met al gaan we flink aan de slag met de tips van therapeut.

Iedereen bedankt voor jullie tips en adviezen.

16. marbo

marbo Actief lid

26 mrt 2008
    336
    0
    16
    belgie
    Jada,
    Het klinkt goed wat die gedragstherapeute heeft gezegd!
    Flink aan de bak, dus!
    Ik wens je heel veel succes en ik hoop dat je gauw resultaten ziet, zowel bij de hond als je jongens;) Succes!

17. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83

Dank je wel. Ik heb de jongens nu in de grote box gedaan en de hond is heel rustig nu.

18. onze hond heeft het ook, maar bij alleen bij bepaalde mensen..

En 1 keer heeft hij waarschuwend uitgehaald naar die jongen.
    Op de een of andere manier werd hij heel zenuwachtig van die jongen, en die jongen wilde de hond alsmaar aaien, dus wij zeiden al , doe maar niet want hij kruipt weg.

Nou ja toch doen, en toen haalde hij uit (overigens niet raak)
    daar is de jongen wel van geschrokken, maar hij kwam er niet meer bij...

19. Ravi

Ravi Actief lid

27 feb 2008
    394
    0
    0
    juf
    Wat goed om te lezen. Hopelijk gaat het straks beter met de hond en de jongens samen.
    Ik heb destijds een folder gekregen van de kraamzorg, toen die op intake kwam. Daarin stonden ook allerlei tips over hoe je omgaat met de hond als er een baby bij komt. Ik was ook bang dat de hond minder aandacht zou krijgen, ook van het bezoek. Voorheen was het altijd zo dat iedereen bij binnenkomst niet om onze hond heen kon (een boxer, superenthousiast) en hij ook altijd gelijk aandacht kreeg. Toen wij kraambezoek kregen vond ik het wel belangrijk dat de hond ook aandacht kreeg. Maar niet als eerste, zo stond tenminste in die folder. Op deze manier leert de hond ook zijn plek in het gezin. De baby, hoe klein ook, is hoger dan de hond.
    Tot ons grote verdriet is onze hond in september plotseling overleden. Wat een gemis!
    Nu zitten we er over te denken om weer een pup te nemen, maar ik zie er ook wel een beetje tegenop. Het is eerst een hele investering om hem alles te leren. Maar ik ben er nu wel beter op voorbereid denk ik. Onze hond zat ook altijd op de bank..... Dat soort dingen zou ik nu absoluut niet meer willen. Hij was ook echt ons kindje en zo behandelden wij hem ook haha. Zo zou ik het nu niet weer doen.
    Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het krijgen van een pup wanneer er ook een dreumes rond loopt (ze zal dan ongeveer een jaar een een paar maanden zijn).

20. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    @ Ravi: Wat erg dat jullie hond is overleden. Lijkt me vreselijk om mee te maken. Hoe oud is jullie hond geworden? En was het zo plotseling?

Onze hond is ook erg enthousiast tegen over iedereen dus wij waren ook erg bang dat ze minder aandacht zou krijgen. Wij zeiden ook altijd tegen het kraambezoek: Vergeten jullie de hond niet? Ze hoort er toch ook bij.

Het is ook wel logisch natuurlijk dat de aandacht voor de hond minder word als er een kleine bij komt. Het is wel zo dat we vaak ergens heen gaan met de hond. Dus als mijn man en ik beiden thuis zijn dan gaat 1 van ons altijd wel even naar het bos of naar een meertje bij ons in de buurt zodat zij ook even 1 op 1 aandacht krijgt. Even lekker spelen met de bal enzo.

Ik denk persoonlijk dat het wel goed kan gaan als jullie er een pup bij krijgen. Vaak lees je toch wel goede verhalen over een klein kind en een pup. Vooral als je de pup goed traint in het begin. Maar goed het is wel een hele stap. Een pup heeft ook zo veel aandacht nodig. Als ik kijk na de puppy tijd van onze hond toen hadden we onze handen vol. Maar goed als alles goed gaat krijg je ook zo enorm veel terug van een hond.

Deel Deze Pagina