Hond en vuurwerk

Discussie in 'De lounge' gestart door Trees, 11 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Trees

Trees Niet meer actief

Onze hond van een half jaar oud gaat dit jaar zijn eerste oud en nieuw vieren. In de trant van beter voorkomen dan genezen vroeg ik me af of iemand tips heeft om vuurwerkangst te voorkomen?

2. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    Hond geen aandacht geven op knalmomenten.

hij zoekt zich vanzelf een plaatsje waar die zich het beste voelt.
    Mocht je echt je twijfels hebben.. kan je bij dierenarts altijd kalmeringspilletje halen.. word die erg suf van en vergeet gewoon te reageren

3. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Het belangrijkste is idd geen aandacht geven in de zin van troosten of aaahhh kom maar jochie etc. Dan bevestig je dat zijn angst gegrond is.

4. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    ik lees mee, onze hond is nu de 2e keer met oud en nieuw bij ons maar vorig jaar was ik met hem op een plek waar geen vuurwerk werd afgestoken.
    af en toe hoor je hier een knal en zie je vuurwerk en dat vind hij tot nu toe prachtig dus denk dat het wel mee valt bij hem. ook met onweer en bliksem kijkt hij het liefste naar buiten.

ik denk inderdaad ook dat als je er zelf geen probleem van maakt dat de hond het ook minder eng vind.

5. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Je hebt speciale vuurwerkcd's, daar staan allemaal vuurwerkgeluiden op.
    Deze cd kan je afdraaien en dan steeds langzaam opbouwen wat volume betreft.

Wij zelf hebben het niet gedaan met deze cd, wisten het bestaan er niet van.
    Ik ben de dagen voor oud en nieuw gewoon heel veel buiten geweest met de hond. En wanneer hij een knal hoorde ofzo gewoon doorlopen en doen of er niks aan de hand is.
    Wanneer de hond schrikt moet je hem juist negeren, elke manier van aandacht is dan weer een beloning voor zijn schrikgedrag. En zo maak je een bange hond.

En tijdens de jaarwisseling heb ik wel gezorgd dat ik bij de hond binnen bleef, had toen de radio aangezet en een bot gegeven. Dus hij was veel drukker bezig met dat lekkere bot dan met de knallen die hij buiten hoorde.

Succes ermee.

6. Moesje1

Moesje1 Niet meer actief

kdenk dat je niet echt materialen nodig hebt om ervoor te zorgen dat je hond niet bang word van vuurwerk..

gewoon zoals al meerdere vertelden.. helemaal niet reageren, ook niet naar de hond kijken hoe die reageert.. hebben wij toen ook gedaan..

7. 2009mama

2009mama Niet meer actief

helemaal niet reageren is ook sneu !

ik vind dat als een hond zijn eigen plekje heeft opgezocht en rustig is dat je hem wel moet belonen met een lekker snoepje of kauwbotje waar hij na 12 uur lekker zoet mee kan zijn...

tuurlijk als hij nerveus doet en gek gaat doen van de vuurwerk moet je hem niet aanhalen op een positieve manier... maar helemaal negeren is voor een hond ook niet goed,

vorig jaar hadden onze 2 hondjes hun eerste oud en nieuw, wij hebben ze gewoon bij ons gelaten in de kamer, er word voor 12 uur toch wel geknald, dan kunnen ze een beetje aan het knallen wennen terwijl baasjes bij ze zijn, zodra ze rustig liggen en wij ons eigen ding kunnen doen die avond even lekker belonen dat ze het goed doen ,...en af en toe een snoepje geven of kauwbotje, tuurlijk schrikken ze wel om 12 uur als het echte knallen begint, maar dan geef je ze het vertrouwde botje weer en wijs je ze weer hun plekje en dan is het voor hun ook goed, als je zelf maar rustig blijft,
    ze zijn dan uiteindelijk drukker met het kauwen van hun botje dan op vuurwerk letten... ( bij ons blijft ook de tv aan of een muziekje zodat het niet muis stil is in huis)

maar geen aandacht is ook niet goed ..
    ik zou het zelf in ieder geval niet doen... zou ik niet kunnen, en als dat niet goed is dan vind ik het pech hebben, het werkt zo wel voor ons,
    anders snapt zo'n hond er toch ook echt helemaal niks van :S

8. Moesje1

Moesje1 Niet meer actief

ja ik heb zelf zoiets van: als een hond ziet, dat jij erop reageert door naar hem te kijken .. heeft die hond ook zoiets: oo baasje reageert dus moet er wel wat aan de hand zijn... (o o wat kan ik toch goed als een hond denken)

dus ja.. het heeft bij onze honden toen wel allemaal geholpen.. dat helemaal negeren

9. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    wat je kan doen om hem rustig te houden is rescue geven, dan moet je zelf even kijken hoeveel je hem geeft maar ik heb ons hondje dit gegeven als ondersteuning met het alleen thuis blijven of als hij heel druk was en had niet eens zoveel nodig. rescue is te koop bij de natuurvoedingswinkel en volgens mij ook bij de tuinen.

10. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.813
    4.057
    113
    Je hoeft de hond inderdaad niet helemaal te negeren, maar doe gewoon wat je normaal doet. Speel met hem, maar geef hem geen aandacht met betrekking tot het vuurwerk.
    Als je met hem aan het spelen bent en hij reageert op het vuurwerk, gewoon enthousiast doorspelen alsof er niets is gebeurd.
    Je kunt m inderdaad ook gewoon lekker een botje geven of zo, maar geef de hond niet het idee dat zijn angst gegrond is daar wordt het alleen erger van.

11. 2009mama

tuurlijk als de hond nerveus is moet je hem geen aandacht geven...
    maar als een hond het goed doet door rustig te liggen moet hij ( vind ik ) een beloning krijgen,

en ik heb ook niet gezegt dat je moet reageren op zijn "foute gedrag"maar op zijn goede gedrag... gaat hij rustig liggen, en je beloont hem, dan reageert hij daar ook op.... op een positieve manier, want de hond weet zo wat er van hem verwacht word...

als je het zo gaat doen met helemaal niet reageren kan een hond nerveus doen, word er niet gereageerd.... ligt ie braaf in zijn mand,... word er niet gereageerd... de hond weet dus niet of het terecht is of hij in zijn mand ligt, of terecht nerveus is...en als je hem beloont voor het rustige weet hij als ik rustig ben doe ik het goed,en daarmee zal hij vertrouwen opbouwen, maar zo werkt dit in mijn ogen, maarja als het bij jullie zo werkt is toch alleen maar mooi :) ik zou het alleen niet over mijn hart kunnen verkrijgen sorry

12. henkie24

henkie24 Niet meer actief

niets aan toe te voegen :D

13. 2009mama

mee eens :)

14. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Kortom gewenst gedrag belonen en ongewenst gedrag negeren.

Wij hadden het eerste jaar ook rustgevende tabletjes gehaald voor het geval dat.
    Maar hebben ze niet nodig gehad.

In ieder geval zorgen dat de hond nooit alleen thuis is met oud en nieuw.
    Je weet nooit of ze net voor je deur een duizendklapper afsteken ofzo.

15. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Inderdaad, de radio of tv zodat dit het geluid van de knallen kan overstemmen. Voor onze hond is het ook haar eerste nieuwjaar, dus ben ook benieuwd...

Mijn ventje schiet altijd een beetje vuurwerk af, maar ik hoop dat ons hondje toch een beetje bang is want ze is in staat er naar toe te lopen en ermee te spelen.
    Denk dat ik gewoon met haar gezellig binnen aan het raam ga staan kijken, want ze kijkt heel graag naar buiten. En dan is ze tenminste niet alleen.

16. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    met de hond naar vuurwerk cursus gaan.
    beter als al die middeltjes erin stoppen oftewel drogeren.
    een beetje goeie hondenclub die heeft dit wel. meestal is dit 3 keer ofzo waarbij geluid eerst zacht is op achtergrond en naarmate de cusrsus vorderd gaat het harder tot het zo hard is als het normaal ook is.

bij de hond van me ma ging dit echt super die schrikt helemaal nergens meer van qua harde geluiden. is dus zowiezo wel prettig. niet alleen voor oud en nieuw.
    en bij onze club was het ook zo dat als ie de eerste keer echt bang is je priveles krijgt. zonder extra kosten oid. en het werkt altijd.

weet niet waar je weg komt maar wij hadden hem in schoonebeek.

17. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    hm...ik denk dat wij ook naar zo'n vuurwerk gerichte cursus gaan met onze pup.

18. Loveable123

Loveable123 Actief lid

6 nov 2008
    410
    0
    0
    Onze pup gaan fijn mee naar mijn moeder daar hebben ze een grote deense dog wat echt zijn speelvriendinnetje is dus afleiding genoeg en ja gewoon geen aandacht aan schenken als hij bang is of schrikt.
    Zorg dat ze wat te doen hebben, lekker bij je op de bank of een fijne bot. ;)

19. MarjoM

MarjoM Actief lid

24 jun 2007
    402
    0
    16
    Blaricum
    Vorig jaar was onze hond zijn eerste oud en nieuw. Alles goed voorbereid, lekker botje voor hem neergelegd. De kleine knallen schonk hij ook praktisch geen aandacht aan, maar om 0.00...Geen aandacht geven hebben wij gedaan hoor, maar helpen deed het niks...BOVENOP de achterleuning van de bank zat ie (het is een Friese Stabij, dus leuk formaatje ;)) En dan hebben we hier nog niet eens belachelijk veel vuurwerk.
    Helaas helpt geen aandacht geven dus niet altijd, dit jaar wilden we wel de vuurwerk cd doen maar kwamen daar alweer veel te laat mee. We zien het wel weer dit jaar, rare beest is alleen nog maar banger geworden voor dingen, dus dat zal wel weer leuk worden :S

20. Lien78

Lien78 Fanatiek lid

15 feb 2008
    1.890
    0
    0
    (dieren)fysiotherapeute
    regio A'foort
    onze hond is nu 9, en we hebben altijd geprobeerd 'm normaal door de nieuwjaarsperiode heen te loodsen, maar het is en blijft een drama ieder jaar. heel sneu!
    vorig jaar waren we 'r ineens 'kwijt' en lag ze bibberend van ellende onder ons bed...

we hebben álles al geprobeerd, maar sommige honden werkt gewoon niks voor; die blijven het eng vinden. ook onweer en luchtballonnen: draaaaaaama!

tsja, ik zou ;r door de dierenarts plat kunnen laten spuiten, zodat ze in het nieuwe jaar pas weer bijkomt, maar dat gaat me toch wat ver (doen we dus niet). pilletjes, bach rescue, the whole works: niks helpt.

dus ik doe bij deze een schietgebedje dat het dit jaar meevalt hier, en onze lieve angsthaas er relatief stressvrij doorkomt....

Deel Deze Pagina