Hond en vuurwerk

Discussie in 'De lounge' gestart door Trees, 11 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gabbel

Gabbel VIP lid

21 apr 2008
    6.555
    14
    38
    Gelderland
    mijn hondje gaat ook dit jaar zijn eerste oud en nieuw tegemoed..
    maar die kalmeringstabletten werken bij heel veel honden niet (tenminste de mensen die ik ken met honden niet)
    nou is mij verteld dat je de hond en half kinderasprintje moet geven dat dat heel goed werk, maar daar ga ik eerst ff navraag over doen want dat vind ik maar eng eigenlijk

2. Trees

Trees Niet meer actief

Bedankt meiden voor al jullie antwoorden. Het idee van negeren bij angstig gedrag en belonen bij goed gedrag spreekt me in ieder geval erg aan. We werken op hondentraining veel met de clicker en misschien kunnen we wel clicken als ze niet reageert? Of geef haar dan juist weer de verkeerde aandacht?
    Weet iemand waar je een vuurwerkcd koopt? Misschien kunnen we daar vast al mee oefenen.
    Qua ras is het in ieder geval geen angstige hond en dat geeft misschien al een voordeel. Bij ons op de hondenschool geven ze ook vuurwerkcursus, maar dan zijn het meteen tien lessen :confused: voor 150 euro. Dat vonden we allemaal wat teveel van het goede, omdat we nu ook al bezig zijn met gehoorzaamheistraining wat ook een flinke duit en tijd kost. Als het dit jaar een ramp wordt dan is dat misschien wel iets voor volgend jaar. Sowieso blijven we bij haar thuis en zal er een muziekje gedraaid worden voor de afleiding. Nu nog een paar flinke gedroogde varkensoren inslaan en we zijn klaar voor oud & nieuw ;)

3. pluys

pluys Fanatiek lid

30 jul 2006
    4.587
    1
    36
    Harderwijk
    Mijn hondje doet het ook in zijn broek van het vuurwerk.
    Een aantal keren pillen gehaald bij de DA, maar daar werd hij juist hyper van. Vorig jaar zonder pillen gedaan en het ging een stuk beter. Wij zorgen wel dat hij die dag zeker 2 keer uitgelaten word in het bos zodat hij goed zijn behoefte kan doen. En 's avonds als het rustig is op straat dan even snel plassen.
    Die avond gaan bij ons de gordijnen dicht en de tv gaat iets harder, ook de radio's op de bovenverdieping zetten we aan. En niet het negatieve gedrag belonen. Is wel heel moeilijk hoor!

Even over die vuurwerkcd, je kan even googlen. Zo heb ik hem ook gevonden. Maar ben bang dat je er al te laat mee bent. Je moet dit echt maanden van de voren gaan oefenen.

4. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Hier ook een hond die verschrikkelijk bang is voor vuurwerk....

Wanneer wij hem uitlaten en er wordt geknalt, ook al is dat in de verte... nou, forget it! één streep weer naar binnen.
    Hij houdt dan rustig een week zijn poep op!
    Met oud en nieuw is hij altijd zowat aan het hyperventileren en heeft een hartslag wat niet gezond meer is...

Ik zeg ook telkens tegen mijn man, haal nou van die pilletjes, maart nee..
    Hij is heel erg tegen pillen. Volgens hem worden honden daar suf en verslapt van, maar maken alles nog wel bewust mee en blijven dus net zo bang. Ze kunnen alleen geen kant op dan. Dus is het nog beangstiger voor hem.
    Ik denk trouwens dat het niet zo is, maar goed.... (Heb geen zin meer in die eeuwige discussie thuis) ;)

Wij gaan nu niet meer van alles uit de kast halen, cd of cursus o.i.d.
    Hij heeft het al 11 jaar overleeft en zal nu ook wel. Hoop ik.... ;)

5. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Onze hond (en de vorige ook) is niet bang van vuurwerk. Gewoon extra veel gaan wandelen op de dagen voordat het officiele geknal begint. Op die dagen is de jeugd ook al flink aan t knallen.
    Geef HELEMAAL GEEN aandacht als er geknald wordt, negeer alle gedrag en doe alsof t doodnormaal is.
    Als wij s'nachts naar buiten gaan zetten we de tv wat harder en onze hond ligt nog gewoon op zn plekje te maffen als we weer binnen komen.

6. 2009mama

2009mama Niet meer actief

ik zou dat een hond nooit aan kunnen doen, ik blijf wat ik al eerder zei,
    negatief gedrag negeren doet ie het goed mag de hond dat ook best weten,gewoon lekker spelen net als altijd, gewoon lekker op de bank hangen net als altijd,( of lekker op zijn eigen plekje;) ) en als hij braaf en rustig is gewoon lekker een snoepje of een kauwbotje,

als een hond en genegeerd word met alles wat ie doet ( dus ook goed gedrag) en daarbij ook nog bang is voor het geknal, dan snapt zon hond er toch niks van, ik vind dat ie beloond moet worden bij rustig gedrag zodat de hond weet dat ie het goed doet,

oh en iemand hier zei dat je beter nu niks meer met vuurwerk cd's kunt doen, ik zou het nog gewoon doen hoor, als je denkt dat het helpt zijn alle beetje mee genomen toch ? en als het niet helpt dan heb je de cd vast in huis voor volgend jaar ;) waar je de cd's kunt halen weet ik ook niet, misschien even googlen ?

nou, succes iig met oud en nieuw ;) ik hoop voor je dat alles goed gaat,
    en natuurlijk nog meer voor jullie hond ... dat ie niet bang is ;)

7. Trees

Trees Niet meer actief

ik ga de vuurwerkcd ook gewoon nog bestellen. Ze is jong en nog enorm leerbaar en ik kijk gewoon hoever we komen. Anders heb ik de cd alvast voor volgend jaar inderdaad.

Ook iedereen (incl. de honden ;) ) een fijn oud en nieuw toegwenst!

8. Evanthe

Evanthe Niet meer actief

Onze hond is ook erg bang voor vuurwerk. Als ik nu een knal hoor doe ik heel enthousiast, ga ik bij het raam kijken en doen alsof vuurwerk heeel mooi is. T lijkt wel aanstekelijk te werken.

9. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    als jij zomaar ineens tijdens het knallen naar je hond loopt en helemaal gaat kroelen en "braaf" zegt enzo...gaat ie dat associeren met het vuurwerk...grote kans dat ie daardoor juist WEL bang gaat worden!

onze hond is heeeeeeeeeel beinvloedbaar door andere mensen/honden 2 jaar geleden waren we bij mn zus...haar hond is heeeeel bang (ze geeft m heel de avond aandacht...ook als ie braaf in zn mand ligt, ze maakt hem juist onrustig) toen was onze hond dus ook bang.
    Vorig jaar waren we bij mn moeder...haar hond vind het geweldig! die wil graag naar buiten..kijkt zn ogen uit! rent heen en weer voor het raam...maakt speelhoudingen. in eerste instantie keek die van ons heel raar naar de ander...maar 1 minuut later deed ze mee!

ik negeer mn hond dus trouwens WEL...als ik dat niet doe komt ze heel de avond kijken en vraagt ze heel de avond aandacht en wil ze alleen maar geaait worden enzo.
    Als we haar met rust laten blijft ze lekker liggen, en gaat ze slapen. Zo'n avond met visite en leuke mensen is zowiezo wel een beloning!

10. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    om nog iets toe te voegen:

als mn hond iets goeds doet wordt ze beloond...als ze iets doet wat normaal is niet!
    anders kan ik wel heel de dag achter haar aanlopen! goed zo...geplast...brokje...goed zo...gegeten...brokje...goed zo...geslapen...brokje...goed zo...gespeeld...brokje...enz...enz...

maar zo werkt het voor die van mij hoor!

als jouw hond het zo goed doet moet je het vooral zo doen!
    honden zijn allemaal anders en hebben allemaal een andere opvoeding nodig!

ow en "iets" geven zou ik zelf niet doen...omdat je nooit vantevoren weet hoe je hond er in die situatie op reageert, alleen als je begleiding krijgt van iemand die er (echt) verstand van heeft

11. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Vuurwerk angst

Herken je een of meer van de volgende verschijnselen bij uw hond rond oud op nieuw?

- angstiger dan anders, verstopt zich, zit ineengedoken
    - Bij het minste of geringste blaffen of piepen
    - Onderdaniger of aanhankelijker dan anders
    - Niet meer naar buiten durven
    - Opeens weer onzindelijk worden

Dan heeft uw hond last van vuurwerkangst

Wat te doen op de dag zelf:

- straf de hond niet als hij bang is, dat bevestigt hem alleen maar in het idee dat hij reden heeft om bang te zijn.
    - probeer je hond niet aan te halen als hij bang is, op die manier beloont je het nerveuze gedrag.
    - als de hond angstig is zonder aantoonbare reden, negeer dit gedrag dan.
    - geef je hond aan het eind van de middag een stevige koolhydraat rijke maaltijd, evt. met extra vitamine B6, als je verwacht dat je hond diarree krijgt als hij angstig is kun je dit beter niet doen. Het kan geen kwaad om de hond eerder die dag geen eten te geven, om te zorgen dat hij een flinke eetlust opbouwt.
    - Houd de hond in een veilige, rustige omgeving, zodat hij niet in paniek raakt en kan ontsnappen als hij ergens van schrikt.
    - Als het donker wordt kun je, je hond het beste in een verduisterde kamer houden, met wat speelgoed en bekende dingen zodat hij zich op zijn gemak voelt, het beste zou zijn als u er zelf bij zit zodat hij zich niet verlaten voelt. Met de gordijnen dicht ziet de hond in ieder geval geen lichtflitsen.
    - Zet gerust wat muziek aan, niet te hard, maar zodanig dat er een soort achtergrondgeluid ontstaat.
    - Negeer de geluiden van buitenaf en houd de hond actief bezig met een spelletje.
    - Als je een hond kent die niet bang is van vuurwerk (en die goed met je hond overweg kan), dan kan het een oplossing zijn om die twee s avonds samen te laten zijn. De niet-bange hond kan jou hond ervan overtuigen dat het allemaal wel meevalt.
    - Je kunt je hond natuurlijk ook een pilletje geven om te kalmeren, maar het is wel verstandig om dat van te voren een keer uit te proberen zodat je weet hoe je hond daarop reageert.
    - Ook al doet dit probleem zich maar af en toe voor, het is verstandig in het nieuwe jaar je hond te helpen over deze angst heen te komen.

Wat betreft medicatie: ik zou altijd advies inwinnen bij je DA voor je ergens aan begint. En weet wel dat medicatie de angst absuluut niet weg neemt het versuft de hond alleen zodat hij er niet op kan reageren.

Groetjes Nynke

12. 2009mama

ben ik echt zo onduidelijk ?
    oke ik leg het nog een keer uit, en bij ons werkt het zo prima en liggen zo rustig in hun mand,

als er geknald word moet je een hond geen aandacht geven, helemaal niet als hij dan negatief gedrag vertoont,
    maar als een hond een tijdje rustig in zijn mand ligt vind ik dat hij beloont moet worden door een snoepje,een kauwbotje dan weet de hond dat hij het rustig goed doet....

nogmaals zou ik mijn honden nooit compleet kunnen negeren.... dat worden onze hondjes nooit.... denk je niet dat ze het heeeeel raar vinden als je ze opeens compleet gaat negeren....!

13. 2009mama

[/quote:1w1zxh46]
    ben ik het ook niet mee eens, tenzij je medicatie bedoelt,

maar speeltjes en kauwbotjes en snoepjes... waarom zou je dat je hond niet gewoon geven...
    een hond snapt er toch niks van als je hem nooit negeerd en zo opeens negeerd, of zo worden zijn speeltjes weggehaald...

heel erg fijn dat het zo werkt bij jullie... maar nogmaals zou ik mijn hond niet compleet kunnen negeren... en ik vind het ook onzin dat je zegt alleen iets geven waar iemand bij is die er verstand van heeft omdat je niet weet hoe er op gereageerd word... ! ( als dit gaat over medicatie ben ik het met je eens) maar als dit gaat over zijn speeltjes snoepjes en kauwbotjes moet ik je toch echt even tegen spreken,
    ik denk dat wij beter weten hoe onze hond ergens op reageerd als iemand die verstand heeft van honden, zoals je zelf al zei, elke hond reageert anders , hoe weet iemand die er verstand van heeft hoe mijn hondje reageerd ?

14. 2009mama

maargoed... sarah84 heeft gelijk

elke hond reageert overal anders op, daar moet je je hond in leren kennen,
    als je een hond beloont bij goed gedrag met het vuurwerk en dat helpt niet bij jullie hond moet je misschien inderdaad proberen om hem te negeren of dat wel werkt bij jullie hond

15. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38
    Ik ben zelf dierenarts en kan je vertellen dat je man gelijk heeft! Het zou voor ons dierenartsen heel makkelijk zijn om veel van die pillen te verkopen, da's makkelijk geld verdienen... Maar wij raden het iedereen om redenen die je man noemt af! Het is inderdaad beter om door het jaar heen al met je hond te gaan oefenen, bijv. met zo'n cd. Daarnaast, zoals door meerdere mensen al is genoemd, vooral geen aandacht schenken aan het angstgedrag en juist wel omgaan met je hond zoals je dat normaal gesproken ook doet.

Helaas is het zo dat veel mensen er steeds pas weer in december bij stilstaan dat er weer een jaarwisseling aankomt en dan is het argument dat het te kortdag is om nog te gaan trainen met de hond. Ik snap dat zelf niet zo goed: op 1 januari 2008 weet je toch dat er ook een 1 januari 2009 gaat komen?...

16. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Wat je ook kunt doen, hebben wij ook gedaan.
    Ga met je hond regelmatig naar een schietbaan. Daar wordt t hele jaar wat afgeknald.

17. Danjo

Danjo VIP lid

25 feb 2007
    18.384
    22
    38
    Vrouw
    onze hond is totaal niet bang gelukkig
    we hebben er ook nooit aandacht aangegeven als ze aan het knallen waren.

daar in tegen de hond van mn schoonouders zit nu al in een hoekje
    vuurwerk cd helpt niet ( geeft ie geen reactie op)
    cursussen vind ie ook helemaal niks
    hun geven hem speciale tabletjes en verder weinig aandacht meer is er bij hen helaas niet aan te doen

18. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Ik heb geen honden die bang zijn voor vuurwerk, maar me zusje wel..

Zelf heb ik zoiets van als een hond bang is en wil dan bij je zijn, en word daar rustiger van, laat dit dan zo, stuur hem/haar niet weg..
    De hond van me zusje wil graag bij je voeten liggen, dat doet ze anders nooit.. Als wij haar laten liggen blijft ze rustig, en anders niet..

Die pilletjes vind ik zelf geen prettig idee, want ze maken alles nog steeds mee, en als ze dan schrikken weet je niet wat ze kunnen doen.. (weg lopen oid)

Vaak is het gewoon omdat ze schrikken van het onverwachte geluid, dus je kan nu al oefenen door zo nu en dan ff flink met je pannen te rommelen bijvoorbeeld..

Bij een pup gewoon normaal doen, lekker meespelen enzo..
    Wel zou ik een pup even niet los doen, want als ze schrikken zijn ze weg..

19. Lan

Lan Fanatiek lid

28 nov 2008
    1.824
    8
    38
    Vrouw
    Postbode
    Venray (Limburg)
    We geven ze altijd net iets voor twaalf een heelrijk bot waar ze dan mee zoet zijn.. VOor de rest eigenlijk nooit problemen. Vorig jaar ben ik wel flink geschrokken en mijnhond ook ze gooide vuurwerk naar ons... stelletje rotjongens grrr.

20. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Dat blijven altijd de rot situaties waar je echt niks aan kan doen..

Bij zulke jongens zou ik wel eens een rotje ergens anders heen willen gooien :evil:

Deel Deze Pagina