Ons hondje, chihuahua, is altijd al een blaffer geweest en reageert heftig op andere mensen buiten ons. Hij vraagt veel aandacht en heeft verlatingsangst. Maar sinds ons kindje is het erger geworden! Naar de kleine doet hij niets, gelukkig! Maar nu is hij nog erger geworden met blaffen, grommen, snauwen... Als er iemand op bezoek komt dan krijg ik hem niet stil. Ik vraag de bezoekers om hem te negeren en zeker niet aan te raken. Moet hem altijd ergens anders steken omdat je niet kunt babbelen van het geblaf. Enkel bij mensen die vaak over de vloer komen stopt hij na een tijdje als ze hem negeren. Als er iemand durft recht te staan staat hij aan hun voeten, ook knapt hij naar de voeten en gromt enorm. Zie wel dat het uit angst is dat hij zo reageert. Heb al vanalles geprobeerd. De bezoekers hem snoepjes laten geven (dan neemt hij snoepje, en als ze hun handen niet snel genoeg wegdoen dan bijt hij er naar..) Probeer hem te belonen als hij braaf is. Eerst bezoekers binnen laten en dan de hond in de kamer laten,.... Hij snapt het gewoon niet! Ben zijn geblaf beu. Ik wordt al zenuwachtig als ik weet dat er iemand komt en wandelen is ook geen pretje omdat hij dus ook zo reageert als hij niet op zijn eigendom is. Heb hem van in het begin dat de baby er was hem overal bij betrokken. Als ik de baby voedt dan mag hij bij mij zitten. Laat hem ruiken aan haar. Probeer ook hem aandacht te geven. Maar helaas. Aan de baby doet hij niets, hij is zelf beschermend (kat mag niet in de buurt komen) Al ben ik bang, eens ze begint te kruipen, er wel ongelukken gaan gebeuren met hem.. Hoe kan ik hem het geblaf, gegrom en gesnauw afleren? Het is echt niet meer gezellig met hem hoor.
Hier ook hetzelfde probleem.. Baldadig sinds de kleine er is.. Hij bijt nu ook van alles kapot.. Als wij er bij zijn dan is hij wel lief, en is hij geïnteresseerd in de kleine, maar anders dan wordt je er gek van. We hebben al van alles geprobeerd maar niks helpt.. Het is pure jaloezie die we er niet uit krijgen.. Ik durf hem ook niet meer te vertrouwen en al helemaal niet als ze dalijk groter is en gaat kruipen idd.. Dus wij hebben besloten dat we een ander lief baasje voor hem gaan zoeken.. (Wel met pijn in m'n hart)
Ik denk dat hij de baby probeerde te beschermen. Alles en iedereen die binnen komt is nu niet veilig. Eerder beschermde hij jou en je partner waarschijnlijk maar nu dus ook een baby. Die heeft veel meer bescherming nodig en jou hond wil dus iedereen afschrikken om de pup in zijn roedel te beschermen. De pups van de baas in de roedel ( jou kind dus) wordt beschermt en opgevoed door alle andere honden uit de roedel. Wat de hond doet is natuurlijk gedrag. Ik zou een curcus aanraden om een hond aan te leren hoe ze om moeten gaan met een kind. Negeren is een optie naar dan ook echt negeren ( negatieve aandacht is ook aandacht) Belonen zodra hij lief en stil is met positieve aandacht of bijv snoepje Oefen bijv met een pop met kleding aan van jou baby. Zodat de geur er echt op zit. Leg of zet deze op de grond ( als baby slaapt anders is het verwarrend) en laat bezoek bij de pop gaan zitten om te spelen (vraag eventueel goede vriendin of zus/broer dit te oefenen) . De hond daarbij compleet negeren gaat hij door het lint of leid hem af door hem zelf aandacht te geven terwijl pop met de buurvrouw/ vriendin speelt. Bezoek wordt zo leuk want baby blijft heel en hond krijgt aandacht
Niet. Dat is het karakter van die beestjes. Dr is maar 1 oplossing.. Maar ik ben een kleine hondjes hater, dus neem mijn post niet serieus.
Mijn vriend heeft ook al eens gezegd om hem weg te doen, denkt dat de hond hier niet gelukkig meer is. Zelf is het ook al eens in mijn gedachten gesprongen, maar als hij dan eens lief kijkt, dan kan ik dat echt niet over mijn hart krijgen. Maar 1 snauw naar de kleine, en dan gaat hij vast wel de deur uit. Hopelijk gebeurt dit dus niet! Vind het zoooo lastig en geniet momenteel niet meer van de hond. Maar wil het nog steeds proberen.
Ja ik vind het ook heeeeeel moeilijk.. Soms is hij weer zo lief Maar ik ben gewoon bang voor de eventuele gevolgen en kan er nu idd niet meer van genieten.. Het negatieve gedrag heeft nu de overhand.. (Is trouwens wel een ander ras, maar dat maakt even niet uit.. Het is een hond, en het gedrag is ook veranderd..)
Ja, hij is gewoon heel erg beschermend. Dat is altijd zo geweest, als mijn vriend een beetje de bruut is met mij, dan gromt en snauwt hij ook naar hem. Probeer hem als hij braaf is te belonen met mijn stem of snoepje. Hij reageert dan heel blij. Maar is niet van lange duur, zodra het snoepje op is gaat hij weer door Hij is echt niet dom hoor, kan heel veel. Zitten, liggen, mand, ga je mee, zoek je beer enzovoort.... Maar hij wil niet snappen dat hij na een waarschuwingsblaf, dan ook weer stil moet zijn als ik het zeg.
Een snauw lijkt me een snauw te laat. Ik zou nu alvast kijken als je een gedragsdeskundige voor honden in de buurt kan vinden of met hem ergens op een cursus te gaan.
hoi , ik heb vroeger ook zo een hondje gehad die snauwde en blafte ook naar alles en iedereen ... wij hebben hem toen laten castreren ... en toen is hij wel fel gekalmeerd ... misschien ook een optie ?? wij hebben nu ook een chihuahua ... een schat van een beestje, wel beetje bang , maar grommelt of blaft nooit ... hebben het van in het begin afgeleerd altijd nee geroepen als hij het deed OF wat je ook kan doen is als hij blaft iets op de grond gooien dat heeeel hard geluid maakt . dan schrikken ze. (je moet wel zien dat hij niet ziet dat JIJ het op de grond gooit) zo heeft een vriendin van mij haar chihuahua afgeleerd om te grommen... als je dat enkele weken volhoud dan moet je toch resultaat zien het zijn zo'n schatjes ... ik zou ons vriendje niet meer kunne missen je hebt er zoveel liefde van ... succes alvast !
En straffen werkt niet echt. Als ik bv mijn stem wat verhef, dan gaat hij heel bang tegen de grond gaan liggen of hij gaat op zijn rug liggen... Heb ook al geprobeerd om hem als hij iets verkeerd doet, hem zonder praten in de kennel te steken, en als hij stil is hem er weer uitlaten. Maar dat snapt hij ook niet, als ik het deurtje open doe en hem het commando 'ga' geef, dan sputterd hij richting volk en doet gewoon weer door, pfft En met een snoepje.. Hij neemt het snoepje en gaat vervolgens weer door..
Ik denk dat de regels een beetje zoek geraakt zijn, jullie zijn niet consequent genoeg denk ik. Regels stellen en je daar aan houden. Door te weinig regels worden ze onzeker. Misschien een goede hondentrainer zoeken om te begeleiden.
Wat is het probleem als hij op zn donder krijgt met op zn rug liggen? Consequent is echt het toverwoord al betwijfel ik of dat nog gaat lukken. Hier een jack russel die gaat ook zitten beven als hij op zn kop krijgt en met de staart tussen de benen. Dus lekker boeien streng heeft een hond meer aan dan snoepjes dat is nu een beloning geworden voor slecht gedrag.
Ik raad je aan om een goede gedragstherapeut in te schakelen. We kunnen hier allemaal een eind weg speculeren, maar daar schiet je niets mee op. Een gedragstherapeut zal jullie vragen stellen en langskomen om je hond en de situatie te beoordelen. Hij/zij kan je dan gerichte adviezen geven over het gedrag.
Echt een goeie therapie nemen die ook thuis komen. Wij hebben onze hond moeten laten inslapen omdat toen ze ging kruipen 3 x bijna fout is gegaan. We hebben geprobeerd een anders huis te zoeken maar helaas niet gelukt. Veel gesprekken gehad met dieren arts en therapie. Maar angst bijters zijn de gevaarlijkste. Veel succes zal niet makkelijk worden.
ooh, serieus? Dat wil ik niet meemaken. Maar mijn dochtertje gaat voor! Heb jij een idee van wat dat kost zo een gedragstherapeut?
Je kunt hier kijken voor een therapeut. De kosten zijn ook afhankelijk van waar je woont, lijkt mij. Tinley - nieuws Alpha en eventueel Alle hondengedragstherapeuten in Nederland. Van die eerste twee weet je zeker dat je iemand met kennis in huis haalt. Gedragstherapeut is geen beschermde titel, dus iedereen mag zich zo noemen, ook de meest onnozele trainer, dus bij voorkeur 1 van Tinley, Alpha, Martin Gaus of DogVision inhuren! En uit je verhaal ben ik niet zo zeker van dat hij bijt uit angst, dus ik zou zeker een expert laten meekijken!