Kweekkastje (hoe vaak water geven?)

Discussie in 'De lounge' gestart door Giltje, 24 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Giltje

Giltje Niet meer actief

Hey

Ik heb sinds gister een kweekkastje, en heb een aantal zaadjes in geplant (aarbeien, radijsjes, en mini tomaten)

maar wil graag weten hoevaak ik water moet geven =3

weet iemand dit? :D

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik doe het naar behoefte.
    Dus als de aarde bovenop droog aanvoelt, een beetje water erbij.
    Bij mijn plantjes in open bakjes is dat met dit weer om de 2 dagen. Kweekkastjes kunnen soms wat langer, want die houden het vocht meer vast..

3. Giltje

Giltje Niet meer actief

okay thnx voor de tip :D heb nooit kweekkastje gehad dus wist niet hoevaak er water moest worden gegeven en op verpakking stond het niet op haha XD

4. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Het is kas afhankelijk. van elke dag tot om de dag.

Wij hebben voorgezaaid in potjes en dat staat in een grote glazen kas en die kan af met om de dag. behalve de plantjes die ook nog eens in turfpotjes staan die moeten nu elke dag.

Als je de plantjes uit de kas haalt om ze in een pot/grond te zetten wel elke dag goed vochtig houden. Dit is om ze lekker goed aan te laten slaan.

5. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Ik heb ook een klein kweek kastje....naast 3 provisorische. En ik sproei elke dag flink met de plantenspuit tot het op de aarde flink nat is. Ik heb schuifjes boven op de kap en die heb ik nu nog dicht. En blijkbaar vinden mij radijsjes het er wel prettig want die zijn al flink uitgeschoten! Nu mn worteltjes en tomaatjes nog....al heb ik het idee dat er bij de tomaatjes ook al wat bezig is...
    Heb buiten ook bonen in een pot in de tuin maar die hebben er nog niet zo'n zin in...
    Waar ga je ze in doen als ze flink gegroeid zijn?
    Ik wil een MM (makkelijkeMoestuin:Moestuin aanleggen )
    Mn man is al 2 weken bezig met alle zooi die we niet meer in de tuin willen eruit te halen (compleet met enorme coniferen) zodat we meer licht hebben in de tuin. Dan maak ik die moestuinbakken en daaromheen krijgen we gras. Kan stiekem niet wachten tot het af is!
    Zal er iig 10x beter uit zien als dat t deed!

6. Giltje

Giltje Niet meer actief

heb jij toevallig jouw kweekkastje bij de ranzijn vandaan?

de meine heeft ook boven op schuivertjes, ik heb ze open staan, maar is dus beter als ze dicht zijn? ik heb radijsjes, aarbeien en mini tmaatjes in staan, wanneer ze groot genoeg zijn wil ik ze in potten zetten op het balkon maar ben bang dat ze dan dood gaan =( (zon schijnt de heledag op het balkon van 1e tot in de avond, dus smorgens niet, dat is zeker te veel zon voor me plantjes?

7. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

De schuifjes houd je dicht tot het plantjes zijn geworden, dan open zetten. Ik heb ze voor het raam staan en ze doen het hartstikke goed, maar het is nu ook warm en zonnig. Ik heb zonnebloemen, tomaten 2 soorten, sla, wortel, 2 soorten boontjes,sla, radijsjes en heel veel bloemen. Erg leuk en straks leuke bloementjes en verse groentes.

Watergeven: zeker niet te veel geven! Beetje de aarde vochtig houden. En de miniplantjes met een plantespuit met zachte straal anders spuit je ze plat ;).

8. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Als je ze `s morgens water geeft en `s avonds ook dan gaat het juist goed. Hier staat ook alles de hele dag in de zon. Juist goed voor de tomaten en de aardbeien, die rijpen dan mooi (let wel op vogels want die vreten een aardbei met 1 rood plekje al op :x, maar misschien heb je daar op een balkon helemaal geen last van). Radijsjes doen het hier ook prima, maar die zitten in de grond. Bijna alles doet het hier prima in mijn tuin op het zuiden.

9. Giltje

Giltje Niet meer actief

Ik geef ze met een plantenspuit met de sproei straal dus niet met een harde straal =3

maar ik kan mijn kweek kastje gewoon op het balkon zetten? want heb em nu in de woonkamer staan want de zon schijnt daar smorgens =3

10. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Hoi hoi, Beetje late reactie (druk weekend) maar ik heb idd zo'n kastje als ze nu bij de ranzijn in de aanbieding hebben (of hadden...weet niet tot wanneer die liep) en er vrijdag nog eentje bij gehaald met wat uien zaadjes :D
    Weet niet of je deze op t balkon kan zetten eigenlijk... Als t niet meer vriest vast wel.
    Mn tomaatjes en worteltjes zijn nu ook lekker aan het uitkomen en mn zonnebloemen ook al!
    Morgen eens buiten kijken of mn sugarsnaps al wakker zijn geworden.
    En dan maar eens langzaam beginnen met mn moestuin anders heb ik straks plantjes die ik niet kwijt kan ;)
    Ik hou de schuifjes dicht zodat t lekker vochtig blijft in de bak. Als het TE vochtig blijft zet ik ze n beetje open.
    En idd lekker sproeien met een plantenspuit ik doe het net zo lang tot de grond erg vochtig is. Dat trekt dan na n minuutje helemaal in de grond en zo blijft de ondergrond lekker vochtig.
    De moestuin heb ik straks pal in de zon zodat alles lekker de gehele dag in de zon staat (achterin de tuin... hij is nml 25 meter dus als ik hem achter in de tuin maak dan schijnt de zon gewoon over ons huis heen en dus de hele dag lekker op mn plantjes.
    Goh wat heb ik er zin in! :D
    Wil al jaaaaaaaaaaaaaaren een moestuin maar de tuin was meer oerwoud als gecultiveerde grond. Nu heel wat struiken en bomen eruit gemikt en de bestaande grond is niet boeiend met deze methode :cool:

11. Giltje

Giltje Niet meer actief

jeetje wat heb jij een grote tuin =O als je tuin al zo groot is is je huis vast ook zo groot haha XD

mijn radijsjes zijn al uitgekomen :D zag gister al dat er soort van scheurtjes in de aarde zaten en vandaag zag schoonmoeder dat er plantjes uitkwamen :D dus het gaat goed haha

12. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Mja best n groot huis maar met 5 man is dat snel gevuld hoor ;)
    En het is n huurhuis dus ach.
    Maar we hebben hem genomen om de lekker grote tuin. Is met 3 kinderen en 2 honden wel erg lekker. En als je dan ook nog n moestuin (eerlijk gezegd liever een kas maarja...) wilt...tja!
    Die radijsjes hier gaan als een speer!
    Die moet ik morgen even in eigen potjes zetten anders past het niet meer.
    Dus wordt even priegelen en dan kunnen ze weer even ieder in hun eigen bakje door groeien tot ze naar buiten mogen....Ik denk dat ze de moestuin niet meer halen want ze groeien ZO hard! :D
    Nouja dan maar lichting 2....ofzo :p
    Ben benieuwt hoelang de uien er over gaan doen...

13. Giltje

Giltje Niet meer actief

stomme vraag maar hoe zet je ze dan in potjes? waarom moeten ze eerst in potjes en niet meteen in een bakje?

14. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    In het kweekkastje zit zaai en stekgrond (tenminsteuh...bij mij)
    En in het kweekkastje zitten ze door de deksel ook lekker warm en blijft het vochtiger dus zijn de condities om te ontkiemen beter.
    Zodra ze daar een redelijk plantje in zijn geworden hebben ze meer aan gewone grond.
    Plus met zaaien zijn ze nogal op elkaar komen te zitten en hebben ze per plantje nu meer plek nodig en in het bakje is dan sowieso te weinig ruimte om een volwas plantje te worden. Deze is veel te ondiep. Je moet minstens 20 cm hebben nml.

15. Giltje

Giltje Niet meer actief

ahh zo, maar als je het overzet in een pot ofzo dan heb je toch ook stekgrond er in? bedoel een beetje niet alles natuurlijk =P maar zodra ze in een pot zitten mag het gewoon in de zon staan? ben echt bang dat ze dood gaan =( ik kan niet eens een basilicum plantje levend houden =(

16. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Wij gebruiken ook zaai en stekgrond en heb afgelopen weekend de eerste 2 komkommer plantjes door zien komen en vandaag 1 augurk.

Afgelopen weekend ook 4 fruitboompjes en 4 fruit struikjes geplant, maar dat duurt nog wel even voordat ze vrucht gaan dragen. (deze trouwens niet in de kas maar gewoon in de tuin.)

17. Giltje

Giltje Niet meer actief

dat gaat wel snel he :D

ik zie vandaag dat of mijn aardbeien of mijn tomaatjes uit zijn gekomen ben vergeten in welke volgorde ik ze had geplant en had er ook geen stokjes bij gedaan >.< kun je plantjes die net uit de grond komen al herkennen aan het soort plant wat het is?

Deel Deze Pagina