Hai! Ik heb een sollicitatie lopen in Brussel. Het is maar de vraag of het wat wordt, maar áls het wat wordt, zullen we naar Brussel (of omgeving?) moeten verhuizen. Heb echter géééén idee hoe het daar is om te wonen...we zullen wel een een redelijk goede wijk terecht komen denk ik, maar dan nog... Iemand tips?? DANK!
Zoals elke grootstad is het een stad met vele gezichten. Het centrum is zeer toeristisch (maar dan ook wel de moeite, met de Grote Markt, winkelstraten, Manneke Pis etc). Hoe meer naar het centrum toe, hoe meer Franstalig het wordt (ook door de concentratie allochtonen die als 2e taal Frans hebben) - de kans dat je in het NL aangesproken wordt in winkels is zeer klein... (woon op 10km van BXL en hier is er ook steeds meer sprake van "verfransing") Er is ook de Europese wijk met de Eur instellingen, waardoor er zeer veel nationaliteiten te vinden zijn en internationale scholen. Nederlandstalige scholen in het algemeen zijn fel gegeerd, want het NLtalig onderwijs wordt hoger aangeschreven dan het FRtalige. Als je een plaatsje nodig hebt, informeer je beter vroeger dan later (denk er mss dan ook aan dat het in BE gebruikelijk is om kinderen vanaf 2,5 jaar naar school te laten gaan, niet verplicht natuurlijk, maar wel doorgaans) In een heel aantal randgemeenten is het idd mooi wonen (weet je al waar je terecht zou komen?), sommige gemeenten worden dan ook als "chique" gemeentes omschreven. Hier hangt dan ook wel een prijskaartje aan vast qua wonen natuurlijk... Persoonlijk vind ik de stad wat anoniem, maar dat is eerder omdat ik van regio Antwerpen kom en ik vind A'pen bevattelijker als stad, beter "begrensd" en Brussel minder goed ken. Er is wel een redelijk goed metronet, zodat je samen met trein- en busverbindingen een vlotte verbinding hebt met het OV. (Betalend parkeren kan nogal duur zijn) Qua ontspanning is er aan de rand van de stad een groot bioscoopcomplex, er zijn redelijk wat parken, leuke restaurantjes en cafeetjes etc...
Heb jarenlang in Brussel gewoond en woon nu al weer enkele jaren ´in de vlaamse rand´. Ik denk dat je echt moet kijken of je een stadsmens bent (met alle voor en nadelen die daarbij komen) of dat je meer (groene) ruimte nodig hebt. Alleenstaande huizen zijn in Brussel zeer moeilijk te vinden (enkel in de woluwes, kraainem, stockel etc.) en daar dan nog vrij onbetaalbaar. De meeste mensen die in Brussel wonen, wonen dan ook in een appartement of in een ´maison de maitre´. Het centrum van Brussel (de gemeente Brussel) is druk bewoond. Er is een Nederlandstalige gemeenschap (de zogenaamde ´Dansaert Vlamingen) die zweert bij het aanbod van cultuur dat je in het centrum vindt. Anderzijds is er ook de overlast van het echte drukke centrum (afval, parkeren, vervoer). Er zijn een heel aantal gemeenten rondom het centrum. De Europese ambtenaren en andere jonge professionals neigen veelal naar dezelfde gemeenten (Elsene, Ukkel, Etterbeek, Auderghem, delen van St-Gilles en Schaarbeek). Let er bij het kiezen van een gemeente wel op of het openbaar vervoer (liefst Metro) goed is, als je daarvan afhankelijk bent. Is Brussel leuk? Ja, want nergens anders vind je zo´n grote internationale gemeenschap die niet enkel uit toeristen bestaat, maar uit mensen die echt een leven proberen op te bouwen in Brussel. Voor jonge professionals zijn er genoeg mogelijkheden (banen, ontspanning). Huisvesting is op zichzelf veel goedkoper dan in veel andere hoofdsteden en het vlaamse onderwijs staat zeer goed aangeschreven. Waar je wel rekening mee moet houden is dat het echt ´buitenland´ is: er zijn weken dat ik geen andere NL-er spreek en vaak gebruik ik meer dan 3 talen per dag. Ik vind het geweldig, maar de NLse ´kneuterigheid´ heb je hier dan helemaal niet (wel een Hema!). Pb me gerust met meer vragen.