Hond heeft gebeten, en nu?!?

Discussie in 'De lounge' gestart door zus76, 17 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zus76

zus76 Niet meer actief

Jeetje wat een grote hoeveelheid reacties!

Onze hond is al loops geweest, daarna is ze beduidend rustiger geworden, maar nog wel steeds een hond met ADHD-trekjes ;)

Stuiteren, springen, rennen etc. etc.

Normaal gesproken zit ze altijd in de bench wanneer er kinderen komen spelen. Vooral omdat het merendeel er bang van is.
    Dit meisje heeft thuis ook twee honden en is niet bang, weet hoe ze wel en niet met honden kan/mag doen, dus daarom liepen de honden ook gewoon los in de tuin. Ik zat er bij en heb dus constant opgelet.

Vanaf het moment dat het meisje binnen was, tot aan de beet is er niets voorgevallen wat aanleiding zou kunnen zijn om te bijten.

Mijn dochter en het meisje hebben wat gezwommen en gespettert achter in de tuin terwijl de honden vooraan bij het terras waren. Ze kwamen uit het water om op het terras af te drogen. Ze was klaar met afdrogen (hond lag nog steeds onder de tafel) en wilde haar schoenen aandoen. Ze bukt voorover en op dat moment komt de hond onder de tafel vandaan, loopt naar haar toe, blijft even staan en voordat ik in kon grijpen had ze haar al gebeten. Het meisje stond half met de rug naar de hond toe dus oogcontact is er niet geweest.

Het meisje heeft nu een flinke blauwe arm en een opgezette schram. Ze is erg geschrokken en wil dus inderdaad niet meer komen spelen nu -(

We willen geen enkel risico meer nemen en hebben besloten om haar weg te doen. Hoeveel verdriet het ons ook doet, maar ik zal het mezelf nooit vergeven als het een keer echt goed mis gaat.

Ik weet dat ik hiermee geen vrienden maak bij een groot aantal van jullie, maar uiteindelijk moet het onze beslissing zijn. Ik hoop dat we een goed nieuw huisje voor haar kunnen vinden. We hebben aangegeven dat het ons verstandig lijkt dat ze in een huishouden komt waar geen kleine honden zijn en geen kinderen beneden de ca. 12 jaar. Verder een baas die consequent genoeg is, veel tijd en aandacht heeft voor haar en vooral veel liefde...

2. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Sterkte! Het lijkt me een moeilijke en verdrietige keuze :(

3. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Hond van de buren werd ook agressief en kon niks meer hebben. Uiteindelijk bleek ze ontsteking te hebben in de baarmoeder en na verwijdering van baarmoeder was ze weer de grootste schat.

Ff langs de dierenarts

4. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    En verder een hond moet net als kinderen leren en je weet gewoon niet waarom hij hapte. Mijn hond heeft ( stafford) heel vaak gehapt maar echt om te spelen of waarschuwing maar niet door of pijnlijk. Als een hond zeker een grote echt bijt met bedoeling je kwaad te doen heb je echt wel flinke tanden er in staan en laten ze ook echt niet los. Misschien heeft het meisje wel met dochter gestoeid en zag de hond dit als slaan en dus beschermen van zijn gezin

5. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Dat iemand van ons het er niet mee eens is is onze zaak ;)
    Jullie moeten dan dat doen waar jullie je het beste bij voelen.
    En als jullie elke keer gestressed raken als er kinderen komen terwijl de hond er is is het ook niet leuk voor de hond.

6. chantal02

chantal02 Bekend lid

19 sep 2011
    635
    9
    18
    ik snap dat je geschrokken bent, maar na 1 incident de hond weg doen? zonder dat je hem even hebt laten controleren door de da? dat je hulp hebt ingeschakeld niets???

ik vind dit echt te erg voor woorden! je maakt hier bij mij idd geen vrienden mee! tuurlijk is het jullie keuze, maar jij bent toch geen gt. Misschien heb je toch iets gemist of is er eerder iets voorgevallen. als hij echt kwaad had willen doen had hij denk ik wel harder doorgebeten!

7. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Ik vind het erg jammer dat er niet verder naar het hoe en waarom wordt gekeken, maar het is inderdaad jullie beslissing...

8. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Hier sluit ik mij bij aan. Vind het anders wel heel snel beslist om je hond weg te doen.

9. gemma87

gemma87 Actief lid

14 mrt 2011
    371
    2
    18
    Je teefje word ook volwassen houd haar gedrag ook buiten goed in de gaten grotr kans dat er ook hiet het een en ander verandert als dat t is..
    Wegdoen is miss drastisch maar zonder aanleiding bijten kun je niet goedkeuren..ik xzou zeker haar goed in de gaten gaan houden miss deed t kind toch iets on haar te triggeren iets wat jou ontgaan is..
    Ik heb een eng staf ze is nu 1, 5 jr oud en bijt volwassenen ook puur uit speeldheid overginds want ze doet t al vanaf we dr hebben 11 wk..
    Tis puur blijdschap wij stoppen haar dus wev als er bezoekers komen bij sommigeensen mag ze later komen kijken bij andere pas als deze weg zij n.
    Ze doet t overginds absoluut niet bij kinderen moet ze ook niet proberen heeft ze een groot probleem. .

10. Smnee

Smnee Niet meer actief

Het is uiteraard jullie beslissing, maar na een incident wegdoen zonder ook maar te kijken wat de reden was? Nee, sorry dat gaat er bij mij niet in.

11. Miekoe

Miekoe Fanatiek lid

9 aug 2012
    1.908
    502
    113
    Vrouw
    Ik zou echt eerst langs de dierenarts gaan hoor, voor je deze grote beslissing neemt... Voor hetzelfde geldt zit haar iets vreselijk dwars wat haar op dat moment heel pijn deed...
    Zo ben ik eens door een paard getrapt, toen ik haar deken af wou halen. Ze had zo'n pijn op dat moment aan een kies, dat ze dat op mij af reageerde!

Uiteindelijk is het natuurlijk jullie keuze en kan een ander dat alleen maar accepteren..

Veel sterkte

12. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Sowieso zou ik eerst naar de dierenarts gaan, ook voor de volgende eigenaar van jullie hond.

Verder snap ik jullie (verdrietige) beslissing wel. Heel veel sterkte!

13. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Met de rest eens. Erg snel en makkelijk om hond zo weg te doen na 1 incident.
    Hier hebben alle honden rond die leeftijd wel eens iemand "gepakt". Arm beet gepakt Om te spelen of uit te proberen. Als dit gebeurd als hond of kind in beweging is of kind trekt uit reactie terug dan heb je zo een schram.
    Ik zou hond dus even apart houden van kids en een goede gedragstherapeut bellen. Ik heb hele goede ervaringen met martin gaus academy. Zij kunnen je hond testen en zo zien of hij te vertrouwen is met kids. En in combi met je verhaal kunnen zij erachter komen wat de reden was van dit gebeuren.

14. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Mee eens. Hoe wil je het anders verkopen aan de evt volgende eigenaar. Dadelijk komt er iets aan het licht wat de oorzaak kan zijn.
    Zou je je dan niet vreselijk schuldig voelen?:)

15. Wen1975

Wen1975 Fanatiek lid

21 nov 2009
    3.619
    0
    36
    .
    Nederland
    Uhm dat hoort bij het ras hoor, staan ze om bekend, ;) Maar neem aan dat je dat al wist toen je haar aanschafte?

Maar verder is het jullie keuze of wij het er nou mee eens zijn of niet. Ik persoonlijk vind wel dat jullie haar veel te snel weg doen. Het is een puberhond, zeker labradors kunnen echt puberen, en had er liever een gedrachtstherapeute bij gezien. En haar elke Keer in de bench doen als er kinderen komen, vind ik al helemaal geen goed idee. Daar leert zij niets van en die kinderen al helemaal niet. Maar goed dat is mijn mening en jullie moeten doen waar jullie je goed bij voelen.

16. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ik ben zelf gedragstherapeut voor honden en ik zou je naar een gedragstherapeut verwijzen.
    Ook al is er in jullie ogen niets geweest waardoor de hond zou kunnen bijten, vaak zien honden dat toch anders.

En het kind heeft een schram... dus een open wond en de tetanusprik moet dus sowieso.

Oh... ik lees dat de hond weg gaat? In verreweg de meeste gevallen is dat helemaal niet nodig, maar het is jullie keuze. Investeren in een dierenarts (medische oorzaken wegnemen) en een goede gedragstherapeut kosten tijd en geld en dat kunnen opwegen tegen de liefde voor je hond.

17. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ik ben het hier niet helemaal mee eens... een hond hoort naar mensen niet te happen. Ook niet bij spelen en al helemaal niet als waarschuwing. Als meer mensen een hond respect leren hebben voor het lichaam zouden er veel minder bijtincidenten zijn.
    Honden kunnen het verschil heel goed en snel leren aangezien mensen sneller pijn hebben omdat ze geen vacht hebben zoals honden.

Een hond met slechte bedoelingen zal lang niet altijd doorbijten... Honden zijn dieren die subtiele boodschappen doorgeven in hun lichaamstaal. Dus ook qua agressie. Het wordt pas erger als ze niet gehoord worden in hun signalen.
    Ik heb al te veel van die situaties meegemaakt. En de eigenaren maar lachen omdat het grappig is... maar de onderliggende boodschap was in sommige situaties héél anders.

En trouwens... de beschermende taak van het gezin ligt ook helemaal niet bij de hond. Dat hoort bij de eigenaren te liggen. Honden die duidelijke eigenaren hebben, hebben die neigingen dus ook helemaal niet.

18. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Ik hoop zeker voor de hond dat ze een baasje krijgt die haar wel de tijd en aandacht wil geven die ze nodig heeft.

Ik vind dit soort dingen vaak moeilijk te begrijpen. Hoe kan je nou zo makkelijk om gaan met een levend wezen en is ze al opgegeven voordat haar leven ook maar begonnen is.

Nee ik heb hier geen goed woord voor over!

19. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ik vind dit echt heel erg.. Ik snap heel goed dat je erg geschrokken bent als je hond bijt. En je wil er alles aan doen om te kinderen te beschermen. Maar dat had je dan moeten bedenken voordat je een hond aanschafte.
    Het is een HOND. En die kunnen bijten als er iets niet helemaal klopt (lichamelijk, rangorde probleem, pubertijd etc.). Het is niet alleen je taak als ouder om je kinderen te beschermen maar ook je taak als hondeneigenaar om verantwoordelijk om te gaan met je hond. En niet zomaar weg te doen als de oorzaak van de hap niet is onderzocht. Je weet verdorie niet eens waarom ze een hap heeft gegeven en doet er niet eens moeite voor om dat te onderzoeken..! Wat ga je dan tegen de nieuwe eigenaars zeggen? 'Uhm.. tja ze heeft uit het niets gebeten.. Nee we zijn niet naar de dierenarts geweest dus weten niet of ze lichamelijk ergens last van heeft.. Nee, we hebben ook geen gedragstherapeut ingeschakeld dus we weten ook niet waarom ze beet.. Maar verder is het een leuke hond hoor!'

Tssssss :x

20. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.328
    681
    113
    Utrecht
    Het komt op mij over alsof je een "excuus" nodig had om je hond weg te doen. Sorry, maar op mij komt het over dat je wel erg gemakkelijk kiest om de hond weg te doen. Misschien lullig van mij, maar kon je hem nergens plaatsen ivm jullie zomervakantie??
    Waarom hebben jullie een hond aangeschaft? Leuk voor de kinderen?? Zijn jullie er wel mee op cursus geweest? Is de hond wel echt opgevoed?
    Wanneer je een hond aanschaft heb je voor die hond een verantwoordelijkheid. Jij bent zijn baasje. Als ik je antwoorden zo lees denkt ik dat het voor de hond misschien maar beter is als hij bij een ander geplaatst wordt.
    Jij beschuldigt de hond van valsheid terwijl je helemaal niet zeker weet of dat het geval is (ik denk het niet, want dan had zij wel gegromd, de lippen opgetrokken en echt doorgebeten/vasthouden).
    Het is een zeer zware beschuldiging die je uit en ik ben bang dat je daarmee ook de hond erg benadeeld. Wie wil er namelijk een valse hond?
    Nee, ik maak mij hier echt ontzettend kwaad over......:x
    Een hond is geen wegwerp object.

Deel Deze Pagina