Kinkhoest vaccinatie zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Dogpaw, 22 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dogpaw

    Dogpaw Actief lid

    4 apr 2014
    413
    614
    93
    Vrouw
    Hallo!
    (Ik weet niet zeker of dit topic hier hoort)

    ik ben momenteel 22 weken zwanger en mag de kinkhoestprik gaan halen. Ik had het met mijn man erover, bij onze dochter had je die vaccinatie niet en ze kreeg gewoon haar prikjes op zoveel weken.

    nu wordt vanuit het ziekenhuis aangeraden om de prik te halen, maar mijn man is er op tegen. Hij vindt het een risico wat je neemt als je tijdens de zwangerschap gaat vaccineren.

    ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden. Bij mijn dochter ook niet gedaan en die is kern gezond.

    wie heeft hem wel opgehaald of juist niet en waarom?
     
    GroeneBomen vindt dit leuk.
  2. Rosy90

    Rosy90 VIP lid

    29 jul 2014
    9.546
    6.409
    113
    Vrouw
    Ik heb hem wel gehaald. Maar wel toen ik iets verder was. Met 32 weken.
    Ik vind het fijn dat onze dochter daardoor later haar eerste prikjes moet krijgen en dat ze nu tijdens haar geboorte al direct beschermt was. Ik had alleen een gevoelige plek op mijn arm voor de rest nergens last van.
     
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Ik wel. Kinkhoest is een rot ziekte (neefje heeft het maandenlang gehad) en heb liever kind al bij geboorte beschermd. Scheelde uk ook weer prik :) en start daardoor later met de eerste prikken. heb het met liefde voor hem gedaan. Het is een veilige prik.

    Kinkhoest is een risico, de prik niet
     
  4. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.121
    6.660
    113
    Vrouw
    Heb hem in mijn vorige zwangerschap op eigen initiatief gehaald (en betaald) en nu ga ik hem ook halen. Omdat je kind dan vanaf de geboorte tegen kinkhoest al beschermd is. Kinkhoest is echt heel naar en ook gevaarlijk voor een kleintje. Dus ik neem geen risico.

    Kreeg er inderdaad wel een pijnlijke arm van destijds ;)
     
  5. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief

    #5 Vaasje, 22 aug 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 aug 2020
    Ik heb hem wel gehaald. Het is de dkt, die ze als baby ook krijgen dus zie het gevaar er niet zo van. Ja de baby is nu kleiner en lichter, maar als ze nu geboren zou worden krijgt ze hem ook als ze 8wk oud is al (en dus met 33wk zwangerschap zeg maar)

    En als ze blijft zitten dan scheelt het haar weer een prikje.

    Maar goed ik ben er ook van overtuigd dat ze ons niet vaccineren als het schadelijk zou kunnen zijn voor de baby in de buik.
     
  6. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.302
    5.920
    113
    Vrouw
    Heb deze ook gehaald, rond 28 weken. Dus niet gelijk met 22 weken.. Vind het wel fijn dat ze nu haar eerste prikjes met 3 maanden krijgt. Liever ik de prik dan zij, ik voelde me Namelijk 2 dagen niet helemaal lekker door de prik.
     
  7. Soturi

    Soturi Fanatiek lid

    24 sep 2016
    3.620
    3.548
    113
    Vrouw
    Ik heb hem bij R gehaald op eigen initiatief. Toen was het nog later in de zwangerschap.
    Nu staat hij voor de 31e in de planning.

    R heeft dus inderdaad pas bij 3 maanden haar eerste prikjes gehad ipv met 8 weken. En sowieso het idee dat ze vanaf de geboorte beschermd zijn, vind ik erg fijn. En ik ben dan ook weer geboost, dus de kans dat ik het zelf oploop en doorgeef aan de kleine, is ook nihil.
     
  8. Visje79

    Visje79 VIP lid

    9 jan 2019
    5.029
    5.934
    113
    Vrouw
    Al voor de tweede keer gedaan. Bij zoon op eigen initiatief (was toen nog geen rvp) en nu weer. Kreeg toen het nog geen onderdeel was van het RVP de tip van een bevriende kinderarts, die zien helaas veel ellende met kinkhoest bij zuigelingen (onder andere overlijden) zo is je kindje vanaf de geboorte beschermd. Niet voor niks ingevoerd in RVP nu. Ik zou m gaan halen, ter bescherming van je kind. En bijkomend voordeel is dat eerste prikjes maand later kunnen.
     
  9. Lizra

    Lizra Fanatiek lid

    13 okt 2014
    1.532
    1.669
    113
    Vrouw
    NULL
    Brabant
    Vorige zwangerschaps polder prik gehaald. Ook vanwege dat ik een kleuter heb die net naar school ging en veel kinderziektes mee naar huis kan nemen. Daarnaast is kinkhoest gevaarlijk voor pasgeboren baby’s. Nu zijn ze direct er tegen beschermt. Ik zou niet weten wat er gevaarlijk aan is om de vaccinatie te nemen.
     
  10. LoveShineALight

    LoveShineALight Fanatiek lid

    16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Hier ook gehaald. Zelfde motivatie als de anderen benoemen: kleintjes direct beschermd vanaf de geboorte.

    Vind het ook wel prettig dat het 'via mij' bij de baby's komt. Bijwerkingen voor mij vervelender dan voor hun denk ik. Ik heb een aantal dagen een pijnlijke arm gehad, dat scheelt de kleintjes vlak na de geboorte maar weer.
     
  11. Dogpaw

    Dogpaw Actief lid

    4 apr 2014
    413
    614
    93
    Vrouw
    Bedankt allemaal voor jullie antwoorden!
     
  12. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
    Nog niet zwanger. Maar als ik zwanger ben komt er geen enkele vaccinatie in mijn lijf, geen dktp, geen griep, of wat dan ook, ter bescherming van mijn ongeboren kind. Ik kan hier een heel verhaal over houden, maar dan krijg ik het halve forum over mij heen. Dus mijn antwoord is nee, wil je meer weten via pb.
     
    VroegeLente, Loes23 en Ongeduldig90 vinden dit leuk.
  13. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Hier niet gedaan. Bij de laatste wel nog over getwijfeld. Maar het feit dat het geen los vaccin is wat ze geven, maar gewoon een cocktail heeft mij doen besluiten om deze alsnog niet te nemen. Je wordt namelijk niet alleen voor kinkhoest gevaccineerd, maar ook voor difterie en tetanus, en dat terwijl je zwanger bent. Daar wil ik geen enkel risico voor nemen tijdens een zwangerschap.
     
    Ongeduldig90 vindt dit leuk.
  14. Tido90

    Tido90 Actief lid

    8 apr 2020
    106
    126
    43
    Vrouw
    Het maakt in principe niet uit of je de vaccinatie met 22 weken haalt of later. De foetus krijgt geen antigenen, alleen jouw antilichamen die opgewekt zijn tegen de antigenen. Daarnaast zie ik het probleem niet van de cocktail, het zijn allemaal verzwakte pathogenen/subunits. Daar wordt jij niet ziek van en je baby dus ook niet.
    Maar goed, ieder zijn/haar overtuiging. Als je je er niet goed bij voelt staat het je natuurlijk vrij om een andere keuze te maken.
     
    Lies1611, Sado, Dagda en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.854
    12.332
    113
    Vrouw
    Het maakt wel uit, als je kindje te vroeg geboren word krijgt t gelijk de anti stoffen mee.
    Het duurt ook eventjes voor lichaam alles heeft opgenomen namelijk.
    Hier laat ik hem ook weer zetten. vorig jaar zelf betaald
     
  16. Tido90

    Tido90 Actief lid

    8 apr 2020
    106
    126
    43
    Vrouw
    Ik bedoelde ook: het is niet per se verstandiger om langer te wachten na 22 weken
     
    Loveischocola vindt dit leuk.
  17. Elisa199

    Elisa199 Actief lid

    15 aug 2020
    237
    153
    43
    Hier wel, want groot voordeel dat je kind na de geboorte (als ze dan nog zo klein zijn) een prik minder hoeft. Ik help mijn kind liever een handje bij het verwerken van die stoffen dan dat ze dat met hun kleine lijfje zelf moeten doen.

    Hoewel het in Nederland nog niet zo lang wordt gegeven, kunnen ze toch goed aangeven wat risico's van zo'n vaccinatie zijn aangezien ze deze vaccinatie in buitenland al veel langer aanbieden. Bijwerkingen weten ze daardoor goed.
     
  18. Ibbeltje27

    4 dec 2017
    38
    2
    8
    Ik heb hem destijds op eigen initiatief tijdens de zwangerschap gehaald (en dus betaald).
    Ik heb zelf kinkhoest gehad en geloof mij, dat wil je een kleine baby niet aan doen. Ik (en man ook) dacht soms echt te stikken tijde s zo'n hoestbui.
     
  19. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.369
    554
    113
    Vrouw
    Op advies van de gynaecoloog heb ik hem in de 2de zwangerschap met 30 weken laten zetten.

    Arts zei toen mocht hij te vroeg geboren worden, mijn vliezen zijn gebroken met 29 weken, dan heeft hij deze antistoffen al mee gekregen.
     
  20. spannendetijden

    spannendetijden Fanatiek lid

    9 jun 2008
    4.817
    830
    113
    medewerkster management ondersteuning ( en daarbij
    bij mn grote liefdes
    Ik ben toevallig bezig om een afspraak te maken ! ;)
    Ik heb aan 3 verschillende artsen gevraagd of er risico’s zijn en die zijn er niet.

    de vk vroeg t meteen bij intake of ik dat wou en t overviel me, want bij mn vorige kindjes was dat nog niet zo, toen zei ze denk er maar even overna maar wij raden t wel aan!

    de gyn vertelde me dat ze tegenwoordig een stijging zien bij pasgeborenen tot 2mnd die de kinkhoest krijgen dus adviseren ze de moeder zich te laten inenten zodat de kleine beschermd is vanaf de geboorte.

    de andere gyn voegde toe dat ze adviseren na 24weken en voor de 34 omdat t nog even tijd nodig heeft de antistoffen over te dragen zeg maar

    ik heb specifiek gevraagd of er geen stoffen vd ziekte (zoals je krijgt bij vakantie vaccinaties) in de prik zitten en die dus bij t kindje komen en dit is NIET t geval!

    het is dus echt veilig en wordt door bijna alle artsen (hier dus vk en gyn) geadviseerd

    succes met je keus
     
    Loveischocola vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina