Toen duidelijk werd dat onze rode kater ingeslapen moest worden hebben we dit over het weekend getild. Hij had nog niet veel pijn. Dochters zondag verteld dat hij heel zoek zoe en maandag bij de dierenarts zou worden ingeslapen. Dat was heftig omdat mijn vader twee weken ervoor heel plotseling was overleden. We hebben een doos versierd waarin hij begraven zou worden in de tuin. Kinderen waren op school toen we bij de dierenarts waren. Die gaf nog een compliment hoe goed het was ze er zo bij te betrekken. Heb mijn man nog nooit zien huilen... Thuis hebben ze hem nog even gezien en samen begraven. We hebben zelfs een steentje op het graf. Toen we een grafsteen voor mijn vader uitzichten en ze hoorden dat de kat ook nog eens dood was gegaan hebben ze een kei met z'n naam gegraveerd. Heel attent!
Onze dochter is er twee x bij geweest toen onze konijnen dood gingen. Eerste keer was ze 2 en werd konijn ingeslapen. Daarna thuis samen begraven, ze heeft bloemetjes in zijn grafje gegooid. Tweede keer was ze bijna 4 en dat konijn piepte ertussenuit terwijl ik dierenarts aan t bellen was. Ik heb opgehangen, waren eigenlijk net thuis van hun, en samen met onze dochter en t zusje van dit konijn is ze ingeslapen terwijl we haar aaiden. Het was een heel rustig en ondanks dat t verdrietig was, mooi moment. Daarna weer samen begraven in de tuin, bloemetjes op grafje gezet. Ik heb nu 3 jaar later niet t idee dat ze er een trauma aan over heeft gehouden. We hebben nooit t woord slapen genoemd en zijn altijd eerlijk geweest. Zou dat een volgende keer weer zo doen!
Heel veel sterkte, zo verdrietig om afscheid te moeten nemen van je dierbare maatje Ookal wist je dat het tijd was om haar te laten gaan, dat maakt het gemis niet minder. Nogmaals heel veel sterkte!
Kinderen houden vooral van duidelijkheid. Niet te veel er om heen draaien. Zou vertellen dat de hond ernstig ziek is nu en al erg oud . Dat ze nog moeten genieten van hem. Haal boekjes bij de bieb over verhaaltjes van overlijden van huisdieren etc. Laat ze dit een plekje geven. Zodra er een afspraak staat pas vertellen dat het zo ver is. Dit omdat het anders te lang duurt van vertellen tot aan overlijden er er veel onzekerheid is. Bijv maandag gaan we naar de dierenarts en gaat onze lieve trouwe hond naar de hemel. Wat willen ze, achterlaten, crematie misschien?. Maak in de periode als datum bekend is een plakboekje met de kinderen met leuke foto's van de hond, hun momentjes samen, eventueel plukje haar en pootafdruk. Vraag ze wat ze nog heel graag willen doen met de hond Bijv korte bos wandeling, lekker snoepje kopen of gewoon lekker knuffelen. Geef ze de ruimte om op hun manier afscheid te nemen Verdriet helaas zul je niet kunnen voorkomen , leven en dood is iets wat er bij hoort en huilen mag.