Onze meis(JackrusselXboerenfox) moet een beetje afvallen. Niet omdat ze niet fit/vitaal(want daar mankeert niks aan) is door haar overgewicht, maar omdat ze gesterilliseerd gaat worden en dan waarschijnlijk nog veel meer gaat aankomen. Dus op advies van de DA lightvoer van Purina gehaald. 3x per dag ongeveer een handjevol...maar ze heeft er niet genoeg aan. Het arme beestje heeft zoooooooo'n honger! Tis gewoon sneu. Beetje navraag gedaan en ik neig er nu naar om sochtends en smiddags dat lightvoer te geven en dan savonds een bakje diner. Ook heb ik begrepen dat je bij een hond het dieet kunt aanvullen met sperciebonen? Dat ze daar wel een gevuld gevoel van hebben maar er weinig uit halen? Wie kan me hier een beetje advies in geven...Wat kan ik het beste doen zodat mn meis wat grammetjes kwijt word maar niet de hele dag met honger rondloopt?
Hoeveel mag ze normaal gesproken van dat voer? Ik geef zelf vers vlees en daar mag mijn hond tussen de 20 en 25 gram per kg per dag. Zij mag dus maximaal 675 gram per dag en minimaal 540 gram. Toen zij wat gewicht kwijt moest gaf ik haar 420 gram per dag. ( ze is erg oud en beweegt heel weinig)Toen ik merkte dat ze echt niet genoeg had ben ik haar meer gaan geven. Ze krijgt nu 500 gram per dag. Ik zou haar persoonlijk wat meer geven en goed blijven bewegen met haar. Als ze als minder krijgt dan normaal en ze beweegt hetzelfde zou ze logischerwijs toch af moeten vallen? Ze zal dan misschien wat minder snel afvallen.
Light voer is op langer termijn echt niet gezond, na verloop van tijd krijgen ze een tekort aan essentiële vetzuren waardoor ze allerlei vage klachten krijgen zoals doffe vacht, slomer in hun doen en laten. Sperciebonen is ook niet gezond op lange termijn , het kan wel vullen maar de hond kan er niks uithalen en zal alleen maar honger houden. De stofwisseling van een hond is niet gebaseerd op de hoeveelheid aan voer in massa maar op de hoeveelheid van de juiste voedingstoffen. Hier krijgt de gesteriliseerde teckel van 11 jaar en 8-9 kilo 200 gram compleet vers vlees uit de diepvries per dag, en ze blijft prima op gewicht en is nog super vitaal. en heeft geen gierende honger.
Ik geef Smuldier (vlees) aan mijn honden en ze doen het er perfect op.. Ieder ongeveer 175 à 200 per dag.... Ook krijgen ze hier dogs lovers gold. (eigenlijk alleen als ik het uit de vriezer ben vergeten te halen.) Ik voer op het oog.. Worden ze te dik krijgen ze minder en te schraal wat meer... Ik heb 1 Parson Russell en 1 Jack Russell Persoonlijk zou ik nooit light gaan voeren.. En ik let ook erg wat er op een zak voer staat.....
yak, toen ik al las van je dat je Purina moest gaan geven wist ik dat ik even wilde reageren op je topic. heb je zelf enig idee wat er in die brokken zit? lees eens de ingrediënten, je zult zien dat er ;dierlijke bijproducten, granen en zouten in voorkomen. ze stoppen dit er alleen maar in zodat het brokje ook een brokje wordt, de dierlijke bijproducten is niet meer of minder als ''afval'' vlees van een dier. (botjes, snaveltjes, etc, dat dan lekker malen..) de granen dat wordt gedaan omdat er niet genoeg brokje uit kan komen met alleen maar de dierlijke bijproducten.. en de zouten, dat is om het goedje een beetje smaak te geven.. het is de groooootste onzin om je beestje nu op light voer te gaan zetten, ik raad het je echt af. je zult misschien denken, wat lult die nou, maar ik heb 2 jaar een eigen dierenspeciaalzaak gehad (heb er ook de papieren voor, wat niet veel andere speciaalzaken hebben) en heel erg veel van dit soort vragen gekregen.. wat ik je aanraad dat is om eerst eens te lezen op die verpakking van de brokken die je nu hebt, wat zit er nu precies in de brokken.. wat voer ik mijn beestje nu... als je wil kun je me altijd pb'en.
Bedankt voor de tips. Ze mag om af te vallen 120/130gr per dag en om op gewicht te blijven 160/170gr per dag. Dit is gewoon echt niet genoeg om haar een gevuld gevoel te krijgen. Ik heb net een nieuwe zak opengetrokken, ze eet het verder goed en doet het er prima op dus ik ga niet zomaar weer wat anders nemen. Maar laat me nog wel even adviseren wat ik haar er dan bij kan geven zodat dat hongergevoel weg gaat.
als je niets anders wil geven dan zou ik aan gaan vullen met sperziebonen ja. Zit niets in en vult wel. Of geef een appeltje tussendoor dat vult ook en zit weinig in. Samen fietsen is ook goed voor de lijn.
Ik fiets niet meer met haar...dat durf ik niet meer met mn dikke buik en manlief is maar 2 volle dagen per week thuis (werkt buitendienst in de kost ma-vrij) Probeer haar zoveel mogelijk in beweging te houden maar ik word zelf steeds minder mobiel en met een man die er bijna nooit is, word dat wel een heikel punt.
Beweging for the time being kan ook door veel te spelen. Speeltje gooien enzo. Is natuurlijk niet ideaal maar ik begrijp je situatie dus misschien wat meer dit doen?
Ja dat probeer ik wel...helaas heb ik geen speelse hond. 1x komt ze de bal terug brengen, de 2e keer mikt ze em halverwege al uit dr smoel en de 3e keer kijkt ze me aan alsof ik gek ben en gaat wat anders doen Zoonlief maar met dr aan de gang laten gaan, dan rent ze wel hahahaah
Volgens mij heb je wel gelijk met die sperziebonen voor de hond. Onze hond is ook geholpen en niks aangekomen daarna. Maar dat is een mannetje, ligt dat anders dan bij vrouwtjes?
Onze hond krijgt na castratie 200 gram versvlees voeding per dag (2 plakken Duck) en verder alleen 's-avonds na zijn laatste rondje een vlees staafje rund. Hij blijft daarmee goed op gewicht, hij weegt 10 kilo en heeft geen honger. Misschien ook terug naar 1 of 2x per dag en dan meer te eten geven? Sowieso zou ik versvlees geven, brokken zijn sowieso niet goed.
Hier een gesteriliseerde jack russel teef gehad, maar die is nooit te zwaar geweest. Goed opletten hoeveel je geeft en vooral welk merk voer. In principe is (een brok met) groente/granen niet "goed" voor een hond en ze raken er niet door verzadigd. Het is te vergelijken voor ons met McDonalds eten. Na een uur heb je alweer trek Ze worden er opgeblazen van en gaan ervan stinken. Hoe hoger het vleesgehalte in de brok, hoe gezonder het is. Plus dat ze er meer uithalen wat ze nodig hebben en er dus ook geen honger mee hebben. Maar hoe hoger het vleesgehalte in een brok, hoe duurder het ook is. Ik haalde mijn brok altijd bij een diervoederszaak. Je zou ook kunnen overstappen op puur vlees (Carnibest bijvoorbeeld). Dit is wel duur, maar je hoeft er niet veel van te geven, want vlees verzadigd een hond goed. En inderdaad meer laten bewegen Lange wandelingen of naar een losloopveldje ofzo
hier gaven we inderdaad altijd sperciebonen uit blik/pot erbij om te vullen. de goedkoopste euroshopper potten. na wat grondig onderzoek over brokken ben ik overgestapt naar vlees. smuldier. hier doet hij het super op. niet te dik en niet te dun. in brokken zit ontzettend veel rotzooi waar ze niets aan hebben en die ze zo weer uitschijten. beetje zonde van het geld. en vergeet vooral de kankerverwekkende stoffen niet die erin zitten. dit zit zelfs in "speciaal" dierenarts voer van royal canin