Heeft er iemand ervaring of tips? Vandaag hebben mijn ouders hun hond in laten slapen. De kinderen weet nog van niets, iemand een idee hoe ik dit het beste aan kan pakken? Of waar ik info kan vinden? Mijn kinderen zijn 3 (juli wordt ze 4) en 2,5 jaar.
Ik weet niet of je precies wil vertellen dat de dierenarts hem heeft laten inslapen... volgens mij is het genoeg voor ze om te weten dat hij dood is. Maar als je dat toch vertelt, vermijd dan het woord "inslapen". Voor je het weet worden je kinderen bang om nooit meer wakker te worden als ze naar bed gaan. En wat je er verder over vertelt is jouw keuze. Sommige mensen hebben het over sterretjes of de hondenhemel. Prima, als je denkt dat dat een geruststellend idee voor ze is. Je kan het ook heel zakelijk houden: dat de hond zo oud en ziek was dat hij niet meer verder kon leven, en dat hij nu begraven is. Mijn ervaring is dat kinderen onder de 4 nog heel soepel met de dood omgaan. sterkte!
Wij hebben het hele principe uitgelegd: de hond is heel oud, kan niet meer lopen, niets meer zien en heeft pijn. Ze krijgt daarom bij de speciale dierendokter een prikje waar ze van gaat slapen en waar haar hartje van stopt. Was voor onze oudste van toen 3,5 heel duidelijk. Ze is ook niet bang geworden voor prikjes of slapen, want het was bij de dierenarts/dokter en niet bij het cb of iets. Maar het ligt geheel aan de kindjes. Misschien is het beter te zeggen dat de hond dood is gegaan.