Nou om een lang verhaal kort te maken onze hond is 7 maanden en als zel heel enthousiast is of gecorrigeerd wordt als ze weet dat ze iets fout doet laat ze plas lopen. Het frapante is het is vooral als mijn opa en oma binnenkomen(zij hebben zelf ook een hond en maken er het grootste drama van vandaar mijn onzekerheid) Ze is heel snel zindelijk geworden echt al met 10 weken was het alleen nog bij binnenkomst een enthousiasme plasje, het zijn geen grote plassen. Wij doen haar zelf vaak gewoon als iemand binnenkomt even in de bench als de persoon zit laten we haar weer los maar zeggen wel van negeer haar even, na 1,5 minuut is het klaar en gaat ze rustig zitten en is het enthousiasme weg/ over. Bij ons als we binnenkomen negeren we het ergste enthousiasme (meestal zit ze natuurlijk in de bench als we weg zijn, maar als mijn man alleen binnenkomt of ik van het werken loopt ze natuurlijk los) we negeren haar even en als het springen klaar is krijgt ze aandacht geen druppel. Maar als ze zo mega enthousiast is dus springen rennen gek en je geeft d'r dan aandacht dan plast ze. Wij hebben nu nog een laag tuinhek daar komt de buurman met de hond voorbij, dan springt ze er tegenop en vraagt ze aandacht, geven ze die niet is er niets aan de hand geven ze die wel plast ze. Nou dit is het verhaal. We hebben het aan de dierenarts gevraagd en deze zegt, ze is fysiek in orde tot een jaar ondernemen we geen actie want is het "normaal" deze zei ook zoveel mogelijk negeren. sinds we dat doen gaat het veel beter. Mijn "bezorgdheid" komt door mijn oma zij blijft maar zeuren erover maar als zij binnenkomt en ook al zit ze in de bench gaat ze naar d'r toe en ervoor staan mutsen die hond wordt helemaal debiel natuurlijk, ja als je hem dan los laat gaat het mis. Hebben jullie tips kan ik dit sneller verhelpen moet ik dit de tijd geven ik besef ook dat ze nog maar 7 maanden is. ze hebben haar trouwens al eens getest op blaasontsteking omdat ze lichte puppy vaginitus had hebben we dit gelijk laten doen, dit was niet het geval, we hebben geen medicatie nodig gehad we hebben haar toen een 3-4 keer per dag netjes met wat afgekoeld uitgekookt water schoongemaakt (advies van de dierenarts uiteraard ) Als er tips zijn hoor ik ze graag!
Ik lees even mee. Onze hond is al 3 maar heeft het nog steeds vooral als haar oude baas langskomt en haar aandacht geeft (die kreeg ze nooit toen ze daar woonde)
Hahaha, ja dat zijn de leuke gevallen. Mijn oma zei net je corrigeert te hard, we hoeven bijna niet te corrigeren, maar wat heeft corrigeren met enthousiasme te maken? als ze enthousiast is daar hoef ik d'r toch niet voor op d'r kop te geven? ja dan moest ik als ze iets deed, mee naar buiten nemen en daar heel stil zonder iets te zeggen haar mond open wrikken en hetgeen ze heeft eruit halen en dan belonen? Volgens mij corrigeer ik dan niets maar beloon haar voor het feit dat ze speel goed van onze zoon pakt en ten tweede voor we buiten zijn hefet ze het al kapot zo niet opgegeten. (soms denk ik wel eens dat ze haar eigen denkwijze heeft) Het vreemde voor mij is dat ze het bij niemand doet behalve bij mijn oma. Hoe vaak we ook zeggen negeer d'r even ze luistert toch niet (ik bedenk me net heeft het niet te maken met de hardleersheid van mijn oma? )
Mijn hondje heeft dit ook een tijdje gehad als pup. Hij ging ineens veel plassen, maar hij dronk ook veel... En toen ging ik er op letten, hij had namelijk ook andere brokjes gekregen (pedigree). En bleek dus toen ik over gestapt was op andere weer, toen was het over.... Bleek dat die brokjes voor hem veel te zout waren waardoor die veel dronk en dus ook een vollere blaas had en het dus makkelijker liet lopen als ie enthousiast was. Misschien eens kijken of het met ander voer beter gaat? Of kijken als het anders is als hij net gewandeld heeft en goed uitgeplast is? Zijn zo maar ideeen hoor, misschien heb je dat al geprobeerd of krijgt hij al goede voeding.
Ze krijgt al vanaf het begin prins brokken dus wel goed voer, drinken doet ze met mate ze lurkt echt niet. zoiezo als we er niet bij zijn drinkt ze niet. Verder maakt het niet uit of ze net uitgelaten is of niet als ze net terug is krijgt ze er toch nog wat uit gedruppelt
Mijn ene hond had dit ook de eerste paar maanden. Hij deed het ook alleen als mijn zus langs kwam. Bij alle andere visite was er niks aan de hand. Meestal deden we de honden naar buiten als we wisten dat ze kwam zodat we de plas niet binnen hadden. Voor de rest hebben we niks gedaan en is het vanzelf weer over gegaan.
Kun je weinig aan doen. Kan een teken van onderdanigheid zijn en (extreem) enthousiastme. Iig niet hier voor straffen, je hond is niet bewust bezig met plassen het is een reactie op is. Het overkomt hem ook zeg maar.
De hond volledig negeren als je binnen komt, dus niet begroeten. Ook niet gaan praten tegen hem. Het zijn deemoeds plasjes, dat is onzekerheid. Dat gaat vanzelf over als je het maar negeert (en je oma dus ook). Bij mijn hond heeft het een jaar geduurd voordat hij eraf was (maar die was al 2 toen ik hem kreeg). Daarna was het over en kon iedereen hem begroeten. Succes!
Dit zijn ondwrdanigheidsplasjes. Enige remedie: negeren en niet meteen aandacht geven. Je schrijft namelijk zelf al dat dit werkt!! Dus...... Wanneer je negeert en de hond pas aanhaalt als het grootste enthousiasme eraf is. Nooooooit straffen als ze een plasje last lopen. Ze doet dit namelijk uit onderdanigheid en als je dan gaat straffen wordt ze bog onzekerder. Houdt er rekening mee dat je dus een zeer gevoelig Hondje hebt. Je geeft aan dat je haar wel eens corrigeert. Daar is ook niks mis mee maar besef dat voor een gevoelig hondje alleen een ferme stemverheffing al een Zware correctie kan zijn. Kijk dus goed naar de reactie na een correctie en zoek naar het niveau van corrigeren. Als je zo'n hondje bijvoorbeeld slaat of schopt maak je echt heel veel kapot en zal het plassen ook erger worden. Ik heb dit algemeen opgeschreven he dus wil op geen enkele manier de suggestie wekken dat jullie schoppen of slaan hè. Het was puur om mijn verhaal duidelijk te maken.
Ik snap je verhaal moet wel lachen om het hondje, madam is met 7 maanden 24 kilo dus zo klein is ze niet, hahah. Jullie schrijven alleen onderdanigheidsplassen, maar hoe zit dit dan. Mevrouw is namelijk enorm dominant in haar gedrag. Het vreemde is ook gisteren werd mijn man echt boos zoon liep in de tuin en die ging naar binnen de hond liep er achteraan, dus mijn man ging ook gelijk mee, bedoel zijn toch een hond en een kind samen het gaat goed maar ze zijn beiden jong. In ieder geval zoon heeft een stukje van zijn ijsje nog niet op en ze springt tegen hem op zoon valt ze gaat bovenop hem staan en probeert het al "happend" te pakken. Probleem was zoon viel met zijn rug tegen de bench dus huilen. Man zag dit gebeuren en pakte haar eigenlijk meer als reactie in 1 beweging op in haar nekvel en zette haar buiten neer (uiteraard niet gooien en roept tegelijkertijd op een normale toon met wel een zware stem dit mag niet jongedame) ze keek hem aan liet echt helemaal niets lopen gaf zich gelijk over en het bizarre is dus ze is tot nog toe dus ook heel rustig nu naar onze zoon, ze is absoluut niet angstig of iets maar echt kalm. Alsof het nodig was dat dit gebeurde. Slaan en of schoppen doen we in ieder geval niet. Maar zoals als ze een houten puzzelstuk van zoon in haar bek heeft hoe krijg ik dat eruit zonder dat ze plast het moet er toch uit en snel ook want ze vreet het echt op!
Plassen (idd deemoedsplasjes) moet je gewoon negeren. Als je dit negeert, gaat het vanzelf over. Sommige honden houden het altijd in bepaalde situaties, het zij zo. Als je van bepaalde mensen weet dat negeren niet lukt, ook niet als je het vraagt, zorg dan dat je hond weg is uit de situatie, zodat de bezoeker niet in de fout kan gaan. Je hond is iig niet fout in deze. Enne, een hond "weet" niet dat hij iets fout doet, dat is een menselijke eigenschap. En je zegt dat ze dominant is/dominant gedrag vertoont...in niets dat je omschrijft, herken ik dominant gedrag. Ze is vast ondeugend, lomp en wat dan nog meer. Als ze dominant was, dan had je heel andere problemen. Zoals je oma zegt, is een goede tip. Wat ook bijzonder goed werkt is haar leren hetgeen ze in de bek heeft, te ruilen voor iets lekkers of iets leuks van haarzelf. In het begin zal het gedrag van pakken dan even verergeren, maar het wordt echt beter en ze zal het niet meer slopen, zo lang de beloning groter is dan de zelfbelonende activiteit, bv slopen. Zorg ook dat ze geestelijk genoeg uitdaging heeft door bv zoekspelletjes, speuren of een voederbal/kong. Succes!
Ik heb natuurlijk het probleem gedrag beschreven, wij hebben geen problemen met haar dominante gedrag, want vanaf het begin hebben we haar duidelijk gemaakt dat wij de baas zijn. ze probeert het nog wel eens bij mijn man, door hem uit te dagen maar hij negeert dat en of corrigeert haar door haar plat op de grond te leggen en zelf even "op haar te gaan zitten" Naar andere honden is ze vanaf 10 weken al mega dominant, ze zal zich nooit gewonnen geven. de grootste honden gaat ze op af al van kleins af aan en zoals normaal een jonge hond op zijn rug gaat liggen doet zij dit absoluut niet ook nog nooit gedaan. Ik kan me hier totaal niet aan ergeren. ze is naar ons heel lief en net wat ik zeg als ze naar ons dominant is corrigeren we dat. Onze zoon kan lezen en schrijven met haar. De dierenarts zei ook al gelijk toen we met haar kwamen denk erom dit is een pittige tante dat blijkt ook wel, maar geeft niet. liever dat dan een sulletje. ze is het enige teefje uit het nest en volgens de dierenarts kan dit de dominantie verklaren. We moeten we goed nadenken of we haar laten helpen, vooralsnog is ze nog niet loops geweest, dus we hebben nog even. Maar als ik haar pas buiten uit de bek haal heeft ze het al kapot zo niet opgegeten, lijkt me niet de bedoeling.
Dit is inderdaad de oplossing. Een van mijn honden deed dit ook toen hij jonger was. Is met veel negeren bij binnenkomst en wat tijd vanzelf over gegaan. Als je oma hem niet kan negeren dan ging er bij mij een kleed over de bench of de hond naar buiten.
Ik vindt het zo moeilijk want we hebben er lang een kleed overheen gehad, maar die eet ze momenteel op. heel fijn. naar buiten kan vanaf volgende week dan staat de nieuwe schutting er. Ik heb alleen het idee dat ik mijn hond straf voor het feit dat mijn oma niet wil luisteren. Ik ga het nu gewoon toch maar verder negeren. Bij ons gaat het goed. en als oma de hond uit wil laten best maar dan doen wij d'r aanlijnen als ze niet wil luisteren, (lees wij pakken d'r en riem om. Zij laat de hond eerst de hele kamer door springen door 10 minuten met de riem te gaan staan zwaaien en dan moet ze zitten en luisteren hond op van de zenuwen en kamer vol pis.)