Hai allemaal! Zo maar ff een leuk topic! Even benieuwd hoeveel talen spreken jullie (ruim voldoende/goed)? Worden jullie kinderen ook meertalig opgevoed? Ik spreek 5 talen, ben half Italiaans / half Nederlands, 2-talig opgevoed daarnaast heb ik 4 jaar in Spanje gewoond en spreek naast Duits en Engels ook (bijna) vloeiend Spaans.
Nederlands, Engels, Duits. En wij voeden ons kind tweetalig op waarbij ik Nederlands spreek en mijn man zijn taal.
Ben maar 1 talig opgevoed...gewoon nederlands. Maar kan mij in engels, duits en frans heel goed verstaanbaar maken. En middelbare school spaans
Nederlands en Engels goed, heb tweetalig onderwijs gevolgd en afgesloten met native speaker niveau op Engels. Al is het na al die jaren wel een beetje verminderd, ik gebruik Engels maar weinig. Zou ik in een Engelstalig land komen dan is het wel snel allemaal weer terug. Verder kan ik me goed genoeg redden in het Frans (qua spreken dan, Fransen verstaan is een ander verhaal . En heb ik ooit Hebreeuws gesproken omdat ik dat anderhalf jaar lang heb gestudeerd aan de universiteit. Maar hetzelfde als met Engels, is flink weggezakt maar zo zou weer terug zijn als ik het weer zou gaan gebruiken.
1 nederlands. Ik zou in een cv kunnen bluffen dat ik ook engels beheers, maar denk dat ik erg snel door de mand val. Ik spreek genoeg engels om me goed te kunnen redden. Maar grammaticaal zit ik er vaak naast.
Nederlands, Duits, Engels en een heel klein beetje frans spreken. Ik versta ze amper omdat het me te snel af gaat.
Heb een flinke tijd in een Engelstalig land gewoond, dus mijn Engels is best goed. En Nederlands uiteraard. Kinderen worden gewoon Nederlandstaling opgevoed, maar hebben wel interesse in Engelse woordjes leren. Verder middelbare school Frans en Duits, niet echt om over naar huis te schrijven dus.
Vloeiend 3: Nederlands, Engels, Spaans. Andere talen zoals het Portugees, Italiaans, Frans en Duits kan ik vaak redelijk goed volgen maar spreek ik zelf niet (meer).
Nederlands, engels en duits uitstekend. Dl (nederlandstalig opgevoed-ik geloof dat ze later op school snel genoeg talen zal leren) leert zichzelf woordjes in allerlei talen via peppa pig op youtube
Vloeiend: Nederlands, Engels Redelijk: Duits (spreken en verstaan) Matig (vooral verstaan en simpel spreken): Frans