Ooh suiker. Dat had mijn hondje ook ja, naast staar en cushing. Goed te behandelen meestal. We moesten hem wel elke ochtend op dezelfde tijd injecteren. Ging altijd prima. We hadden een klein hondje en waren 25 euro per maand kwijt aan insuline. Dat valt dus wel mee, maar voor een grote hond... Succes en hopelijk slaat het allemaal goed aan.
Ach wat sneu, suiker! Ik snap overigens je frustratie wat dat plassen betreft. Hier ook een grote hond die het deed. Ook gelijk naar een medische oorzaak gaan zoeken, maar neemt niet weg dat het plassen in huis vervelend is. Hoe gek ik ook op hem ben. Wij zitten nu nog in het traject overigens.... Volgende week echo
Ach ik las net alleen je op en dacht meteen aan suiker, en helaas heb ik gelijk... Ik heb jarenlang een kat met suiker gehad en er valt goed mee te leven. Ik raad je wel aan om zsm zelf te leren om hem te meten, anders blijf je op en neer gaan en voor de hond is het fijner. Plus dat je thuis een betrouwbaardere waarde meet dan bij de dierenarts, denk aan stress etc.. Mocht je vragen hebben, je kunt me altijd pb-en, ik ben inmiddels zelf bijna een dierenarts betreffende suikerziekte.
Je hebt gelijk hoor dat zelf meten handig is, alleen is er wel beetje verschil tussen suikerziekte bij de hond en de kat. Katten hebben namelijk meestal ander type diabetes dan honden en bij hen heb je veel erger dat de meting beïnvloed wordt door stress, zoals dierenartsbezoek. Vanwege het andere type kan suikerziekte bij de kat soms ook verbeteren, dus dat hij minder insuline nodig heeft, wat een erg goede reden is om thuis te meten aangezien een hypo gevaarlijk is. Bij een hond is de oorzaak meestal anders en als hij eenmaal goed ingesteld is, blijft dat vaak wel aardig stabiel.
Wij hebben onze hond 2 keer laten meten, daarna nooit meer. We merkten het direct als het niet top ging en konden dan altijd de da bellen voor overleg.
Nou .. de saga goes on ... helaas We krijgen het niet voor elkaar de suiker onder controle te krijgen. Ondanks opgehoogde doses insuline, blijft het maar schommelen in waardes tussen de 16 en 18. En we zitten haast op de dubbele dosis waarmee we begonnen. Daarbij zijn de plekken waar bloed geprikt is, behoorlijk ontstoken geraakt en nu verdikt. Het is nu rustig, maar het blijft een kale plek op zijn voorpoot. Dus de DA vermoed Cushing ... We moeten nu urine onderzoek laten uitvoeren en dan hoop ik dat we een uitslag hebben. Ondertussen plast hij nog altijd in de woonkamer, helaas. Iedere ochtend is het raak nu. Nu hebben we eergister een traphekje geplaatst in de deuropening van de woonkamer naar de gang voor onze dochter, en blijft hij nu 's nachts op de gang. Dat lijkt iets beter te gaan nu, 2 nachten niet geplast.
Nou ja...ik dacht het ook even. In plaats van de waterbak weghalen moet je je kind leren om er niet aan te zitten. Succes met je hond...hoop dat hij snel beter wordt
Aannames aannames ... want idd leer ik mijn kind niet niet aan de bak te zitten. Echter na 100 keer, en even zovele keren de kleine brokjes uit haar mond te vissen, zet ik idd even de bak weg (voor mijn gemak .. de horror) zodat ik even veilig kan koken bijvoorbeeld Zo jammer dit soort dingen ...
Nou medeleven is ook in dit topic bij sommigen ver te zoeken! Suzy, kindje is net 1 jaar oud, natuurlijk gaat die in de drinkbak zitten, zou het vreemd vinden als dat niet zou gebeuren! Water en een kind van 1, hallo?! Dus lig daar niet wakker van. Dat traphekje is iig een goed idee. Ben blij voor je dat ze inmiddels denken te weten wat je hond mankeert, ik hoop dat je een passende behandeling kunt starten met goede gevolgen en dat je nog een hele lange tijd van je viervoeter kunt genieten.
Ja jammer is dat altijd... Eerder sprak je alleen over wegzetten...nu over even wegzetten Dat is toch wel even iets anders. Hoe kan hij nu ineens de kluts kwijt zijn van 30 minuten wegzetten? Nou ja...zelf weten hoor...maar als een kind zo dichtbij de waterbak en de brokken kan komen is het ook echt niet goed. Dat hoort sowieso niet. Maar goed, zelf weten.
Ik had je update even gemist, wat sneu dat het niet onder controle te krijgen is. Hopelijk slaat er snel iets aan of word er meer duidelijk.
Ow dat is naar joh! Je moet nu zeker test doen met 3 dagen urine inleveren zonder/met medicijn? Hoop voor je dat hij geen cushing heeft... medicijn daarvoor is best rotspul en duur, vooral bij grote hond... andere behandelingen ook... Sterkte!
Nee, hij had het over een urine test, niet dat we het drie keer moesten doen ... zal het eens navragen als ik de urine in ga leveren, als het gelukt is de urine op te vangen ... gaat ook nog een avontuur worden, want ik weet zeker dat als ik met dat opvangbakje in de buurt kom, hij dat reuze interessant gaat vinden en direct ophoudt met wat hij deed. Ik vroeg wel wat de behandeling was als het cushing was, en hij zei dat dat pillen waren.
Weet je al wat meer nu? Cushing is een te hoge productie van stresshormoon door een (goedaardige) tumor in bijnier of hersenaanhangsel. Diabetes die niet onder controle komt kan een teken daarvan zijn, vaak zie je ook nog dingen aan de hond als dikke buik en slechte vacht, huidproblemen. Je kan wel stresshormoon meten in urine, maar je kan Cushing pas echt aantonen of uitsluiten door 3 x op een rij te meten in bloed of urine, 1x normaal en dan na toediening van medicijn om te zien of het ook te remmen is of niet. 2 jaar geleden tijdens mn coschappen kon het echt nog niet met een enkele test... of er moet iets veranderd zijn in tussentijd. Er zijn pillen voor inderdaad, maar niet alle honden verdragen ze en je moet echt zeker weten dat hij het heeft. Je gaat namelijk dan zijn stresshormoon verlagen met medicijnen, en als hij het niet echt heeft en wel medicijnen krijgt is dat gevaarlijk. Kan ook nog wel iets anders mis gaat met diabetes, bv dat dit type insuline bij deze hond te kort werkt, dat t toch te weinig of juist teveel insuline is of dat prikken ergens mis gaat... is er keer dagcurve gedaan?
Nee, geen dagcurve. Moet zeggen dat ik blij ben met je info. Ik heb vanochtend (eindelijk) de urine in kunnen leveren. Valt niet mee om dat op te vangen bij hem. Had zo'n opvangding, en iedere keer als ik achter hem aan liep, en hij maakte aanstalte, dan stopte hij gelijk en keek me aan alsof ik gek was (was ik ook) ... Maar goed, ingeleverd. de assistente ging mij nog het een en ander mailen aan info. Ik zal even checken of het 3 keer gedaan moet worden. En wat btetreft het stress hormoon, kan het dan zijn dat hij dan agressiever wordt?
Misschien volgende keer met soeplepel proberen...? Test voor cushing gaat om 3 opeenvolgende dagen urine, waarbij dan de eerste keer zonder medicijn en je daarna kijkt wat dat hormoon in de urine doet. Of andere optie bloed prikken, medicijn geven en na zoveel uur nog 2x prikken. Wil niet collega dierenarts afvallen, vooral niet aangezien ik geeneens werkervaring heb Maar het onderwerp endocrinologie (alles over hormoonsystemen) is best ingewikkeld en heb met coschappen wel gezien dat er soms erge fouten mee gemaakt worden. Wel hond gezien met coschappen die Trilostane kreeg, dat Cushing medicijn, maar was zeer slecht onderbouwd en die hond had het helemaal niet... Als dierenarts er niet uitkomt kan hij beter doorsturen... Heb nooit gehoord van gedragsveranderingen bij Cushing, staat ook niet in boek. Dagcurve is niet iets om standaard te doen, maar wel handig als het niet lukt diabetes onder controle te krijgen, omdat je dan precies ziet wat de glucosewaarde door de dag heen doet en aanwijzingen kan krijgen waar het mis gaat.
Het is Cushing We gaan nu idd de rij van 3 afmaken, dus morgen gaan we Dexoral geven na het urine monster en dan zaterdag weer. Dit om te kijken waar de tumor zich bevind. En dan is de hoop maar dat de tumor in de hypofyse zit en niet in bij de bijnier, want dat is schijnbaar een zeer risicovolle operatie.