ik heb een vraagje: ben momenteel in tweede deel van mijn cyclus en mijn NOD is komende maandag. Nou moest ik gister naar de tandarts en toen hij zei dat hij rontgenfoto's wilde maken heb ik gezegd dat zwangerschap niet uitgesloten is. Hij kon geen loodschort vinden en voor ik het wist had hij al op de knop gedrukt en twee foto's gemaakt. Vandaag moest ik terugkomen voor een wortelkanaalbehandeling. Ik had geen gevoel meer in mijn mond en voor ik het goed in de gaten had, had hij weer drie foto's gemaakt. Toen ik klaar was heb ik hem wel met half verlamde tong gezegd, dat ik het fijn had gevonden als hij mij de keus had gelaten. Mijn vraag: ik weet wel dat het beter is om iedere stralingsbelasting te vermijden en dat een loodschort beter zou zijn geweest. En met de huidige technieken is de straling per foto niet zo hoog. Maar denk je dat het met maar liefst 5 foto's veel kwaad zou kunnen hebben gehad voor het geval ik wel zwanger zou zijn? (Moet volgende week namelijk voor een tweede wortelkanaalbehandeling en mogelijk weer drie foto's, maar tegen die tijd weet ik hopelijk meer) Sorry, beetje lang verhaal, hoop dat je er iets mee kunt...
Hoi Wannabemum, ik denk dat het zo vroeg in een eventuele zwangerschap geen kwaad kan. We zeggen het altijd preventief, maar bij een tandarts is het toch weer anders, dan dat er foto´s van je heup moeten worden gemaakt bv. Ook geldt het maken van foto´s met name voor mensen die het de hele dag moeten doen. Het is altijd beter om het te vermijden, maar ik denk dat je je er niet druk over moet te maken. Maar zeg volgende keer dat je geen foto´s wilt zonder loodschort. Hij moet zo´n ding gewoon hebben en anders bel je van tevoren even als je meer weet! Groetjes Brigitte