Wij hebben ook een jonge hond en in sommige situaties is ze "nog niet te hanteren". Lees als we met het hele gezin op pad gaan, gewoon enthousiasme, maar het wandelen wordt er daardoor niet leuk op. Wij gebruiken in die situaties een anti trek tuig, wel een goede die zacht is in de oksels, en dan gaan we verder met de gewone training, dus trekken is stilstaan, voor haar zitten blijven en dan pas verder, een lange adem nodig maar het gaat steeds beter. Nu moet ik er wel bij vertellen ik heb reuma in mijn handen dus flink kracht gebrek. Als ik of mijn man alleen met haar loopt loopt ze aan een gewone halsband ik hoef alleen maar let op te zeggen en ze let op mij en gaat weer netjes in de pas lopen, gek doen mag ze best doen als ze los is, maar ik laat mijn hond uit en zij laat mij niet uit
Een halti is niet bedoeld voor dit soort dingen en je hond loopt er op dit soort momenten een groot risico op een nekhernia. Als je hond gaat hangen in d lijn is een halti juist gevaarlijk voor je hond. Blijkbaar pleeg je te laat interventies, hij is dan al zover in zijn opwinding dat je hem niet meer bereikt. I dat geval zal ik je aanraden om echt prive les te volgen met je hond en je hond te leren lezen. Waarom zou je willen dat mensen denken dat je hond een muilkorf draagt?! Juist als een een powerbreed hebt vind ik dat je extra hard moet oefenen om je hond zich zo netjes mogelijk te laten gedragen. Vooroordelen zijn er al genoeg die hoeven niet nog eens versterkt te worden. Ga nog wat harder aan de slag met je hond ipv direct voor definitief naar HULPmiddelen te grijpen. Die zijn bedoeld om je te helpen je doel te bereiken en niet een doel op zich...
Ja precies! Daarom wilden wij geen snuitbandje maar hebben wij voor deze gekozen: Anti Trek-tuig (L) - Goedkoopdierenspeelgoed.nl - powered by 123webshop.nl Gewoon belonen als de hond zichzelf corrigeert, works like a charm
Sja - die van ons trekt ook, maar dat zit ook enigszins in het ras (wij hebben een sledehond). Hij loop in een tuig, vanwege zijn enorme dikke vacht is een gewone riem een drama (trekt zijn haar eruit, en hij hangt zichzelf bijna op ermee). Hij heeft voldoende training gehad, hij kan het ook wel, maar als hij ergens door getriggerd wordt, dan is is ie Oost-Indisch doof. Hij wordt nu wat ouder, en hij gaat ook wel iets minder trekken, maar ach ... het is goed. Als het te erg wordt, dan is meestal een rukje aan het tuig voldoende om hem weer even terug in het gareel te krijgen. Het grappige is ... als mijn nichtjes met hem lopen, past hij zijn trekkracht daarop aan hij is ernstig braaf bij die meiden.
De pest met de meeste gehoorzaamheidscursussen, is dat je bijna alleen in de praktijk bezig bent op een veldje en ja, die hondjes zijn niet gek, die weten prima het verschil tussen het veldje van de hondenschool en daarbuiten. Ik hoor zo vaak dat honden buiten dat veld helemaal niet luisteren. Onze eerste hond was net zo, allerlei diploma's, maar daarbuiten luisteren, ho maar. Trekken, uitvallen, blaffen, noem maar op, het was een drama. We zijn toen naar een hondenschool geweest die zich vooral op probleemhonden richt. Er ging een wereld voor ons open. Was wel heel intensief, je moest 3 x per week naar cursus en dan kreeg je nog huiswerkopdrachten, theorieles, we gingen bijv. ook met de andere honden naar het bos en buiten het terrein oefenen, dat soort dingen. We kregen er een andere hond voor terug, terwijl ze al een paar jaar oud was, ook een groot en sterk ras. Met trekken, zorgen dat de aandacht op jou is gericht, niet op de omgeving, kijk vooruit en grijp op tijd in, bijv. door resoluut de andere kant op te lopen. Maar ja, ik denk dat je het allemaal het beste gewoon onder begeleiding kunt doen van iemand die er verstand van heeft, want het beste resultaat heb je toch als je het allemaal gelijk goed aanpakt en op het juiste moment, dan dan je wat aan gaat klooien of expirimenteren, want dat maakt het vaak erger en moeilijker om het gedrag nog om te buigen/af te leren.
Onze berner heeft er met periodes meer last van, met name als ik zwanger ben en als we in de zomer naar strand toe gaan. Wij doen haar dan een halti om en dan loopt ze voorbeeldig mee zonder dat hij strak om haar neus zit. Trekken aan haar halsband heeft hier sowieso geen zin, haar kop is smaller dan haar nek dus dan trek je de halsband af.
Hier afgeleerd zonder allerlei hulpmiddelen, gebruik een gewone halsband en een vaste riem (geen flexi!) Bij trekken stil blijven staan, aandacht vragen, naast en weg vervolgen als de riem weer los hangt. Continu, altijd (!), ook als het je even niet zo goed uitkomt. Dat resulteerde in wandelingen van drie kwartier waar ik nu tien minuten over doe, maar het resultaat mag het er zijn.
Geen idee hoeveel energie jij in je hond steekt, ik reageer op hetgeen jij aangeeft. Dat de hond na een harde ruk aan de riem wel weer in het gareel loopt, dat lijkt mij niet de juiste oplossing. Dat je nu aangeeft dat dit sporadisch is en alleen als laatste nood, dat kan ik niet uit jou andere bericht opmaken .
Dus misschien volgende keer niet zo snel je oordeel/verwijt neerzetten? Ik reageer op de vraag van ts over een tuigje, dus hoef dan niet onze hele opvoedkundige geschiedenis van onze lab erbij te zetten? @ts Dat anti-trektuig ziet er wel heel degelijk uit. Ik denk zeker het proberen waard als je zou willen overstappen naar een tuig.
Ik reageer op jou omdat ik het geen goede tip vind voor TS, aangezien het over kwam alsof dit de normale manier van doen is voor jou als de hond trekt .
Trek mezelf wijs terug en reageer niet meer op jouw bijdehante opmerkingen alsof je altijd alles het beste weet! (En heb het niet alleen over dit topic) @ts Ik hoop dat je vind wat je zoekt...
Zitten denk ik bruibare tips bij. Ik ben iig niet van plan om een heel circus uit de kast te halen. 8 jaar lang zijn we er mee bezig geweest. Maar dat trekken bleef. Ik zoek geen oplossing voor het trekken, maar wel om hem beter te kunnen houden. Wellicht als dat het geval is hij geen lol meer heeft aan t trekken. Tot nu bedankt voor de tips!
Aan de slipketting en een halti om en een flinke ruk geven als hij trekt... Sorry voor het feit dat ik nu zo kort door de bocht ben. Maar iedere hond kun je het trekken afleren. Alleen het kost wat meer moeite bij de ene dan bij de andere. Het kost alleen tijd en energie en vooral consequent door zetten. Maar ik hoop voor je dat je hond geen blessures oploopt van alle hulpmiddelen...
Ik ben echt anti slipkettingen en dergelijk. Pure mishandeling vind ik ze. Mijn 'keffertje' zoals hij genoemd word door andere is ook altijd geïnteresseerd in andere honden, en geeft ze anders een grote bek. Als het niet leuk gaat zeg ik 'nee' en werkt dat niet draai ik hem om en lopen we verder. Mijne weegt alleen maar 5/6 kilo, als hij 30 kilo woog zou het al lastiger worden
Allemaal een kwestie van trainen hoor. Hier een hond van 40 kilo, maar ben nog nooit over straat gesleurd. Consequentie is de clue.
Onze hond moet trekken voor het 'werk' dat ze doet, prima! Maar niet fijn als je 'gewoon' de hond uit laat. Hiervoor hebben wij de gentle leader gekocht, het lijkt een beetje op een muilkorf, maar is niet zo. (Heb voorgaande niet allemaal gelezen dus weet niet of ie er al tussen staat). Als ze dan gaat trekken dan trekt ze haar eigen kop naar jouw toe, dan is ze én afgeleid van de voorbijgaande hond en ze vind het gevoel niet fijn. Ik heb altijd snoepjes bij me, en als ze dan haar kop naar mij beweegt stop ik er een snoepje in.. Dus ze wordt gelijk beloond! Echt een aanrader en ideaal! Kost 25 euro, en je probleem is weg. Doorzetten in het begin is noodzakelijk, ze vinden het geen prettig gevoel rond hun snuit, maar daarna gaat het echt soepel, en weten ze niet beter. Veel plezier voor hond en baas!! Succes!
Ps.. Een gentle leader doet absoluut geen pijn! Je mag alleen NOOIT aan de ketting een ruk geven want dat is slecht voor de nek. Hij corrigeerd zichzelf dus je hoeft niks te doen.
Ben ik het niet mee eens, als het in het ras zit, en ze doen dit voor hun 'werk' zal je het er nooit uitkrijgen.