Luier verschonen: bang om te vallen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Peace, 12 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Peace

Peace Fanatiek lid

24 okt 2009
    2.553
    245
    63
    Hoi allemaal,

Onze dochter (bijna 2,5) is sinds vorige week (toen was ze ziek, buikgriep, koorts) ontzettend bang om te vallen tijdens het verschonen van de luier (liggend, het lukt me staand niet zo goed, zeker niet als ze gepoept heeft)
    Op het moment dat ik haar beentjes optil, gilt ze het uit en krampt zich vast aan waar ze op ligt. Net wilde ze zelf op de grond verschonen en zelfs toen krijste ze het uit. Het is geen pijn, maar echt angst om te vallen.
    Naar ons weten is ze nooit gevallen tijdens het luier verschonen. Dit vraag ik regelmatig aan haar de laatste tijd.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
    We oefenen regelmatig met het potje, maar ze maakt alleen een plasgeluid (pssss) en is dan klaar volgens haar.

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Mijn oudste heeft dit ook met vlagen. Ze durft echt niet meer op een commode verschoond te worden of ergens op te liggen waar ze het niet kent. Terwijl ze nooit gevallen is, maar is ze ook niet erg 'klimmerig' aangelegd ofzo. Ik verschoon haar nu sinds haar nieuwe kamer altijd op haar bed en dat gaat wel goed. Ik zou proberen zoveel mogelijk op dezelfde plaats te verschonen. Hier was het een paar weken echt drama maar nu is het grotendeels weer over.

3. zwangerregnawz

zwangerregnawz Bekend lid

12 jun 2010
    907
    27
    28
    Mijn dochtertje (bijna 2jr) heeft dit ook gehad, toen ze ook daadwerkelijk een keer van de bank af gevallen was. Ze was toen 1,5. Het is eigenlijk pas een paar weken echt over.

Ik vond het ook heel naar om te zien, had er zelfs de HA geraadpleegd of er niet iets anders aan de hand zou kunnen zijn. na onderzoek bleek dit gelukkig niet het geval, maar gewoon echt pure angst.

Ik heb toen eerst een tijdje een klein kussentje onder haar hoofdje gelegd, zodat ze niet het gevoel zou hebben achter over te kantelen. En ook oefenen met spelen, een beetje stoeien en haar vooral het gevoel geven dat je haar echt niet laat vallen, dat je haar altijd op vangt ed. Stukje bij beetje ging het steeds beter.

En nu sta ik weer met geknepen billen alles in de gaten te houden omdat mw weer onverschrokken overal op klimt springt en doet haha.

Succes, het is niet leuk om te zien, maar ze moet gewoon het vertrouwen weer een beetje terug krijgen.

4. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    'Dit vraag ik ook regelmatig aan haar' hier zou ik meteen mee stoppen. Door er steeds de nadruk op te leggen maak je er een heel ding van. Ze is 2,5 jaar het zou een mooi moment zijn om te zeggen 'vind je het verschonen niet leuk? Probeer maar eens op het potje te zitten'. Ik zou het meteen aangrijpen voor een zindelijkheidstraining.

5. adi

adi Niet meer actief

Zij is 2,5 en heeft nu ook goed besef van hoogte en de gevolgen van het vallen vanaf hoogte. Ik zou haar gewoon niet meer op de commode verschonen, maar op het bed/ bank. Het is op gegeven moment voor eens mens niet prettig om op zo'n hoge plank te liggen terwijl je feitelijk overgeleverd bent aan iemand anders.

6. Peace

Peace Fanatiek lid

24 okt 2009
    2.553
    245
    63
    Thnx voor de reacties!

Op de commode verschonen doen we bijna niet meer. Meestal op de bank of bed en nu vandaag zelfs op de grond. Het is echt zielig. We gaan idd maar verder proberen met het potje...

7. 1eKruimeltje

1eKruimeltje Bekend lid

16 jun 2009
    974
    0
    16
    NULL
    NULL
    Is geen garantie hoor als je zegt "vind je het verschonen niet fijn zullen we op het potje" of iets dergelijks. Hier regelmatig rode billetjes en dat doet zeer en als ik dan vertel: als je op het potje gaat dan heb je dat niet meer. Zegt ie wel ja maar hij doet nee. Suc6 en hoop at je meisje snel minder angstig is

8. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Je hoeft toch ook geen garantie te hebben? Gewoon proberen! Boekjes voorlezen, stickers plakken etc. maak het leuk en als er weerstand is stop je gewoon even en probeer je het een maand later nog eens. Mijn dochter had zo 3 pogingen nodig en was met haar 2e verjaardag helemaal zindelijk.

Deel Deze Pagina