Wet tegen fraude

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Supi, 5 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Supi

Supi Fanatiek lid

12 sep 2011
    1.523
    8
    38
    Noord-Holland
    Mijn vriend zegt dat ik te ver nadenk maar wat vinden jullie van deze wet?

Vanmorgen stond in de krant dat er met stilte door de eerste kamer twee wetten zijn aangenomen tegen fraude.
    Vanaf 2013 mogen ze nu bij iedereen die een uitkering ontvangt, (aow, ww, kinderbijslag en toeslag op kinderopvang) op huisbezoek.
    Nu is dat alleen nog maar bij verdenking op fraude.

Ook kan je tot maximaal 5 jaar je komplete inkomen kwijtraken als je voor de tweede keer bent betrapt op fraude.

Nu heb ik niks te verbergen, maar ik vind het toch geen prettige gedachte dat alleen al omdat je kinderbijslag ontvangt ze zomaar op huisbezoek mogen komen om te controleren of jij fraudeert.

Wat vinden jullie???

2. Kiekies

Kiekies Fanatiek lid

17 sep 2012
    2.264
    0
    0
    Leerling VIG
    Waar liefde is
    Ene kant vindt ik het te ver gaan maar aan de andere kant ze doen het niet voor niets. Kennelijk gebeurd het nu te vaak dat er mensen mee sjoemelen.

Je inkomen kwijt raken voor 5jr gaat mij wel beetje de pet te boven. Bedoelen ze dan ook echt alles wat je verdiend? Dat lijkt me stug. Bedoelen ze dan niet dat je 5jr geen recht meer hebt om toeslagen te ontvangen?

3. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    heb ook niets te verbergen, maar vind het ook te ver gaan.

4. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Tja, vervelend dat het stilletjes gegaan is, maar eigenlijk vind ik het wel goed. Wij wonen vlakbij een buurtje waar iedereen overdag thuis is (dus geen werk, denk ik dan) en toch flatscreens, senseo's en merkkleding gedragen wordt. En van een aantal vrienden van vrienden weet ik dat ze arbeidsongeschikt zijn, maar wel een sloot geld verdienen aan zwartklussen. Die gaan dus wel drie keer jaar op vakantie (en niet goedkoop ook). In deze tijden kan ik me voorstellen dat de regering dat soort uitwassen wil aanpakken. Maar ik hoop dat ze zich niet gaan richten op mensen die zich bijv. gewoon vergist hebben bij de belastingaangifte ofzo.

5. Purk

Purk Niet meer actief

Tja ik vind het prima, ze komen maar langs. Fraude kost ons allemaal ontzettend veel geld, als dat minder voorkomt betekent dat meer geld in de staatskas en dat betekent geld voor andere belangrijke zaken

6. Supi

Supi Fanatiek lid

12 sep 2011
    1.523
    8
    38
    Noord-Holland
    Er stond letterlijk je komplete inkomen in de krant.

Daarom zeg ik, ik heb niets te verbergen, maar vind dit toch echt te ver gaan.

Straks ben je alleenstaand bejaarde en slaap je een keer een nachtje bij je nieuwe partner en word gelijk je uitkering ofzo gestopt, het moet toch niet gekker worden!

Denk vast te zwart/wit hoor :)

7. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    ben het opzich met je eens zilvervosje, als je dat ziet dan ga je wel even achter je oren krabben, waar ik nu woon is dat soort praktijken niet aan de orde, athans niet zo dat iedereen het kan zien.

ik vind toch wel dat wanneer je toeslag ontvangt het te vergaat,
    krijg je een uitkering van de soos of bv arbeidsongeschiktheid ja dan heb ik er minder moeite mee.

maar mensen die werken voor het minimum en daarom een toeslag krijgen, nee die moet je met dit soort ongein in mijn ogen niet lastig vallen,

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Mijn vader draaide vroeger veel nacht- en weekenddiensten en mijn moeder was thuisblijf-moeder. Of hij was gelijk een paar dagen van huis, maar dat valt dan natuurlijk niet zo op. Er is van ons gezin ook wel gedacht 'waar doen die werklozen het van?' Pas toen we er wat langer woonden en mijn broer en ik wat meer vriendjes kregen in de buurt, ontdekten mensen hoe het zat.
    Je moet dus ook niet te snel afgaan op eerste aannames. Het is niet altijd zoals je denkt, omdat je een persoon door de week overdag geregeld thuis ziet!

En ach, die wet. Ze mogen nu controleren als er vermoeden bestaat van fraude. Maar dat gebeurt niet of nauwelijk. Straks mag het altijd. Denken jullie dat het dan wel gebeurt? Nee hoor, want de mensen die het zouden moeten doen, die willen het niet.

9. Onje

Onje Niet meer actief

En wat zal dat huisbezoek inhouden dan?
    Ik bedoel wat komen ze doen?

10. Eliz30

Eliz30 Niet meer actief

Grappig, zoveel topics gelezen van mensen die zaten te twijfelen of ze met een vermoeden van fraude iets moeten doen...

Ik sta er absoluut achter. Fraude gaat ten koste van anderen en dat mag, naar mijn mening, best pittig bestraft worden.
    Er komen toch ook mensen aan de deur om te kijken of je een hond hebt maar geen hondenbelasting betaalt?
    Nou, dan vind ik dit zeker in verhouding.

11. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Nee, dat snap ik wel. Ik kan me voorstellen dat er bijv. twee mensen van de ambulance wonen en toevallig allebei op donderdagochtend thuis zijn. Maar hier gaat het echt om een hele buurt en 's avonds zie ik ze vaak voor de tv (of zomers in de tuin met saunaslippers en een biertje). Politie heeft er een hotspot van gemaakt... dus er zullen wel wat mensen wonen die gewoon in ploegendienst werken of deeltijd... maar als buurtje is het wel een vreemd verhaal.

Dat ze het héle inkomen wegnemen lijkt me verkeerd opgeschreven in de krant, dat kan natuurlijk niet. Maar dat iemand dan geen recht heeft op enige uitkering als hij als twee keer gepakt is... tja, terecht hoor! Je had al een waarschuwing gehad, toch?

12. appeltje81

12 mrt 2012
    81
    0
    0
    mijn dochter
    het wil ook niet zeggen dat iemand met een uitkering niks te besteden heeft denk maar eens aan smartengeld erfenis of kado's die je van je ouders krijg ik vind dat sommige mensen hier nog al kortzichtig in zijn en gelijk hun mening klaar hebben staan dat ze dan maar zwart bijwerken

13. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Ja, ik hou niet van zwart werken, zeker niet als die mensen een uitkering krijgen omdat ze niet kunnen werken. Zwartwerken gaat bovendien ten koste van werkgelegenheid voor klussers die zich wel aan de regels houden. Zo kortzichtig vind ik mezelf niet, hoor.

14. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.683
    1.444
    113
    Ik vind het ene goede zaak dat men actief op fraude gaat controleren, hadden ze van mij al jaren eerder mogen doen, en laat ze hier maar kmen, wij hebben niks te verbergen.

En wel goed lezen,mensen kunnen TOT maximaal 5 jaar hun inkomen kwijt raken als ze voor de TWEEDE keer op fraude betrapt worden. Tja hoe dom kun je zijn denk ik dan, je hoort sws niet te fauderen maar alsje dan bent betrapt en het net zo hard weer doet vrasg je er om en mogen ze vanmij zeggenje krijgt nooit meer toeslagen, uitkering ed ;)

15. Eliz30

Eliz30 Niet meer actief

Klopt. De boete bestaat uit 150% terugbetalen en men kan max. 5 jaar geen aanspraak maken op een uitkering. Let wel, dit is als men voor de 2e keer binnen 5 jaar wordt gepakt.
    Wie niet horen wil..

SZW Gemeenteloket.nl : Vanaf 1 januari hardere aanpak uitkeringsontvangers en bedrijven

16. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Oei.. 150% terugbetalen.... auw! Maar ja, misschien schrikt het mensen af om uberhaupt te frauderen.

17. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Goede zaak. Zo blijft er tenminste geld over om de mensen te blijven helpen die het écht nodig hebben.

18. Onje

Onje Niet meer actief

Daarom ben ik zo benwieuwd wat zo een huis bezoek dan inhoudt?

19. Eliz30

Eliz30 Niet meer actief

Stel jij geeft aan dat je alleenstaand bent, maar feitelijk heb je een partner die het grootste deel van de week bij jou verblijft, dan zullen ze bij de controle de wenkbrauwen wel optrekken bij een kast vol mannenkleding etc. Er wordt in dat geval gekeken naar aanwijzingen waaruit op te maken valt dat er iemand structureel verblijft.

Denk ook eens aan het controleren van studenten die een uitwonende beurs ontvangen terwijl ze eigenlijk thuis wonen. Ook voor hen gelden deze regels.

20. Amfy

Amfy Niet meer actief

weetje ik vind het goed zo worden er een hoor fraudeurs aan gepakt.

ik heb niets te verbergen als ze komen kunnen ze een kop koffie krijgen

tja 5 jaar lang je inkomen kwijt tja daar maak je het zelf na als je fraudeerd

Deel Deze Pagina