Hoi, Sinds een jaar hebben wij een schat van een hond uit het asiel. Niets mis mee maar hij was wel een 'weglopertje'. Na een paar maanden cursus gaat het stukken beter qua luisteren. Hij kan met wandelen in het bos en park los etc en luistert goed. Alleen heeft hij de neiging om weg te glippen als we thuis zijn. Ik zet af en toe onze vogel buiten of de was en dan glipt ie achter mij langs en loopt hij weg. Opzich is dit niet zo erg want hij komt wel terug máár ik ben zo bang dat hij onder een auto komt. Hij kijkt namelijk totaal niet uit en let echt niet op auto's. Ik dacht eerst dat hij er misschien wat vaker uit moest dus ik loop nu 4x per dag met hem waarvan 's ochtends/'s middags altijd minimaal een uur lang en dan mag hij los. Hij is zonet om 11:00 nog los geweest een uur lang en is nu dus weer weggelopen. Hem zoeken heeft totaal geen zin, hij kan zo ontzettend veel kanten op dat het zoeken is naar een speld in een hooiberg. Hij komt wel weer terug, maar toch vind ik het geen fijn idee dat hij nu buiten loopt tussen de auto's. Iemand tips?
Hmmm...klinkt als mijn bouvier...tot die "geholpen" is. Nu doet ze dat niet meer. Kan zelfs in de deur opening laten staan en ze blijft gewoon kijken wat wij aan t doen zijn (mits ze geen kat ziet dan maar dan is ff waarschuwen voldoende) Maar aangezien jou hond uit t asiel komt neem ik aan dat die al geholpen is, of niet?
Oh, daar is meneer weer. Nou het viel mee, hij is niet zo heel lang weggeweest. Pff! Nu komt ie dus dolblij weer binnen wandelen he.. Argh! En straffen heeft ook geen zin want dan denkt ie dat ik hem straf omdat ie terug is gekomen
sorry hoor...maar ik vind het wel een beetje raar en onverantwoordelijk dat je niet op zoek gaat naar je hond. Ik zou niet rustig thuis kunnen blijven zitten en maar wachten tot hij weer terug komt, zeker niet als hij echt op straat kan komen ofzo...Het is levensgevaarlijk voor de hond, maar ook voor mensen in het verkeer.. Ik zou gewoon echt proberen er in het vervolg beter voor te zorgen dat hij niet wegloopt of een huiskennel nemen en hem daarin stoppen als jij de deur open wil doen....
tjonge zou castereren echt helpen? annieks is het ook voor onze biggie weg piKKie! sorry ff ter zijde! big loopt wel maar dan om met de kindjes bij schol te kunnen gaan spelen! menner denk dat ie klein is maar het is een lubbes van bijna 60 kg!
Onverantwoordelijk? Jeetje, je hebt geen flauw idee waar je over praat. Hij kan hier honderden kanten op en gaat altijd een andere kant op. Iedere keer heb ik hem lopen zoeken en nóóóit kom ik hem tegen dus alsjeblieft zeg. Ook is het zo dat als ik weg ben en hij terug bij huis komt (wat dus betekent dat ik mijn voordeur open moet laten staan) dat hij meteen weer vertrekt omdat ik niet thuis ben.
Nou we wonen op een bovenwoning en hebben een gezamelijk terras. Er is wel een portiekdeur beneden maar iedereen laat die altijd openstaan dus vandaar dat hij zo makkelijk weg loopt. Heb al gevraagd of we misschien een hekje mogen plaatsen maar dat willen de andere bewoners helaas niet.
Ik kan het alleen maar 100% eens zijn met mijn bovenstaande post. A een loslopende reu? Goh, daar zal de eigenaar van een loopse teef blij mee zijn! Het zal je toch gebeuren dat je je loopse teef aan de riem uitlaat en er duikt een loslopende reu op. En b zorg er gewoon voor dat je hond niet weg kan lopen. Tussendeur dicht of hond even in de keuken opsluiten. Ja, het kost je wat meer moeite, maar anders had je niet aan een hond moeten beginnen!
We kunnen de hond niet in de keuken opsluiten, want hij kan deuren open maken. Dit heeft niets met moeite doen te maken hoor? Ik heb er alles wel voor over om hem binnen te houden.
Ja zo zijn honden, en ik kan geen plek bedenken waar een hond niet alle kanten opkan.... maar jij bent echt verantwoordelijk voor hem... hoever hij ook van je wegloopt en wat hem ook overkomt of wat hij ook aanricht (een ongeluk bijvoorbeeld) , een hond heeft nu eenmaal geen verstand van verkeer. Zou een mooie boel worden als iedereen z'n hond gewoon buiten op straat laat lopen en thuis blijft zitten wachten tot hij weer terug komt. Als je kind wegloopt ga je toch ook zoeken waar hij/zij uithangt neem ik aan?
oei dit kan nog wel eens een behoorlijke disussie worden.. ik ben het wel een beetje eens met Ylana snap dat het lastig is maar denk vooral eens aan wat er allemaal kan gebeuren... straks rijd iemand zich dood omdat ze je hond willen ontwijken.... ik denk wel dat castratie een optie is (als hij erg van de dames is) anders zou ik maar eens een gedragstherapeute benaderen om te kijken wat die kan doen?! een erg goede organisatie is Tinley! er werken verschillende therapeuten door het hele land. kijk maar eens op www.tinley.nl succes!
als hij deuren kan openen moet je eens proberen om de klinken omhoog te zetten! of ronde knoppen nemen!
Anique, ga jij een hond nu met een kind vergelijken? Ik zeg toch ook niet dat ik hem niet zoek? Alleen dat het géén zin heeft want dan is hij alleen maar langer weg dan wanneer ik hem niet zoek! Ik heb hem verdomme uren lopen zoeken voorheen. Ik zoek gewoon een andere oplossing zodat hij niet meer wegloopt. We hebben al eens een gesprek gehad over castratie, alleen volgens de dierenarts zou dit niet veel oplossen. Mijn vriend had als optie om dan het traphekje maar voor de deur te monteren als dit mogelijk is. We hopen dat dit gaat lukken.
Loopt hij altijd al weg of in bepaalde periodes? Als hij namelijk niet geholpen is hoef alleen de trigger al te zijn als er een loopse dame rondloopt. Dit kan zelfs km verderop zijn en hoeft echt niet bij de buren te zijn. Zou je hem niet eerst kunnen aanlijnen op de plek waar zijn mand staat, zodat hij zowieso niet de kans heeft om weg te glippen? Hierbij geef je het commando "blijf" of "plaats" en als hij dan lekker in zijn mandje blijft zitten/liggen dan geef je hem wat lekkers als je weer binnen bent (en de deur dicht is) en daarna het commado "vrij", zodat hij op jouw commando weer vrij door de kamer mag. Probeer dit niet gelijk voor de duur van ruim een uur, maar probeer dit eerst 5 minuten. Blijft hij niet op zijn plek, dan begin je met 1 minuut en bouw je dit langzaam uit, totdat hij op zijn plek blijft. Als hij niet blijft is er geen beloning, maar zeker geen afstraffing! Je negeert hem dan gewoon. Maar ja als het om een loopse teef gaat dan houdt je zijn hormonen met bovenstaande ook niet tegen en zal hij er altijd vandoor gaan.
Hey pruts dankjewel voor de tip. Heb net even met de vrouw gebeld waar we de cursus van gehad hebben en ze zou mij even een mailtje sturen met wat mogelijkheden. (Oefeningen om hem te leren dat hij de voordeur niet voorbij gaat) Als het inderdaad om loopse teefjes gaat dan zal dit waarschijnlijk geen zin hebben, en we zullen dus voor de zekerheid een hekje plaatsen bij de voordeur.
Beste stuurlui staan aan wal... Als je hond niet geholpen is dan is dat DE manier om van deze ellende af te komen! Kost een lieve duid maar dan wordt hij kalmer en heeft weinig tot geen interesse meer in loopse teefjes. Plus je loopt niet t risico dat je een andere eigenaar met ellende (lees; ongewenste puppies) opscheept. Zelfs bij onze Kara die een teefje is werkte dit. Dus bij een reu al helemaal Waarschijnlijk heeft meneertje al voor nakomelingen proberen te zorgen (wie weet is t zelfs gelukt!) toen hij niet bij jullie woonde en smaakte dit naar meer Het is natuurlijk geen 100% slaag kans. Maar 80% zou ik toch wel durven zeggen. Hij wordt er iig rustiger van en dat scheelt al weer in het impulsieve weg ren gedrag. En erg goed dat je hem niet straft! Ook achterna rennen etc werkt niet. Dan wordt het al snel tikkertje ipv dat je je hond gevangen krijgt. Die van mij bleef altijd in de buurt en dan ging ik met de riem naar buiten en zei de woorden die ik altijd zeg als ze mee mag. "gaatie mee?" "ff plasje doen?" En dan kwam ze 9 vd 10 x wel op me af. Dan was het kunst om niet meteen te gaan graaien. Want dan wordt t nog tikkertje. Maar de hond of wat lekkers aanbieden met je linker waardoor je zn riem met je rechter hand kan pakken (t lekkers over je rechterhand houden zodat als de hond toe hapt jij met je rechter hand bij zn riem zit) of hem te laten gaan zitten. Laatste werkt alleen als hij redelijk onder apel staat op zo'n moment want snel opspringen en weg rennen kunnen ze goed