Als de hond al wat ouder is kan castratie soms hele nare gevolgen hebben voor het karakter van de hond. Ze worden over het algemeen feller in hun reacties. Vooral bij teven die geholpen worden is het niet altijd gunstig. Ik zou eerst het gedrag proberen te veranderen en bij uiterste nood de dierenarts raadplegen of castratie een optie is. Maar sowieso erop letten dat hij niet buiten de teefjes gaat dekken!
Je hebt gelijk..als jij links gaat..gaat de hond misschien rechts.. zou hier ook niet helpen..(de hond zoeken) kan alle kanten op! En dan kun je beter thuis zijn als ie weer komt..anders gaat ie indd weer zijn weg.. zelf gelukkig een hond die niet wegloopt.. maar snap jou wel!
dit klopt niet... alleen bij erg zekere teven kan je problemen krijgen na sterilisatie omdat we hun vrouwelijke hormonen wegnemen en ze daardoor wat mannelijker worden, daarom moet je er goed over nadenken om zo;n teef te "helpen" bij reuen is dit juist andersom! ze worden juist softer knokken iets minder snel (behalve als het om angst agressie gaat) en kunnen zelfs voor intacte reuen aantrekkelijk zijn (das jammer) tegenwoordig bestaat er zelfs een implantaat voor reuen die 6 mnd werkt weet nog niet precies hoe en wat maar zou de DA even vragen
Hekje zou een optie kunnen zijn. Alleen heb ik ff gemist wat voor "merkje" jouw hond is. Want de meeste honden (ook kleintjes) zullen niet echt problemen hebben met een traphekje. Mijn hond is erg groot, en kan heel hoog springen. Ons tuinhek is echter maar een meter hoog. Fysiek gesproken zou hij zo erover kunnen springen. Dit heeft ie alleen nog nooit geprobeert. Misschien dat jouw hond een traphekje toch als grens zal accepteren. Maar dan zou ik, als ik jou was, hem ook nooit toestaan erover te springen. Ook niet voor de leuk als je met hem gaan wandelen. Ik heb altijd begrepen dat als een reu ooit een teef gedekt heeft dat ie niet meer te houden is. Omdat je hond uit het asiel komt en hij ook wel eens zonder jou op pad is geweest kan je dus niet zeker weten of hij geen pups gemaakt heeft. Uit de verhalen heb ik dat de enige remedie dan castreren is. Maar je weet natuurlijk niet of de loopse teefjes ook de oorzaak zijn. Want als dat zo is zou hij er ook vandoor gaan als je hem tijdens een wandeling los laat lopen. En ik maak uit je verhaal op dat ie dat niet doet. Dus betwijfel ik of loopse teefjes de rede zijn. Misschien kan je bewust met je hond los naar buiten gaan, en dan heel enthousiast meteen weer naar binnen? Leren dat het super leuk is om naar binnen te gaan. En dan zodra hij binnen is flink belonen. Mijn reu komt uit het asiel en is op ruim volwassen leeftijd gecastreerd. Hij taalt niet naar teefjes (wel reuen ) en gaat er gelukkig ook niet vandoor. Al weet ik natuurlijk niet hoe dat voorheen was.
Logisch dat je niet zoekt, is als een speld in een hooiberg en als ie dan toevallig thuis komt en jij bent aa het zoeken, kan hij niet naar binnen. Ik vind het best logisch. Ze kunnen overal en nergens zijn , en ondertussen dat jij aant zoeken bent, staat je hond in de tuin en kan de woning niet in.
hihi ff een grappige aanvulling op wat moaatje verteld... onze hond is een bullmastiff en zoals ik al zij meneer de sukkel zal ongeveer 60kg wegen... maar springt niet eens vover een plankje van 20 cm! dat durft ie niet! nee op het aanrecht springen wél maar zon *bibber*bibber* plankje nee! dus het proberen waard... ik ken jou hond niet
misschien een haakje op de deur? hoewel, dat beukt ie misschien wel open of zo'n sluiting met een ketting? dan de voordeur maar op een klein kiertje kan?
Tsja... ben je altijd alleen thuis dan..? Misschien dat het dan inderdaad beter is om in de buurt van je huis te blijven als je hem gaat zoeken... Pffff ....ik snap gewoon niet dat je je hond niet binnen kunt houden. Kijk.. dat het een keertje gebeurt dat de hond ontsnapt, datkan per ongeluk..dat begrijp ik... maar je kunt het daarna toch wel voorkomen? Je hebt toch sloten op je deuren denk ik? Wij hebben altijd honden gehad thuis en ik zou me gewoon écht niet kunnen voorstellen dat wanneer er een hond zou ontsnappen wij gewoon binnen zouden blijven zitten als de hond buiten zou lopen... Het is gewoon zoooo gevaarlijk! Ik zou doodsangsten uitstaan! Voor de hond en voor de omgeving. En dat ik het vergelijk met een kind.. ja, je houdt van je hond, en je houdt ook van je kind, en je bent voor allebei verantwoordelijk en ik zou bij allebei onwijs bang zijn dat er iets zou gebeuren. Ik zou niet weten waarom het niet met elkaar zou kunnen vergelijken.. het zijn allebei waardevolle leden van het gezin.. zo zie ik het althans....
Ik heb 4 katten die ook niet buiten komen en ik hou ontzettend veel van die beesten. Ik ben overdag alleen thuis en in de avond is mn vriend er ook en in de weekenden. Dus als mijn kat em zou peren overdag, zou ik thuisblijven voor t geval dat ie terugkomt. Ik zou ook doodsbang zijn en roepen en huilen en scheeuwen, maar met zoeken los je niets op, ze zijn veel sneller dan jij en kunnen overal zijn. Als je met zn 2 bent kan de 1 eventueel gaan zoeken en de ander thuisblijven, dan kan t wel
Casteren heeft totaal geen zin om het weglopen tegen te gaan .. Zit maar 1 ding op goed opletten Heeft hij een chip ? Er kunnen ook mensen zo amivedi opbellen dan dan wordt ie opgehaald hopelijk wordt je gebelt en anders heb je pech .. Ik zou echt wel zoeken als mijn honden weg zijn .. Ook al kunnen ze overal heen en zijn ze gechipt.. Al is thuis blijven slimmer.. Want als je gaat lopen ruikt hij jou geur en dan kan hij rond blijven lopen
Sja, ik ben het wel heel erg met Annique. Wij hebben een hond en die is in de afgelopen paar maanden 2 keer uit de tuin ontsnapt en dat is echt niet fijn. Ja, hij kan 100 kanten op, maar in alle gevallen ben ik wel op zoek gegaan, ik te voet, hubbie met de auto. Nu hebben wij het "geluk" dat we een opvallende hond hebben (spierwitte Samojeed), dus in beide gevallen had de dierenambulance 'm achter in de bus zitten, maar toch. Ik vind dat je je hond wel binnen moet kunnen houden, door training, aanpassingen aan deuren en andere zaken. Even afgezien van alle opmerkingen hier (sommige iets te overtrokken), ben en blijf je verantwoordelijk voor de daden van je hond tijdens zulke ontsnappingen. Dat je hond het wel gewend is, is leuk hoor, maar al die mensen op straat zijn dat dus niet. En ja, dan zit een ongelukje in een klein hoekje. Dingen die je dus kunt doen zijn de deurklinken omdraaien, zodat hij de deur niet meer kan openen, hordeuren gebruiken als je dan toch de deur wilt openhebben met het mooie weer, en simpel weg trainen. Dat je buren de deuren niet dichthouden betekent niet dat zij (deels) verantwoordelijk zijn dat je hond wegloopt. Zij zijn daar namelijk niet verantwoordelijk voor.
hier hebben we zo'n hond die gewoon afentoe de benen neemt. we hebben hem nu laten casteren. en dat lijkt toch wel een beetje te helpen. wij konden hem echt niet tegen houden als hij er vandoor wou. hij zat bij ons altijd in de gang,omdat hij in de woonkamer alles kapot maakte,in de tuin kon hij niet omdat hij over de schutting van 1.40 heen sprong. maar als we dan thuis kwamen,stond hij al achter de deur,en wrong hij zicht door de deuropenig gewoon naar buiten toe.soms lukte het om hem tegen te houden,maar lang niet altijd. en hem dan gaan zoeken.hahahahah sorry hoor,maar hij liet zich echt niet vangen.we hebben uren achter hem aan gelopen,en als hij je dan zag,rende hij gauw een andere kant op. dus zo makkelijk is het niet. we hebben nu een haak in de muur gemaakt,en we hebben nu een schutting van 1.80 staan. vorige keer zat hij bij de buren in de tuin,hun schutting is nog 1.40,maar hij kon toen geen kant meer op,dus kwam hij snel weer terug. over het algemeen loopt hij nu niet meer echt weg. allen vorige week is het hem nog een keer gelukt,om via de voordeur naar buiten te stormen. hij ligt nu vaak buiten in de tuin,en heeft het daar nu super naar zijn zin. we hebben trouwens een mechelse herder. misschien zou je ook een haak in de muur van jullie terras kunnen maken,dan kan hij toch met jou mee naar buiten.
ik heb geen tips tegen het weglopen, wel een vraagje: is hij gechipt? een chip kost (hier in de regio iig) maar 25 euro, en kan een hoop ellende voorkomen. zo kan het bijv. gebeuren dat je hond word aangereden en het heel ernstig is allemaal, en als ze jou dan niet snel als eigenaar erbij kunnen traceren, is het mogelijk dat ze hem laten inslapen!(omdat de operatie bijv. dusdanig duur is dan een asiel dat er niet voor betalen zal) terwijl als hij gechipt is en gevonden word, ze met je kunnen overleggen wat er gedaan kan worden. nu weet ik dat niet iedereen een operatie over heeft voor z'n hond..... maar het zou je maar gebeuren dat je dat er wel voor over hebt, en ze je te laat vinden...! dan voel je je knap lullig naderhand. daar komt nog bij dat ik eens heb horen zeggen (ik heb het niet gecheckt dus 100% zeker weten doe ik het niet hoor!) dat als jouw dier gevonden word, jij niet getraceerd bent in n paar dagen, je dier naar het asiel gebracht word en je vervolgens geld moet betalen om hem weer mee te mogen nemen! dat kan je voorkomen als ze in een vroeg stadium al weten dattie van jou is, en een chip is volgens mij goedkoper dan je hond weer uit het asiel halen.
Dat klopt! Sterker dat duurt niet een paar dagen hoor. Zodra je hond naar het asiel is gebracht, zal je moeten betalen om hem mee te mogen nemen. Als zit ie er maar 10 minuten. En het maakt niet uit of ie gechipt is of niet hoor ... die van mij heeft een chip en een oormerk ... De laatste keer dat ie weggelopen was en achterin de bus van de dierenambulance zat was ik ook net op tijd, hoewel ik de dierenambulance ook heb moeten betalen. Eerlijk gezegd interesseerde mij dat op dat moment niet zo, ik was allang blij dat ze mijn frutsel hadden gevonden voordat er ergere dingen waren gebeurd.
hier in de buurt ist vaak zo dat als een hond gevonden word, ie bij de politie beland, ie daar max. een dag blijft en dan naar t asiel gebracht word. zolang ie nog bij de politie zit kun je m nog gratis ophalen. onze buren hebben t gehad, politie belde dat hun hond er zat (hun hond was gechipt en dta hadden ze gecheckt, ik weet niet of dat toeval was of beleid) toen konden ze m weer meenemen
even off topic: wat heb je voor ras? ben wel nieuwschierig mijn zus had namelijk ook zo'n hond die dat dagelijks deed grtz
Springt ie niet gewoon over zo'n hekje heen dan? Mijn hondje is maar 8 kilo, maar die springt gewoon een meter hoog hoor. Als je voordeur in een hoek zit kan je misschien een (hor)deur plaatsen een meter voor de deur. Zo kan je hem eerst achter de (hor)deur laten voor je de voordeur open doet. Succes met een oplossing vinden!
Yup, reutjes die intact zijn zoals jij zo mooi uitdrukt, lopen weg. Hij is namelijk geil en opgefokt (vies he? ) Onze hond deed het ook, maar nu z'n balletjes eraf zijn is het een lief trouw hondje dat netjes in de buurt blijft. Trainen? ja hoor, als ie gecastreerd is lukt dat best. maar probeer een brok hormonen maar eens zo ver te krijgen dat hij wat jij te zeggen hebt ook maar enigszins boeiend vindt haha. Enneh, vraag het gewoon eens na bij de dierenarts, garandeer je dat hij/zij zegt: castreren! Is nog beter voor z'n gezondheid ook (ivm prostaatproblemen etc.)