konijnen ziekte

Discussion in 'De lounge' started by tweeling, Sep 6, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tweeling

tweeling Fanatiek lid

Sep 9, 2006
    3,579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    Steeds meer konijnen dood
    donderdag 6 september 2007

Steeds meer konijnen sterven aan een ernstige ziekte. Deskundigen hebben in heel Nederland al honderden dode tamme konijnen geteld. Hoeveel wilde konijnen er dood zijn gegaan is nog niet bekend.

De konijnen sterven aan de ziekte Myxomatose. Konijnen kunnen de ziekte krijgen door een virus. Elk jaar sterven konijnen aan de ziekte, maar volgens deskundigen zijn het er dit jaar erg veel. Mensen die konijnen hebben moeten hun konijnen goed op vlooien controleren. Tamme konijnen kunnen ook door een dierenarts ingeënt worden tegen de ziekte.

tjee ik heb ook een buiten konijntje hoelang duurt dit?

2. ruby28

ruby28 Fanatiek lid

Mar 10, 2007
    3,609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    oooh heeft mijn nijntje vroeger ook gehad.die lag dood in zijn kooitje echt zielig.dan rotten gewoon de balletjes weg.

3. tweeling

tweeling Fanatiek lid

Sep 9, 2006
    3,579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    rotten de balletjes weg :confused:

4. Hummel

Hummel Niet meer actief

Kan dit ook gebeuren met binnen konijnen?
    Ik heb twee konijntjes, maar die heb ik in huis.

Liefs Hummel.

5. stampertje

stampertje Niet meer actief

Ja dit kan ook met binnenkonijnen gebeuren. De kans is dan weliswaar kleiner dan bij buiten konijnen. Maar ons vorige konijn is ook aan deze ziekte overleden.

De ziekte kan (o.a.) overgebracht worden door muggen. En deze kunnen ook binnen vliegen. (ook al hebben we liever dat ze buiten blijven)

We hebben ons konijn binnen staan en hebben hem in laten enten.

Liefs

6. ruby28

ruby28 Fanatiek lid

Mar 10, 2007
    3,609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    volgens mij kan het alleen bij mannetjeskonijnen.

en de balletjes rotten echt weg.

7. Hummel

Hummel Niet meer actief

Die van mij zijn niet geent. Ik dacht dat dit niet nodig was omdat ze altijd binnen hebben gezeten. (vanaf hun geboorte)

Zal het nuttig zijn om ze alsnog in te laten enten of ben ik dan nu te laat ermee?

Liefs Hummel.

8. 4catsandagirl

4catsandagirl Fanatiek lid

Sep 27, 2006
    2,510
    1
    0
    Functieassistente cardiologie
    ik heb geen idee, ik laat snel mijn twee konijntje enten deze week! Die lopen buiten. Zijn twee vrouwtjes. Lijkt me stug dat het alleen bij mannetjes voorkomt.

9. stampertje

je kan de dierenarts even bellen. Wij hebben afgelopen week ook pas in laten enten (wel de tweede keer dit jaar)

Wij staan geregistreerd bij de dierenarts. en als de kans op myxomatose vergroot is, dan roept hij de konijnenbezitters een keer extra op.

Dus het kan geen kwaad om het even te informeren.

Liefs

10. Niet meer actief

Bij mixematose rot alles weg, de ogen de kop de oren... dus t kan ook bij voedsters. De eerste sympthomen zijn een snotneus en snotoogjes... daarna blaast de kop helemaal bol op en gaat alles rotten

je kunt je konijn er trouwens gewoon voor laten inenten elk jaar.

11. lidia

lidia Fanatiek lid

wij hebben ook 2 konijnen buiten.. en die laten we ook inenten... elk jaar met een grote groep mensen zodat het maar 8€ kost per konijn :D
    doen hoor ;)

12. Konijn

Konijn Niet meer actief

Zorgelijk

13. ruby28

ruby28 Fanatiek lid

Mar 10, 2007
    3,609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    die ziekte bestaat al heel lang.

geloof dat die ziekte zelfs ontstaan is door de mensen .omdat er teveel konijnen waren.maar dat is al heel lang geleden.

14. Nex

Nex Fanatiek lid

Dec 5, 2006
    1,553
    0
    0
    Gelderland
    Je hebt helemaal gelijk!

Als aanvulling: konijnen kunnen beter 2x per jaar ingeënt worden (het voorjaar en in het najaar) zodat ze het hele jaar optimaal beschermd zijn. Ze worden 2x ingeënt tegen myxomatose en 1x tegen V.H.D.

15. mowie

mowie Lid

Feb 3, 2007
    47
    0
    6
    Sluit me aan bij han:Enten 2 keer in het jaar!Voor de konijnenliefhebbers kijk eens op www.bunnybin.nl.

16. stampertje

Een enting van myxomatose is vier maanden geldig.
    Hier doet de dierenarts het standaard eind april/begin mei. Als er dan blijkt dat de ziekte veel voorkomt. Roepen ze in augustus/september nog een keer op.

Liefs

17. Loeki2

Loeki2 VIP lid

Jun 3, 2006
    16,265
    1
    0
    Zo lang als ik konijnen heb laat ik ze enten. Ik heb ooit twee jonge konijnen verloren aan VSH omdat de DA vond dat ze te jong waren om te enten :evil: Ik doe het eens per jaar, maar het advies is 2x per jaar.

Share This Page