mijn honden willen ook erg graag snuffelen of spelen,(en die van mij zijn al bejaard maar niets van te merken) en zeker als er een paar mooie dames lopen daar willen ze heen, niet om te vechten, gewoon snuffelen en als het kan lekker spelen. en iemand schreef hier net over kinderen in een losloop gebied, in een wijk hier vlakbij is maar 1 plek voor honden om los te lopen, voorderest zijn daar veel plekken speciaal voor kinderen waar (groot gelijk) geen honden mogen komen, afgelopen winter ging daar een opa en oma lopen met kinderen die bang waren voor honden en maar schelden op die eigenaren, nou sorry ga dan ergens anders, er staat een groot bord bij beide ingangen losloop gebied. en kwa hondenscholen, idd helaas zijn er weinig hondenscholen die ervaring hebben met agressie, maar voor de angstagressie honden, die kunnen mooi op een afstand wel leren dat ook al zijn er meerdere honden dat er niks hoeft te gebeuren. als mijn hond een schop zo zou krijgen hapt hij ook wel naar achteren groot gelijk.
Dit was een reactie op. Mij maakt het namelijk niet uit of een hond vast zit omdat hij agressief is, oud is, lichamelijke gebreken heeft of niet luisterd. Zodra er een aangelijnde hond aan komt lijn in mijn honden ook aan, dat is de eerste (ongeschreven) regel die ik leerde op de hondenschool.
Applaus, zo hoort het, maar lees hier verbaast dta het dus niet zo normaal is als ik altijd dacht. Gelukkig gaat het hier behoorlijk goed, er loopt maar 1 iemand nog met een niet luisterende loslopende keffer en die weet niet hoe snel ze het beest bij zich moet houden als ze mij ziet .
Als ik sommige dames mag geloven, lopen er bijna nergens meer honden los...want 90% van de honden komt echt niet altijd als ze geroepen worden. Jammer, maar helaas. Er is mijns inziens een verschil tussen afgelegen losloopgebieden en losloopveldjes met daaromheen gewoon wandelpad. Ik had (tot vorige week helaas ) ook een reu met een gedragsprobleem. Hij was als puber meermaals gegrepen door andere honden en sinds die tijd waardeerde hij benadering niet zo meer. Als je in een gebied woont waar je je hond dient uit te laten langs een strook waar je ook net je hond mag laten loslopen, dan vind ik dat je te allen tijde moet/mag verwachten dat je als eigenaar je hond heel goed onder controle hebt en hem ook aanlijnt (of bij je houdt) wanneer er een aangelijnde hond, maar ook fiets, kind etc langskomt. Dat getuigt van fatsoen en voorkomt onveilige situaties. Wij kwamen bv regelmatig een grote reu tegen die persé naar mijn reu toe wilde. Mijn reu was netjes aangelijnd en vertoonde geen uitdagend of agressief gedrag totdat die reu hem telkens van achteren benaderde. Als ik dan aan zijn eigenaresse vroeg hem bij zich te houden, kreeg ik een grote mond...haar hond deed immers niet...nee, maar die van mij wel. In een losloopgebied in een bos/groot gebied etc dan vind ik dat een hond best wat meer ongeleidt mag zijn. Maar dan mag de hond nog steeds andere honden niet onnodig lastig vallen of ander ongewenst gedrag vertonen. On topic: ik snap wel dat je met een dergelijke hond een oefensituatie zoekt. Daar liep ik ook vaak tegenaan. Zou dan wel gaan voor een zoveel mogelijk afgeschermd en overzichtelijk gebied en niet voor een onoverzichtelijk bosperceel bv.
Het is voor ons minstens 25 minuten lopen voordat je bij een losloopgebied komt. Die 25 minuten heen en terug loop ik met liefde, maar ook bewust met een doel. Daar aangekomen wil mijn hondje maar 1 ding: rennen! van links naar rechts, het water in, van rechts naar links, het maakt niet uit. Spelen met andere honden is hij nogal kieskeurig in, maar soms klikt het en gaat dat hartstikke leuk. het doel? Energie kwijt die hij aan de riem niet kwijt kan. Mijn beestje moet bewegen, dat zit in zijn ras. Als er dan iemand mij vraagt mijn hond aan te lijnen, zou ik dat echt niet leuk vinden. Ik zou het wel doen, maar met hele grote tegenzin. En ik zou ook vragen voor hoe lang. Ik loop namelijk niet die 25 minuten om hem weer aan te lijnen. Dan kan ik net zo goed elk park opzoeken waar hij toch niet los mag en zijn energie niet kwijt kan (lees: de rest van de stad). Het lastige aan deze situatie is, dat gemeentes je al zo weinig vrijheid geven om je hondje los te laten. Een dikke bekeuring van meer dan 120 euro als ze je 'pakken'. En dan wordt je enige plekje dat je hebt ook nog eens beperkt. daar zou ik toch echt de p over in hebben... sorry. Over het aanlijnen: ik heb geleerd: samen vast of samen los, anders is het niet eerlijk. En luisteren in een losloopgebied. natuurlijk moet hij luisteren. maar volgens mij heeft elk hondje wel eens bananen in zijn oren..?
Dat is bij ons in de gebieden ook de regel. Ik vind dat niet meer dan netjes. Een hond blijft niet voor niks aan de riem.
Ik loop weleens met mijn hond door een losloogebied (parkje). Dit is dan aangelijnd, omdat het niet volledig afgesloten is en onze hond een idioot . Afijn, ik vind juist niet dat mensen hun hond moeten aanlijnen als ze mij zien lopen met een aangelijnde hond. Dat is mijn keuze en is dan even "vervelend" voor mij. Mocht ik in een losloopgebied lopen waar onze hond wel los kan, mag onze hond ook tot zekere hoogte z'n gang gaan. Dat betekent ook andere hondjes begroeten die misschien wel vastzitten. Ik heb nog nooit problemen gehad hiermee en snap deze discussies ook niet zo goed...
Je hebt er denk ik geen problemen mee, omdat je hond geen problemen heeft met aan de lijn zitten en honden die wel los lopen. Jouw hond heeft geen gedragsprobleem, buiten het "idioot" zijn. Sommige honden had mijn hond ook geen probleem mee en dan mocht hij ook heerlijk aan de lijn spelen. Prima toch!
Precies mijn gedachten zoals jij erover denkt losloopgebied of niet, een hond (ook al hoort het bij hun gedrag) hoort niet zomaar op een andere hond af te lopen.. mensen snappen niet dat dus inderdaad mijn hond Wel wat doet als ze zo achterlijk menen te doen; mijn hond doet niks.. Nee maar de Mijne wel, daarom is hij aangelijnd.. maar als ik sommige moet geloven, is het doodnormaal dat honden maar zomaar overal op af mogen lopen. Daarom kan ik met mijn hond dus niet op zo'n plekken gaan lopen en moet ik zoveel vermijden, omdat anderen het fatsoen niet even hebben hun hond bij zich te houden. Ik vind ook dat honden gewoon los mogen lopen, maar wel horen te luisteren en niet zomaar op alles af horen te rennen, want hierdoor kan ik dus met mijn hond nergens komen zonder dat wij er problemen van ondervinden Zo zijn we eens ergens gaan wandelen waar honden niet los mogen lopen en we hadden hem gewoon netjes aangelijnd en hij had de tijd van zijn leven (was bij een beekje met water) en hij was lekker met t water aant spelen. Komt vanaf de overkant een herder door het water gezwommen richting ons.. Eigenaren Nergens te bekennen, want ja hun hond doet toch niks dus waarom moet ik opletten, hij gaat maar lekker zn gang.. Vriendlief heeft onze herder van 34kg fijn kunnen optillen omdat hij anders die andere hond (die het gewoon goedbedoelde hoor) gewoon gebeten had en dan was het flink vechten geworden.. Moet ik dan maar niet, wat ik nu dus wel maar altijd doe omdat anderen het maar niet blijven snappen, met mijn hond op zo'n plekken gaan wandelen? Vind ik erg jammer.. Mensen horen hun verantwoordelijkheid voor hun hond te nemen en op te letten en niet ongevraagd hun hond maar naar jan en alleman toe laten rennen..
tuurlijk moet jij je hondje los kunnen gooien.. maar ik heb mijn hond aangelijnd omdat hij een gedragsprobleem heeft. moet ik dan maar nergens meer komen met hem? want overal zit er wel iemand die net als jou hun hond wil losgooien, wat begrijpelijk is. Juist daarom vind ik dat die honden moeten luisteren. Als jouw hond op mijne afkomt en dan? Mijne bijt als hij de kans krijgt.. Muilkorf doe ik bewust Niet, omdat als een andere hond zou reageren hij zich niet kan verdedigen en dat ivnd ik gewoonweg heel oneerlijk, maar daarom houd ik bewust Afstand van andere honden.. Maar als die honden dus met hun bananen in de oren Toch naar de mijne toe komen heb ik dus wel een vet probleem, terwijl ik er alles aan doe om die situatie te voorkomen.. Moet wel van beide kanten komen. erg makkelijk om te zeggen, sorry heeft bananen in de oren ik kan hem niet tegenhouden. Ben ik fijn mee geholpen.. Als mijn hond dan ook nog zou bijten, zou ik het nog gevreten hebben ook nog bij veel eigenaren waarvan de hond gewoonweg op ons afkomt terwijl ik niet voor niks mijn hond aan de lijn heb
Dan hoop ik dat je mij en mijn hond nooit tegenkomt..Dan zit je binnen 5 minuten bij de dierenarts. Want ik kan mijn hond van 34kg niet even optillen om hem bij jouw hondje weg te houden. En muilkorven doe ik niet, want ik houd bewust Afstand van anderen en als een andere hond eens zou reageren op het gedrag van de mijne, dan kan hij zich niet verdedigen. Zou dus betekenen, als iedereen zo denkt als jij wat ook heel veel mensen doen, dat ik dus nergens in het openbaar meer kan komen waar andere honden lopen.. Duidelijk voorbeeld hier van geen rekening houden met elkaar, jammer.. Je kunt er wel vanuit gaan dat jouw hond niks doet, maar dat weet je toch niet van een aangelijnde vreemde hond? Ik zou dat risico niet durven nemen zonder eerst even contact te hebben gehad met de eigenaar en vragen. Misschien omdat ik een hond met afwijkend gedrag heb en zie hoe het voor ons is, dat ik er zo over denk. Maar daarom haal ik het hier aan, zodat anderen het ook inzien dat je er niet zo lichtzinnig over moet denken. en je gaat er meestal pas over nadenken nadat het een keer is fout gegaan, dus dan zeg ik je liever nu; denk er dan Nu al over na en wacht niet totdat je een keer een hond als de mijne bv. tegenkomt..
Ah, ik snap je. Hier kom ik niet zoveel honden met gedragsproblemen tegen inderdaad. Een enkele keer, maar gelukkig had ik onze hond dan aan de lijn en kon ik hem snel wegtrekken. Terwijl ik hem aan de lijn altijd naast me hou, begrijp me niet verkeerd. Alleen sommige baasjes snappen hun hond niet zo...
als jou hond zo agresief is, nee loop dan niet in losloop gebieden, er zijn zoveel meer plekken waar je heerlijk kan lopen met je hond waar ze vast moeten zitten, en dan zou ik zeggen pech voor die andere hond die wel losloopt daar. daar ben ik heel eerlijk in, ik loop ook op veel mooie plekken waar ze niet los mogen, en dan doe ik ze aan een flexlijn, kunnen ze toch wat heen en weer dartelen, maar toch ook vast en als ik dan andere honden tegen kom, haal ik ze terug. wij hebben een schitterende hei, daar mogen ze niet los, die van mij lopen daar nooit los, hoogstens even voor de foto de riem eraf, maar dan kijk ik wel eerst of er niemand in de buurt loopt. helaas lopen daar toch veel honden los. ik reed daar veel paard, en alleen vanwege veiligheid voor dat paard nam ik een zweep mee, volgens de eigenaar deed de hond niks...... nee maar mijn paard wel en zij trapte gericht naar het hoofd dan. zielig voor de hond, maar die kreeg van mij wel een tik met de zweep, liever zo dan een dode hond. en als ik een ruiter tegen kom en mijn honden gaan erop af, dan roep ik gelijk geef hem maar een tik hoor.
Ik loop ook al een paar jaar nu bewust niet meer door drukke gebieden en altijd op tijden dat het rustig is buiten, omdat ik gewoon geen zin heb in die confrontaties. Mij valt het gewoon vooral op, dat mensen steeds minder fatsoen hebben buiten de losloopgebieden. Iedereen meent dat ze zelf wel bepalen waar losloopgebied is en gooien hun hond gewoon overal los omdat hij/zij toch niks doet.. Nee maar mijn hond dus wel. Dat vind ik jammer, dat mensen niet even nadenken en rekening met elkaar houden. En ook in een losloopgebied mag hier rekening mee gehouden worden. Ik doe het dan niet meer, maar als ik zou willen zou ik bij voorbaat al niet kunnen gaan omdat het normaal is dat honden in losloopgebieden maar gewoon overal op af rennen (niet allemaal dus he )
dat is wel zo, mensen worden wel asocialer met hun honden, idd hun hond doet niks dus die kan wel los, ik ben op een gegeven moment expres niet meer het bos in gegaan, mijn hond was 2 keer van achteren aan gevallen terwijl hij vast zat, gevolg heel agresief naar alle honden, angst agressie. terwijl hij (shows trainingen etc) juist voor een volle reu heel sociaal was, was geen vechter. toen helaas wel. maar door intensief trainen en met gg zat ik tussen 7 herders..... ik hield mijn hart vast zag er echt tegen op, (1 keer door herder en 1 x door canoxboxer) maar nu is hij gelukkig weer zoals hij altijd was en durf ik weer rustig het bos in te gaan. hier zijn helaas maar een paar losloop stukjes en dan baal ik op zijn minst als er iemand loopt met de hond aan de riem, ene kant van het bos is losloop en de andere kant niet .
Als jouw 34 kilo wegende hond zo agressief is, dan zoek je toch ook geen losloopgebied op waar hondjes spelen en rennen? Dat gaat dus niet. je kunt dus overal met hem komen, maar niet in zo'n losloopgebied. En dat maakt niet uit, want in zo'n gebied laat je je hond (neem ik aan) ook niet los. Geen meerwaarde van het gebied dus. Ik gaf ook aan dat ik 25 minuten wandel voor ik bij het gebied ben, bij ons is er zo'n hondvriendelijk beleid dat je je hond overal elders aangelijnd moet houden. En die bananen.... een hond luistert nooit 100%, een kind luistert nooit 100%, je man luistert nooit 100% Ik heb 3 cursussen gevolgd om mijn hondje goed te laten luisteren, maar hij is altijd een eigenwijs karaktertje. hij komt als ik hem roep, maar als hij dan in jouw honds buurt is geweest kan hij waarschijnlijk al niet meer lopen?
die mannen zijn het grootste probleem hier ook al 1 vanaf pup 12wk op cursus, heel wat gehoorzaamheid gedaan, super cijfers, maar het is wel een clown, het is geen type herder wat aan je been plakt (mists ze goed getraind zijn) nu trainen we behendigheid en flybal, moet hij nog wel luisteren, maar dan is hij gefocust op andere dingen (alleen als hij puppys ziet is hij weg, die vind hij zooooooooo lief)